Noica
mi-a ținut sub obroc tentația de
a mă
exprima sub forma scrisului literar
Florin Ardelean:
A deschide o librărie, in ziua de azi, mi se pare o chestiune oarecum
ciudată si puțin imorală, ținând cont de o anumită situație, de
pauperizare a intelectualilor.
Gabriel Liiceanu:
Spuneți imorală în ideea că?... Doar nu e un bordel!
F.A.:
Firește că nu e! Dar spuneam în sensul în care foarte mulți vin în
librărie, se uită, rămân frustrați de faptul că nu pot cumpăra aproape
nimic în sensul acesta...
G.L.:
Să vă spun care sunt
dramele pe care le presupune deschiderea unei librării. O librărie nu se
pote deschide într-un cartier periferic. O librărie trebuie să se
deschidă, ca să aibă ținută și accentul pe care și-l dorește, într-un vad,
într-o stradă centrală marile librării, din toate orașele europene,
sunt pe axele principale.
Care este drama? În
cazul unei librării, în speță și în orașul dumneavoastră, în centru
totdeauna înseamnă chirii mari, locația bună înseamnă o chirie mare, care
se răsfrânge asupra cheltuielilor. Deci vă dați seama că pentru librarul
cu pricina e o mare problemă cum își va acoperi, prin activitatea pe care
o are, prin vânzările pe care le face, chiria de multe mii de dolari sau
de euro. Când în centrul unui oraș se deschide o pizzerie sau un
restaurant sau un magazin alimentar, chiria se rabate altfel asupra
produselor, pentru că vânzările sunt mai mari. Deci asta este povestea și
ajungem la ce spuneați dumneavoastra: Cine poate să cumpere cărți,
astăzi?
Am să vă spun ceva
șocant: eu știu prețurile în Europa, de la Paris si din Germania (nu vă
ascund că am abilități culinare!), știu destul de bine cât costă un kg. de
ardei în Paris și Freiburg costă 4 euro. Lumea nu se miră, nu
protestează, astea-s prețurile, acceptă ca mâncarea din import să se
vîndă nu numai la prețurile europene, ci chiar la prețuri și mai mari.
Același lucru se întîmplă și la aparatele casnice...
România este aliniată
cu prețurile la majoritatea mărfurilor la Europa. Cu salariile a rămas la
nivelul României. De aici sărăcia acestei țări. Ei bine, singurul produs
care nu e aliniat la prețurile europene este cartea. În timp ce prețul
mediu al cărții în România este de 4,5 euro, în Occident prețul e de 20
euro.
De ce, atunci,
senzația pe care chiar dumneavoastră ați aruncat-o în discuție, a
imoralității prețurilor cărților? Răspunsul este simplu: pentru că
sărăcia celor care au nevoie de această carte e foarte mare.
F.A.:
Asta e!
G.L.:
Deși cartea are cele mai mici prețuri din Europa, în clipa de față, în
România, salariile cele mai proaste sunt ale intelectualilor, ale celor
care consumă produsul numit carte, ca să nu mai vorbim de elevi si
studenți. Aceste prețuri par strigătoare la cer.
F.A.:
Domnule Liiceanu, cei ce au bani nu cumpără cărți!
G.L.:
Aveți aici, pe masă,
o carte Martin Heidegger, Ființă si timp. Costă în clipa de față
cam 700.000 mii lei. E o carte cartonată, este o carte scoasă în condiții
absolut excepționale, cu o hârtie chamoix, cu 600 de pagini, este groasă
și costă sub 20 de euro. Această carte în Occident urcă la 80-100 euro.
Sigur că da, cine dorește cartea își permite să dea pe Martin Heidegger
700.000 mii lei.
