Troianul
Ne-am gândit ce
o fi cu tine de scrii numai de rău, ne este greu să pricepem ce-i fi vrând
să fii tu pe lumea asta mare și plină de nimic de nu-ți place, chiar nimic
nu-ți place, așa am înțeles din elucubrațiile pe care le așterni pe hârtie
și ăia, mai marii , ți le publică una, două, ba îți mai alătură și un
desen lângă numele tău, care nici nu seamănă cu tine. Poate că îi fi
arătat tu vreodată așa dar eu de când te știu ai fost tot nemulțumit de
lumea asta mare și plină de nimic. Că nici noi nu mai înțelegem ce-i cu
tine că doar nu-i fi vrând să ajungi mai mare decât Mihai Beniuc că
despre el cine mai vorbește, numai noi, cei ce l-am știut pe frate-său și
pe soră-sa, cu mărul lui roșu de lângă drum că nici poemul nu-i chiar așa
de original că l-a imitat pe Ovidiu cu nucul lui, poate că el pe acolo, pe
unde o fi, prin lumea cealaltă, râde de voi cum vă chinuiți să fiți ca el,
că nici măcar aici, la noi, nu are o stradă care să-i poarte numele, ce
să mai zic de o statuie ? Pe monumentul de marmură din parcul nou sunt
patru versuri scrise de el pe o parte și de Victor Tulbure pe cealaltă. El
a fost academician și nu trichi flichi ca tine. Ți-am spus și atunci
când te-au țîpat afară de la politecnică că te-ai luat în gură cu ăia
de pe acolo, să-ți vezi de treabă că de ăștia nu scapi. Adă-ți aminte de
vărul Cioaca de la Laz ce-o fost în temniță cu Coposu, că ce-o ajuns?
Nimeni pe lume, nimeni în drum ca Vida Gheza. Așa că, dragă vere, lasă-te
de apucăturile astea și vezi-ți de serviciu. Bine că ai început să mergi
la sfânta biserică. Ai grijă de prunci, de nevastă și de sănătate, că-i
mai bună decât toate.
Te-am știut tot
încruntat de parcă tu ai inventat lupta de clasă din perioada de
tranziție, tot cu capu-n carte ai fost, asta-i drept că tu știi multă
carte dar vezi că nu-ți folosește la nimic. Că spune și sfânta scriptură
că nimic nu-i nou supt soare. Ori ce-i fi vrând tu să mergi pe lună ca
americanii, ori să te iei de Hussein și de poporul său ? Cel mai bine este
ca omul să stea la căsuca lui să-și vadă de treburile lui și, doamne
iartă-mă, Antonescu ce mare om a fost și drept și l-au împușcat ca pe un
câine ,să nu zic de bîlbîitul de Hîrîilă, că Antonescu măcar a fost la noi
prin Zarand și-o luptat pentru țară și nimeni nu-l bagă în seamă după
moarte. Și nu uita că fericirea-i aici pe pământ și nu în lumea cealaltă
unde nu ajunge numai sufletul omului , că trupul putrezește și-l mănâncă
viermii.
Colegul tău
Loțâcă iar a ajuns șef de ocol și și-a terminat vila la Moneasa , are și
gater la Tuhani, e privatizat și are și serviciu că ei între ei se spală
unul pe altul și scapă, dar voi, cu literatura, vă mâncați între voi ca
cânii pentru o coajă de pită. Că vezi tu, cum am mai zis viața nu-i
chiar așa de amară dacă știi să te învârtești cum bate vântul, e drept că
trebuie să ai și o țâră de noroc, dar toate de la bunul Dumnezeu sunt
lăsate pe pământ.
Luna trecută s-a
sfințit biserica după ce au renovat-o. O venit preasfințitul și prefectul
de la Arad, a stat în strană lângă vecinul Căciuț, avea o gentuță la el, a
pus-o pe strană iar vecinul s-a tot uitat la geanta lui strălucitoare în
lumina candelabrului, că de când n-ai fost tu acasă avem candelabru în
biserică și preot nou. Atunci prefectul și-a luat gentuța și a mutat-o mai
către altar, nu care cumva vecinul să i-o fure. Doamne feri, chiar în
sfânta biserică, ce-o fi crezut că suntem neam de hoți ? Că noi ne tragem
din daci mai mult decât din romani și suntem aici de sute de ani. E drept
că suntem cam puțini că toți aproape au plecat din sat și ne-au năpădit
veniturile la care nu le place lucrul. Așa că acum avem o bisericuță ca o
bijuterie, am spălat țigla, s-au înlocuit ferestrele, în podul corului, în
scoruș, s-a înlocuit podeaua. Iată că are deja 90 de ani, că a fost
construită în anul 1912 cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Primul
preot s-a numit Petru, ca la Roma, apoi a urmat Petruț, deși nu ținem de
Roma pentru că azi am fi fost catolici cu frontiera catolică aici aproape.
