În jurul lui Bălceascu
A fi gazdă, într-o
situație dată, însemna pentru Romulus Medar ceva neplăcut, o corvoadă.
Deconcertat, Victor ezitase inițial. Însă era chiar așa cum sesizase din
prima clipă, uluit: corvoada era atît de chinuitoare încît din plăcerea de
a primi la tine pe cineva, a-i oferi un vin bun, să zicem, din
subtilele plăceri ale ospeției nu rămînea pînă la urmă nimic.
Profitînd de cîte un
motiv fără importanță și de obicei absurd, care-l surprindea chiar și pe
el însuși, după cum recunoștea ulteriror, biologul își dădea în
compensație drumul prăpăstios, izbucnea brusc, exploziv, fără nici o
reținere. Erau crizele lui de idioțire deliberată despre care, chiar dacă
îl găseau neprevenit, Victor știa că sunt posibile doar între patru ochi
și departe, în cîmp, unde nu e nimeni altcineva prin apropiere. Știa și că
la sfîrșit acesta se scuza ușurat, înseninat: în lupta cu imbecilizarea
progresivă, insidioasă, rămînea singura soluție eficientă. Un fel de
auto-electroșoc, o defulare brutală. Să-ți poți elimina obida, să vomezi
toată otrava adunată; și asta energic, fără rețineri și pînă la ultima
picătură...O locomotivă care lasă vaporii, micșorează excesiva,
periculoasa presiune din cazan... Faptul că acceptase invitația
sculptorului îi provocase o reacție cam de acest tip.
N-avea nici un chef
și totuși, deși e ciudat, n-avusese tăria să-l refuze pe Bodog, începu el
sumbru. Probabil exista și un motiv, dar evită să-l divulge. Avea
dreptate, în fond: facem ceva și regretăm ce-am făcut nu totdeauna din
lașitate și nici din prostie. Se aflau pe deal (terasa pleistocenică
stîngă) de unde orașul putea fi cuprins într-o privire, cu perdeaua de
fum în depărtare și conturul fabricilor pe orizontul văii deschise la
est. Cartierul din lungul străzii Cîmpului venea dedesubt, la picioare, cu
toate detaliile micșorate la scară ca într-o machetă. Imediat, pe malul
drept, era orașul ieșind parcă direct din luciul apei. Iluzia era că
distanțele se micșorează în adîncimea perspectivei astfel că, printr-un
efect de trompe loeil insula verde a castanilor din marele parc
devenea aproape tangentă la cealaltă insulă, de zidărie înghesuită și
acoperișuri roșii, a centrului vechi. Biologul făcuse o pauză lungită
prea mult. Și cum, ca la comandă se opriseră amîndoi, Victor scoase din
buzunar carnetul. Nu-l lua cu sine decît rar: era obicei mai vechi,
studențesc. În clipa aceea se nimerise însă una dintre aceste excepții. Cu
un creion moale, pe o filă nouă, curată, trasă în cîteva linii semnele
esențiale ale acestui fragment de peisaj, sesizînd - în timp ce desena -
și asemănarea frapantă cu Saragossa lui Velasquez din fundalul unei mari
compoziții... Tresări însă surprins pentru că, pe neașteptate, celălalt
începuse să strige cu o furie neagră, spumegoasă.
Accept că totul e o
prostie! Dar dacă în lumea asta prezintă interes o halbă de bere băută de
un ins într-o zi, atunci nu mai știu... Faptul că a existat cineva care a
înregistrat chiar și un asemenea detaliu derizoriu, ca să-l relateze apoi
mai departe altcuiva... (Sigur că nu la Bozdog se referea, ca persoană.
Important e că venise cineva anume ca să-i povestească acestuia despre
halba de bere delictuoasă.) Extrapolînd și nu exagerez deloc ,
extrapolînd, așadar, înseamnă că absolut totul se știe, tot ce facem,
fiecare cuvînt...! Crezi că delirez? se interesase ceva mai tîrziu,
potolit și, neștiind ce diagnostic s-ar potrivi mai bine, Victor izbucnise
în rîs.
Adevărul e că Medar
greșea. Greșeala lui era seriozitatea. Acorda credit chiar bîrfelor
derizorii, meschine al căror combustibil e ușurătatea, superficialitatea.