Aicea lucrurile
iarăși se pot nuanța: există un anumit eroism care se practică în preajma
cărților. La 13 ani, aveam și eu câte un leu dat de părinții mei, îi
strângeam și făceam un fel de concurs de colecție a literaturii
universale. Apăreau în vremea aceea, la Editura pentru Literatură
Universală, mari autori clasici de la Balzac, Tolstoi, până la Moliere. Ei
bine! Toți banii ce-i puteam strânge îi dădeam pe cărți. În clipa în care
îți dorești, când ești un împătimit al cărților, ajungi să faci sacrificii
în altă parte. Există o splendoare a cărții care constă și în asta a
renunța la un bun material pentru un bun spiritual.
La librăria din
Sibiu, care este o librărie superbă, făcută într-o casă veche, din
secolul al XVIII-lea, a venit un student la un moment dat și a spus
,,Știți, eu mi-am vîndut paltonul și vreau să-mi iau următoarea listă
de cărți. Nu doresc nimănui să-și vîndă paltonul, nu asta e ideea de
dorit, ca să-și cumpere cărți. Vreau să spun doar că există oameni care
știu ce miză e în spatele acestor cărți. Când cineva nu o să poată trăi
fără cartea aceasta, credeți-mă că o să facă ceva, o să vândă ca să o
cumpere, așa cum știe să facă orice ca să își cumpere un casetofon.
F.A.:
Domnule Liiceanu, vă acuz de un fapt verificabil: Editura
Humanitas a de-valizat multe bugete ale unor oameni cu venituri
modeste. Cum de ați reușit acest proiect editorial? Humanitas,
iată, de 14 ani nu seacă.
G.L.:
Nu există decît o
singură explicație pasiunea cu care faci un lucru, ideea că lucrul pe
care îl fac eu în momentul ăla e cel mai important din lume. Aș dori
fiecărui om care face ceva să facă acel lucru cu această încredere, anume
că el este, în acel moment, cu mica lui preocupare, axa lumii.
F.A.:
Cum ați învățat managementul unei edituri?
G.L.:
Pot să spun că nu
prea l-am învățat, pentru că eu am rămas în esența mea un umanist. Pur
si simplu, am construit o echipă. Bine, știu să citesc un bilanț contabil,
dar nu înseamnă că știu contabilitate. Mi-am căutat însă oameni care să
fie profesioniști de mîna întîi, în fiecare domeniu. Cum m-am convins că
sunt așa? Luând firme de consultanță care mi-au garantat calitatea
profesională a acelor oameni.
În momentul de față,
instituția asta care funcționează cu vreo 150 de persoane, Humanitas,
este, realmente, blindată de profesionaliști de top. Eu nu fac partea
financiară a editurii; se lucrează simultan în interiorul firmei si cu
consultanță exterioară. Altfel, în jungla legislativă a României, mai
ales fiscală, cum vă închipuiți că un om care traduce Ființă si timp
se ocupă cu așa ceva.
F.A.:
Nici o șansă...
G.L.:
Nu-i vorba de asta. E
vorba de capacitatea de a crea o echipă care să creadă teribil în
splendoarea lucrului pe care-l face. Trebuie să ai un cult al cărții, ca
să crezi, ca să-i faci și pe ceilalți să aprecieze ceea ce faci. Despre
asta e vorba! Fiecare carte care apare este în centrul atenției noastre.
Facem și greșeli, evident. Din 300 de titluri care apar pe an, nu pot fi
toate impecabile, dar marea majoritate sunt urmărite de toate
compartimentele și ajung să-i încânte pe cititori.
F.A.:
Spuneați într-o carte, Ușa interzisă, declarată cartea anului
2002, că viața oricărui mare gânditor e un camuflaj.
G.L.:
Am să vă spun o
anecdotă, pentru că a venit vorba despre Ușa interzisă...
F.A.:
Numaidecât. Înainte de asta, totuși, cât de bine camuflat sunteți
dumneavoastră?
