Coucher du soleil
à Genève
De câteva
săptămâniluni încoace, câteodată chiar în condiții din cele mai inedite
(zbor îndepărtat cu avionul, conferință internațională prelungită până-n
noapte, melancolia bucureșteană de după telejurnale etc.), din când în
când, o ciudată secvență de melodie începe să se presare în urechea ta, o
combinație de sunete formată din câteva acorduri care, însă, apărând din
subconștient, făcând un ecou din ce în ce mai ritmic, se instalează din ce
în ce mai bine sub timpanul tău, își face locul său într-un mod din ce în
ce mai agresiv în lumea neuronilor tăi, supunând auzul tău, eul tău,
întreaga ta gândire. Nu ai scăpare în fața ei: vrei nu vrei, te obligă la
reflecție.
Do-re-mi-mi/fa-mi-re-re/do-re-mi-mi/fa-mi-re
sună această melodie tradusă în limba notelor muzicale de altfel imnul
festivităților l'Escalade, ce comemorează acel asediu de acum patru sute
de ani , dar de câte ori conștientizezi ceea ce se rostogolește de fapt
în urechea ta, ori de câte ori ți se deschid domeniile cunoașterii în fața
insitenței subconștientului, în gândul tău te regăsești din nou pe
promenada Quai du Mont Blanc pe scările din beton Paquis-Plage, sau în
fața statuilor Mon Repos; iarăși oferi mâncare din mâna ta cerșetoarelor
lebede, admiri piscurile acoperite cu zăpadă ale Alpilor, conturul
schimbător al jetului uriaș propulsat din mijlocul lacului, asculți
clopotul catedralei Saint Pierre, foșnetul melancolic al anticariatelor,
Babilonul lingvistic al celor care se plimbă în jurul tău, și între timp
realizezi, constați cu toate simțurile tale că, din nou, cine știe a câta
oară în decursul ultimilor ani, încet și pe neașteptate te îmbrățișează
iarăși.
Imensitatea.
Te îmbrățișează, se lipește de tine, îți zburlește părul deodată uiți de
trecerea timpului! , mângâindu-ți tâmpla, îți anihilează sfâșierea
durerii capului tău, risipește ceața serii din privirea ta, îți anulează
ridurile și îți colorează firele cărunte din barbă, șoptindu-ți totodată
în ureche mesajul incontestabil al Permanenței: Pour l'eternité!...
În acest oraș nu
poți să nu fii romantic. Fie călătorul care a rătăcit aici oricât de
indiferent, oricât de plictisit, plimbându-se pe aceste străzi și prin
aceste piețe, vrea-nu vrea, mai devreme sau mai târziu cu siguranță va fi
atins de vraja timpului. Aici pașii vizitatorului ocazional se poticnesc
în cele mai felurite inscripții, statui publice, plăci comemorative. În
inima orașului vechi, în Place du Bourg-de-Four privirea ți se oprește
pe plăcile comemorative ale lui Liszt Ferenc și Eugene Sue. Pe Grand-Rue
o inscripție de pe o casă medievală ne amintește că aici s-a născut la 28
iunie 1712 Jean Jaques Rousseau ca , la o distanță de doar câteva sute
de metri mai încolo, în mijlocul Rhone-ului, pe fosta Ile des Barques,
sub ocrotirea statuii de bronz a cetățeanului genevez păsări obosite și
îndrăgostiți fără vârstă să savureze și astăzi protecția tandră a
naturii... Dar te poți întâlni de asemenea cu numele lui Goethe și Byron,
Madame de Stael și Victor Hugo, Balzac și Dostoievski, la fel cum îți
răsare de pe zidurile Cité și placa comemorativă a lui George Eliot,
Agripa D'Aaubigné, Albert Gallantine sau a lui Eduard Dayous. Aici a scris
timp de 25 de ani, în castelul Délices de la marginea orașului,
fulminantele sale epistole anticlericale excomunicatul Voltaire, și tot
aici a compus Walkyria sa cutremurătoare Richard Wagner. Aici au primit
azil Garibaldi și Mazzini, Engels și Herzen, iar într-o căsuță de lemn de
pe margine lacului Leman, prezentată astăzi ca o senzație turistică, a
visat timp de 9 ani un emigrant rus cu nume de Vladimir Ulianov despre
posibilitatea că poate o să răsară și pentru el odată soarele la Est.
