Zece ani fără Radu Enescu
Până în vara lui
1966, când s-a transferat de la Steaua la noi, la Familia,
nu-l cunoscusem pe Radu Enescu decât din scris. Îl descoperisem cu aproape
zece ani în urmă, în proaspăt apăruta Tribuna clujeană, îmi plăcea
causticitatea articolelor sale, dar mai ales îmi plăcea profunzimea
gândirii și limpezimea exprimării. Apoi s-a dus la Steaua. M-am
bucurat când a părăsit prestigioasa revistă condusă atunci de Aurel Rău
după ce A.E. Baconski făcuse din ea una din publicațiile culturale de prim
plan. La Familia Radu a colaborat încă de la primul număr al noii
serii și știam că e legat de noi prin foștii săi colegi de la Cercul
literar Ovidiu Cotruș și Nicolae Balotă deveniți între timp colegi
de-ai noștri de redacție, dar și prin faptul că alți cerchiști precum Ion
Negoițescu, Ștefan Aug. Doinaș. I. D. Sîrbu, Ioanichie Olteanu colaborau
frecvent la revista noastră. S-a întîmplat atunci primul din cele două
momente decisive din istoria Familiei pe care mult mai târziu avea
să le stabilească Ana Blandiana: la începuturi, când și-a deschis porțile
până atunci ostracizaților cerchiști și apoi, în 1990, când s-a lăsat
cucerită de echinoxiști.
Când Al.
Andrițoiu ne-a anunțat că Radu Enescu vine la noi ca redactor șef adjunct
am fost printre cei ce s-au bucurat. Colegii de redacție mai sus amintiți
m-au pus la curent cu felul de a fi al viitorului șef. Mai ales Ovidiu
Cotruș mi-a vorbit mult nu numai despre valoarea lui intelectuală, ci și
despre ciudățeniile lui, despre temerile care îl bântuie, despre psihicul
lui atât de frământat și imprevizibil. Probabil că aceeași sursă l-a
informat și pe el despre mine din moment ce i-am simțit prietenia și
încrederea (atât de parcimonios oferite) încă de la începturile sale la
Familia. Am făcut tot ce am putut să-l ajut să-și păstreze echilibrul,
să nu se simtă dușmănit și amenințat. Într-o oarecare măsură am reușit,
contribuind și eu ca multele previziuni de proveniență clujeană cum că
Radu Enescu nu va rămâne mult nici la Familia, pentru că el
nicăieri nu-și poate găsi liniștea, nu s-au adeverit. A rămas în redacție
20 de ani, până s-a pensionat, dar l-am simțit aproape și în anii
următori, Familia rămânând o casă pe care a considerat-o a sa. Am
mai avut o perioadă de colaborare strânsă după răsturnarea din '89, la
Noua Gazetă de Vest unde, de asemeni, am motive să cred că Radu s-a
simțit bine pentru că se schimbaseră vremurile, pentru că putea să se
exprime altfel, pentru că simțea că are dreptul la cuvânt. Din păcate, s-a
stins înaintea gazetei noastre, care nici ea n-a trăit prea mult.
Perioada
orădeană a fost pentru Radu Enescu cea mai rodnică. În acești ani și-a
publicat cele patru cărți, a obținut câteva premii însemnate (dintre care
cel al Uniunii Scriitorilor e cel mai important), de aici s-a făcut
remarcat de către autoritățile americane, bucurându-se de o bursă de
călătorie în State. Parcă a fost o perioadă în care a respirat ceva mai
sigur. Liniștit n-a fost însă niciodată. Liniștea și fericirea nu erau
pentru el. Teama de autorități, mai bine zis de organe), îl bântuia tot
timpul, tresărea la cel mai neimportant semnal. Nici succesele
proferionale, nici călătoriile în țări străine, să nu uităm că a fost
printre protagoniști la un seminar Kafza la Praga) nici ultimele sale două
mariaje, nici cercul de prieteni care îl prețuiau și îl iubeau, nimic nu
putea să-l scutească de momentele de panică, de întristări adânci. Un
exemplu: într-o dimineață m-am pomenit cu el la ușă înainte de ora cinci.