Tot o eroare e și că îi era imposibil să accepte că rigoarea, gravitatea
sunt pretenții de maniac. Din cauza asta, trecuse de dimineață pe la
frizerie ca să-și ajusteze barba și lațele de la ceafă, nemaiscurtate de
aproape jumătate de an. Îmbrăcă apoi, apropiindu-se seara, un costum
închis, elegant, cam strîmt, pentru că se îngrășase de cînd și-l făcuse la
comandă ca să-l aibă pentru ocazii speciale, și după o oarecare ezitare
recunoscută ulterior își puse și o cravată cumpărată la Berlin, cu
ocazia participării la un congres și pe care n-avusese încă ocazia s-o
folosească... Dilema pentru care ar fi vrut să-i telefoneze lui Dabija,
dar renunțase, privea ora cînd trebuia să se prezinte pe Cîmpului. La
drept vorbind, cum e de tradus mîine seară? Imprecizia îi revenea lui
Bozdog și felului cum formulase el invitația. Medar realiza asta prea
tîrziu. Acest Bozdog era însă un nume important al artei românești din
Transilvania, conta într-o ierarhie a valorilor naționale, indiferent de
rezervele, antipatia și cîrtelile lui Dabija. Deliberase totuși îndelung
în căutarea celei mai bune soluții, lucru de asemenea recunoscut mai
tîrziu. A sosi cu întîrziere (indiferent de cauze), a bate la ușă cînd
toți ceilalți invitați s-au și înființat putea să pară și în mintea lui
chiar așa părea - o sclifoseală mondenă la care recurg mitocanii, în
general, viniturile, sudiștii, moldovenii etc. În cele din urmă, optase
pe noroc: un moment al zilei cînd încă nu e noapte de tot; cînd încă mai e
o zare de lumină deasupra munților, spre vest.
Cine trecea în lunile
de vară pe Cîmpului zărea dincolo de șirul de buxuși netunși de mult
pajiștea neîngrijită și ea din jurul atelierelor. Sfărîmăturile unor
uriașe mulaje de ghips se vedeau risipite în iarbă: un tors decapitat, un
braț cu articulația cotului și cîteva degete mîncate de ploaie și îngheț,
un picior rezemat de trunchiul unuia din merii fostei grădini. În parcarea
de lîngă platforma betonată pentru cuvele de gunoi nu se afla însă nici o
mașină la sosirea lui Medar. Mai erau și alte indicii - liniștea, de pildă
- că se grăbise. La apariția lui, în costumul lui elegant dar strîmt și cu
pantofii văxuiți proaspăt, cîțiva invitați, între care și niște fete, cu
pahare în mînă și țigara aprinsă, ședeau pe trepte pălăvrăgind degajați.
Trecu pe lîngă ei, călcînd cu prudență pe porțiunea îngustă, lăsată
liberă, fără să fie luat în seamă de nimeni.
Pentru că totuși
lumina slăbise, dar și din cauza geamurilor murdare, în atelier lumina era
aprinsă. Chiar lîngă ușă, doi inși băteau în cuie capacul unei lăzi de
forma unui sicriu. În profunzimea acestei hale vaste, cu un lung șir de
becuri economicoase de 60 de wați care erau spînzurate la înălțime, mult
deasupra capetelor, se mai aflau cîteva persoane stinghere, în așteptare,
un grup gălăgios chiar în mijloc și alți cîțiva aflați în treabă: de la
aceștia venea clinchetul paharelor și cîte o voce mai ridicată, dînd o
dispoziție. Doar ceva mai tîrziu, cînd privirea i se acomodă cu lumina
slabă, Medar îl descoperi pe Bozdog care încă nu-și terminase ce avea de
făcut în acea zi. Se izolase deși era doar un simulacru de izolare
după un paravan din fundul atelierului, era tot în salopeta lui de doc cu
bretele și dicta ceva unei femei cu capul vîrît într-un maldăr de hîrtii.
Totuși, își spuse, venise un pic prea devreme, deși nu era singurul.
Deocamdată și asta părea să fie aici legea nimeni nu părea să fi luat
asta în cont. Începuseră să-l strîngă însă pantofii. Era vara, cald și
peste zi umbla în sandale sau, la facultate, în pantofii vechi, deformați
de labele enorme ale picioarelor numărul 48, dar și de cele peste 120 de
kilograme cît cîntărea masa lui corporală, pantofii urîți dar comozi,
după care va tînji toată seara, strîngînd din dinți ca să nu se bage de
seamă cît suferă.