Aici poți să
admiri statuia lui Henry Moore în fața Musées d'art et d'historie, pe
când vestita operă a lui Henry Schawartz, Băiatul cu calul, la
capătul Quai de Wilson încetinește pasul celor care se plimbă pe malul
lacului. Statuia filiformă Dame Clémentine la fel îți atrage
privirea în plin centrul orașului vechi, cum ai ocazia să saluți și figura
de bronz cu pălărie poate prea stilizată a lui Sisi (iertare, Elisabeth,
imperatrice d'Autriche, reine de Hongreie). (Oare ce a motivat gestul
irațional al tânărului anarhist Luigi Lucheni în acea zi de toamnă? Ce a
vrut să demonstreze prin sacrificarea acestei singuratice, fără gardă
personală? Aceea revoluție a maselor? a lui Ortega? Ura elementară a
celor condamnați la sărăcie? Victoria inevitabilă a instinctului în fața
lumii raționale? am reflectat asupra acestor lucruri nu o dată în acest
loc, recent chiar în fața plăcuței de bronz care marca locul exact al
asasinatului: Ici fut assassinée le 10 septembre 1898 S.M. Elisabeth,
Impérartice d'Austriche, când lumea din jurul meu, pregătindu-se pentru
întâlnirea celor din G 8 de la Evian, chiar a început să monteze placajele
de protecție de lemn la vitrinele și intrările de la parterul hotelurilor
Noga Hilton, President Wilson, HSBC Republic. Se pare că ura eternă se
reproduce...).
Aici, între
zidurile Petit Palais, ești salutat de picturile lui Renoir și Picasso,
pe când în Muzeul de Arte, văzând colecția particulară a baroanei Maurice
Rotschild (de altfel, donația generoasă a ginerului, baronul Edmond
Rotschild), rămâi uimit. Plimbându-te spre Grădina Botanică, la fiecare
pas ești oprit de statui, una mai frumoasă ca alta. Mesajul uneie dintre
ele, instalată în Centrul William Rappard, cu titlul sugestiv de L'Effort
humain chiar te îndeamnă la reflecție. Iar când ți se înșiră proprietarii
vilelor din jurul lacului, rămâi amețit: Josephine și Eisenhower,
Bartholini și Aga Khan, Diodati și Woodrow Wilson, Iord Byron și Henry
Dunant sunt doar câteva nume dintre celebritățile care au petrecut timp
mai îndelungat aici.
Cine a ajuns o
dată aici, mereu a revenit. Este ceva special în acest loc care atrage
lumea și din țările cele mai îndepărtate. Ceva ce nu se mai găsește
nicăieri și pentru care, cel care a nimerit o dată aici, poartă
întotdeauna dorul revenirii.
Drept exemplu
este atmosfera acestor străduțe străvechi! Acel labirint unic al scărilor,
bifurcațiilor, porților, arcadelor, curților, în care mai ales în vremea
apusului de soare așa de ușor te poți rătăci! Multitudinea caselor de
locuit medievale, cu câte 4-5 etaje, printre care plimbându-te ești prins
deodată de un sentiment ciudat, nicidecum întâlnit, de antemporalitate.
Parcă ai mai fi trecut vreodată pe aici, acum 300-400 de ani!... Pră te-ai
mai întâlnit cândva, undeva cu aceste imagini. Aspectul ferestrelor cu
flori din Place du Bourg-de Four, căscatul mortierelor de bronz
înnegrite sub arcadele de la Ancien Arsenal, culoarea gri a pietrelor de
macadam, aplicate cu precizie geometrică pe Grand Rue sau pe Rampe de
la Treille , foșnetul chemător al țâșnitorilor de la fântânile de marmură
de pe Rue du Perron sau Place Trois Perdrix, iar pe deasupra
pretutindeni multitudinea de drapele geneveze și elvețiene, amestecând
maiestos culorile roșu-galben-alb-negru pe toate acestea parcă le-ai mai
văzut vreodată. Aceste imagini niciodată văzute le cunoști de undeva! La
fel îți aparțin ca și alunița de pe obrazul tău, trăiești împreună cu ele
o veșnicie...