Iartă-mă mi-a zis dar am umblat toată noaptea pe străzi. Sunt
terminat. Degeaba am insistat să aflu motivul. A încercat niște
explicații incoerente din care n-am înțeles decât că este într-o mare
criză. Același om era însă în stare și de tot felul de glume, îi plăcea să
se veselească, dar întotdeauna intervenea un pretext pentru a cădea iarăși
în neliniști. Ironia lui Radu era fantastică și, ca la orice om superior,
funcționa la fel și autoironia. Se bucura ca un copil de fiecare succes,
de fiecare lucrare finalizată, dar repede făcea mișcarea de recul,
amintindu-și de ceva imperfect sau prevăzând o contralovitură. Când i-a
apărut prima carte, cea despre Kafka, normal că s-a bucurat, ne-am bucurat
cu toții și l-am felicitat din inimă. S-a posomorât peste puțin timp. Am
aflat și de ce: și-a adus aminte de prea multele concesii pe care a
trebuit să le facă în lupta cu cenzura. Treaba asta l-a urmărit toată
viața, amintindu-și-o și într-un interviu pe care mi l-a acordat de pe
patul de spital, cu puțin timp înaintea morții. Considera Kafka o
carte ratată pentru că nu a putut să spună tot ce ar fi vrut și a trebuit
să facă adaosuri care nu-i aparțineau. Totuși, Kafka rămâne
contribuția românească cea mai substanțială în exegeza marelui scriitor.
Cele două superbe culegeri de eseuri Critică și valoare și Ab
urbe condita precum și volumul de impresii americane Între două
oceane (de fapt tot o suită de eseuri, despre modul de viață și despre
cultura Lumii Noi) la care trebuie să adăugăm și recent apărutele (prin
lăudabilele eforturi ale lui Marin Chelu) două volume postume, axate mai
ales pe estetica arhitecturii (domeniu care l-a preocupat intens la un
moment dat, într-un moment special al biografiei sale) ne dau întreaga și
adevărata dimensiune a unui intelectual de mare clasă, unul din cei mai
importanți pe care i-a avut România. Și care a murit nefericit, așa cum a
și trăit, pentru că vremurile i-au fost potrivnice. Puțini știu că drama
lui Radu Enescu s-a declanșat în tinerețe, după ce în 1949 și-a pierdut
postul de asistent universitar (la catedra lui D. D. Roșca) din motive de
origine socială nesănătoasă, o etichetă infamantă în acea vreme. Mi-a
făcut o dată o mărturisire: Visul meu a fost să ajung profesor
universitar. De când mi s-a blocat acest drum pentru mine nimic nu mai are
importanță pe lumea asta. Dar care era originea socială nesănătoasă a
lui Radu? Pe linie paternă se trăgea dintr-o familie de țărani munteni din
zona Branului, iar mama sa era nepoată a memorandistului Barbul, protopop
de Carei. Motive pentru a deturna de la drumul firesc pe cel despre care
D. D. Roșca susținea că i-a fost cel mai bun student din câți a avut în
întreaga sa carieră.
În amintirea
multora Radu Enescu este omul cu replici scânteietoare, practicant al unui
umor truculent. Pentru alții este neuitatul conviv de la cafeneaua Astoria.
Alții păstrează amintirea unui panicard, în stare să se sperie și din
nimic. Adevăratul Radu Enescu este însă cel pe care îl cunoaștem din
cărțile sale și poate încă ceva: este omul pe care vremurile vitrege l-au
împiedicat să se realizeze pe deplin. Au trecut zece ani de când nu-l mai
avem pe Radu Enescu printre noi. Fără el, atmosfera în redacție,
întâlnirile de la cafenea, întreaga viață spirituală a Oradiei par mai
sărace.
