Povestea Martei
Oglinda asta e
singura mea moștenire. Poate ar trebui să chem un meseriaș s-o
recondiționeze. E de cristal, cred. Îmi place mult rama. Lată, din lemn,
cu foiță de aur. Oricum, e veche, de pe vremea împărătesei Maria Tereza.
Mama a fost fată în casă la un doctor evreu și am primit-o cadou de la
fata lui, Anemarie, înainte de a pleca din țară. Parcă semănăm. Mama ne
plimba uneori pe amîndouă și Anemarie vorbea cu fiecare copil în limba
lui, românește sau ungurește sau nemțește. Tatăl ei o învăța toate
limbile. Mama ei era coafeză și se aranja mult înainte de a merge de
acasă. Avea o paloare în obraji de mi se făcea rău, mai ales cînd tăcea.
Și-i colora cu ruj, întindea rujul peste pomeții obrajilor și-și mîngîia
fața cu palmele amîndouă. Anemarie era subțire, cu dinții mari, și alerga
mult prin grădina plină de arbuști și se ascundea cu băiatul familiei de
la subsol, care era cocoșat. Doctorului nu-i plăcea și dacă mă gîndesc
acum, parcă ar fi vrut ca eu să fiu fata lui. Era doctor de ochi. Bărbat
frumos, înalt, cu părul alb de tînăr. Mă uitam la mîinile lui, nefiresc de
albe, parcă s-ar fi spălat în fiecare clipă, degete subțiri, mă gîndeam
cum umblă el în ochii oamenilor cînd operează, cum se povestea că a salvat
pe ascuns un partizan împușcat. Cred, totuși, că rama e din lemn de
trandafir, ca pipele. E cam murdară, decolorată, fără lac în unele
porțiuni. Nici eu nu sînt prea îngrijită. Și singură. Georg îmi spune că
am ochi verzi. Mie mi se pare că numai el îi vede așa. Sunt de toate
culorile. Acuma că stau în halatul ăsta maro, ca de spital, sînt căprui.
Corpul înfășurat într-un halat maro, cum se trece, partea stîngă peste
dreapta, sau dreapta peste stînga, se vede ceva din baza gîtului, acolo
am prins un pic de bronz, nici o formă nu răzbate, cred că sînt frumoasă,
dar nu am succes la bărbați, poate sînt mai deșteaptă decît bărbații din
jurul meu, puțini, fără personalitate, ceruți în căsătorie de neveste. Și
Georg e un tîmp. Se pricepe numai la calculatoare. Stă ca un prost în
fotoliu și butonează posturile de televiziune. Și umblă mereu în costum și
cravată. Așa își arată el respectul față de ceilalți. Poate are maieul
murdar și chiloții picurați în față. O să-l dezbrac o dată în plină
lumină să-l cercetez. Nici nu e în stare să se gîndească la mine ca la o
femeie. Parcă aș fi un bibelou ca alea care umplu vitrinele de la mama lui
de acasă. Nu se gîndește că nici n-am chiloți și sutien sub halatul roz cu
care îl întîmpin numai pe el. Ce ridicoli sîntem. El în costum cu dungi și
cravată, eu în halat, fără chiloți și sutien. Mai ales cînd a venit cu un
prieten al lui, poet, boem, care-mi trimite și ăla poezii scrise pe foile
rămase de la extemporalele copiilor. Profesor. Toți profesorii sîntem la
fel. Niște proști, rău îmbrăcați, dar cu pretenții de inteligență. Noi,
adică, îi învățăm pe alții și toată lumea ni-e datoare că i-am învățat tot
felul de lucruri de care nu vor mai avea nevoie niciodată. Le facem
frecție la minte și le umplem buzunarele creierului cu rumeguș. Ce bine a
fost atunci în excursie la munte, la cabană, cînd am băut tot și ne-am
culcat claie peste grămadă și m-am pomenit că fac sex cu unul simpatic,
brunet ca un țigan, dar cu trăsături frumoase, simțeam o mîngîiere plăcută
în tot corpul și cum m-am scîrbit cînd mi-a șoptit ești bună, m-am trezit
dintr-odată din beția aceea plăcută și l-am împins cu ostilitate. Rama
asta o fi fost într-o cramă, în vreun veceu, ăsta e un ciorchine de
struguri, ca pe butoaie, și intarsia decolorată cu femeia ducînd un coș,
cu pieptul umflat, s-or fi masturbat tot felul de bețivi în fața ei. Cred
că și Georg se masturbează. Poate e așa de reținut pentru că am doar o
cameră. Cu patul întotdeauna acoperit, masa plină de caiete, cărți,
culegeri de matematică, hîrtii, el stă întotdeauna în fotoliu, nu se
așează pe pat, poate să nu-și șifoneze costumul unic în dungi, poate să-mi
arate respect, poate religia lui nu-i permite să se culce cu o femeie
decît după căsătorie, poate e așa de încurcat pentru că ar vrea să mă
întrebe dacă sunt virgină și nu știe cum, nu găsește momentul potrivit.
