Scriitorul printre scriitori
În
Alcinous și zarva pețitorilor (Ed. Limes Cluj, 2003), Aurel Rău adună
impresii de la întâlnirile cu câțiva scriitori importanți, petrecute de-a lungul
anilor. E vorba de personalități de prim rang ale literaturii mondiale din
secolul XX, printre care Saint-John Perse, Yasunari Kawabata, Gheorghios Seferis,
Ernst Junger, Nicolás Guillen, Allen Ginsberg, Milan Kundera sau trio-ul
sovietic Voznesensski, Evtușenko, Ehremburg. Din literatura română sunt aduși în
prim plan scriitori dintre cei pe care un clișeu al vremii îi numea drept
clasici în viață Tudor Arghezi, G. Călinescu, Lucian Blaga, Geo Bogza, Miron
Radu Paraschivescu , personalități ale exilului precum Emil Cioran sau Petru
Dumitriu, dar și alte mai scurte întâlniri, mai la grămadă, prilejuite de
vestite reuniuni poetice de la Knokke-le-Zoutte, Struga, de la un Congres al
Organizației Mondiale a Poeților ținut la Sintra (Portugalia) sau de la reuniuni
naționale precum Adunarea scriitorilor din 1966 sau de la cele cu participarea
și a scriitorilor din diaspora, de la București sau Neptun. Multe dintre aceste
evocări au mai apărut între coperți de revistă sau chiar de carte (Întâlniri
cu scriitori, Ed. Univers, 1968) la scurtă vreme după ce întâlnirile
s-au produs, dar trecerea timpului le dă acum un aer memorialistic, datorat pe
de o parte distanței în timp, pe de altă parte pentru că însemnările lui Aurel
Rău păstrează o prospețime a observațiilor și implicărilor afective de parcă
abia acum ar fi fost așternute pe hârtie, semn că poetul clujean s-a contopit în
profunzimea culturală și artistică a dialogurilor pe care le-a purtat, găsind și
clapa afectivă cea mai potrivită pe care să apese, detașat de superficialitatea
reportericească. Sunt impresiile profunde ale unui poet printre poeți, ale unui
scriitor printre scriitori, ale unui om de cultură printre oameni de cultură,
marcate pas cu pas de capacitatea de a surprinde esențialul. Sunt mărturii
despre un prezent ajuns deja trecut și sunt depoziții pentru generațiile care
vin despre figuri-reper ale secolului XX.
Unele din paginile lui
Aurel Rău au o excepțională încărcătura dramatică, precum cele despre Lucian
Blaga, evocat în momentele de adâncă suferință ale marginalizării, ale
excluderii din viața literară. Era perioada în care gânditorul devenise, din
punctul de vedere al autorităților, incompatibil, condiție extinsă și asupra
poetului, redus exclusiv la condiția de traducător. Realizator al unor
echivalențe superbe, Blaga s-a dedicat acestei munci pentru că în toate
credea, și pentru că dorul de public, de dialog, îl asuprea. Sub semnul
aceluiași dramatism se înscrie și evocarea, datată 1990, deci mult mai aproape
de prezent, când scriitorul era încă în viață, a lui Petru Dumitriu. Aici e
vorba, într-o perioadă, de dramatismul succesului, de prețul plătit pentru a-l
obține, de compromisurile acceptate. Apoi, aceeași încărcătură dramatică a
opțiunii pentru exil, unde nu va fi întâmpinat cu brațele deschise, ci, din
contra, i se vor aduce aminte păcatele lăsate în urmă. Numai că în urmă rămâne
și o acerbă încleștare cu cenzura. Se știe că printre motivele opțiunii pentru
exil a autorului Cronicii de familie a fost și imixtiunea mai mult decât
brutală a autorităților în scrierea noului roman, Biografii contemporane,
publicat în serial în Steaua, Aurel Rău fiind deci martor nemijlocit al
acestei confruntări. Lui Petru Dumitriu i-au plăcut luxul, bunăstarea și pentru
a le obține a făcut de toate a știut să bată la importante uși pentru favoruri
(inclusiv dincolo de hotare), dar a și cedat, cu strângere de inimă, din
valoarea operei, cu atât mai dureros cu cât era convins că Frumosul nu e
valoare supremă, ci viața și adevărul, cuvinte care pot fi citite și ca o
concesie făcută sloganurilor la modă, dar și ca o dureroasă profesiune de
credință.
Printre paginile cele
mai vii ale cărții sunt cele dedicate lui Emil Cioran, surprins cu
particularitățile, cu ciudățeniile sale, dar și în vâltoarea unei gândiri mereu
active. Din raportarea, fără să mi-o propun, a răsăririi lui, cu altele, cu
personalități de acasă, pentru mine în premieră notează Aurel Rău Cioran
iese cumva avantajat, prin trăsătura goliardescă a spiritului, prin vivacitatea
iacobină a gesturilor, printr-o parcă predispoziție dâmbovițeană de șuietard,
oricum opusul a tot ce poate fi numit academism, într-un comportament care în
orice caz se supraveghează.
Sub semnul aceleiași
capacități de surprindere a esențialului se situează și întâlnirile cu marile
personalități ale literaturii străine. Cea cu Saint-John Perse, de pildă, acest
dublu pisc, în egală măsură al poeziei și al diplomației franceze, reține
atenția prin orgoliul dominant al poetului față de toate celelalte atribute care
i s-au acordat în lunga și diversa sa activitate, conjugate cu evitarea, pe cât
posibil, a aparițiilor în public sau la televiziune, pentru că Poetul încetează
și devine simplu scriitor când își pune problema succesului. Am putea spune că
Aurel Rău realizează o galerie de portrete decisive, după a căror lectură
perspectiva asupra unor personalități, dar și asupra literaturii în general,
devine mult mai cuprinzătoare. Cartea nu e lipsită nici de detalii pitorești. Ne
miră să aflăm că vechii scriitori mongoli, care au lăsat legende și poezii
inspirate, nu sunt decât o masă de anonimi, pentru că pur și simplu nu-și
semnau operele, deoarece ...un obicei încetățenit pe atunci acționa întru
retragerea de bună voie în moartea anonimatului și necunoscutului. Prin prisma
evenimentelor încă în derulare, stârnește un zâmbet și informația, nu tuturor
cunoscută, că Bagdadul poartă și supranumele de madinat as-salam, ceea ce în
traducere înseamnă oraș al păcii.
Frumoasă această carte
a lui Aurel Rău, în care poetul își găzduiește confrații cu ospitalitatea
legendarului Alcinous, dar nu pentru banale reverențe, ci pentru veritabile
încăierări de minți și inimi. |