G.L.:
E foarte interesant
ce se întâplă cu oamenii care scriu, pentru că un gânditor este un om
care are, în general, nevoia să comunice cu alții. Există o lașitate a
scrisului. Un actor apare pe scenă, toată lumea îl vede când își
prestează partitura; el este față în față cu emoțiile lui, față în față
cu publicul și își consumă emoțiile pe scenă. Un scriitor e un personaj
care poate să-și consume întreaga încărcătură emotivă și sentimentală în
culise, în camera, în biroul lui. Într-o cameră de 6 metri pătrați, la o
masă oarecare, acolo poate să nască toată otrava pe care simte nevoia să o
arunce asupra lumii. Cartea pe care o aruncăm noi în public este o carte
construită într-o discreție totală.
Deci există, pe de o
parte, un camuflaj al persoanei autorului. Unii iubesc luminile rampei,
alții apar la TV. Doar scriitorul stă, discret, în actul intim al
scrisului. Lucrurile astea rămân, cum vă spuneam, dincoace. Camuflaj în
al doilea sens există o ușă interzisă în fiecare dintre noi.
Poate puțini oameni pot să spună până la capăt, să-și golească, să-i
conducă pe ceilalți prin ungherele vieții lui. Cu excepția spovedaniei,
unde ești chemat să spui totul, în rest mă îndoiesc că mulți autori au
curajul să părăsească un camuflaj, oricât de mult ar vrea să pună totul pe
masă. Deci, Ușa interzisă de care îmi vorbeați adineaori, este
partea asta, pe care am scris-o cu fibra ultimă a ființei mele un
exercițiu de sinceritate împins la limită. Dar care anume e limita, asta
știu doar cei care au scris astfel de mărturisiri.
F.A.:
Continuăm cu anecdota?
G.L.:
Anul trecut au fost
nominalizate, de către România literară, ca și în anii precedenți,
pentru premiile Cartea anului, care sunt premii ale revistei
România literară, mai multe cărți, printre care și Ființă și timp
și Despre îngeri. Acolo ritualul de prezentare este ca fiecare
nominalizat, cam ca la premiile Oscar, să iasă pe scenă și să spună câteva
gânduri în marginea cărții. Când mi-a venit rândul, întrucât luasem
premiul Cartea anului cu Ușa interzisă și cum acum era
nominalizat Andrei Pleșu, prietenul meu, m-am gândit să-i fac un mic banc,
o mică glumă, așa că am spus: Uitați, sunt foarte onorat că același
juriu care anul trecut mi-a dat acest premiu, Cartea anului, m-a
nominalizat din nou și vreau să-i mulțumesc pentru ce mi-a dăruit, anul
trecut, prin acel premiu. Eu nu știam care este deosebirea dintre
notorietate și celebritate. Știam doar ce-i notorietatea. Notoriu ești
când publici o carte care are o priză la critica literară, ea este
discutată, dezbătută, dar rămâne în cercul, în circuitul cultural
obișnuit. Ea nu iese din lumea culturală în care se mișcă de obicei
cărțile.
F.A.:
Destul de răstrânsă lumea asta.
G.L.:
Exact. Dar datorită
premiului care mi s-a dat anul trecut am aflat imediat ce înseamnă
celebritatea, că nu știam ce înseamnă. Cum am simțit-o? Notoriu, îmi
ziceam, pesemne că sunt, dar celebru? Ce-o fi aia? Și a doua zi, după ce
am primit premiul și au fost emisiuni televizate, sună un vecin la ușa
mea și spune:,,Am auzit că ați scos o carte care se numește În spatele
ușilor închise. Îmi puteți da și mie un exemplar? Eu am zis Cu
plăcere, i-am dat cartea, s-o fi lămurit că se numea Ușa interzisă,
nu mai știu urmarea. A doua zi, a treia zi, zilele următoare, intră în
Librăria Crețulescu, care e cea mai mare librărie din București, intră,
așadar, o doamnă și spune: Dacă sunteți amabil, o carte Cu
ferestrele deschise, scrisă de unul Gabriel nu-mai-știu-cum. Vreți
să spuneți Ușa interzisă? Da, Ușa interzisă, recunoaște
doamna. Pe urmă am început să primesc de la prieteni din străinătate, de
la prieteni din țară, care mă felicitau cu toți pentru premiul luat pe
cartea fie Ușa închisă, fie Ușa întredeschisă. Toate
variantele posibile le-am auzit, și atunci mi-am dat seama ce înseamnă să
fii celebru! Iar ieri, cînd a sunat cineva la editură, și secretara
editurii a răspuns, o voce de tânără emoționată a întrebat: Nu știți cum
aș putea să fac rost de cartea Despre ingineri, a lui Andrei Pleșu?.