Uriașa, impunătoarea
sculptură era drept înainte, în centru, pe o platformă solidă din
scînduri groase. O zărise de fapt chiar din ușă, unde se oprise nehotărît.
Se termina sus, deasupra șirului de becuri, în penumbra unde se ghiceau
căpriorii acoperișului. Sculptorul o înfășurase însă pe toată suprafața
într-o prelată imensă de pînză udată în prealabil sau stropită ulterior
și din care picura încă apa, făcînd băltoace pe dușumea. Cîțiva invitați
dintr-un grup de necunoscuți dădeau ocol, pășind agale, cu ochii spre vîrf
unde, sub ceea ce părea să fie capul, pînza era legată cu sfoară de jur
împrejur.
Fără să-l ia în
seamă pe Medar care se apropiase, doi bărbați discutau. Nu se poate,
protesta unul și ridică anume vocea, arătînd că nu se ferește. Du-te și
spune-i că vrem să vedem care-i chestia. E așa de complicat să dea pînza
asta jos cinci minute? Termină, spuse celălalt. Du-te tu, dacă ții
neapărat.
Unul din inșii care -
se văzu mai tîrziu - fuseseră aduși de Bozdog ca să aibă grijă de musafiri
se apropie însă aproape imediat de cei doi cu o canistră de plastic roșu
în mînă. Țuică sau vin? se interesă el amabil și se putea bănui că îi
cunoaște. Pe o tejghea improvizată din scînduri negeluite și așezată la
perete erau pregătite pahare desperecheate, căni de toate felurile, ulcele
de lut cu toartă etc. Cel cu canistra îi îndrumă într-acolo. Vinul era, de
asemenea, alb și roșu, iar țuica era și ea de cîteva feluri. Nu încăpea
îndoială, Bozdog conta pe faptul că, după momentul acut, orice interes
intră în curbă descrescătoare. Amuzați, cei doi începură să studieze
băuturile, să pipăie scîndurile grosolane ale mesei și cănile de lut. Erau
lucruri ciudate, cu care se vedea că nu sunt obișnuiți și, tocmai de asta,
intimidau, făcîndu-i să uite de interesul dinainte pentru uriașa statuie
acoperită. Agitația creștea de altfel de la o clipă la alta, soseau noi
invitați, se intensifica și zgomotul vocilor. Medar venise însă aici, cum
va și recunoaște, pentru Bălcescu. Ceru pseudo-chelnerului care ,
terminînd cu cei doi, venise la el și se arăta foarte insistent, un pahar
de apă minerală, dacă se poate, și îl primi imediat, spre surpriza lui,
pentru că nu îi era sete. În tot acest timp, nu se îndepărtase nici cu
jumătate de pas de podiumul de lemn de unde ceilalți curioși plecaseră pe
rînd. Studie astfel, cu interes și în liniște, netulburat, tot ceea ce ar
fi putut oferi un indiciu în legătură cu uriașul obiect ascuns în
învelitoare și invizibil. De aproape, se simțea răcoarea umedă,
evaporarea. Mai era și mirosul ciudat despre care își dădu seama că nu
putea fi decît de lut ud. Undeva, mai sus de mijloc, ceea ce împingea
pînza udă și crea o protuberanță trebuie să fi fost brațul; această
umflătură pe trunchi mai sesiză el , acest ciot era totuși prea mic
pentru un braț, chiar dacă e îndoit. Cu paharul de apă în stînga, se
aplecă apoi și, delicat, cu vîrful degetelor, apucă marginea de jos a
pînzei care, deși udă, era subțire și ușoară. Dezveli astfel unicul
detaliu accesibil: o încălțare, o botină pe jumătate acoperită de
pantalon, dar cu talpă, șireturi etc. Intrînd pe ușă exact în acea clipă,
Victor îl surprinsese asupra faptului, confuz și stingher. Însă tot
atunci, pe fondul înghesuielii în creștere, în rumoarea vocilor ațîțate,
cineva porni muzica la magnetofonul disimulat în culise și chiar cu
melodia știută de toți cei de la ateliere: Bozdog o asculta seara, după
cîte o zi grea de lucru, cu difuzoarele date asurzitor. Era taragotul,
intrarea tînguitoare a unei chemări; orchestră apoi, coarde și suflători
și același ritm legănat. Titiană, nume mîndru... Solistul era o
figură celebră, bun prieten cu Bozdog și, înregistrînd cîteva discuri în
străinătate, se umpluse de bani.
