De la Apocalips la Utopie
Avataruri teoretice
În
preajma mileniului III profețiile s-au înmulțit, spaimele au crescut
După
ce pragul a fost trecut, este firesc ca studiile retroactive despre
fenomenul apocaliptic să se multiplice. The end has already happened
decretează Jean Baudrillard, catalogat drept profet postmodern, deși
sintagma conține deja o contradicție în termeni
Omenirea și-a ratat în mod
iremediabil sfârșitul, aceasta fiind și cauza pentru obsesiva reluare și
reflectare asupra propriului trecut din ultimele două decenii ale
secolului trecut. Pentru a verifica adevărul acestei idei baudrilliene e
de ajuns să aruncăm o privire asupra mulțimilor de istorii scrise
despre obsesiile culturale ale Occidentului: istoria sinuciderii, istoria
diavolului, istoria infernurilor
Iată deci că a venit și rândul unui
istoric al reverberațiilor Apocalipsei în Occident. În acest studiu nu ne
propunem o astfel de întreprindere exhaustivă, ci construirea unei scene
comparatistice pentru confruntarea dintre apocaliptic și utopic. Va trebui
să ne limităm la câteva aspecte precise, în primul rând o comparație
terminologică, dar și reflectarea ei în diverse studii consacrate celor
două fenomene.
Strânsa
legătură între Apocalipsă și Utopie o putem ilustra prin două citate
extrem de plastice. H.M. Enzenberger spune: Noțiunea de apocalipsă a
însoțit gândirea utopică încă de la primele sale apariții, urmărind-o ca o
umbră, ca un revers ce nu poate fi lăsat în urmă: fără catastrofă nu e
nici un mileniu fără apocalipsă nu e nici un Paradis. Ideea sfârșitului
lumii e pur și simplu o utopie negativă. Și în acest citat se întrevede
situarea privilegiată a utopiei față de Apocalipsă, doar o umbră
însoțitoare și nu un principiu de esență diferită care a modificat în
profunzime tradiția utopică. Apocalipticul e doar calea spre instaurarea
unei stări paradisiace sau o include pe aceasta în mod inseparabil? În mod
cert e un fenomen care le cuprinde pe amândouă și mai mult decât atât. E
momentul să aruncăm în joc un alt citat de substanță extras din cartea
Istorie și utopie a lui Cioran: E oare mai ușor de confecționat o
utopie decât o apocalipsă? Și una și alta își au propriile principii și
poncife. Prima, ale cărei locuri comune răspund mai bine instinctelor
noastre profunde, a dat naștere unei literaturi mai bogate decât cea de-a
doua. Nu-i este dat oricui să-și pună nădejdea într-o catastrofă cosmică
și nu oricine gustă limbajul și modul în care ne e anunțată. Dar cine e
deschis acestei idei și o apreciază va citi în Scripturi, cu perverse
delicii, figuri și clișee ce vor face carieră la Patmos (...).Acest
presentiment al extraordinarului, al unui eveniment capital, această
așteptare crucială se poate preface în iluzie și atunci va fi speranța
într-un paradis pe pământ, ori în anxietate și atunci va fi viziunea unui
dezastru ideal, a unui cataclism ce inspiră o temă voluptoasă. Prin
contrast cu primul citat se poate observa preferința bolnăvicioasă și
binecunoscută a filosofului român pentru viziunile de la Patmos și pentru
trăirea voluptoasă și tensionată a sfârșitului, în detrimentul cumpătării
umaniste a proiecțiilor utopice, atinse de o insurmontabilă stereotipie,
dar și de discreditarea operată de materializările dezastruoase ale
utopiilor secolului XX. Cartea lui Cioran apărea în 1960, deci într-o
epocă a dramaticei conștientizări a crizei postbelice. Cioran
sintetizează câteva idei fundamentale pentru comparația utopie
apocalipsă. Într-adevăr, în istoria Occidentului utopia pare mult mai