Atunci mi-am dat seama că Andrei Pleșu e pe cale să devină, și el,
celebru. Cartea Despre îngeri devenise Despre ingineri! De
ce era celebru? Pentru că persoana cu pricina era dispusă să cumpere, de
Andrei Pleșu, o carte despre ingineri...
F.A.:
Domnule Liiceanu, ați isterizat o întreagă generație, în anii 80, cu
Jurnalul de la Păltiniș. Dintr-o dată, într-o Românie amorfă,
ideologizată și tembelizată, apărea un proiect, mă rog, era posibil un
joc cu mărgele de sticlă. Ei bine, reacțiile au fost diverse. Țin minte,
inclusiv Nicolae Steinhardt, apoi altele și altele. Oricum, ați provocat
un șoc în mediile intelectuale românești de la mijlocul anilor 80. Cum
vedeți acum această experiență noiciană?
G.L.:
Vă propun să ne
gândim o clipă la Mircea Eliade, care are în una din cărțile lui o poveste
despre un anume simbolism. În teoria religiilor există variante ale unor
ieșiri miraculoase din situații fără soluție. De pildă, cum se poate ieși
dintr-o cameră fără uși, fără ferestre? Cum se poate trece, în basmele
românești, printre munții care se bat cap în cap, în așa fel încât nimeni
nu poate să treacă, în clipa aceea, printre ei? În comunism, am avut
senzația, la un moment dat, că trăim într-un univers perfect compact, din
care nu este ieșire, evadare. Pereții acelei încăperi erau făcuți etanș,
erau zidurile ideologiei care funcționau atunci și care nu se puteau
escalada. Nu puteai să te duci să vezi un film, altul decît se dădea. Nu
puteai să citești o carte, altfel decât cea care trecea prin cenzură. Nu
puteai să urmărești la facultate alt program decât programul
învățământului oficial, ideologizat. Părea o situație fără ieșire.
Imaginați-vă că la un moment dat, în acest univers sufocant, în care părea
că nu există fereastră, în care nu putea pătrunde aerul altei lumi, se
naște deodată o lume care nu mai funcționa pe regulile acelea și care era
o lume de o libertate nemaipomenită. Mai mult, o libertate spirituală.
Lumea asta te putea face să descoperi paradisul în mijlocul unui infern,
te putea face fericit. Recunosc, nu era o soluție generală. În clipa
aceea, cu tancurile sovietice în spate, cum spunea Noica însuși, la un
moment dat, nu prea puteai să găsesti soluții de eliberare națională.
Epocile astea în care controlul tinde să devină total, sunt epoci în care
apar soluții ieșite din comun, dar pe cont propriu.
Splendoarea acestei
aventuri a fost o variantă la învățămîntul oficial făcută cu mijloace
totale informale, undeva, într-o cămăruță, la 1400 de metri deasupra
nivelului mării, deasupra omenirii, cum îi plăcea lui Noica să spună.
Patru-cinci oameni se puteau strânge să-și găsească o fericire pe care
singuri n-ar fi descoperit-o, o mică confrerie care putea să le dea un
sens de viață. Întrucât aventura asta mi s-a părut ceva excepțional și
pentru că era o soluție de fericire care putea fi și la îndemâna altor
oameni, mi s-a părut profund incorect să rămân la egoismul consumării
ei exclusiv pe cont propriu. Și atunci a apărut Jurnalul de la Păltiniș
cu divulgarea unei soluții posibile de fericire într-un univers
mizerabil. Mesajul ei a fost: puteți chiar în infern să găsiți paradisul,
dacă o luați pe o cale spirituală de tipul propus. Alții o găseau în
religie, noi am găsit-o într-o religiozitate de tip cultural.