***
Ca la o bătălie, Liz
venise la această festivitate pregătită. Coama sîrmoasă, strînsă la ceafă
cu un șnur roz de mătase și dezgolind fruntea și tîmplele îi punea în
evidență paloarea, care e și un înșelător punct vulnerabil. Era în focul
examenelor, tocea cu disperare, slăbise mult, însă știa că asta e în
avantajul ei, cel puțin în acea seară. Îmbrăcase o fustă tot roz-pal,
foarte scurtă, pentru că era iarăși moda mini și simți perfect cum, din
urmă, fumătorii de pe treptele de afară se întorc după ea ca să-i
privească jumătatea dezvelită a coapselor. Frumoasa studentă din ultimul
an de la farmacie știa ce înseamnă aceste priviri dar avea tăria de a le
opune o indiferență atît de sincer disprețuitoare și de ostilă încît, în
cele mai multe cazuri, provoca doar antipatie și aversiune. Spuneai că
nu sunteți prieteni, îi amintise ea, acasă, aflînd de invitația lui
Bozdog. De fapt, fiind în sesiune, n-avea chef de petreceri. Tocmai asta
e, confirmase el; un neprieten e mult mai atent, mai vigilent cu reacțiile
tale în ce-l privește. Discutaseră despre asta de multe ori: atunci cînd,
orice ai face, tot ești bîrfit, cel mai bine e să nu ieși în evidență. În
cazul de față, asta însemna să onorezi invitația. De altfel, insistase el,
vine și Medar și îndeosebi acest din urmă argument o făcu pe Liz să
cedeze. La rîndul ei, insistase îndărătnică asupra cămășii pe care Victor
trebuia s-o îmbrace, apretată la guler și piept și proaspăt călcată. Își
juca rolul de nevastă de pictor orgolioasă dar și cu o abia reținută
crispare, datorită mai ales acestui număr nesfîrșit de prieteni sau
ne-prieteni, dacă nu chiar rivali, inamici pe care era constrînsă să-i
suporte. Între aceștia, înafară de Medar, căruia i se adresa intimidată ca
o școlăriță cu domnul profesor, nu descoperise încă nici unul care să-i
placă fără rezerve și sincer.
Cei peste care Victor
și Liz dădură chiar la intrarea în atelierul care începea să se umple cu
lume erau pescarii. Aceștia sosiseră cu puțin înainte, mutîndu-se direct
de la terasa din vecini pînă unde erau doar cîțiva pași și se vedea că
băuseră și înainte, erau cu chef, gălăgioși. Din acest grup se desprinse
doctorul Cotuțiu. Pentru că după-masă fusese la tenis și abia apoi se
întîlnise cu pescarii, nu mai apucase să treacă pe acasă să-și ia
costumația de rigoare, explică el pupînd mîna tinerei doamne Dabija. Dar
ce era de rigoare aici unde sărbătoritul umbla în salopetă și cu un fular
subțire de mătase la gît? Mătase? Ceilalți rîdeau de situația insolită,
ațîțați. Unicul retras cu doi pași, făcînd parte din grup dar sugerînd că
există între el și ceilalți o linie de demarcație era Oprițescu. Stătea
țeapăn, cu un pahar într-o mînă și cu țigara aprinsă în cealaltă și peste
capetele celorlalți Victor îi făcu un semn de salut.
Tocmai discutam
despre pescuit, i se adresă lui Victor, în calitatea lui de nou venit,
unul dintre pescari după ce îi sărutase mîna lui Liz, ceremonios,
prezentîndu-se. Era un tînăr filosof care preda la universitate, scund, cu
ochelari fumurii și figură întunecată, păroasă de armean deși se
salutau, Victor nu-i reținuse numele. Adevărul e că trebuie să răspundem
mereu la răutăți și la ironii: ce-i cu prostia asta cu pescuitul?!
continuă el și privi în jur, cu un zîmbet subțire. Răspund, da: refularea
instinctului de agresiune. Pentru că, oricum, în subconștient, impulsul ca
atare există, atunci să ne eliberăm de el într-un mod agreabil, chiar
folositor... Mai bine să ucizi un pește, ființă cu sînge rece și fără
grai, decît să te năpustești asupra semenului tău și să-i înfigi dinții
în beregată. Nu? Cu ce să vă servim, frumoasă doamnă?