evidentă, cercetătorul ei confruntându-se cu un obiect mult mai clar
delimitabil, cu ipostaze precise. Pe lângă abordarea lor istoriografică,
utopicul și apocalipticul sunt fapte de stil, cu o anumită retorică,
regăsibilă într-un corpus mai mult sau mai puțin unitar de texte. A treia
idee importantă: apocalipticul e apanajul inițiaților, al privilegiaților,
al ezotericului. Utopia nu problematizează inițierea, deși societatea
utopică hiperorganizată nu poate lua cunoștință de sine decât în prezența
unui agent extern care e condus prin toate compartimentele vieții sale
cotidiene (Gulliver, Rafael Hythlodaeus).A patra premisă importantă:
utopicul și apocalipticul au ca fundament același principiu al speranței,
iar aceasta va fi imanentizată, reificată, eliberată treptat de
transcendent. Mitul iluminist al paradisului terestru se va evapora
treptat sub forța anxietății perioadei moderniste (modernitatea culturală,
nihilismul, existențialismul).Temele apocaliptice vor exercita din nou o
atracție irezistibilă-a cincea premisă- sfârșitul utopiei clasice la
începutul secolului XX și totodată dispariția celui mai important curent
anti-apocaliptic. Rezultatul final: Sfârșituri fără noi începuturi, un
milenarism devalorizat (cu un termen al lui Krishan Kumar), apocalipse
fără utopii, fără speranțe mesianice, fără dinamism, deci fără purificare.
Moartea marilor narative, sfârșitul istoriei, moartea artei, criza
umanismului, sunt tot atâtea moduri implicit apocaliptice de a legitima
postmodernul, deși la nivel teoretic se va proclama sfârșitul ideii de
apocalipsă (Baudrillard), iar în perimetrul literar esențiala revalorizare
a ludicului se dorește a fi o depășire cu succes a crizei imanente
specifice modernismului. Cu toate astea retorica și imaginarul apocaliptic
e mai prezent ca oricând, asistând azi la apariția unui veritabil
milenarism media, cu manifestări din ce în ce mai intense pe măsură ce ne
apropiem de anul 2000.Nu trebuie neglijat nici faptul că supozițiile
baudrilliene despre dispariția sfârșitului apocaliptic se fac cu un limbaj
maniheist care amintește de vechii profeți și vehemența lor. Principala
mutație a apocalipticului contemporan este privarea lui de speranța unei
epoci compensatoare, care a însoțit istoricul milenarismului de la primele
sale apariții în vremea vizionarului Montanus (sec II d.Hr).
Se pune
întrebarea : sunt apocalipticul și utopia invariante aparținând exclusiv
imaginarului occidental, fiind cu alte cuvinte creația acestuia? Răspunsul
poate fi îngreunat de diversele ipostaze ale celor două, uneori imposibil
de integrat într-un singur profil ideatic. Ne interesează în special cazul
apocalipticului. Cercetători precum Rene Girard, Jean Servier, Northrop
Frye, Norman Cohn sau un filozof ca Nicolai Berdiaev acordă o importanță
covârșitoare contribuției iudeo-creștine la formarea Occidentului,
considerând apocalipticul o invenție creștină unică, nerepetată sub nici
o formă în istoria umanității, privind cu nostalgie la timpurile primilor
creștini și cu regret la compromisurile la care a fost împins creștinismul
la întâlnirea cu istoria: transformarea regretabilă a mesianismului
universal într-unul național și abandonarea creștinismului escatologic (Berdiaev).Cea
de-a doua facțiune a cercetătorilor va insista pe o contextualizare a
creștinismului, deci implicit și a apocalipticului. J.J. Wunenburger,
Mircea Eliade sau Krishan Kumar vor considera de o importanță sporită
aportul spațiului extra-creștin la configurarea apocalipticului.