Dumitru
CHIRILĂ
↑
* * *
Amintiri
Azi și timpul este
un fel de nechezol
Într-o dimineață
de duminică, maestrul Radu Enescu mă primește abătut, învăluit de-o
tristețe scămoasă, dar, în fine, cu nelipsitul chef de vorbă... Trăgea din
țigară destul de precipitat, bătînd-o, nervos, pentru lepădarea
scrumului... Toți ne vom face scrum, zice, molîu, urmează Apocalipsa, nu
aceea din Biblie, ci aceea de la Răsărit și Apus, dacă și zborul unor
berze sperie sistemele electronice, că berzele știam că bagă în sperieți
doar fetele foste mari, care se aruncă sub roata morii și toate femeile
din iepoca de aur a Ioropei: să faci, la comandă, patru copii sînt ca
două cuie la două mîini, iar ceilalți doi, la picioare, ce să le dai, mă,
de mîncare?! Astfel răstignit de către Stat, femeia îți poate da palme și
pumni, dacă te scuipă doar, să fii mulțumit, cu mulțumiri!...
Of și iar of,
din clipă în clipă, o rachetă intercontinentală, poate să vină și ne face
scrum și funingine, piere toată lumea, numai unul nu piere, că acela este
veșnic, sur ca scrumul și funingăios ca funingala, noa, știm noi care
adică Albulescu! (Rîde pe jumătate, cu un încetinitor suspect!)
Nu prea sînteți
bine dispus, zic, vă doare ceva, ce este?!...Nu-i nimic, zice, uite a
murit nană Floare, auzi, Davidene, cancer la stomac și arăta, vorba
țăranului, ca mărul cel roșu, o credeam sănătoasă tun (Și maestrul a murit
de cancer!) și cînd colo...! Îmi făcea prin casă o curățenie de oglindă,
îmi spăla rufele, schimba patul, ștergea praful peste tot, chiar și de pe
cărți... Dar nu fura nimic (Maestrul era sperios foarte în legătură cu
faptul că ar putea fi șterpelit chiar și de un ac, pentru el era o
înciudată greutate pînă și să-l caute, unde l-a așezat aruncîndu-l, dar
să meargă și să-l cumpere, să piardă timpul, așa ceva îl dădea
gata-răpus!)... Tu ai mai forțat nemurirea, cum zici, sau citești
incriminații?! Forțez și nemurirea, încerc un răspuns la care maestrul dă
să zîmbească, dar avortez multe versuri, sînt cam nemulțumit de cele ce
ies vii, mi-e frică, poate că pot fi efemeride...
Maestrul se
repede și tună: fă-le să trăiască mai mult, ca fluturii de varză,
înțelegi, patru zile, patru ceasuri și trii secunde!!!... (Rîdem fără
importanță, lepădîndu-ne de cravate, gata-gata să le oferim hotentoților,
cu oglinzi, cu mărgele, cu panglici jnuruite!)... Tace preț de cîteva
minute, se uită la ceas, părăsește fotoliul de piele, potrivește cravata,
totdeauna cu nod englezesc, ridică mîna dreaptă în aer, într-o sentință:
hai, Davidene, la Astoria, la cafea cu caimac, de caimacami sîntem sătui...
Aha, uite barometrul, arată timp frumos, dar mai poți fi azi sigur pe
ceva?! Și timpul este un fel de nechezol, falseturi, mă,
mistificături!... Mistificări de-a valma! Mater alma!!!...
Votcus
și votca
Aș putea să
afirm că maestrul Radu Enescu elibera mereu o energie incredibilă, mai
ales după ce ți se plîngea, copios, se încovoia și scotea sunete discrete,
acuzînd dureri în diverse porțiuni ale toracelui și abdomenului, în
special ducea mîna dreaptă în dreptul ficatului, apoi o retrăgea repede,
ca și rușinat de un gest nedemn, adică un gest ce nu se potrivea cu firea
dumnealui...
