Liviu Georgescu. Ochiul miriapod
Cred că cel mai bine
ar fi să numim epopei scrierile lui Liviu Georgescu, aceste ample
arhitecturi, monumentale, configurate vizionar, edificate dintr-o perspectivă
aurorală asupra lumii, în care imaginarul aparent suprarealist pulsează ritmic
și muzical pe o angajare de factură romantic-expresionistă. Căci și Călăuza
(2000), și Solaris (2002), iar acum, în urmă, Ochiul miriapod
(Editura Cartea Românească, 2003) mărturisesc elocvent în favoarea unei vocații
constructive, care radiografiază pliurile realului și meandrele istoriei în
scopul identificării sau impunerii unui spirit al ei. În fapt, asupra acestor
probleme dă seama Liviu Georgescu, ale cărui poeme vorbesc deopotrivă despre
experiența individului și despre pulsiunile istoriei, despre declin și
restaurare. Lirismul său este, astfel, unul al marilor interogații, al căror
fior capătă forma unor mari construcții epice, instituite muzical și plastic;
forța sa vizuală transformă în ritm pînă și memoria, care nu e altceva decît un
instrument al viziunii. Pe acest teren, ceea ce ar putea părea conceptualizare
și sens abstract, adică instituire a unui vector ideatic, este, în realitate,
consecința unui umanitarism hrănit de speranță. Liviu Georgescu este poetul
marilor convertiri, al metamorfozelor care nu au altă explicație decît credința
în mitul eternei reîntoarceri. În felul acesta, teribilele scene
apocaliptice de altă dată ori gîtuirile istoriei din acest ultim poem fac parte
dintr-un amplu scenariu al învierii. Fără nimic religios în ea în mod explicit,
epopeea pe care Liviu Gerogescu o rescrie cu fiecare nouă carte este una a
credinței. Doar că ultimul volum se întemeiază pe o recuperare a dimensiunii
umane, pe o implicare pregnantă în marile scenarii restauratoare ale biografiei
și ale cotidianului.
Sinteza aceasta între
viziunea asupra timpului și existența imediată este nota particulară a ultimei
cărți a lui Liviu Georgescu. Și dacă mi-aș propune să identific cîteva versuri
care să sintetizeze promisiunea ei, atunci, cu toate riscurile unei astfel de
încercări, m-aș opri la următoarele: M-am născut la jumătatea secolului XX /
omul a cucerit lumea dar a pierdut sentimentul cosmosului. La fel de elocventă
este prezentarea de pe una dintre coperțile interioare, făcută de poet din
perspectiva unei străine guri și, în consecință, a alterității. Iat-o: Liviu
Georgescu s-a născut în București acum mai bine de patru decenii. A fost
martorul focului de artificii în lagărul de sulf și-al prăbușirii în aripi prin
noroiul îngerilor tîrîți de șenile. S-a refugiat într-un imperiu miraj. S-a
plimbat cu Mașina Roșie, s-a îngrozit de Mașina Roșie, a fugit de Mașina Roșie,
călare pe Miriapodul vărgat, s-a uitat în ochii lui bulbucați, uneori
hipnotizat, strivit sub pașii lui de soldat, alteori înfruntîndu-l, s-a
transformat într-un ochi miriapod nesătul și urlînd, fragil și adînc, un dor
și-un nesațiu, lentilă spectrală, a stors visul și țurțurii de rouă din valul
senin, a desțelenit glasurile îngerilor, a devenit oglinda prin care și-a văzut
nașterea a văzut nașterea tatălui prin el și din el mama alergînd după
reîntoarcerea lui într-un cuvînt, într-o fîșie pictată în alchimia unui cîntec
alergînd în arhipelaguri fractale în spațiul flămînd pescărușii albaștri. E
aici imaginea sintetică a unui întreg univers poetic, explorat și exhibat cu un
curaj care ignoră (sau care polemizează implicit cu) multe din poeticile
canonice ale timpului nostru.
