Imaginea din pictură
Premise.
Unde se situează imaginea în pictură? Ce este imaginea în sine? Care sunt
straturile lecturării ei? Dacă imaginea este exterioară actului creației,
cum poate fi re-convertită, re-evaluată genului nostru? Până când plasma
picturală se identifică cu imaginea? Practicantul artei picturale (și de
ce nu și destinatarul acesteia) este motivat să caute răspunsuri despre
cum se întâmplă cum funcționează imaginea în transmiterea mesajului.
Justificarea problemei este determinată de argumente de ordin istoric, al
stilurilor, datorate celor mai variate convingeri și contexte culturale.
Dacă ne referim la ultimele decenii în care imaginea vizuală a fost
asimilată tehno-mediei artistice (în timp ce pictura ne apare ca ghetoizată),
chestionarea nu este lipsită de oarecari psihoze, dar nici de argumentații
științifice.
În termenii
profesiei tradiționale, imaginea din pictură operează cu noțiuni precum
formă, armonie, expresie sau metaforă. În termenii
profesionalismului modern imaginea este re-sensualizată spre noțiuni
precum emisie, entropie, informație, comunicare, toate aparținând
metaforei epistemologice. În sens larg existential, imaginea
practicată de artist scapă universului ontologic tradițional pentru a fi
capturată-explicată în termenii epistemologiei. Ar fi de sesizat în acest
sens semiotica propusă de Umberto Eco, sau gândirea pensabilă și
calculabilă în care trăiește insul ca persoană, precum ne arată Giani
Vattimo. În sprijinul celor de mai sus, istorici ai ultimului deceniu
încheiat, referindu-se la pictură în contextul electromediei, exemplifică
ideea cu pictorii Ross Blackner, Phillip Taafel, Christopher Wood, David
Reed etc.. Pentru a schița un răspuns la ultimele provocări, suntem puși
în fața unui fenomen care pretinde interpretarea funcției imaginii în chei
categorial diferite. Includerea termenilor științifici în teoria
mesajului cere o metodologie atentă ținând cont de o serie de
discontinuități dintre filosofie, critica artistică și științe. Lumea nouă
ni se dezvăluie sub forma unui raport dintre mărturia emoțională și un nou
câmp de stimuli care creează semnificații posibile.
Referitor la
pictura lui Dubuffet, Eco înregistrează opinia lui James Fritzsimmons
potrivit căruia pictorul francez are de-a face cu realități primordiale
și curenții magici care leagă subiectele umane de obiectele care le
înconjoară. Comparativ cu simbioza anterioară, diferența în interpretarea
imaginii este evidențiabilă transistoric (aș spune că din protoistorie
până-n postmodernism), asociindu-l pe primitiv cu contemporanul nostru.
Reflecția lui Bill Viola poartă cu sine un radicalism expres: următorul
secol va percepe lumea în primul rând prin intermediul imaginilor în
mișcare și vom avea de a face cu informații, percepții și mișcări ale
timpului. Dar imaginea înainte de a fi ceva, este cumva, Care este
diferența dintre anonimul de la Huenos de la Pena care a mâzgălit cu
degetele plafonul grotei moale-argilos, care poate fi un copil, ori
sociopatul care ne este pictorul Basquiat?
Detașându-ne de
viziunea unitară, într-un al doilea rând, pictorul ca și iubitorul de
imagine picturală are a se confrunta cu interpretarea imaginii din
perspective (măsurări) opozitive. A crede că pictura mută vorbește pe
perete, ca și Grigorie de Nissa din veacul patru, sau că icoana este
tandrețe ontologică așa cum crede azi Michel de Quenot, înseamnă să
proiectăm imaginea în câmpul sfințeniei. Invers: a gândi că imaginea este
proces al tehno-imaginării (interpretând în maniera lui Flusser), chiasma
(ca loc al creierului) ar trebui în mod natural să posede cea mai
rafinată tehnologie până într-atât încât corpul tehnologic să se integreze
firii artistice.
În acest moment
imaginea picturală se situează în dublu conflict întrucât fiecare dintre
radicalitățile provocate aici emite imagini pure contrare viziunii
pictorului manufacturier. Pe de o parte imaginea hieratică (Sf.Chip,
Mandala, Hot-Tkar etc.) se împlinește ori în contemplație îndelungată, ori
în revelație subită; pe de altă parte, în principiul tehno-imaginării
(pluralist, infinit reproductiv și fascinant de recreativ) are loc
realizarea și eficiența în act; în timp ce imaginea picturală este posibil
să nu reușească mai mult decât o nostalgică ornamentație istorică.
