Stagiunea de-o seară
Pentru cei mai
mulți dintre locuitorii micului oraș de provincie care trec pe lângă el,
avizierul cinematografelor plasat în buricul târgului chiar asta
reprezintă: un avizier și nimic mai mult. Dacă îl bagă în seamă sau
măcar au observat că există. Pentru că celor mai mulți dintre locuitori
numai de filme nu le arde în vremurile grele ale anilor 50. Dar să mai și
observe că pe lângă filme avizierul anunță uneori și alte spectacole! Ce
spectacole? De revistă? E mult spus. Adolescentul care s-a oprit în fața
avizierului și citește nici măcar nu știe exact ce-i aia revistă și
n-ar fi de mirare ca, auzind rostit acest cuvânt, gândul să-l ducă la o
publicație pe care o vede în vitrina unui chioșc. Dar adolescentul care
vede anunțul din avizier intuiește imediat despre ce-i vorba: la casa de
cultură se va juca o piesă de teatru; asta nu-l prea interesează;
deocamdată. În schimb la teatrul de vară va fi la sfârșit de săptămână un
spectacol muzical. Înainte de a ști exact ce se va cânta acolo, el știe
dinainte care va fi atmosfera în ziua spectacolului: dacă astăzi când
citește anunțul e, să zicem, o zi mohorâtă (și poate că e și ăsta un motiv
ca avizierul să treacă neobservat pentru cei vârstnici), el știe că în
ziua spectacolului va fi cu totul altfel. Adică vremea propriu-zisă,
meteorologic vorbind, nici nu va mai conta. Și încă intuiția (flerul) nu-l
duce atât de departe cât ar trebui. Pentru că ziua spectacolului vine mai
strălucitoare decât orice își putea imagina. Mai bine zis seara. Fiindcă
nu-i de închipuit un spectacol muzical cu mari vedete din capitală care să
umple de strălucire un bulevard întreg, pe o rază de multe zeci de metri
în jurul teatruluigrădină, altfel decât scăldat în luminile nocturne și
generoase ale bulevardului. Un vârstnic trecător-întâmplător prin zonă
poate că se va mira de o atât de mare iluminație dar niciodată nu-și va
ridica privirea până la vârful coroanelor arborilor decorativi ca să vadă
cât de intens-verde-primăvăratic luminează înseși, cele care aproape că
vin în contact cu luminile electrice din vârful stâlpilor de fier, pe câtă
vreme restul frunzișului rămâne ascuns în misterul întunericului. Și dacă
nu face asta, adică dacă nu se străduiește cât de cât să observe acel
verde crud, acum când, totuși, verdele vegetal nu mai e chiar atât de
crud, apoi poate să treacă mai departe liniștit, fără să se fi dumirit ce
se-ntâmplă acolo, fiindcă înseamnă că n-are chemare pentru un adevărat
spectacol cu vedete sosite anume de la marile teatre muzicale din
Capitală.
Nimeni nu știe
ce înseamnă un sfârșit de stagiune la un adevărat teatru muzical (sau, mă
rog, să zicem, de revistă), dar aici în provincie stagiunea de-o seară
este un adevărat triumf fie și numai dacă o judeci după aura de lumină și
de rumoare de voci vesele ale publicului care înconjoară teatrul de vară
în seara spectacolului, acum la început de vară. Început de iunie. Dar
înăuntru prea puțini se înghesuie să intre cu bilet în regulă. Cel puțin,
așa pare. E cazul, poate, să ne întrebăm de ce. Fiindcă biletul ar fi prea
scump? Fiindcă cei rămași pe dinafară, mulți la număr, ar fi amatori de
chilipiruri? Nu neapărat. Alta trebuie să fie explicația. Însuși spiritul
spectacolului de divertisment te îndeamnă să cauți aventura evaziunii și a
clandestinității. Adolescentul amator de spectacole muzicale se va cățăra,
împreună cu toată puștimea, pe gardurile împrejmuitoare, trecând fraudulos
prin curți care încă mai sunt proprietate privată, la vremea când caisele
deja au început să se coacă. Putem să ne întrebăm dacă o face cu acordul
proprietarilor sau de-a dreptul hoțește; deși, la drept vorbind, nu fură
nimic fiindcă n-are ochi decât pentru spectacolul ce strălucește.