Să găsesc un
diminutiv pentru Marta. Ce nume și ăsta!? De servitoare venită de la țară
cu fuste lungi și colorate, cu părul împletit în codițe lungi, cu bluza
albă, descheiată la doi nasturi. O excepție printre românce. De obicei
unguroaicele tinere erau servitoare. O fi din vreun sat unguresc, de aceea
are și numele ăsta imposibil. Dacă i-aș găsi un diminutiv simpatic, să-i
placă, s-o enerveze un pic, s-o șicanez. Mărtuța. Cam ăsta ar fi
diminutivul românesc. Nu sună nicicum, nu înseamnă nimic, n-are conotație
jucăușă, de alint. Nici nu cred că i-ar place. E cam țărănesc, parcă vine
de la mătură, măturuța, ei, mai bine Măturuța, s-ar enerva rău. Îmi place
când se enervează, înjură țărănește, în grai, numele lui Dumnezeu îl
pronunță muiat, Dumniezău, atunci se vede că mai are ceva de muntean
educat la case evreiești, în școli de la oraș. Mărtuța refuză satul. E și
altfel decît colegele ei de pe la țară. Alea cu picioare tari și strîmbe,
bronzate pînă la genunchi, cu părul prins în coc, ori ondulat în cîrlionți
mari, vopsit castaniu. Marta e parcă de familie înaltă, are ținută, e
distantă cu toți, are picioarele ca fetele crescute la oraș, lungi,
subțiri, are, în schimb, de la munte, sănătatea de țărancă în obraji și nu
fumează. Toate le face cîte se fac la oraș, numai nu fumează. Dar nu știu
nimic despre ea. Nu știu dacă a mai avut pe cineva. Nimeni nu știe. Cu
cine se culcă. Femeie discretă. Dată dracului dacă nici o colegă nu suflă
nimic și n-o iubesc colegele ei dăscălițe. Rea, model, meditații, bani.
Își face singură cadouri de ziua ei, cînd are chef își face un cadou, își
zugrăvește camera, pune tot felul de vopsele pe pereți. Să fac o mică
breșă în numele ăsta imposibil ca o armură. S-o văd râzând șmecherește.
Martoțica. Ăsta ar fi un diminutiv unguresc. De păpușă stînd pe oliță. Are
ea un fel de privire oțeloasă cînd întoarce capul, cînd nu-i convine ceva.
Atunci gata cu comunicarea, mă tot gîndesc cînd să plec, care e cel mai
potrivit moment să salut, să mai zic ceva, senzația de ridicol pe care o
am atunci e ca de greață. Ar trebui un diminutiv lunguieț, să participe
la mîngîiere, ăsta se taie ca maioneza. Mar-to-ți-ca. Să fie diminutivul
în intonație: cu a-uri lungite: Maartaa. Să-i pronunț numele visător,
moale, cum i-aș mîngîia brațul sau coapsa. Parcă-i văd privirea, parcă o
aud, nu-ți dai un pic și ochii peste cap? S-o mîngîi așa, dintr-o dată, pe
obraz, cu degetul arătător îndoit și să-i zic drăgăstos: Martoțica, n-ai
vrea tu să mă tunzi, să joci un rol din mitologia antică? Ce figură ar
face? Georg stă cu foarfeca în buzunar și nu știe cum să-i spună că ar
vrea să-l tundă ea.
Mama Martei
trăiește. Pe tatăl ei nu-l ține bine minte. Și-l amintește mai bine pe
bunicul. Tatăl ei era un om slab și taciturn. Venea rar acasă. Lucra în
construcții, la zidărie, prin țară. A lucrat și la București. Căra
cărămizi, cu spatele, pînă n-a mai venit. Era căsătorit cu mama ei doar la
biserică pînă a auzit că s-ar fi însurat cu alta, undeva prin Sud. Cea mai
bravă faptă a lui a fost la București, cu asta se lăuda, cînd l-a bătut pe
unul pentru că i-a zis bozgor. Se temea că l-a omorît și a fugit să-i
piardă urma. A mai făcut o vreme comerț cu varză și nu se știe de ce l-au
arestat și a stat un an în pușcărie. De acolo a venit schimbat și nu și-a
găsit locul. Bunicul făcuse războiul la austro-ungari și zicea că mai bine
a fost atunci, îi era mai bine, îi plăcea să îndulcească tare orice
mîncare și fuma pipă, își planta singur tutunul, îl usca, îl mărunțea, îi
plăcea și ei mirosul de tutun uscat, îi mai plăceau ardeii iuți, roșii, ca
focul, dar nu lucra pentru bani, deși se pricepea și el la zidărie. Nici
pe bunică n-o ține bine minte, uscățivă, se ocupa cu descîntecele,
necomunicativă, apăsată mereu de o suferință nemărturisită. N-a avut
frați, mama ei nu s-a mai căsătorit. Crede că atunci cînd a luat-o tatăl
ei era gravidă. Îi chiar place să creadă asta, că ea ar fi, adică, din
flori, că mama ei ar fi fost iubită de un om cu stare, cu slugi pe lîngă
casă și cu o nevastă slabă, galbenă, fără viață. Poate și din cauza asta
între ea și mama ei exista o intimitate studiată. Nici ea nu i-a spus ceva
despre iubiții ei dintîi, de la facultate, sau de atunci încoace. Apoi, a
fost mai mult de capul ei, de la cincisprezece ani, pe la cămine, cu
burse, fără să ceară de acasă mai mulți bani decît putea primi. O
impresiona mama ei care avea întotdeauna bani și nu-și dădea seama de
unde. Marta nu era deloc curioasă. Îi plăcea mai mult să inventeze istorii
decît să afle adevărul. Era un fel de a-și cîștiga singurătatea.