Ce este,
maestre, îl întrebam și îmi răspundea zîmbind, că nu-i nimic, toate trec,
toate se șterg,/ dări-nainte Goldâmberg,/ e tîrziu, e prea tîrziu/ și-a
iubi eu nu mai știu, adăugînd că strofa aceasta este din import, adusă de
Ion Davideanu de la Galați, de la domnul Catz, care fusese droghist în
Oradea, ce, nu mi-ai spus-o tu?... Și rîdea, încît nu știam ce să cred,
adică nu credeam într-o boală incurabilă, ci în ceva foarte trecător, cu
totul fără semnificație, îmi ziceam, o păcăleală de-a maestrului, ca să-mi
verifice sensibilitatea față de dînsul, îngrijorarea, credința, sau cam
așa ceva... Însă, maestrul suferea în taină și sunt aproape sigur că se
aștepta la un greu deznodămînt, în mare tăcere față de cei depărtați,
străini, prieteni mai de suprafață, sau era cu speranța omului precum că,
poate, totul va fi mai tîrziu, că pînă atunci există mai mult de-o brumă
de timp...
Am auzit, zice,
că Sandu Andrițoiu ar fi bolnav, dar nu-mi vine să cred, așa ceva este
exclus, el are un ficat de oțel inoxidabil!... Și am mai auzit ceva dar să
nu audă Blaga Mihoc, ne divulgă la toată urbea, se spune că poetul Votcus
nu bea de cîteva luni de zile... Nu se poate, maestre, zic, alaltăieri am
băut cu el două beri străine, el a tras și două votci, vă jur...zice
maestrul, eu mă refeream la H20, el nu mai bea apă, dar votcă, bere, spirt
sanitar?!... i-am citit poezia din Crișana, să știi că merge, este bună,
însă Votcus nu prea robește, nu se omoară el cu slovele, așteaptă
inspirația la gura sobei, pardon, la gura sticlei...Dacă aude, se supără,
o să creadă că l-am lăudat: ...Haida-ha, Astoria, cafeaua este comoară,
ea te ridică și te doboară, nu ca pe bietul votcus, votca!...
De ce mă
viclenești și rîzi ca toți apucații?
Într-o zi de
decembrie 1993, în biblioteca dumnealui, maestrul Radu Enescu îmi
spune: Cînd lucram la revista Familia, am primit un plic mare, plin cu
versuri și iar versuri, de la Ion Arion, profesor în orașul Aleșd,
licențiat în turcă și română!!! Avea niște versuri și cu chestiuni
locale, cu oameni ai muncii de la întreprinderea Refractara, cărămizi!...
Iată ce scria, să te crucești: Noi, comuniștii, noi, refractarii, etc.
etc.!?? Asta mai lipsea (noi, refractarii!), să-l public!... Al.Andrițoiu,
poate că-l scapă în pagină, că era, uneori, cu albitura, cum zicea el,
cu votca!...?
Dar îl scoteam
eu; eu citeam de mai multe ori toate culegăturile... Dar, mai știi?!...
Vine odată prof.
Ion Arion la redacție, să discutăm... Făcea traduceri din mai multe limbi,
tot felul, nu era prost, însă nu avea un pic de fior liric în acele
traduceri. El traducea cuvînt cu cuvînt!... Zic, n-ai putea să traduci (ca
să scap de el!) ceva din grecește? Zice, urgent, cum să nu?! Și din vechea
greacă, imediat! Atunci m-am gîndit, drace, de ce n-am tăcut?! Zic, uite,
dacă ai traduce ceva din albaneză...Zice, cum să nu, am urmat și un curs,
facultativ, de albaneză!... Dar, zic, ar merge bine ceva traduceri din
macedonă, că au, în curînd, o sărbătoare revoluționară, luna viitoare!...
Și nu apuc să zic ultimul cuvînt, că el zice, cum să nu, și din macedonă,
am făcut... Dar, zic, n-ar strica ceva și mai aproape de noi, de ființa
noastră românească, că sunt oropsiți, sărmanii, aromânii noștri, dar au
niște poeți buni, temperamentali, melodioși, încărcați de imagini și de
idei sudice, mai altfel...! Și iar nu apuc să rostesc ultimele cuvinte
zice, gata, vă trimit și din turci, și din greci, și din albanezi, și din
macedoneni, și, m-ai ales, din aromâni... Săptămîna viitoare...