Doctorul Cotuțiu
zîmbea, privindu-l pe furiș și pe Victor. Liz nu mai apucă să răspundă
pentru că, prompt, unul din băieții lui Bozdog se înființă cu canistra de
plastic și cîteva căni de lut împărțindu-le doritorilor. Rudi Schuller
gustă din vin și anunță că e dulce și, cu rîsete și observații tăioase, de
oameni mofturoși, care nu-s dispuși să bea chiar orice, pescarii
reclamară vin sec: trebuia să există undeva, în altă canistră... La rîndul
lui, Oprițescu anunță laconic: Votcă. În paharul din mînă primise votcă
și mai avea un deget. Trebuia să existe undeva sticla din care fusese
servit inițal. În acest mic vacarm întreținut de altfel de toți cu
perfidie pentru Liz clipa cea grea trecuse cu bine.
Pe drumul spre casă
din acea seară sau mai tîrziu, cu altă ocazie, Liz îi pusese cîteva
întrebări ciudate în legătură cu Oprițescu. E scriitor, romancier,
explicase Victor; se pare că, din ce spun unii care l-au citit și se
pricep, nu-i rău... Sigur că observase și ea că era beat. Pînă la urmă
nu-i adresase nici un cuvînt, mulțumindu-se, atunci cînd doctorul
Cotuțiu împreună cu ea, se apropiaseră de el, să fluture vag mîna cu
țigara. N-ai observat că s-a uitat tot timpul la mine? Ciudat e că, mai
spuse ea, era o privire în care nu citeai răutate, ostilitate cu asta
era antrenată. Nu era nici o privire amabilă. N-avea în ea nici
licărirea de interes a oricărui bărbat, atunci cînd studiază o femeie.
Atunci ce? Nu știu, ridicase ea din umeri. Era o privire neîntîlnită încă
niciodată.
Pentru Victor însă
și nu doar pentru el ciudățeniile unui ins ca Oprițescu pe care pe
atunci îl întîlnea de două, trei ori într-un an, cînd abia schimbau cîteva
cuvinte banale, cîntăreau prea puțin. Cu toate astea luase act de ambigua
confraternitate dintre Oprițescu și mai tînărul cu vreo zece ani Iulian
Oncică. Acesta din urmă îl și ademenise la pescuit pe Oprițescu, pentru
scurtă vreme însă. Îl inițiase în plăcerile vicioase ale datului cu undița
și îi împrumutase sau îi făcuse rost de unelte, fapt comentat pe larg la
terasă. Tot el, Oncică, cu o solicitudine care era marea sa calitate,
procura rîme sau mămăligă, cîrlige, plută etc., el le și descărca din
mașina lui Rudi, comanda berea cînd reveneau, în cele din urmă, pe
terasă, o și plătea de multe ori. Zoli Darvaș stabilise din capul locului
masa domnului Oncică și o păstra rezervată special pentru asemenea
ocazii. Aceste demersuri Oncică le făcea cu plăcere, nicidecum din
interes sau servilism, cu o energie debordantă care se cere cheltuită
cumva - și el o cheltuia pentru alții. Pentru ceilalți, care observau
toate astea și le și comentau era limpede că Oprițescu îl accepta, căci e
bine cînd există lîngă tine cineva care preia fără să te mai întrebe toate
corvezile, dar cu o grimasă de neplăcere. Fusese de asemenea comentat
faptul că, uneori, între două sorbituri de bere, parcă pus din greșeală
într-o priză de prea mare voltaj, Oncică îl atacă, îl înțeapă, îl mușcă pe
mereu mohorîtul Oprițescu. O făcea în joacă, bineînțeles, dar pieziș, ca o
pisică încercîndu-și ghiarele pe pielea alunecoasă a unui șarpe găsit sub
pat, în somnolență. Răspundea șarpele zgîndărit? Era el în stare să se
încolăcească brusc, dintr-o zvîcnire, dar una leneșă, deloc furioasă, în
jurul acestei mici fiare impertinente? Avea dintele cu venin mortal, ca
să-i fie suficientă o mușcătură, infima perforare a epidermei vrăjmașului
ghiduș? Să ia adică în serios provocarea?! Cam în acest fel se discuta
despre cei doi și joaca lor doar pe jumătate agresivă. Atacul era însă un
semiatac, o intenție abia schițată. Ca și lui Liz, tăcutul băutor de votcă
Oprițescu îi inspira lui Oncică ceva care semăna și cu frica dar și cu un
anume tip de respect, deși nu era niciuna din ele.