F.A.:
Acesta mi s-a părut și mie paradoxul, anume că totul se petrecea la
înălțime, la Păltiniș și, în același timp, în catacombele unei realități
similare creștinilor din timpul lui Nero.
Iată, vorbeați
înainte despre, să zic așa, soteriologia de tip Noica salvarea prin
filosofie, punând în paranteză o întreagă realitate. Dumneavoastră
încercați, aveți chiar o tentativă extraordinară de a vă salva prin
jurnal.
Ușa interzisă este un fel de confesiune în fața unei oglinzi, a unui om
aflat la limitele sale. Cât de greu v-a fost să
scrieți Ușa interzisă? În ea vorbiți pe față despre o depresie
pe care o putem încerca absolut toți, dar pe care toți încercăm să o
mascăm, cum putem mai bine.
G.L.:
Mă bucur că mă
întrebați cum se ajunge aici, pentru că lucrul acesta a fost un anumit
pariu al vieții mele. Să vă mărturisesc ceva greu de zis și de recunoscut.
Noica era un fanatic al filosofiei. În clipa în care noi l-am întâlnit, la
24 de ani în cazul meu, eram un lut foarte ușor de modelat. Dar el a avut
o răspundere enormă față de cei pe care i-a luat în antrepriza acestei
modelări. El a făcut o greșeală cu mine. Un maestru trebuie să descopere
potențialul real al fiecărui individ, al fiecărui viitor discipol sau al
fiecărui discipol. Or, el avea această viziune spontană, această rețetă
prefabricată a aducerii fiecărui om în ograda filosofiei, filosofia fiind
lucrul suprem pe lume și, într-un anumit fel, chiar poate să fie așa, în
măsura în care ești obligat să gândești ce e cu tine și cu lumea în care
trăiești. Dar mijloacele prin care faci acest lucru nu sunt neapărat cele
ale filosofiei, cel puțin nu întotdeauna. Poți să faci lucrul ăsta
pictând, turnând filme, scriind, mărturisindu-te. Or, printr-o anumită
expresie de personalitate, prin structura mea și printr-o anumită calitate
a afectivității mele, mă lăsam tentat în egală măsură către o formă de
exprimare de sine care e mai apropiată de literatură decât de filosofie.
Așa încât Noica mi-a ținut sub obroc, o lungă perioadă de timp, această
tentație, de a mă exprima sub forma scrisului literar. Pentru el,
literatura nu era forma ideală de exprimare, iar dacă încăpusem pe mâna
lui, el trebuia să ne antreneze în spațiul istoriei ideilor. Sigur că da,
eu fiind un geamăn, un schizoid în structura mea, am în aceeași măsură în
mine un apetit cerebral, intelectual, o anumită plăcere, voluptate de a
diseca nuanțe și idei și de a opera cu abstracții, dar în aceeași măsură
partea cealaltă, aceea de căldură, de pasionalitate, care să exprime prin
mijloace literare, deci printr-o formulă mai directă, de alt tip, în care
tu, ca individ, apari în discursul tău. Noica ne inducea aproape obligația
de a ne pune în paranteză ca inși. Numai că eu simțeam lumea prin
intermediul bietului meu suflețel, a ființei mele, așa cum e ea, ca
individ și nu ca altceva. Deci Noica făcea teoria individualului, dar
practica individualului, ca literatură, nu o concepea. Jurnalul de la
Păltiniș este o carte de literatură și, într-un fel, este prima
izbucnire autentică a celeilalte fețe, a feței crepusculare, nocturne a
ființei mele.
F.A.:
Ați spus-o în Epistolar...