Wunenburger va include realități profund apocaliptice precum
milenarismul în categoria mai generală în opinia sa a imaginarului
utopic. Milenarismul e numit utopie de altercație. Esențială pentru el
este opoziția între mit și utopie, cel dintâi fiind un mod de consolidare
a structurilor tradiționale ale unei societăți arhaice, în timp ce utopia
și milenarismul sunt ambele moduri contestatare ale ordinii lumii
prezentului.
Cu totul
alta e perspectiva lui Jean Servier în a sa Istorie a utopiei. El
va insista pe aspectul istoric al problemei, definind utopia ca gen
literar, sumă a diverselor fenomenalizări, dar fără a postula o categorie
de imaginar utopic, care să debordeze granițele trecătoare ale cărții(
Wunenburger). Cartea lui Servier nu privilegiază categoria utopicului în
detrimentul milenarismului, neacceptând ca și condiție sine qua non a
calificativului de utopic doar dorința de schimbare radicală. Un celebru
cercetător al utopiei precum Karl Mannheim consideră că atributul esențial
al utopiei este tocmai dorința de rupere a legăturilor cu ordinea
existentă. Astfel justifică folosirea termenului de utopie chiliastă
pentru mișcarea milenaristă a lui Thomas Muentzer. Diferențele dintre
Servier și Wunenburger țin și de modul cum concep aportul cultural al
iudeo-creștinismului și al elenismului la formarea Occidentului. A doua
este esențial o cultură anti-apocaliptică, atâta vreme cât nu identificăm
apocalipticul cu eschatologia. Inovația creștină cuprinde câteva
arhetipuri ireductibile în istoria umanității (Servier): scenarii precum
Parousia, căutarea Pământului Făgăduinței, așteptarea Împărăției lui
Dumnezeu etc.
O
comparație între arhetipurile inițiate de cel două culturi ar fi benefică,
însă spațiul nu ne permite detalierea ei. Apocalipticul și utopicul
gravitează de fapt în jurul unui arhetip principal: Paradisul. Starea
ideală va fi truvabilă în spațiu în cazul utopiei și în timp în cazul
milenarismului (Mileniul).Totuși problema nu e atât de simplă pentru că în
ambele stări ideale timpul fizic al lumii terestre e abolit. Mileniul
înseamnă pacea veșnică și inalterabilă a Împărăției lui Dumnezeu. Aici
putem întrezări originea comună din care se hrănesc cele două: mitul
Vârstei de Aur. Marea mutație a fost cum se știe, deplasarea lui dintr-un
trecut mitizat într-un viitor spre care se îndreaptă idealurile tangibile
ale omenirii, obliterând nostalgia originilor. Aportul iudaismului este
incontestabil: marșul poporului lui Israel spre Pământul Făgăduinței este
o imagine atât de puternică încât va da naștere-consideră Servier-
concepției despre timp ca flux ireversibil , o perpetuă progresie spre
ceva nedefinit. Fără acest sens al ireversibilului nici concepția
apocaliptică nu s-ar fi putut naște, dar nici ceea ce se va constitui în
contrariul ei, adică mitul utopic al Progresului. Principalul pilon de
susținere al noului apocaliptic apărut după sfârșitul proiectului
iluminist, marcând astfel întreaga modernitate, este tot concepția
timpului ireversibil care a adus umanitatea într-o situație fără ieșire și
unică în istoria ei. Revenind la comparația noastră, un alt punct de
convergență între milenarism și utopie este spațializarea în cadrul lumii
acesteia a tărâmului ideal. Succesul imens al milenarismului popular
este datorat printre altele și postulării paradisului terestru, țara unde
curge laptele și mierea, paradis al flamânzilor unde sunt permise
excesele de toate felurile. Utopia va fructifica într-un mod mult mai
auster vechiul mit al Insulelor Fericite. Această dublă secularizare
produsă de sinteza milenarist-utopică stă la baza teoriilor progresiste ce
vor exploda în secolul XVIII, dar vor modela și mentalul unei noi clase
sociale, burghezia și a sa continuă căutare a fericirii prin posedarea
tuturor bunurilor acestei lumi.