Oricum, în poezia
română mai nouă, Liviu Georgescu și-a găsit un teritoriu și un limbaj, o ținută
și un stil inconfundabile. Ar putea fi invocate procedee suprarealiste, poate
ceva din angoasa, cosmică și nu socială, a expresioniștilor, imaginile tari,
apocaliptice, în care oniricul se revarsă peste un sine supus alienării, poate o
referință ar fi, ici-colo, plăcerea ornamentului baroc
, așa cum în logica
lucrurilor ar fi să-l amintim pe Whitman pentru vitalismul său, vitalismul unui
întemeieri de lume. Totuși, nimic livresc în poezia lui Liviu Georgescu;
înaintea culturii poetice stă o propensiune umanitaristă, înaintea contextelor,
o viziune etică și fervoarea unor arhitecturi muzicale dizolvate în imagini
explozive.
Cu obsesia totului,
poetul acesta traversează istoria atît pe suprafața ei vizibilă cît și în
secțiuni care pătrund pînă în inima realului. Totul mi se pare că se înscrie,
însă într-un model arhetipal, de sorginte biblică, acela al ispitirii de către
satana. O ispitire care devine momentul decisiv al transmutării. Folosesc acest
cuvînt întrucît elemente din procesul alchimic sînt invocate în logica istoriei
și a poemului, chiar dacă, cu o propensiune către grotesc la fel de evidentă ca
aceea către sublim, poetul vorbește nu doar despre un athanor al textului ori al
istoriei, ci și despre un abator al lor. În marele stomac al realității se
petrec marile metamorfoze și încolțiri. Nici o mirare, astfel, dacă, doar
aparent paradoxal, poetul slujește finalmente speranței.
În fine, n-aș vrea să
repet aici ceea ce am scris deja în legătură cu această carte într-un număr
recent (4/2004) din Convorbiri literare. Mi se pare însă de maximă importanță
pagina de început, aceea care urmează motto-urilor implicite, în care, cu
caractere tipografice diferite, alternînd minusculele cu majusculele, într-o
așezare grafică având, de asemenea, propria-i semnificație legată de armonie și
echilibru, se dezvăluie o întreagă summă ideatică. Este aici, cu dinamica
ei interioară și cu variațiile-i tematice, oglinda întregii cărți, proiecția
aceasta fiind dovada unei compoziții, manifestate deopotrivă metaforic și
literal, ce se înscrie în rigori epopeice. Iat-o, într-o transcriere
aproximativă: FOC DE ARTIFICII ÎN LAGĂRUL DE SULF // PRĂBUȘIRE ÎN ARIPI PRIN
NOROIUL ÎNGERILOR TÂRÂȚI DE ȘENILE // MIRIAPODUL ȘI FATA MORGANA //
FILIGRANEAZĂ PE RAZE ORAȘE INTERIOARE // SUPRAREALISMUL VIU ÎN UTERUL CELEI
MAI SUPRAREALISTE REALITĂȚI // abatorul revoluției / abatorul memoriei //
abatorul textului // FĂRĂ SPERANȚĂ NU POȚI SĂ ÎNCEPI.
Pe lîngă toate
acestea, de reținut forța și ușurința cu care Liviu Georgescu glisează între
discursuri diferite. Și dacă de la un volum la altul se petrec anumite mutații,
ele nu sînt în direcția unei deveniri, ci a unor posibilități diferite de
exprimare. Fapt care înseamnă că nu putem oferi previziuni cu ceea ce va scrie
în viitor Liviu Georgescu. Oricum, în ultima-i carte, sublimul și grotescul se
legitimează în complementaritate, în aceeași măsură în care o viziune asupra
istoriei devenite timp își trage sevele din înregistrarea pitorescului, a
oribilului ori a sordidului balcanic. Viziunile despre timp stau alături din
prim-planurile în care pulsează tensiunea scenelor de la cutremur, de la
revoluție ori de la mineriadă.
Carte memorabilă a
acestui început de mileniu, Ochiul miriapod are orgoliul să fie o epopee
a totului, care se impune ca ipostaza unei certe vocații creatoare. Am
convingerea că Liviu Georgescu poate oferi și alte surprize. |