Poate tocmai din
această cauză, păstrarea tradițiilor are un rol sporit aici! Spiritul
locului te urmărește din plin în această localitate!... Oricine, căruia i
s-a dat ocazia să fie acolo în vâltoarea festivităților comemorative l'Escalade
(rememorează evenimentele asediului, sau mai bine zis ale revoltei
populare declanșate împotriva asediatorilor din 1602), care a putut să fie
prezent în mijlocul înghesuielii din Cour Saint-Pierre, Place Molard
sau chiar din fața Primăriei, s-a putut convinge că amintirea secolului al
XVI-XVII-lea este păstrată vie printre aceste ziduri. Urmărind defilarea
toboșarilor, artileriștilor, mușchetarilor sau chiar a cavaleriei,
ascultând apelul de odinioară al conducerii orașului, gustând vinul,
amabil oferit de geneveze îmbrăcate în costum de epocă, privind mulțimea
de mii de localnice ce poartă cu mândrie rochiile stră-străbunicilor,
orice muritor de rând se poate convinge, că ceea ce vede, nu este o simplă
manifestație spectacol de interes turistic. Deoarece aici Timpul trăit
te salută nu numai din colțare, porți, bolte, dar și din privirea
oamenilor. Cel care trăiește aici este perfect conștient de felul
moștenirii sale... Precum și expoziția permanentă din casa de locuit Maison
Tavel, multitudinea obiectelor de uz casnic ce urmăresc istoria
semimilenară a familiilor Tavel-Calandrini-Rieu- Audeoud demonstrează cât
se poate de elocvent că aici cu secole în urmă era viață și nu oarecare
viață civică!... Acesta este de fapt adevăratul secret al Genevei...
Cum nu poți
uita niciodată dar nici nu vrei de fapt acea liniște care deodată te
învăluie... Dacă cu câteva minute mai înainte îți urmai drumul pe marginea
uneia din cele mai importante artere rutiere ale Elveției, ocolind cele
mai felurite mașini de marcă parcate la marginea șoselei, urmărind
bicicliștii care te claxonează și pe motocicliștii care te depășeau cu un
vuiet înspăimântător, după o deviație de obicei de 3-4 minute, ajungând la
capătul minusculei faleze, ai senzația că timpul s-a oprit în jurul tău.
Că ai ajuns într-o lume totalmente diferită. Parcă tot ce ai văzut până
acum a ajuns la o distanță indescriptibilă! Poate din cauza protecției
fonice a spațiilor verzi de la marginea drumului, poate din cauza așezării
potrivite a micuțului restaurant de vară Le Reporsoir. Cert este doar
faptul că în locul circulației pulsatoare din Rue de Lausanne s-a făcut
deodată liniște în jurul tău, o liniște indescriptibil de adâncă, adâncă
precum timpul. Practic, singura formă de sunet care ajunge la ureche este
a rațelor sălbatice care se înbăiau nestingherit. Lângă tine, în portul
minuscul câteva bărci ancorate Master Craft și alte mărci notorii ,
lângă debarcader, în zona amenajată pentru ștrandul liber, un uriaș covor
artificial de culoare verde: nu cumva vreo piatră de la mal să rănească
piciorul vreunui amator de înot la intrarea în apă... În spatele tău, pe
iarba proaspăt tunsă câteva dame de vârstă medie aproape dezbrăcate:
profitorii puterii blânde a razei de soare de toamnă...