De fapt satul are o istorie a lui și nimeni n-a scris-o vreodată. Tot
încearcă un basarabean, pripășit pe la noi, dar nimeni nu-l crede că el
nu-i cu rădăcina înfiptă adânc în țărâna noastră. Ar cam trebuie tu să
încerci să faci ceva pentru sătucul acesta că n-are decât o sută și ceva
de numere de casă și marea majoritate sunt ocupate prin mila sătenilor,
cum am zis, de venituri care nu au o credință clară și nu sunt după
canoanele noastre.
A venit odată o
poruncă de la București de a adunat din biserică toate documentele și le-a
trimis nu știu unde. Unele erau scrise pe limba ungurească iar altele,
cărțile din strana bisericii, erau scrise în chirilice pe care puțini le
pricepem. Au aruncat în curtea bisericii o seamă de acte și lucruri
de-acolo, că știi cum este, după un anumit număr de ani, treburile se
schimbă și nu este plăcut să tot dai cu nasul de ele, apoi au venit tovărășirile,
colectivizarea, plecarea copiilor la școli. E o întreagă istorie în
capul meu dar n-am cui s-o spun că vezi tu, nu vrei să scrii numai
elucubrații de-ale tale, de asta nu te citește nimeni. Că și poetul, de
care am zis, nu prea era băgat în seamă dar s-a dat cu puterea că nu poți
să te piși contra vântului. A mai fost un poet la Bezna dar nu se prea
vorbește despre el că nu știu ce politică a făcut ori l-au băgat ei în
politică. Satul nostru a fost sat de frunte în comună, dealurile noastre
au dat și patru vagoane de grâu de azi te miri cum puteam noi scoate atâta
bogăție. Dragontin a avut batoză și Ioani Plicii a avut batoză și mașină
de treierat dar au fost în ceva afacere cu cicisbeii și au falimentat
de-au ajuns săraci și a trebuit să plece din sat că a venit peste noi noua
politică. Poate că îți mai amintești de popa Rusu, el a păstorit cel mai
mult satul nostru. Niște familii au plecat în America și când s-au întors
au adus cu ele credința lor de acolo, baptistă și satul s-a împărțit în
două: ortodocși și pocăiți. Noi în sat am avut și fierari, la noi le zice
covaci, unul a fost Tinul Covaciu apoi Heberu că el a răposat, nu de mult.
Nevasta lui a fost pilăriță prin Arad și Cimișoara, îi zicea Turcelărița.
Aș putea să scriu eu istoria contemporană a satului dacă aș ști că tu ai
face bine să mi-o aranjezi un pic și s-o publici pe undeva pe la vreo
editură, că acolo trebuie bani mulți pentru a tipări o carte. Acum sunt
bătrân, tatăl meu a fost pe front, de la el știu multe lucruri. Oare cum
am putea face să scriem istoria noastră, că noi suntem daci, nu prea ne-am
amestecat cu romanii că este un loc până unde au pătruns. Valul lui Traian
se vede și acum, au scris despre el istoricii de la Cimișoara dar aceia
sunt internaționaliști și cosmopoliți că nu prea țin ei la românașii
noștri, pe noi ne fac un fel de iobagi pe pământurile acestea, un fel de
lotri, adică hoți pe pădurile nemeșești. Că la noi au fost și lotri
înarmați, se ascundeau prin păduri și-i căutau de la Castelul de iagă
din Sebiș, pe mulți nu i-au prins. După anul 1780 Sebișul primește drept
de tîrg, apoi prinde să se dezvolte industria, topitoria de fier la
Moneasa, și laminor, se dezvoltă comerțul cu lemnele din pădurile zonei.