M-a invadat cu
plicuri; mă omora!... Evident, nu l-am publicat decît cu ceva-ceva!...
În tot timpul
acestei relatări, maestrul Radu Enescu afișa o seriozitate de nipon, iar
eu rîdeam-rîdeam ca spectatorul cu poftă sporită...
La capăt,
maestrul mă pune la punct... Măi, Ioane Davidene, cu privirile viclene,
cum îți zice hoaverul tău Gicu Grigurcu, de ce mă viclenești și rîzi ca
toți apucații?!... Și mi-a deschis, tacticos, ușa, șoptindu-mi cu mîna la
gură: Măi, spițerilă, să nu uiți, mîine îmi aduci ce-am vorbit,
medicamentul!
Ion
DAVIDEANU
↑
* * *
Singurătățile
unui filosof
Venit la Oradea
de pe meleaguri sălăjene, prima dificultate pe care am simțit-o a fost
aceea de a personaliza orașul. Nu știam cum să procedez cu el.
Trecut prin diferite medii sociale, într-un tîrziu am ajuns și la Oradea
culturală, profundă. Pe vremea aceea (era cam prin 1985) figura
centrală a culturii bihorene era indiscutabil Radu Enescu. Amestec de
aristocrat și copil răsfățat, pus mereu pe șotii, eseistul se impunea nu
doar prin ținuta sa mereu impecabilă, ci mai ales prin anvergura sa
cultural-filosofică. Fost student strălucit al lui Lucina Blaga și
asistent al lui D.D. Roșca, membru al Cercului literar de la Sibiu, Radu
Enescu eșuase, datorită sincopelor istorice, în orașul de pe Crișul
Repede. După ce l-am cunoscut cît de cît și, mai ales, citit, Oradea s-a
personalizat brusc. Oradea avea un nume cultural: Radu Enescu.
Pînă în 1989
ne-am cunoscut destul de vag, pe la cenacluri, la diferite sindrofii
culturale. Părea mai greu abordabil, iar recunoscuta sa cultură mă
intimida, mă ținea la oarecare distanță. Nu prea știam ce să vorbesc cu un
om care a terminat filosofia cu summa cum laude, care l-a citit pe
Kant la paisprezece ani și care era unul dintre cei mai rafinați
cunoscători ai lui Heidegger, a filosofiei grecești și germane. Și care,
alături de limbile clasice, cunoștea și cîteva limbi moderne. În memoria
sa fabuloasă încăpeau și componența nominală a unor echipe de fotbal din
alte vremi, imnurile unor state, cîntece legionare, cancanuri de tot
felul. Fiind destul de retractil în relațiile cu oamenii, ba chiar un
fricos congenital, ne-a uimit pe toți curajul său din toamna lui 89,
cînd i-a scris o scrisoare dură președintelui USR, scrisoare citită la
Europa liberă. Căderea regimului comunist l-a transformat într-un
entuziast aproape naiv (visa, printre altele, baze americane la Constanța,
ceea ce pe atunci era o naivitate...). A devenit prin actul său de
curaj, pentru care putea plăti scump , figura proeminentă a opoziției
intelectuale orădene, un militant și un apărător al noii libertăți
cîștigate. Ni s-a alăturat bucuros foștilor membri ai cenaclului Iosif
Vulcan, care am scos săptămînalul Gazeta de Vest. Alături de noi,
cei mai tineri, s-a irosit cu voioșie și umor în scrisul publicistic, în
re-inventarea României din cuvinte. Din această perioadă, a Gazetei de
Vest, datează mai strînsele mele relații cu Radu Enescu. Deși nu cred
că am fost prieteni (de fapt socotesc că, în mod sincer, nici nu putea
avea mari prietenii), consider că ne-am apropiat poate și datorită felului