Și între timp
în fața ta una din cele mai frumoase panorame a globului pământesc, unul
din cele mai mari lacuri glaciare ale Alpilor, cu imensitatea sa de
culoare verde-turqoise, cu suprafața ici-colo dantelată de valuri mărunte,
la care se adaugă ocazional și câte o pânză îndepărtată dincolo, încă
bine vizibil, dealul verde intens al lui Cologny cu peticele mărunte ale
vilelor, ca peste el, din depărtări, de la marginea orizontului îndepărtat
să urmărească măreț efemeritatea lumii cotidiene enigmaticul munte alb,
însuși Mont Blanc-ul. Cupola caracteristică a masivului central, împreună
cu piscurile sale laterale, cu Dome du Gouter, cu Aiquille du Midi, cu
Aiquile de Chamonix ce răsar ca o pânză albă pe cerul de la sfârșitul
lunii septembrie, amintind cât-de-cât spectatorului ocazional că pe lângă
scara lumii cotidiene mai există o altă scară, o altă dimensiune. O
regiune, unde materialismul mărunt se închină în fața măreției spiritului.
Sosesc
vapoare, rutele obinuite de Geneva-Versoix-Nyon-Yvoire, respectiv Montrex
Lausanne Geneva, unele chiar ajung la vârsta lui Mathusalem și totuși
plimbă zi de zi armata turiștilor. Vocea îndepărtată a trompetelor
marchează recepționarea reciprocă a întâlnirii.
În rest e
tăcere imensă, adâncă, maiestoasă. Tăcere care acoperă orice vanitate,
orice invidie, orice chițibușărie. Tăcere în care nu se poate, dar nu mai
ai voie să deschizi gura. Tăcere, în care încerci să-ți ții respirația.
Singurul sunet pe care îl poți auzi este bătaia inimii.
Și cu toate
acestea, acest oraș este totodată și locul de desfășurare a întâlnirilor
internaționale, a tratativelor diplomatice, a partidelor de șah politic de
anvergură mondială. În această privință, afirmația lui Talleyrand datată
acum aproape 200 de ani, în timpul Congresului de la Viena, conform
căruia: Lumea este compusă din 5 părți: Europa, Asia, America, Africa
și...Geneva, este perfect valabilă și astăzi. Aici a fondat elvețianul
Henry Dunant Crucea Roșie Internațională (și astăzi tot aici își are
cartierul general), cum și președintele american Woodrow Wilson a
întemeiat aici în 1919 în hotelul de pe malul lacului, ce astăzi îi poartă
numele, Uniunea Națiunilor uniune a căror palate spațioase, ulterior
construite găzduiesc diferite comisii ale ONU (aici am trecut prima dată
prin botezul de foc, în noiembrie 1998, în urma unei invitații primite de
la Comisia Economică. Acel iad nu o să-l uit niciodată).
Aici este sediul
Organizației Mondiale a Sănătății, al Organizației Mondiale a
Meteorologiei, al Organizației Mondiale a Comerțului, aici își au
reședința Comisarii Generali ONU pe probleme de refugiați, respectiv pe
problemele drepturilor omului, aici este Cartierul General al Uniunii
Interparlamentare și al Uniunii de Telecomunicații Internaționale. Dacă
cumva muritorul de rând ce a rătăcit pe aici are norocul să-și potolească
setea de cofeină la etajul 13 al Palatului de Sticlă ce aparține
Organizației Mondiale de Proprietate Intelectuală (calitatea nectarului
negru, ce iese din automate, este excelentă) rămâne șocat nu numai din
cauza panoramei divine, dar și datorită multitudinii organizațiilor
internaționale cu renume ce își au sediile în jur, în palate din ce în ce
mai importante.
Aici hotelurile
funcționează întotdeauna la capacitate maximă: aici întâlnirile au
întotdeauna succes, aproape nu există o săptămână, în care vreo
organizație internaționale să nu aibă pe ordinea de zi vreo sindrofie de
mai mare avengură, întâlnire regională, conferință diplomatică. Nu mai
vorbim de întâlnirile zilnice ale specialiștilor, convorbiri de cooperare
interguvernamentală, clarificări în cerc restrâns etc... La armata
diplomaților de carieră acreditați aici zilnic sosesc din toate colțurile
lumii grupe de sprijin de cele mai felurite vârste și culori: secretari de
stat, miniștri, șefi de compartimente, directori generali înconjurați de
o escortă numeroasă de la caz la caz. Cu ceata lor plimbătoare pe Route de
Ferney, plină de importanță, câteodată ai putea stăvili chiar și Rhone-ul.