G.L.:
Da, exact. Atunci a
fost primul act de revoltă față de maestrul meu. El a fost pus în fața
unui fapt împlinit. Era atât de implicat până la urmă ca personaj central
al cărții, încât discuția nu s-a făcut sub forma unei trădări sau a unei
trădări filosofice. Pe de altă parte, filosofia nu era trădată ca
preocupare. Au trecut anii. După 90 am acumulat, am simțit la un moment
dat că nu mai cred în discursul pur filosofic, că nu mai vreau să scriu
încă o carte cu note de subsol și cu o anumită paradă de erudiție. Am
început să înțeleg, la o anumită înțelepcine pe care ți-o dă vîrsta că,
dacă ai ceva de spus, trebuie să spui în cuvinte care ajung la toți și că
toată lumea are să se recunoască într-un dialog cu tine. Dacă ai ceva de
spus, o poți face pe înțelesul tuturor. Am simțit deodată ambiția de a
vorbi în limba tuturor și nu în limba sofisticată a codului filosofic. Am
simțit nevoia unei mărturisiri în care ceilalți să se poată recunoaște.
Mi-am zis, dacă Dumnezeu mi-a dat un dar care se numește exprimarea, dacă
pot să exprim mai bine ceea ce alții simt și nu pot exprima, atunci eu am
o obligație față de ceilalți. Trebuie să-i exprim, exprimându-mă. Și așa a
luat naștere Ușa interzisă. Ea s-a născut ca o nevoie explozivă de
a mă exprima, de a nu ieși de pe scenă cu lucrurile care mi se păreau mie
că merită împărtășite.
F.A.:
A fost a doua revoltă, dar postumă, împotriva lui Noica...
G.L.:
Cum să spun, niciodată în viață n-am avut o bucurie atât de mare. Vă
spuneam că un scriitor e un om care stă în singurătatea biroului lui și de
acolo clocește tot felul de comploturi la adresa bietului cititor. Nu-l
cunoaște, nu are contact cu el, el este un însingurat, un izolat, un
autist la limitâ. Aici am simțit prima oară oamenii ceilalți. Oamenii care
citesc în română, contemporanii mei, s-au recunoscut în asemenea măsură în
poveștile mele, care erau doar aparent ale mele, încât am avut senzația că
am deschis prin cartea aceasta o comunitate și că nu mai sunt singur.
Având contacte în marginea acestei cărți, cu lumea, cu publicul, cu orașe
în care am venit și după apariția cărții, exact lucrul ăsta l-am simțit
că ceilalți mă iubeau tocmai pentru că mă deschisesem către ei, pentru că
eram unul la fel ca ei și că în dramele mele își descifrau dramele lor.
F.A.:
V-ați developat în această carte...
G.L.:
Exact, și atunci m-am
simțit deodată bogat, cu prieteni, am avut prima oară senzația că am
prieteni pe care nu îi cunosc. Și ăsta e un sentiment îmbătător. Vă dați
seama că eu nu sunt politician, ca să fac demagogie. Dacă țin discursul
ăsta, îl țin așa, fără nici un interes. Dar a fost o senzație absolut
fascinantă. Ideea că ai prieteni pe care nu îi cunoști asta e minunat.
F.A.:
Poate îmi puteți răspunde la o curiozitate. Cum a receptat fiul
dumneavoastră, din Japonia, Ușa interzisă?