Divorțul dintre sacrul tradițional și virtuala resacralizare din tehnic
s-ar putea aduce în discuție în eventualitatea accepției unanime că
imaginile noi tehnice ar fi deținătoare a ceva-superior. Prin
urmare, imaginea din pictură rămâne pe mai departe condiție medie, o
constantă suprapunere, intersecție transistorică, dublură. Cu alte
cuvinte, imaginea-pictură e un fel de interstițiu al unei poetici
auroral crepusculare.
Tabloul,
imagine la pătrat. Ce fel
de raporturi se stabilesc între imaginile emise de obiectul icoană
spatiu eclezial, obiectul înrămat spatiul expozițional, obiectul panou
de comandă spațiu industrial și între plugar, orășean, respectiv ultimul
contemporan? Sunt posibile cele de intimidare, plăcere, provocare, într-un
cuvânt, EMOȚIILE. Imaginile afectează psihicul fiecăruia dintre noi, dar
ne afectează și fizic. De exemplu, potrivit lui Arheim, pot apărea
modificări ale bătăilor inimii și ale circulației sângelui. Itten
demonstrează că o încăpere vopsită în roșu puternic induce excitație și
oboseală rapidă. Acestea sunt lucruri știute de practicantul de azi al
picturii.
Dincolo de
explicații și metaforă, imaginea picturală, Media, presupune o mistică, un
al doilea plan secret: alchimia imaginației, pătrunderea tainei,
universuri ascunse, explorări psihologice, comunicare sensibilă,
mecanismul stărilor afective și explorarea adâncurilor (Huigue). Jurgen
Klauke, de exemplu, explorează în pictura sa așa numitele psihograme
existențiale, iar Penk operează redundant cu materia brută, cu poetica
literară, cu provocările mediatice etc.. Combinația percepției retinale și
nevoia de A-percepție nici într-un caz nouă ( dacă ne gândim la fenomenul
numit Sehenspiegel a te concentra într-o oglindă până când lumina
exterioară dispare ca să vezi propriile-ți imagini mentale) a căpătat
forme de autoexperimentare. Ian McKiver, după intervențiile peste imaginea
fotografică, supunându-se pictării și trăirii în întuneric total săptămâni
în șir, a reușit o experiență diferită: să se situeze la frontiera dintre
halucinație ficțiune și apercepție - imagine organică.
Schițând o
concluzie despre imaginea aninată de cui, vedem că ea adună obiectul cu
vibrația optică, stârnește misterul și experiența catroptică, permite
imixtiunea metafizicului în socialitate etc.. Următoarele trăsături, cum
ar fi medialitatea, însușirea funcției tehno-mediei și jonglarea cu
acestea, regizarea suprafeței și combinațiile inter-mediale fac ca
obiectul, tabloul de care urmează să discutăm să fie, de data aceasta,
conținător de IMAGINE- PICTURĂ.
Imaginea din
imagine. Este foarte
adevărată remarca lui Mannet care observa că Las Meninas este o
pictură a picturilor întrucât tema esentială este Configurația
Vizuală. Însă datorită obiectivității spațiului cu personajele din
timpul respectiv, fără pretextul social al temei nu am putea discuta
despre regizarea privirii privitorului. Aceeași implicare a lumescului
social ne este cunoscută din Rondul de noapte a lui Rembrandt în care
personajul umil este așezat în fața oficialilor vremii. Nu convinge pe
nimeni că în tabloul lui Velasquez este vorba de imagine în imagine, de
imagini suprapuse, dacă: nu luăm în seamă momeala socială, că lectura
anecdotică înșeală atenția de la intrarea privirii în spațiul scenografic,
printre personaje, dacă în tabloul cu spatele (nume generic dat picturii)
nu ghicim ce pictează pictorul, dacă nu observăm că parcurgem un labirint
către cuplul regal și, mai ales, în final, că există oglinda. Oglinda,
imagine în reprezentare bidimensională, ca o icoană, e străpunsă de un
curcubeu (de o lumină refractată) și se împlinește drept Rex-Imago-Rei.
Misterul ultimei ținte iconografice nu oprește lecturarea privitorului, el
conținând și trasee ulterioare.