În această lume
aparte întotdeauna se întâmplă ceva. Ori vreuna din misiunile permanente
oferă vreo recepție cu ocazia zilei naționale a țării respective, a
vreunei aniversări mai importante sau chiar a vreunei vizite a șefului său
de stat sau de guvern; ori la vreuna din organizațiile internaționale sunt
organizate zile speciale ale Africii/Americii Latine sau Asiei Sud-Estice,
sunt date în folosință aripi noi de clădiri, sunt inaugurate fel de fel de
plăci comemorative, statui donate etc. Industria internațională a
ambițiilor și a orgoliilor funcționează aici cu o eficiență maximă.
Senzația cea
mai puternică, cea mai impresionantă este totuși legată de acel Jet, de
fântâna artificială din mijlocul lacului. De acea imensă coloană de apă,
care în decursul timpului a devenit emblema metropolei moderne, și a cărei
fotografiere este datoria de onoare a oricărui turist care a ajuns aici.
Și pe care de altfel și tu ai admirat-o nu o dată, ba chiar s-a întâmplat
ca ajungând aproape de ea te-ai și udat bine de tot din cauza capriciului
vântului care tocmai și-a schimbat direcția. De la bun început ai
catalogat-o drept o excelentă atracție turistică... Totuși atunci a
devenit ceva de neuitat pentru tine, atunci s-a întipărit definitiv și
irevocabil în lumea amintirilor tale, când pe neașteptate te-ai întâlnit
cu ea, în acea seară, în bezna aceea totală. Nu ai să afli probabil
niciodată de ce a fost luat curentul pe promenada Jardin Anglais, de ce
era nevoie să te balansezi, ca un chior, în direcția podului Mont Blanc,
ghidându-ți pasul doar după luminile îndepărtate ale hotelurilor. Deja ai
început să intri în panică și să te culpabilizei pentru că nu ai rămas
acasă, în siguranța camerei tale de la hotel, ai intrat din ce în ce mai
mult sub incidența bolii tale ereditare binecunoscute de orbire a lupului,
din ce în ce mai des trebuia să rostești rușinosul Sorry, după ce te-ai
lovit de cineva care venea din față. Te simțeai din ce în ce mai prost,
situația începea să devină din ce în ce mai fără speranță, de nu ți-ar fi
fost rușine, nu ai fi avut o reținere interioară, că totuși este
deplorabil la această vârstă să ceri sprijinul altora, ai fi strigat după
ajutor când deodată, prin surprindere, de la o clipă la alta s-a
înfățișat o lumină stranie deasupra ta: un izvor ceresc ce cobora printr-o
șuvită subțire pe pământ. Un spectacol de o frumusețe extraterestră! Un
mesaj univoc din lumea cealaltă pentru toți disperații și neîncrezătorii
tuturor timpurilor: Post tenebras lux! După beznă întotdeauna
urmează-Lumina!..
Acest oraș în
primul și în primul rând este totuși citadela Reformei, cel puțin pentru
noi, protestanții de pe cele cinci continente ale globului pământesc. Și
nu numai datorită faptului că acest orășel de atunci, cu abia zece mii de
locuitori, reședință episcopală de Savoya prin decizia Consiliului General
din data de 25 mai 1536, luată la propunerea predicatorului de atunci,
Guillaume Farel, s-a angajat că de acum încolo vom trăi după legea
evangheliei și vorbele Domnului, punând capăt oricăror abuzuri papale și
astfel, prin această abordare a reînnoirii religioase, deodată Geneva a
ajuns în vâltoarea principală a dezvoltării intelectuale europene (precum
este remarcat și pe placa memorială aflată sub boltele gotice ale Saint
Pierre-ului, chiar lângă intrare), dar-mai-ales- pentru faptul cî începând
din August 1536, timp de 28 de ani cu excepția unui exil de 3 ani de la
Strasbourg aici a trăit și a creat, a organizat și a polemizat autorul
operei Instituția Christianae religionis Sistemul Credinței Creștine),
una dintre cele mai importante personalități ale procesului de reînnoire a
credinței: Jean Calvin. Pe care noi ungurii probabil deloc întâmplător
l-am rebotezat în Kálvin János.