meu timid-țărănesc de a fi. Dar cred că cel mai mult ne-au apropiat
singurătățile noastre. Apoi, ceea ce ne-a făcut să ne cunoaștem mai
bine a fost cafeneaua Astoria, unde am devorat sute de cafele. Era
foarte rar serios, preferînd mai tot timpul să fenomenologizeze,
să ia totul în răspăr. Acum, tardiv, îl văd foarte asemănător în spirit și
ironie cu Alexandru Dragomir, pe care nu știu dacă l-a cunoscut. În ciuda
marii sale erudiții, a spectaculozității elaborării argumentelor, era
funciar un antipedagog. Nu știa, ca Noica (de care, de altfel nu se simțea
prea atras) să discute filosofie cu oricine. Prefera mai tot timpul ironia
fină, zeflemeaua amicală, portretul acid. A fost unul dintre cei mai
împătimiți filoamericani (după un sejur în America și-a vopsit steagul
acestei țări pe tavanul unei camere) și unul dintre cei mai destoinici
băutori de cafea pe care l-am cunoscut. Și cel mai nepractic. Pînă și
rotirea unui banal buton putea deveni pentru Radu Enescu o problemă. Era
eminamente un om al ideii, era croit să gîndească. Din păcate opera sa
reflectă doar parțial marea sa disponibilitate intelectuală. Scrisul lui
este caracterizat de patosul ideii, de debordanța augmentării, ca și de
hedonistica lui intrinsecă. Mobiliza pentru orice subiect un registru
cultural-filosofic inhibant, eseistica lui fiind de o mare vervă
intelectuală, concomitent cu o exersată calofilie. Marile teme și
interogații cognitive se domesticeau instantaneu sub forța slovei
sale, scrisul nefiind decît umbra rămasă pe hîrtie a spectacolului
gîndirii. Se mișca dezinvolt în orice cîmp al culturii, de la
fenomenalitatea imediată la metafizică. A fost omul care, în cei mai
riguroși termeni, putea vorbi seducător și aplicat despre orice.
Unul dintre cei mai profunzi eseiști postbelici pe care i-a avut cultura
română, un filosof al culturii de o originalitate și farmec aparte. Opera
sa, după o mai veche meteahnă românească, a fost dată prea repede uitării.
Prima dată cînd
a venit la mine acasă (locuiam pe atunci într-o modestă garsonieră), s-a
dus glonț la bibliotecă, a privit îndelung. La un moment dat a început să
surîdă. L-am întrebat ce a văzut. Mi-a spus doar: îmi place. Ceea ce îi
plăcea era faptul că unele dintre cărțile sale stăteau așezate în raft
lîngă cele ale lui Cioran. Și lucrul acesta i-a plăcut, deoarece îl
prețuia mult pe scepticul de serviciu. L-am invitat de mai multe ori la
masă, el șovăia, motiva întotdeauna că este bătrîn și singur, că nu știe
să vină, nu mai știe să ia tramvaiul... Apoi venea întotdeauna la fix,
elegant, bine dispus, ce mai, un aristocrat în garsonieră... După masă îi
preparam o cafea, apoi încă una. Pe urmă îl întrebam dacă mai dorește.
Iartă-mă îmi spunea dar eu beau cafea cît Goethe, doi litri pe zi.
Și iar mă puneam pe făcut cafea. Cred că în acea perioadă eram printre
puținii care îl vizitau acasă. La Radu Enescu acasă (deși locuia în plin
centru) se ajungea mai greu ca la Pentagon. Mergeam uneori cu el, iar în
holul de la intrare se întorcea și-mi făcea un lung pîssst. Apoi ne
strecuram tiptil pe scări, intram în propria lui casă precum niște hoți.