Deocamdată, Oprițescu
nu se manifestase nicicum, toată lumea era bine dispusă, Victor de
brațul căruia Liz se încleștase rîdea, ascultînd ce-i povestea la ureche
doctorul Cotuțiu, soseau mereu invitați, în număr tot mai mare. La
presiunea acestora, grupul pescarilor migrase treptat spre un colț mai
ferit. Se discuta acolo despre sărbătoritul Bozdog și subiectul era de
natură să-ncingă spiritele. Iată că, observă tînărul filosof cu micul lui
zîmbet malițios, se dovedește că, oricît îl bîrfiți voi, Bozdog adună în
jurul lui foarte multă lume. De la Lucăcel, și-l arătase pe acesta cu mîna,
de la tovarășa Sas, care e șefa culturii, de la în fine noi, pentru că
și noi suntem reprezentativi într-un anume sens, pînă la... cine-i dînsul?
și se întoarse spre un proaspăt intrat, o figură total necunoscută... Care
era, așadar, magnetul? Opera de artă spre care dau năvală mulțimile? Sau
personalitatea artistului? Acesta însă nu apăruse încă, ținîndu-se în
rezervă sau ascuns pe undeva în anexele atelierului. Nici impunătoarei
statui nu-i mai acorda nimeni atenție, observă cineva, pentru că chiar așa
stăteau lucrurile: după primul șoc vizual, cînd toți, fără excepție, se
opreau nedumeriți ca să contemple ciudatul obiect înfășurat în pînză
murdară...
Ce vorbești, domle?
strigă pe neașteptate Oncică, după ce își înfrînase cu greu plăcerea de a
vorbi. Pe cîți interesează arta și cîți au competența să emită judecăți
despre artă? Cîți, cum zici tu, îi simt magnetismul? Artiștii înșiși, ei
între ei, și poate încă doi, trei inși. Dă-mi voie să-ți spun că totul e
un exercițiu de mondenitate, o modă franțuzească.
Agreabilă, de
altfel, o modă pe care nici tu n-o repudiezi, observă tînărul filosof.
Absolut. E ca în
atelierul lui Rodin, de pildă, unde venea artistocrația Parisului,
veneau femeile frumoase, poeții și tinerii snobi. Ca și voi, veneau să
fie văzuți și nu din interes pentru artă.
Cuvîntul voi,
sunînd ca o acuzație, stîrni proteste.
Până apare, într-o
zi, cu traista în băț, necunoscutul român Brâncuși, profită atunci tînărul
filosof. Stai puțin! Acesta închiriază o magazie nenorocită unde își adună
pietroaiele și bîrnele lui. Și-l rade pe Rodin al tău. Scurt! Îl
bărbierește!
Roșu la față de
enervare, surescitat,Oncică vru să spună ceva însă nimeni n-avea chef să-l
asculte. Rudi trecu din nou pe la fiecare cu canistra ca să toarne în
pahare. Pentru Liz, care de data asta refuză hotărîtă, era o discuție la
care nu participi - asculți doar sau te prefaci că asculți și zîmbești
atunci cînd cineva ți se adresează.
***
Datorită
înghesuielii, sosirea Mariei Sas trecu aproape neobservată. Scundă,
într-un taior sobru, cu o părul împletit într-o coadă groasă și adunată
într-un coc masiv care aproape îi dubla volumul capului ea nici nu avea
ținuta și figura care să atragă atenția. Îl zărise în schimb ea și de la
distanță pe Medar lîngă soclul statuii cu paharul de apă minerală în mînă.