Deși în cimitir
nimic nu-i păstrează amintirea după moartea sa, conform ultimei sale
dorințe, a fost înmormântat într-o groapă anonimă, fără nici o piatră de
mormânt totuși, o inscripție modestă lângă un scaun simplu, înnegrit de
timp, dintr-un colț de la Saint-Pierre- Chaise de Calvin ne amintește
de persoana care ținea odinioară slujbele aici. Cum de asemenea în piața
mică de lângă catedrală, la o distanță de doar douăzeci douăzeci și
cinci de metri, o altă inscripție așezată pe poarta unei clădiri mai
modeste, de dimensiuni mai umane Auditoire de Calvin ne amintește de
una din instituțiile bisericești cele mai controversate ale vremii,
Consistoriul. Nemaivorbind de strada care ne-a adus aici, pe care
posterioritatea bineînțeles a denumit-o Rue Jean Calvin.
Despre vremea
lui Calvin de la Geneva au fost scrise biblioteci întregi. De la Byron
până la Honoré de Balzac, de la Ștefan Zweig până la Aldous Huxley, multe
dintre somitățile literaturii universale au încercat să dezlege secretele
acestui revoluționar medieval (deoarece chiar asta a fost): motivațiile
sufletești ale reînnoirii confesionale, cauzele sociale,
istorico-spirituale și nu în ultimul rând al vieții particulare care ar
putea motiva edificiul său bisericesc. Mulți sunt cei care zăresc în Noul
Ierulasim condus de Calvin exemplul timpuriu al intoleranței confersionale,
iar persoana lui este identificată cu personalitatea tiranului
atotputernic, a celor care au fost mai târziu Robespierre, Hitler sau
Stalin. Alții de exemplu Alistar E. Mc Grath definesc drept o greșeală
fatală această întreagă campanie, creația de fantezie scriitoricească
dornică să se opună cumva totalitarismului, argumentând puternic și asupra
realității că pe vremea respectivă Calvin nu avea nici o influență asupra
deciziilor Consiliului Orășenesc, nici măcar nu a fost cetățean genevez,
ca atare nici măcar drept de vot nu avea, precum și asupra faptului că în
anii consemnați în Geneva, nu a fost nici o execuție publică în afară de
cazul lui Michael Servet (al cărui deznodământ se datorește perianiștilor
ostili părerilor calviniste.)
Unii cinstesc în
persoana sa personalitatea intelectualului permanent nemulțumit, eternul
căutător al perfecțiunii, pe când alții zăresc în creația sa prototipul
pietrificării doctrinare ce refuză cu cea mai mare fermitate orice
îndoială, orice negație...
(Nu știu cine ar
putea formula o părere decisivă astăzi!? Cine ar îndrăzni să judece asupra
operei lui Calvin!? Subsemnatul recunoaște sincer, nu are curajul să o
facă! Nu are nici postura, nici pregătirea pentru acest act. Nemaivorbind
de lipsa informațiilor teologice și filozofice absolut necesare! Poate
câteodată răsare în memoria sa câte o secvență din vestita regie clujeană
a lui Harag Győrgy, câteva momente memorabile ale încleștărilor catarctice
dintre Calvin și Servet. Poate că în realitatea vieții nu s-a întâmplat
așa, poate s-a întâmplat tocmai invers ceea ce însă nu diminuează cu
nimic genialitatea și eterna actualitate a piesei lui Sütő András...).