G.L.:
A tăcut un an de
zile. Eu, cu discreția pe care simțeam nevoia să o pun în joc, întrucât
îi dedicasem niște pagini, mi-am zis că nu a avut timp să citească. I-am
dat un ultimatum, i-am spus că dacă nu îmi răspunde nu știu cât timp, îl
public, consider că nu are nimic împotrivă. Dar nu puteam să le public
fără să i le arăt. Nu mi-a răspuns nimic! Cartea a apărut, iar la un
moment dat, într-o discuție telefonică, i-am spus: Dar, totuși, n-ai de
gând să mă cruți și să-mi spui dacă ai citit paginile alea și dacă te-ai
simțit într-un fel atins, prost, bine. Mi-a răspuns: Nu știu încă, e
prea aproape ca să pot discerne partea de literatură și de adevăr pur din
paginile alea care mă privesc. În orice caz, să-ți dai seama că ai
alunecat, ai suprainterpretat, există explicații lumești ale unor
lucruri pe care ai încercat să le pui poate mai sus decât trebuia. În
rest, pudoarea fiind regula afectivă din familia mea, s-a manifestat cu
aceeași pudoare și a încercat să nu discute prea mult despre el însuși. Am
fost destul de șocat când, venind într-o vacanță și făcând o rezervație
la un restaurant unde s-a dus cu un prieten, când a apărut, cel ce l-a
primit în restaurant, i-a zis: Dumneavoastră sunteți personajul din
Ușa interzisă? Sunteți chiar fiul domnului cutare? Asta l-a uimit,
pentru că el trăiește într-o societate de oameni anonimi, perfecți,
Japonia este societatea cea mai omogenizată de pe planetă și scena de la
restaurant l-a mișcat, probabil. A simțit șocul unui ins care se vede prin
ochii altuia.
F.A.:
Timpul zboară și nu vreau să ratăm un subiect. Sunteți la Oradea și
pentru o conferință despre Alexandru Dragomir. Iată ce spuneați tot în
Ușa interzisă: Destinele noastre ratate sunt, toate, expresia
unor crize de continuitate. Venind la cazul Dragomir, destinul frânt al
lui Alexndru Dragomir este tot expresia unei crize de continuitate. Veți
conferenția, azi, la Oradea, la Teatru, despre Alexandru Dragomir. La
Humanitas a apărut o carte, lansată de curând la Târgul de la București.
Să vedem l-ați
cunoscut mai bine ca oricine, în 85, când i-ați fost împrumutat de
Noica. Alexandru Dragomir, un personaj într-adevăr! Clandestinitatea
filosofică mi se pare o sintagmă împinsă la extrem, plus acest joc al
celor două personalități, Noica și salvarea prin filosofie și Dragomir,
gânditor trapist, experimentând salvarea prin tăcere.
G.L.:
Ce rămâne dintr-un
om, când lumea în care trăiește îl desființează? Aceasta este marea
întrebare pe care trebuie să ne-o punem fiecare, care am trecut prin cele
patru-cinci decenii de comunism. Retorica în jurul comunismului nu este
vidă, nu poate fi niciodată îndeajuns de vidă, pentru că a fost vorba de
viețile noastre. Nu e simplu să pui în paranteză, ca și cum ai pune în
paranteză viața ta. Cum să pun în paranteză faptul că eu, la 20 de ani, nu
puteam să pun piciorul într-o universitate din străinătate, așa cum fac
toți doctoranzii mei de acuma, toți studenții de acum, care au șansa și
meritul să facă studiile oriunde pe glob. Nu e puțin lucru când viața ta
se numără în anii de închisoare, frustrare, ani de abatere profesională.
Viața lui Noica a stat și ea sub întrebarea asta: ce a rămas din ea, după
ce lumea l-a desființat? Dragomir e un caz asemănător, dar e un caz
limită. El a venit în 1943, a fost adus, convocat la război, la armată, a
venit de la Freiburg, dintre cei mai mari gânditori. Șansa veții lui a
fost formidabilă. S-a lansat de pe platforma celor cincisprezece
doctoranzi ai lui Heidegger! În condiții normale ar fi ajuns unul dintre
personajele celebre ale vieții culturale românești. În loc de asta, a
trebuit să ascundă cât a putut mai mult episodul studiului de la Freiburg
și a devenit nu o somitate a filosofiei românești, ci merceolog la
hidrocentrala de la Bicaz! Vă dați seama ce bătaie de joc poate să însemne
viața noastră, când e pusă pe fundalul unei istorii distorsionate în așa
hal, cum a făcut-o comunismul?