Romi, cum i se adresa
ea, cînd erau între patru ochi, și Moriko, cum îi spunea el, deși știa că
nu-i place, Maria Sas fiind unguroaică doar după mamă, fuseseră colegi de
liceu și, ulterior, după ce ea se căsătorise cu un ofițer de securitate,
vecini, casele lor fiind la distanță de jumătate de stradă.
Ia uite pe cine
văd. Ce cauți aici? îl admonestă ea tare, făcîndu-l să tresară, căci n-o
observase apropiindu-se. Ia-mă, te rog, de braț.
Fără a-i lăsa nici o
șansă de împotrivire, privindu-l mereu de jos în sus, pentru că era mai
scundă decît el cu un cap, Moriko Sas îl luă din acea clipă în stăpînire
pe biolog, tîrîndu-l după ea, dintr-o parte în alta a atelierului. Era
șefa culturii din județ, ceea ce pentru Medar nu însemna mare lucru.
Venise aici însoțită de directoarea muzeului și de o tînără actriță
culeasă pare-se de pe drum cărora, vorbindu-le peste umăr, le explică cine
era uriașul bărbos. Să trăiești, salută ea apoi, tot din mers, pe cineva
care intenționa să vină spre ea, dar fără să se oprească. Servus, dragă,
îi strînse mîna sumar, grăbită, altcuiva, și adăugă sibilinic: Crezi că
n-am aflat încă? Sună-mă nu mîine, poimîine. Dar să fie la prima oră.
Folosea replici scurte. Tonul rămînea însă milităros și expeditiv. Ia,
uite la fetele astea, îi arătă ea biologului un mic grup feminin spre care
se răsuci și biologul cu aerul lui confuz. Aveți grijă! le amenință ea
cu degetul pe cele trei sau patru femei. Erau salariate de la Filarmonică,
îi explică apoi amuzată. Mai mult ca sigur, Bozdog le invitase și uitase
de ele. Unde-i maestrul? se interesă ea în cele din urmă adresîndu-se
unui ins apărut ca s-o salute. Ce-ați făcut cu el, l-ați sechestrat
undeva? Atunci, ridicîndu-se un pic pe vîrfuri într-o poziție care-i
permitea să vorbească fără a ridica vocea și mai aproape de urechea
biologului îi spusese, pe un ton de confidență, arătînd în direcția
statuii: erau probleme, da; cu artiștii sunt totdeauna probleme, nu-i ca
la voi, în laboratoarele alea...!
Lucrul de care îi
fusese teamă lui Liz, să nu fie, adică, separată de Victor, cum se mai
întîmplase la cîteva chefuri anterioare, se produse cam la mijlocul
acestei complicate treceri în revistă întreprinsă de Moriko Sas. Cu
tovarășa Moraru Elisabeta ea lucrase imediat după facultate în activul
județean U.T.C.; eram foarte tînără și-ți spun doar ție, fără nici o
experiență și cam năucă, îi mărturisi ea, neașteptat, biologului.
Aruncase aici o privire rapidă în jur. Deși se aflau în mijlocul
atelierului, nu se găsea nimeni pe aproape să tragă cu urechea. Pe cele
două femei care se țineau scai de ea le concedie cu un gest. Această
tovarășă Elisabeta, care-i fusese șefă, era și e încă o persoană cu
totul deosebită. Pe Liz o știa de mică. Pe tovarășul Moraru sper că-l
știi, nu? Secretarul de la economic, n-o să-mi zici că nici n-ai auzit.
Biologul confirmă: auzise. Ei bine, Liz, fiica lor, studentă strălucită,
cu zece pe linie, ceea ce, cînd ai părinți care lucrează la partid nu-i
chiar un lucru obișnuit și ea rîse: spune-mi că nu-i așa! frumoasă,
deci, deșteaptă, cuminte, s-a îndrăgostit ca proasta și s-a măritat cu
pictorul ăsta, Dabija. Am auzit că sunteți prieteni. Aici, ea
intenționase probabil să-l întrebe ceva. Un impuls contrar o făcu să se
răzgîndească în ultima clipă. Hai, te rog, cu mine la ei, spuse ea. Și
arătă cu mîna în direcția colțului unde erau pescarii, ochiți probabil de
mult.