Deocamdată printre uluci. Iar îmbulzeala e atât de mare (la fel ca și
dorința de a vedea spectacolul de altfel) încât adolescentul nici nu va
observa că ceea ce îi trosnește sub picioare sunt crenguțe rupte din pomii
vandalizați, iar ceea ce stâlcește ici și colo călcând pe lângă garduri
sunt caise poate chiar caise deja coapte.
Crâmpeiele
unui cântec nou, nedeslușit, îmi tot umblă prin minte. Cuvintele nu merg.
Melodia cam șchioapătă. Va trebui s-o refac, s-o mai lucrez, să mă mai
gândesc la ea. Într-o zi cântecul își va lua zborul, ducând până departe
un snop de scântei. Și poate că va ajunge la urechea unui băiat de
șaptesprezece ani, și dacă va trezi în el nu știu ce dorință, încă
nelămurită, dacă îl va face pe adolescentul acesta necunoscut să urce
treptele scenei, cântecul meu va fi încheiat un ciclu strașnic, dând
naștere unui soare tânăr.
Nu trebuie să ai
neapărat du soleil pleine la tete, cum zice Yves Montand în
cărțulia lui, ca să simți la fel ca el, când, adolescent de șaptesprezece
ani în anii 50, cauți în seara spectacolului muzical, ce? Drumul ce duce
la treptele scenei? Ovațiile publicului? Nu neapărat. Deși pare a fi un
drum peste care scânteiază doar steaua norocului și nimic altceva. Dar,
oricum, un drum unul singur. Așa pare. În realitate însă
grădina de vară luminată feeric este locul de unde pornesc drumuri către
oriunde în viață. Au bal de la chance, cum spune Edith Piaf.
Dar ce vede
adolescentul care își ițește capul peste gardul curții învecinate (în
pofida celor trei rânduri de sârmă ghimpată întinse peste uluci de
administrația teatrului) tocmai când cântărețul de pe scenă cântă, aproape
la fel de bine ca Yves Montand
La route est un long ruban
Qui défile, qui défile
Et se perd a linfini
Loin des villes, loin des villes?
și în plus
mimează n-are importanță cât de reușit condusul unui camion de mare
tonaj, să zicem.
Îi zărește
licărul de succes din ochii în care se reflectă luminile așa-zisei rampe?
Da, sigur, vede și asta. Dar nu numai. În primul rând îl izbește planșeul
ușor înclinat al grădinii de vară, din beton deschis la culoare, chiar nou
am putea spune, și poate și cablurile negre și groase care șerpuiesc
printre scaune dar mai ales pe interval, către difuzoarele instalate unde
nici nu te-aștepți. Dar pe unde, în ce lume șerpuiesc cablurile negre?
Fiindcă ceea ce i se dezvăluie ochilor peste gardul cu sârmă ghimpată este
o lume de o culoare incredibilă, întrupată din ce? Din cenușiul cotidian,
bineînțeles; care niciodată până în seara asta nu-și dezvăluise resursele
de culoare și de prosperitate. Îl izbește aerul victorios al spectatorilor
bine îmbrăcați din sala (să-i spunem) care s-a umplut totuși până la urmă,
în ciuda tinerimii care s-a tot codit să intre. E sub demnitatea lor să
dea din cap sau să bâțâie din picior în ritmul muzicii. Aer victorios, de
ce? Aici e greu de dat un verdict. Poate pentru că șoferul de camion
despre care cântă artistul de pe scenă e mai mult decât un șofer de
camion. În definitiv nu-i chiar de colo să ții între mâinile vânjoase
ditamai volanul unui camion care gonește pe șoselele Franței (și, de ce
nu? și ale României). Dar nu-i numai asta. Bineînțeles că nu. Căci șoferul
de camion, în ziua lui liberă, iese pe marile bulevarde... Și bulevardul
micului oraș de provincie seamănă destul de mult cu marile bulevarde ale
Parisului... Unde
Ya tant de choses, tant de choses
Tant de choses à voir.