Lăsa impresia că îi era frică de vecini, de securiști, de tot ce mișca,
scenariu în care intra și o doză bună de histrionism. Cînd sunam la ușă,
alteori, deși știa cine vine, întreba de trei, patru ori cine-i, înainte
de a deschide. Fiind un profesionist al cantinelor, și văzînd că nu se
descurcă prea bine în acest domeniu, l-am lămurit să vină la fosta cantină
a partidului, în vecinătatea căreia se mutase noua securitate. Cînd a
auzit aceasta, mi-a replicat revoltat: vrei să mă duc la securiștii ăia
să mă otrăvească? Da, i-am răspuns, puteți veni, că nu securiștii fac
ciorba. Ei se ocupă de alte delicatese. După unele disensiuni á
la roumaine, cîțiva am părăsit Gazeta de Vest și am înființat
Noua Gazetă de Vest unde, pentru a-l ajuta la rotunjirea pensiei
sale modice, l-am luat în redacție. Aici s-a dovedit a fi un coleg
desăvîrșit, cel mai harnic, mai punctual și mai tînăr dintre toți. Pentru
orice nedumerire sau informație apelam la Radu Enescu ca la o
enciclopedie. Cu el relațiile, pînă la urmă, căpătau o ușoară tentă
feminină, așa că șarja ironiei sale nu cruța pe nimeni. Îmi amintesc că
după o dispută în redacție (eu mă număram printre acționarii revistei),
montat și de unii amici, mai tot timpul îmi spunea că sînt patron. Cea mai
savuroasă situație era aceea în care el mă ironiza ori de cîte ori veneam
mai tîrziu la redacție. Se uita sugestiv la ceas, apoi spunea șăgalnic: Pooop
e patron. El vine în redacție la unsprezece și pleacă la unsprezece fără
cinci. La fel cum după ce am făcut o vizită gazetărească la Chișinău,
luni de zile m-a abordat exclusiv cu apelativul Ivan Feodorovici Popov.
După o altă ieșire în Ungaria m-am ales, pentru o vreme, cu denominativul
Ianos Ferencz Papp. Publicistica lui din această perioadă, plină de aluzii
culturale și ironie politică, ar merita adunată într-o carte.
În vara anului
1994 s-a îmbolnăvit grav. A ajuns la spital. Treceam pe la el și vedeam,
cu durere, cum ironia și sarcasmul dispar în spatele unei nedisimulate
suferințe și singurătăți. Îmi vine în minte o scenă care m-a cutremurat
atunci și care mă cutremură și acum. El era la spitalul județean într-o
rezervă. M-am dus să-l văd, să-i duc ceva. Cînd am rămas singuri, m-a
chemat mai aproape, s-a asigurat că sîntem numai noi, apoi mi-a spus: sînt
atît de singur, sînt singur cuc. Vorbele și sinceritate vocii lui mi-au
ridicat brusc un nod în gît, ochii mi s-au umplut de lacrimi, dar nu
puteam da pe față acea stare. Nu știu exact ce i-am spus, probabil palide
și inutile cuvinte de îmbărbătare. Sinceritatea lui totală, atît de umană,
m-a bulversat pentru mult timp. Tot în acea perioadă am scos prima carte,
pe care, neștiind cum se află (făcuse un periplu medical la Cluj), m-am
grăbit să mă duc cu ea la spital, să-l văd și să-i împărtășesc bucuria
apariției ei. Dar cînd am intrat, cu cartea în mînă, în salon ne aștepta
un om mai mult trecut dincolo. Jenat de gestul meu, am ascuns repede
cartea. Era prea tîrziu, nu mai cunoștea pe nimeni. Peste cîteva zile s-a
mutat definitiv din această lume. Pentru mine Radu Enescu a fost exemplul
cel mai viu al faptului că filosofia, cultura, oricît de înalte, nu te pot
apăra de singurătate, de neputințele vieții. Știa, atît de bine, spusa
aristotelică după care pentru a putea trăi singur trebuie să fii animal
ori zeu. Cu omul e mai greu, iar cu omul de cultură, de două ori mai greu.
De la Radu Enescu nu am învățat în mod direct, vreme de cîțiva ani și sute
de cafele, decît sarcasmul și ironia rafinată. Restul trebuia furat
printre rînduri...
Oradea nu a avut
și nu va avea prea curînd un spirit de talia lui Radu Enescu. Va mai trece
multă apă pe Criș pînă ce va mai apărea un gînditor și erudit de calibrul
lui. Și astăzi Oradea mi-a rămas în bună măsură străină. Dar fără Radu
Enescu este mult mai străină. Fapt ce mă face să-mi fie tot mai dor de
singurătățile noastre.
Ioan
F. POP
↑ |