O
distincție între utopie și un mod al apocalipticului (milenarismul) se
poate întreprinde pe tărâm sociologic, așa cum face Servier .Diferența
dintre cele două transcrie opoziția între burghezie și clasele de jos,
marginale. Utopia rămâne de la începuturile istoriei sale o teorie
superioară laică, apanajul intelectualilor, pe când milenarismul nu poate
răsări decât din ample mulțimi și gloate grosolane.Această opoziție
între clasele sociale ar putea justifica binomul terminologic al lui
Mannheim: utopie chiliastă (anarhism, insurgență) și utopia
liberal-umanitară (intelectualism, idealism, încredere în educație și
progres).
Toate
aceste teorii care inițiază o comparație între apocaliptic și utopie se
izbesc de fapt de un dezechilibru terminologic explicabil. Cariera
cuvântului utopie a fost fulminantă după impunerea lui de către Thomas
Morus. În 1516, în contextul preferinței epocii pentru jocurile
etimologice.Geniul umanistului a reușit să creeze un cuvânt care să
lumineze simultan două sensuri: locul care nu există(ou-topos) și locul
ideal, fericit (eu-topos). Acest fapt, precum și succesul imens al
scrierii lui Morus a făcut ca termenul de utopie să amalgameze o varietate
de sensuri ce inițial nu îi aparțineau. De la a desemna o carte, cuvântul
a ajuns să definească un gen literar, iar apoi o forma mentis, după cum
arată și Sorin Antohi în cea mai convingătoare carte despre utopie de la
noi (Utopica-studii asupra imaginarului social,1991). Am văzut cum
datorită unei trăsături comune-incongruența față de real- conceptul de
utopie tinde să amalgameze o realitate apocaliptică.Deși poate la fel de
bogat semantic, termenii de apocalipsă/apocaliptic nu au beneficiat de o
carieră pe măsura utopiei. Un motiv de ordin istoric ar fi : curentul
anti-apocaliptic s-a manifestat la puțină vreme după ce această
literatură a apucat să se dezvolte. Este vorba de atacul augustinian
asupra revelațiilor sfârșitului și avântul luat de teologie în evul mediu.
Al doilea motiv: principalul restaurator al apocalipticului, Gioacchino da
Fiore a impus o tehnologie diferită(mileniu). Apocalipticul e un termen
grecesc cu slabe șanse în lumea occidentală, pe când utopia e o creație
umanistă cu reale șanse de a se impune în aceasta zonă(titlul în engleză
pentru Apocalipsa lui Ioan e The Book of Revelation). Dacă
ne oprim asupra etimologiei termenilor observăm că nu există prea multe
puncte comune: apokalypsis înseamnă dezvăluire, revelație, iar utopie, loc
ideal.
Nu
putem să nu observăm că, pe când apocalipticul a dispărut ca mișcare
religioasă din istoria oficială a bisericii, fiind interzis în 431 d.Hr.
de către Conciliul din Efes, utopia își găsea autorul (Morus) și termenul.
In această perioadă apocalipticul a avut o existență subversivă, având
timp să se insereze în cele mai adânci straturi ale subconștientului
colectiv occidental, după cum remarcă și S. Antohi. Deci nu vom putea
alătura corpusuri de texte apocaliptice și utopice din aceeași perioadă,
deși pentru comparație secolul XVI poate fi o perioadă funcțională,
deoarece utopia apare într-o vreme când creștinismul era un spirit al
timpului, păturile populare păstrând un milenarism foarte asemănător cu
cel al primilor creștini. Admirația lui Cioran era deci cât se poate de
întemeiată: apocalipticul, deși vitregit de circumstanțele istorice, s-a
dovedit pe cât de rezistent în imaginarul occidental, pe atât de
surprinzător în aparițiile sale, în timp ce utopia clasică și-a trăit de
multă vreme obștescul sfârșit.
|