***
Din culisele de unde
apăruse în fine sărbătoritul, fiind imediat luat cu asalt de multă lume,
între care erau un compozitor cu soția, cineva de la Filarmonică,
tovarășul Velicu, de la propagandă; apoi, împreună cu acesta, mai erau
Constantinescu, de la Consiliul Culturii, din București și, bineînțeles,
actrița și directoarea muzeului, după momentele mai agitate, cu
felicitări prelungite și strîngeri de mînă, intensitatea muzicii scăzuse,
ca și cum s-ar fi dat un semnal. Sas Moriko și ea prezentă ascultă
cîteva minute ce vorbesc aceștia toți i se adresau deodată amfitrionului
și se înțelelegea foarte greu ce vrea fiecare - după care se răsuci pe
călcîie și porni hotărîtă spre ieșire unde încă se înghesuiau invitații
sosiți cu întîrziere. Se desprinsese ca un boxer din clinci, rapid, simplu
și fără nici o explicație, gest care la altcineva ar fi părut, în cel mai
bun caz, o impolitețe. La ea însă bruschețea și lipsa de fasoane,
duritatea aveau un anume farmec, al autorității care, din cochetărie,
vrea să pară orice altceva decît o autoritate adevărată. Ținut încă strîns
de braț, Medar îi spuse toate astea admirativ în timp ce avansau pas cu
pas prin înghesuială. Deși pus în dificultate de această complicată
trambalare, el o urmărea cu privirea încețoșată de afecțiune. Mult după
întîlnirea de la Bozdog, încercînd să justifice sentimentul care-l lega de
această femeie, va ezita asupra cuvîntului recunoștință, deși despre așa
ceva era vorba, pentru că în cîteva situații dificile, fără ea, fără
niște pile salvatoare, nu s-ar fi descurcat... Recunoștință, așadar, din
care se distilează și acea cîtime inefabilă de afecțiune . Despre
colonelul Sas, soțul, pe care nu-l cunoșteau niciunul din ei, nu se putea
spune nimic...
Crezi? se opri ea o
clipă ca să-l privească, surprinsă de neașteptatul compliment, și avu un
zîmbet cochet. Era de fapt un anume exercițiu specific, o exersare
cuvîntul boxer se potrivea, într-adevăr, îl aprobă ea. Un fel de luptă cu
umbra, după ce ți-ai întărit pumnii în sacul de box. Chiar așa! Ce e în
sacul ăla, nisip? Rumeguș? Comparația o amuza prin insolitul ei. Fostul ei
coleg nu putea fi imaginat dînd cu pumnul, cu atît mai mult antrenîndu-se
ca s-o facă eficient. Izbucnise în rîs: M-aș fi mirat ca tocmai tu să
știi asta!
Discutînd despre
toate astea, despre adică rutina muncii cu oamenii, pe care - observase ea
malițios, cu o maliție afectuoasă, dacă se poate spune astfel voi,
oamenii de știință n-o prea aveți, cei doi ajunseseră în cele din urmă în
colțul unde erau pescarii și unde, zmulgînd-o de lîngă Victor, Sas Moriko
o îmbrățișase pe Liz, pupînd-o zgomotos pe amîndoi obrajii.
Foarte frumos,
exclamă ea apoi privindu-i pe rînd și fără să o lase pe Liz, pe care o
ținea strîns cu stînga, nerenunțânînd nici la biolog, ținut în dreapta.
Constatarea era ambiguă însă nu oferea nici un temei pentru a fi
respinsă. Numărul necunoscuților din grup era mare dar îi cercetă și pe ei
foarte rapid. Faptul că chiar și aceștia știau cine e ea era însă absolut
cert. Asta îi și dădea siguranța de sine. Asupra lui Iulian Oncică, pe
care îl cunoștea prea bine, privirea ei stărui o clipă în plus. Cînd el
schiță însă intenția de a-i săruta mîna, îl opri. Îl sesizase din prima
clipă și pe Oprițescu, cu toată poziția lui retrasă. Remarcase paharul
plin dar și sticla de votcă, disimulată la perete, lîngă piciorul
acestuia: unica sticlă de votcă, cumva stridentă, pentru că toți ceilalți
aveau pahare de vin. După corpul țeapăn se vedea imediat și că e beat.
Aveți grijă! îi sfătui ea sibilinic, apoi, inspecția, dacă de așa ceva
era vorba, fiind încheiată, anunțase: Pe fata asta frumoasă am s-o
răpesc...!
(Fagment din romanul
Ecluza)
|