Aici, la
începutul fiecărei slujbe de duminică rămâi încremenit de sunetul
clopotelor, de înspăimântătoarea avalanșă fonică ce trece și prin pereți,
de orgia de sunete ce-ți îngheață nervii de la un moment la altul. După
ce te-ai așezat în ultimul rând venind până aici pe Rue de Calvin
într-o ploaie mocănească, sub protecția unei umbrele ocrotitoare evitând
orice ieșire din comun și răsfoiești colecția de cântece ce ți-a fost
înmânată la intrare, auzind glasul răsunător al clopotelor, deodată
constați că aerul începe să vibreze în jurul tău, ți se usucă gâtul, ți se
oprește respirația, te trec fiori și începi să percepi prin toți neuronii
tăi, prin toate fărâmele conștiinței tale că asiști la înfățișarea
Timpului, că treci printr-o metamorfoză ciudată, inexplicabilă, că în
sufletul tău se produce o transformare unică, neîntâlnită în lumea
cotidiană.
Iar când
deasupra ta răsună deodată instrumentul instrumentelor, evocând plângând
vechile cântece bisericești atât de dragi ale copilăriei tale
îndepărtate, psalmii miraculoși ai lui Theodore Beza, atunci, în ciuda
tuturor încercărilor de autostăpânire, de ținere sub control a
sentimentelor, te subjugă Trecutul, te sugrumă plânsul, ești inundat de
lacrimi... Puisqu'en toi tout c'est lumiére/Viens disoper notre noit
răsună cântecul în jurul tău, varianta franceză a Post tenebras lux și
deodată dai uitării tot ce te-a apăsta și te-a obosit, ce te-a apăsat și
te-a atras în noroi. Deodată totul încetează, ceea ce îți amintește de
mizeria miercurilor monotone, doar cântecul, cântecul se înalță departe
sub boltele medievale, puritatea de odinioară a adolescenței tale îți
îmbibă din nou sufletul, inima-mi ridic la tine/ și doar în tine am
încredere/ Domnul meu cânți în limba ta maternă (cânți?, urli din toate
puterile!) ca deodată să se întunece totul, să se liniștească totul, și
în afară de razele difuze care trec prin vitraliile altarului de odinioară
doar locul predicii să rămână iluminat și să răsune, prin glasul
predicatorului William McConnish sau a lui Vincent Schimidt, mesajul de
duminică. Comunicarea mistică de la suflet la suflet, dicția umană
neînlocuibilă. Mitul cuvântului rostit. Transcedența transmiterii de
gânduri transformate în propoziții și fraze. Magia sunetului viu, care nu
poate fi înlocuit niciodată niciunde. Care nu poate fi surclasată cu nici
un efect de imagine. Și care de fiecare dată este unică și irepetabilă.
Deoarece la început era Cuvântul...
Și, în final,
iată-ne în fața vestitului Monument Internațional al Reformei de la
Geneva, al acestui ansamblu monumental de sculptură și de basorelief
ridicat cu ocazia împlinirii a patru sute de ani de la nașterea lui Calvin
la a cărui ridicare (așa cum ai putut afla dintr-o broșură engleză/
franceză cumpărată de la Saint Pierre) prin subscripție publică reformații
maghiari au contribuit în aceeași măsură ca și cei elvețieni, inițiatorii
proiectului. Acest loc solemn, dar totodată și șocant al istoriei
confesionale, lung de exact o sută de metri, confecționat din piatră de
Burgundia, proiectat de arhitecții Alphonse Lavarriere și Jean Toilleus
din Lausanne și executat de sculptorii parizieni Paul Landowski și Henri
Bouchard, unde părinții genevezi ai reformei: Farel, Calvin, Béza și Knox
parcă ies din zidul de piatră, iar la stânga și la dreapta lor se
înfățișează locotenenții noii confesii: Wilhelm de Orania, Wilhelm de
Brandenburg, Gaspard de Caligny, Oliver Cromwell și nu în ultimul rând
principele Transilvaniei, Ștefan Bocskay.