Pe mama ei o
chema Victoria. Nu-și dă seama nici acum de ce erau atîtea nume de Victor
și Victoria în sat. Poate bărbații abia veniți de pe front l-au adus,
pentru odraslele lor ce se nășteau una după alta. Unii spun că după război
se nasc mai mulți băieți, dar nu e o regulă. În satele cu români și unguri
nu se dau nume ostentativ românești sau ungurești, ci așa, între ele,
Alexandru, Șandor, Maria, Elisabeta, Catița, Etelca, Marta, Ion, Ianoș,
Gheorghe, pe care le pronunță în toate felurile, Șoani, Ghiusi, Erji, Kati,
Telca, Ioani, Ghiuri. În sat era o cîrciumă a unui evreu venit de la
Timișoara, căruia i se spunea Țais. El angaja, vara, lucrători pe care
să-i ducă în Banat, la lucru, mai ales la secerat și la cules porumbul. Îi
ducea în camioane acoperite cu prelată, bărbați și femei, tineri și
bătrîni, copii mai răsăriți. Mulți s-au stabilit apoi în Banat, au făcut
școli de tractoriști băieții de școală, iar fetele de măritat și-au găsit
bărbați dintre aceia cu care se întîlneau pe cîmp. În fața cîrciumii era
hora din sat, duminica, sau într-o cămăruță alăturată, pe vreme rea, și
Țais angaja lăutari țigani cu vioară și tobă. Țiganii, care lucrau la
cărămizi și cei care făceau cazane de țuică sau jgheaburi, se amestecau
printre români și unguri, chiar cu casele, iar culdușii, cum li se spunea
cerșetorilor, erau izolați pe o vale și trăiau în mizerie, mîncau găini
moarte și ce primeau în sacul mare bun și de sperietoare pentru copiii
neastîmpărați sau fără poftă de mîncare. Fiecare familie adopta, parcă, un
neam de țigani care primeau peste poartă de obicei slănină. Pe Victoria,
care avea vreo doisprezece ani, Țais o vedea adesea intrînd în cîrciumă
după tatăl ei. Nimeni, nici ungurii nu-și răsuceau mustața ca el, nimeni
nu-și cănea părul, ca el, cu o vopsea misterioasă, doar el purta baston
cumpărat de la Timișoara, din tîrgul cu obiecte vechi și un frac negru un
pic decolorat, doar el citea ziarul la cîrciumă și rupea foițe din el
pentru țigare (nu pronunța țigară), măi, zicea, trebuie să ne cunoaștem
neamul din străbuni și să-l păstrăm, că altfel om fi ținuți de proști și
venetici. Imaginea pe care și-o studia el atîta era a lui Andrei Mureșanu,
ținîndu-se din neamul Mureșenilor revoluționari la pașopt. Nimeni nu
făcea măscări în jurul lui, îl respectau bețivii, dar și comesenii cu mai
multă minte pentru că apărea ca un om învățat și cultiva dragostea de
neam.
O urmărea Țais
pe Victoria, mîndră, fără să privească în stînga sau dreapta, fără să se
intimideze, ca și cum ar fi jucat un rol pentru ea compus, cum se duce
țintă la tatăl ei care-și adăugase la nume și Mureșanu și se recomanda
Nicolae Pop-Mureșanu, îi șoptea ceva la ureche și ieșea urmată de bărbat
care trăgea cu ochiul mehenghi spre adunare. Nu-i așa, voia să spună, că
nici voi n-ați rezista chemării îngerului ăstuia de fată.
Voi știți cum e
să nu vorbești cu bărbatul niciodată? Numai prin semne. Îmi făcea curte.
Mergeam la un film, la cofetăria Felix din cartier, mîncam fiecare
prăjitura, beam limonada, tăceam. Dar nici un cuvînt. Mă conducea pînă la
scara blocului, spunea, vag, la revedere sau pur și simplu făcea cu mîna
și pleca. Pînă într-o zi cînd îl văd în fața ușii cu o șuncă de porc
întreagă, afumată. |