Iar astăzi uite
că-i tocmai ziua liberă, sau seara liberă a atâtor oameni maturi care
câștigă bani din muncă, probabil mai mulți decât s-ar fi putut crede, și
au atâtea de văzut și bani de cheltuit pe un bilet de spectacol la teatrul
de vară, și și-au pus pe ei hainele noi și pantofii noi, maro deschis, cu
talpă de crep atât de curată încât, călcând peste cablurile negre
șerpuitoare printre scaune, le-au lăsat la fel de negre cum erau la
început, adică fără nici o urmă de noroi sau de praf. Toată sala (să-i
zicem așa) emană curățenie și prosperitate și, dacă a plătit dacă a avut
bani de plătit spectatorul așezat confortabil, dacă nu chiar degajat, pe
scaun merită un spectacol pe cinste. Muzical, evident. Încât toată
evaziunea și clandestinitatea tinerimii visătoare în legătură cu acest
spectacol aproape că pălesc față de splendoarea dinăuntru. Până la urmă.
Splendoare la care n-au acces.
Spectatorul încă
tânăr de pe rândul întâi, răsturnat peste speteaza scaunului rabatabil, cu
aerul lui victorios-prosper, probabil că se și vede cu volanul camionului
între mâinile sale, conducând pe panglica șoselei, care se pierde în
infinit. Dar numai volanul camionului? De ce nu și volanul mașinii lui
personale, pe care se citește pe fața lui dacă n-o are încă, o va avea
foarte curând cu siguranță. Și atunci va veni cu ea, negreșit, la un
spectacol asemenea celui de astăzi. Iar capota strălucitoare lăsată în
apropierea luminilor de la intrarea în grădina de vară va spori și mai
mult splendoarea locului din jurul intrării. La o asemenea priveliște
(imaginată), adolescentul de șaptesprezece ani de care vorbea Yves Montand
și care, iată-l aici, au bal de la chance, privește peste gard,
parcă nu mai e foarte sigur că teatrul de vară e locul care poate duce
oriunde (în viață).
Dar, să nu ne
facem griji, ezitarea e de scurtă durată: de vină a fost aerul neașteptat
de victorios degajat de sală și pantofii nou-nouți, cu talpă de crep
imaculată, ai spectatorului de pe rândul întâi, și cu siguranță și ai
altora. Dar dincoace de gard nu-i numai el. Pe garduri s-au cățărat
nenumărați tineri care au tot viitorul în față, chiar dacă astăzi nu s-au
înghesuit la casa de bilete. Vorba aia: cum ai să răzbați tu (în viață) am
să răzbat și eu. Dar dacă drumul ce pornește de aici duce, totuși,
vorba lui Yves Montand, spre treptele scenei? În definitiv, de la
melodiile de muzică ușoară cântate în seara asta la ariile de operă sau de
operetă distanța nu-i chiar așa de mare. Să fii ducele de Mantua și să
faci o pasiență șezând pe o margine de masă dintr-o colibă romantică
înconjurată de vegetație în timp ce îți aștepți iubita și cânți cu
dezinvoltură La donna è mobile. Cu dezinvoltură? Da, firește, și
cu dezinvoltură. Dar și cu câtă strălucire! Fiindcă vocea unui Mario del
Monaco sau a unui Beniamino Gigli are o anumită strălucire ascunsă în
acutele care îți umezesc ochii. Ei nu s-au adresat niciodată tânărului de
șaptesprezece ani în speranța că-l vor determina să urce cândva treptele
scenei. Dar nici nu era nevoie, fiindcă tânărul de șaptesprezece ani știe
și singur ce are de făcut. Iar dacă pe moment se lasă atras de alții și îl
pune dracu să dea admiterea la o facultate de științe exacte, el știe că
oricând poate s-o cotească spre marea artă vocală. E de-ajuns să descopere
că poate să ia o acută care să-i umple ochii de lacrimi. Ai lui și ai
unui, oricând posibil, profesor de canto dispus să descopere tinere
talente. Fiindcă trebuie să fie și asemenea profesori de canto, care
scotocesc peste tot, nu?
Iar dacă nu asta
se va fi dovedit a-i fi fost chemarea, tânărul de șaptesprezece ani poate
să viseze cu ochii deschiși la clopotele înserării despre care tocmai
cântă Rodion Hodovanschi, imitându-le cu brațul lăsat să atârne moale,
aproape de rampă, legănatul calm.
Wenn die
Glocken hell erklingen...
Fiindcă ele,
clopotele, au darul să mângâie, cu vocea lor de alamă, și să consoleze
destinele ce ani de zile rămân incerte. Și mai ales ultimul sunet, cel de
încheiere, pe care cântărețul, cu vocea lui de bas profund, îl redă atât
de bine. Și de vibrant:
Boommmmmmm... |