După mulți ani Sebișul ajunge centru de raion, se dezvoltă industriile
locale, cooperațiile de consum și meșteșugărești, apar noi meserii:
tîmplari, tapițeri, pietrari, căciulari. În anul 1968 Sebișul este
declarat oraș. Se amenajează cele două parcuri, se construiește școala
generală și clădirea liceului. Acum s-a făcut un dig protector pe lângă
Valea Deznei, de la uzina de apă din Prăjești până la deversarea ei în
Crișul Alb. El va rămâne în timp ca valul lui Traian. Se spune că valul
acesta s-a creat cu două sute de ani mai târziu de venirea împăratului
Traian. În memoria oamenilor de aici a rămas sub denumirea de Troianul.
El traversează de la nord la sud Teuzul pe la Răpsig, în valea Crișului
Alb până la Mânerău trecând până aproape de Lipova. Să nu uit să-ți
amintesc că la Mânerău s-a născut Ion Vidu, cel cu Ana Lugojana,
compozitor și dirijor de coruri. Poetul de care-ți scriam îi spune vallumului
Calea lui Traian. Să nu uiți deci că zona noastră cuprinsă între Munții
Zarandului și ai Bihorului este încărcată de istorie. Azi, plină de
neajunsuri. Noi de aici, din marginea țării, am dat mulți oameni de
valoare. Am aflat că și Titus Popovici venea să scrie la Mîsca-Măderat și
de-acolo s-a inspirat în cărțile sale. Pe aici a trecut și Călinescu, cel
cu istoria literaturii române pe vremea căderii Ardealului. A vrut să
cunoască meleagurile lui Ioan Slavici. N-am înțeles de ce scriitorii sunt
confundați cu oamenii politici, în loc să ne ajutăm unii pe alții, măcar
în ideea trecutului nostru istoric. Am fost să fierb țuica și cum era
noapte și învârteam în căldare m-am gândit la lucrurile astea. Poate că eu
sunt om bătrân și nu judec drept lucrurile însă tu ai putea să le
analizezi altfel, e păcat să se piardă atâtea frământări ale oamenilor de
pe meleagurile noastre și să nu fie și ele consemnate undeva.
Așa că m-am
gândit să-ți scriu chiar dacă n-o să-ți placă, poetul Beniuc a fost
cunoscut cu Dej dar n-a făcut mare lucru pentru noi, pentru zona noastră.
Regățenii sunt mai iuți la vorbă, și caută imediatul. Noi nu ne-am lăsat
sub vremuri, ne-am păstrat avutul și iosagul și vatra noastră. Înaintea de
căderea lui Hîrîilă prețurile o luaseră razna, un porc era mai scump decât
o vacă așa ca și acum, nu se merită să duci porcul la târg, așa de slab se
vinde. E mai scump un kilogram de țuică decât un kilogram de carne de
porc, ceea ce nu-i bine. Adică simțim noi după munca ce am depus-o pentru
creșterea lui. Nu se reflectă rezultatul muncii în preț. Așa vin vremurile
peste oameni când nu mai poți să pricepi ce se întâmplă cu mersul lumii.
Toate ies din matca lor ca apele când se revarsă la inundații. O iau
razna. Nici copiii nu mai ascultă de părinți, se cred mai deștepți și mai
școlați, dar nu le folosește la nimic.
Încă nu știi
nimic de Canalul Morilor construit lângă Crișul Alb începând de la Buteni
până dincolo de Chișineu-Criș unde canalul se varsă în albia Crișului Alb.
Când vin apele mari digul canalului se închide până ce se liniștesc apele
abia apoi se deschide digul, să se uniformizeze apa de pe canal cu cea de
pe Criș. Nu știu când a fost construit și de către cine, asta ar trebui să
afli tu, să studiezi ce tehnică era în zona noastră. Morile de la noi
făceau făina cea mai albă din toată zona de vest, veneau cu măciniș de
departe și făina ajungea până la Buda. Pe poarta morii din Buteni intra un
car cu boi încărcat cu saci cu grîu. Scrie despre Casa de iagă, acum
aici se află adăpostită biblioteca orașului. Casa s-a numit Castelul
Waldstein, fiind construită în anul 1814. Din Sebiș la Dezna și Vașcău era
drumul lemnelor din pădurile noastre. La Moneasa se găsește marmură roșie.