Ei bine, un om care a
trebuit să-și redimensioneze viața ținând cont de istoria oripilantă a
reușit totuși să-și continuie vocația pe care nimeni nu a putut să o facă
cu o așa intensitate, aceea de gânditor. La conferința de la Teatru voi
vorbi special despre asta: ce înseamnă să fii gânditor, ce înseamnă a
gândi, ce devine un gânditor atunci când gândirea nu e un act la scenă
deschisă, ci unul clandestin.
F.A.:
Presupune asta umilitatea de care vorbeați dumneavoastră în Despre
limită?
G.L.:
Nu, presupune pur și
simplu o minimă forță. Faptul de a fi funcționar, merceolog, lucrător în
cu totul alte domenii decât în cel al filosofiei și, totuși, de a continua
să desfășori o abilitate dobândită cu unul din cei mai mari gânditori ai
lumii, Heidegger, și a da curs vocației și a lăsa la moartea ta, în anul
2002, vreo sută de caiete, despre care nimeni nu știa. Nu sunt mulți
oameni pe lumea asta, din toată istoria culturală, care să fi scris fără
gândul de a publica vreodată, fără intenția de a publica, oameni care nu
au scris ca să publice, ci au scris pur și simplu pentru că simțeau
nevoia să-și ajute gândirea, notând anumite lucruri. Ne-am pomenit cu un
caz miraculos. Imaginați-vă că iese, mâine, din deșertul Saharei un
templu nevisat al omenirii! Noica, în 1985, se amuza, spunându-ne: Am să
vă împrumut lui Dragomir, dacă mă lăsați. Câțiva ani de zile. Și l-am
însoțit până la moartea lui, acești 3-4 oameni din Jurnalul de la
Păltiniș. Bine, dacă n-avea loc întâlnirea asta, imaginați-vă o
comoară pe fundul mării, care nu e scoasă niciodată de acolo, așa cum
există atâtea comori ale lumii îngropate în eternitate. Un lucru care se
putea, era condamnat, aproape aprioric, la a-și pierde ființa, a ieșit în
mod miraculos la suprafață.
F.A.:
Cred că am putea vorbi despre anumite niveluri de clandestinitate, sau
tipologii clandestine, în cultura noastră minoră, după definiția lui
Blaga, firește. Anume o clandestinitate la Cioran, fugit într-o altă
limbă, încercând să uite și care și-a trăit acolo clandestinitatea de
artist, pentru că el a fost un personaj total. Chiar și Eliade cu tot
succesul lui a trăit o formă atenuată de clandestinitate, apoi Noica și,
acum, forma absolută de clandestinitate Alexandru Dragomir. Cum era ca
om?
G.L.:
Era încântător, era
un ardelean din Zalău. Avea o agilitate spirituală care îi contrazicea pe
ardeleni, care sunt mai așezați, mai molcomi. El avea o ființă vibratoare,
absolut ieșită din comun, o minte de bisturiu, un tip subțire, micuț,
fragil, care îți dădea totdeauna senzația de coardă întinsă.
F.A.:
De agilitate?
G.L.:
De un om care este
permanent în vibrație, de coardă care nu se fleșcăie niciodată
capacitatea lui de a conduce un gând până la capăt era absolut
spectaculoasă. Aveai senzația unui spectacol...
F.A.:
Am uitat un alt mare clandestin, pe Petre Țuțea. Dar veți mai veni pe
la Oradea și sper că vom mai avea ocazia unor astfel de discuții.
Librăria Mircea Eliade este un excelent pretext. Vă mulțumesc
pentru acest dialog și mă grăbesc să vă cer un autograf, firește, pe
Ușa interzisă.
G.L.:
Cu mult drag!
Dialog
transcris de
Anca POPA
și
Gabriela GHILE
după caseta video a
emisiunii Frontal,
difuzată de TVS
Oradea, în ziua de 18 iunie, ora 20
|