Lecturarea mai
multor centre de seducție, ajunsă la apogeu în Barocul lui Ruben, nu se
încheie la acesta, precum nici problematizarea suprapunerii de imagini.
Suprapunerile trebuiesc căutate în sensuri noi. De pildă, Klaus Honnef,
care sancționa clasificarea potrivit careia elevii lui Beuys ar fi
neo-expresioniști, este binevenită pentru a ne provoca să citim în alt mod
operele pictorilor la care acesta se referea. Anselm Kieffer, Baselitz,
Penk, chiar socialistul Immendorf nu protestează ca Eduard Munch în
Strigatul său; corespunzător fiecăruia dintre cei enumerați, avem pe
rând propunerile de nostalgie dramă cultură, de citire imposibilă, cu
capul în jos, și materie gros picturală, de mituri noi-vechi și,
respectiv, la ultimul, de o interpretare a contextului socio-politic în
Cafeneaua El Greco. Cu alte cuvinte, pictorii de imagine mai sus
mentionați fac ca imaginea din pictură să fie una greu vizibilă sau
IN-vizibilă. (Veritabilii expresioniști de puțin mai târziu, Peter Oehlen,
Schnabel, Kippenberger, au avut ca obiect nebunia socială, mediatizarea,
înstrăinarea individului. Dublu de sine a lui Waltern Dachn este o
imixtiune a ființei în social care trebuie înțeleasă sub forma aroganței
în existență. În mod similar, David Salle arată natura crudă a realității
în care insul este agresat. Imaginea depășește imaginația domestică.)
Poate cea mai
complexă problematizare a imaginii dure o găsim la Gerhard Richter și
Sigmar Polke. Abstracția, reală în cazul primului, comtaminarea imaginii
de media tehnică la cel de-al doilea, aduc concurența imaginației cu
imaginea mediei electronice, punându-l pe privitor să reflecteze la
realitatea în care trăiește. În opinia lui Hans Bohringer, Polke probabil
că este cel mai important artist care-și propune să jongleze cu mediile
tehnice, seducând consumatorul instalat în obișnuințele tehno-mediei.
Pictura acestuia este de expresie mediatică, ascunzând misterul subtil,
azi categoric claustrat.
În climatul
actualului deceniu X, în conjunctura practicilor hi-tech, preocupările
pictorilor au devenit când interogative, când provocatoare, când combinând
reflecții, senzori, magie ți tehnologie. Imaginea picturală rezultă din
tehnologie, intră în conflict cu aceasta, o speculează până la
hibridizarea ei și până la domesticirea celei mai tăioase dintre ele.
Împotriva industriei de imagini și a info-war-ului, printre ultimele
atitudini sunt cele de tipul inter-medialității și contextualizării. În
acest sens, Harald Szeeman îi numește pictori pe autorii de instalații din
cadrul Bienalei 2001 de la Veneția: Alesandra Tessi, Heimo Zobermic,
Manuel Ocanto. Ei sunt pictori prin picturalitatea a ceea ce se
proiectează după conectarea mai multor angrenaje industriale. În 2003
proiectul aceleiași bienale urmărea tema imaginii care ne consumă. Este
vorba despre valențele, provocările produselor de piață precum și de
întrebările filosofice, de cercetările vizualității artistice legate de
imaginea, imaginea tradițională, imaginea de azi și despre felul în care
ea ne poate înghiți. Un posibil răspuns ar fi acesta: în noua
protoistorie, cu noul său om care trăiește în ordinea globalismului incert
formulat deocamdată: imaginea este o fantasmă. Orice este pictură, orice
este tablou. Însă imaginea din pictură este efortul nostru, al meu, al
fiecăruia, este nevoia noastră.
Referințe:
Flusser Willem Imaginile noastre; Flusser Willem Text si
imagine; Arnheim Rudolf Psihologia artei; Huigue Rene Dialog cu
vizibilul; Evdokimov Paul Arta icoanei; Eco Umberto Opera
deschisă; Quenot de Michel 0 Icoana, o fereastră către absolut;
Honnef Klaus - Lart contemporaine; Ruhrenberg& Comp 20th century art;
Baltrusaitis Jurgis Oglinda; Stoichiță Victor Ieronim Efectul Don
Quijotte; Bienala de la Veneția 2001; Bienala de la Veneția 2003. |