Un om cât-de-cât
inițiat în istoria culturii universale nu poate să se oprească impasibil
în fața acestui grupaj de statui. Este o senzație impresionantă, o
plimbare pe lumină printre cele două dale uriașe de piatră ce poartă
numele lu Martin Luther și al lui Ulrich Zwingli, cu oprire inevitabilă în
fața oricărui bazorelief, sau a oricărei inscripții printre care și în
fața textului rostit de principele Ștefan Bocskay la Dieta de la Kassa din
data de 13 decembrie 1606: Sacra Caesarea Reqiaqve Maiestas omnes et
singvlas et ordines regni in sva religione et confessione nvsqvam et
neqvaqvam tvbabit nec, per alias tvrbabit nec, per alias tvrbari et
impediri sinet. Vervum omnibvs praedictis statibvs liber religionis
ipsorvm vsvs et exercitivm permittetvr , dar și mai impresionant este să
faci această plimbare seara, după lăsarea întunericului, când cei patru
fondatori principali, Calvin ținând Biblia deschisă în mâna sa, dar și
ceilalți trei, cu un sfert de pas în urmă, Farel, Beza și Knox, ca și
patru moșnegi uriași, chiar că dau impresia că acum au ieșit din zidul
istoriei. Fața lor e sobră, privirea pârjolitoare, ținuta hotărâtă, iar
buzele lor cât pe-aci să vorbească.
Nu poți să treci
pur și simplu prin fața lor. În primul rând nu poți să nu te uiți la ei,
să nu încerci să descifrezi mesajele lor adresate ție personal. Oricât ai
dori, nu poți scăpa de influența lor, nu poți să nu intri în discuție cu
ei, să nu împărtășești cu înfățișarea lor cioplită în piatră dilemele,
necazurile tale cotidiene. Nu poți să nu încerci să intri în dialog cu
privirile lor. Chiar dacă răspunsul lor internet nu poate fi altceva
decât tăcerea.
Da, nea Jean, ne
aflăm deja și noi în fața instanței numită Istorie. Aducem cu noi toate
necazurile secolului care tocmai a trecut, speranțele noastre de atâtea și
atâtea ori înnăbușite în plângere, anii noștri acriți atât de des. Aducem
din îndepărtare confesiunea zilnică a rugăciunii De la începutul
începuturilor, Doamne, în tine am avut încredere, aducem cântarea eternă
a Muntelui Sion, cântecul predicatorilor deportați. Aducem mesajul
bisericii reformate din Cluj, forfota Liceului Bethlen de la Aiud,
liniștea cimitirului Hasengart. Aducem Biblia și Disputa de la Oradea,
limba lui Károly Gáspár și cântecul lui Szenczi Molnár Albert. Aducem
enciclopedia lui Apáczai Csere János, pe medicul cugetător Pápai Páriz
Ferenc și pe tipograful Misztótfalusi Kis Miklós. Aducem diplomele noastre
de confirmare, fotografiile noastre de botez. Aducem perseverența
bisericilor sălăjene văruite în alb, exemplul Joboc-ului și al Ilien-ului,
testamentul și astăzi valabil al lui Gabriel Bethlen: Si Deus cum nobis,
qui contra nos?
Nu, nea Jean, nu
suntem deloc perfecți! Suntem plini de orgolii și de veleități, cu mii de
vicii și de compromisuri. Ne împiedicăm de mii de ori și de mii de ori și
păcătuim. Învățăturile tale predate în Instituție nu le-am respectat nici
noi. Deoarece în primul și în primul rând suntem ființe umane. Ființe cu
doruri și instincte, cu vise și speranțe. Cu nimic mai buni sau mai răi
decât contemporanii tăi. Avem în spinarea noastră tot ce ne-a încărcat
timpul și destinul.
Probabil de
aceea te uiți la noi cu această severitate.
Dar spune-mi,
nea Jeane, am putea fi altfel?
Lângă Parcul
Mon Repos, doar la câțiva pași de promenada permanent ticsită de
turiști de pe malul Lacului Leman, pe fațada restaurantului Perle-du-Lac,
chiar deasupra pânzei de protecție, este o inscripție incitantă: Heureux
celui qui sur ces bords peut longtemps se reposer/Heureux celui qui les
revoit s'il a du les quitter. Fericit este omul care a reușit să se
odihnească aici.
Fericit este
cel care a reușit să găsească drumul de revenire.
Geneva te
așteaptă înapoi... |