Noi suntem dincoace de Valul lui Traian, cu pământul scos din șanț s-a
construit valul strategic, diferența dintre fundul șanțului și coama
valului este de 4-5 metri. Troianul barează intrarea dinspre vest spre
zona auriferă a Bradului. La noi haiducii s-au numit lotri, din latinul lotrones,
lotria fiind o formă de luptă împotriva habsburgilor, erau numiți: hoți,
tîlhari, briganzi, ori prădători. Lotria era un fel de disidență, cum ar
veni în ziua de azi. Să scoți din capul lor ideea că noi fim un neam de
hoți și de tâlhari la drumul mare. Aici eu am nevoie de unul ca tine cu
artă pentru scris. Tot de la noi se trage și pictorul Iulian Toader, este
de loc din Donceni, fiind cunoscut numai de muzeografi și de istoricii de
artă. Toader a lucrat alături de pictorul Octavian Smigelschi la pictarea
catedralei mitropolitane din Sibiu. Încă sunt destule valori, aici, la
noi, însă nimeni nu le cultivă memoria. În Moneasa exista un muzeu al
sculptorului Gheorghe Groza care a studiat la Paris. Lumea se confundă cu
povestea ei, zicea filozoful mustăcios Nietzsche. Asta aș dori eu să
realizezi tu, să scrii povestea zonei noastre, lumea în care am trăit și
trăim încă. Așa cum Slavici a scris despre lumea Mureșului așa și tu să
scrii despre lumea din Valea Deznei. Atunci să știi că vei avea succes,
îți vei regăsi idealul pierdut că fără el degeaba încercați voi să scrieți
că nimeni nu vă crede. Acestea sunt idei rămase în memoria mea din anii de
școală, sunt lucruri care mi s-au limpezit la bătrânețe. Ele nu trebuie
lăsate să piară ori să fie scrise prost de către alții. Să nu se creadă că
noi, aici, suntem un sat fără câini și trebuie să vină alte neamuri să ne
spună cine am fost și cine suntem. Noi putem deveni și fără ei însă vreau
ca tu să ai această șansă pentru că tu meriți să aduci la lumină lucrurile
astea. Exodul tinerilor către apus nu e un lucru normal. Unii vor reveni
acasă, așa cum au făcut și sîrbii, până ce au devenit rușinea Europei, dar
pe urmă ai văzut ce s-a întâmplat cu ei: s-au dezmembrat, de asta mi-a
fost frică și mie. Chiar dacă ne vom deschide către apus, cei din sud și
din est, vor veni către vest, după care se vor întâmpla noi exoduri.
Prima atestare a
localității Sebiș este din anul 1561, localitatea aflându-se în posesia
văduvei Lasoncszy. Cinci ani mai târziu cetele turcești, aflate în drum
către cetatea Deznei, incendiază localitatea iar mai multe femei și o
fetiță au fost tăiate cu sabia. În anul 1597 Sebișul este declarat oraș
rural iar noul stăpân al orașului devine Korniș Gabor, care era consilier
al principelui Sigismund, principe al Ardealului. După mai multe succedări
la proprietatea Sebișului se instalează groful Rottenfeldy Konigszeg
Fidel, este urmat de groful vienez Waldstein Warttemberg Ernest. Acesta a
construit o fabrică de fier, ateliere și castelul care-i poartă numele,
zis la noi Curtea de iagă.
Cele mai vechi
biserici, despre care știu eu, s-au ridicat în secolul al XVII-lea iar
după 1896 s-a pornit un avânt de construcții, dincolo de cetatea Deznei,
pe păduri în sus, cea mai veche biserciă este construită în satul Neagra,
în anul 1892, cu hramul Bunavestire. Urmează Slatina, în anul 1896, cu
hramul Pogorârea Sfântului Duh, Igneștiul, în 1904, cu hramul Înălțarea
Domnului și Mineadul în anul 1905 cu hramul Duminica tuturor
sfinților. Mă tot întreb de ce istoricii nu se apleacă cu cercetarea și
la localitățile noastre. Fie că nu le convine ce au aflat, fie că sunt
indiferenți de istoria zonei noastre. Toată speranța îmi pun în tine: Așa
să ne ajute bunul Dumnezeu!
Fragment din
romanul
în lucru
Pagina de gardă. |