Retragerea cailor troieni
Ultimele bătălii politice, dincolo de stupiditatea lor
încrîncenată, au și un aspect de tot pozitiv: dispariția masivă a
oamenilor de cultură din jocurile fals ideologice, retragerea lor din
structurile de partid, precum și absența acestora de pe listele de
dinainte pregătite pentru alegerile din noiembrie. După ce au funcționat
în cele mai multe cazuri ca niște cai troieni pentru partidele pe care le
blagosloviseră cu prezența, oamenii de cultură par să se fi plictisit să
încerce să transforme ei socialul, mulțumindu-se doar cu adaptarea la o
societate care, oricum, dacă vrea, își ia lumea în cap fără să țină cont
de cumințenia, sfătoșenia ori lecturile lor. Unde e multă minte e și
multă prostie, știm, ca popor, de o grămadă de vreme. Nu altfel,
partidele înțesate cu intelectuali, mulți de cea mai bună calitate, au
fost cele care au explodat cel mai spectaculos și cel mai inutil. PAC s-a
făcut bucăți, reușind apoi să îmbucățească și Partidul Național Liberal,
deși numai de minți luminate nu ducea lipsă, PNȚCD a ajuns o superbă
absență, aș putea spune cea mai inflexibilă absență, în ciuda faptului că
nimeni n-a putut contesta dreapta judecată culturală a majorității
membrilor săi. Se ridică, totuși, o întrebare: oamenii de cultură refuză
politica militantă ori, dimpotrivă, politica îi refuză, azi, pe oamenii
de cultură?
Nu intră aci în discuție nici leprele, nici versificatorii
bîntuiți și în vise de destinul național, cu un coeficient de
adaptabilitate la mediu pentru care i-ar invidia chiar dinozaurii, și
nici urîții morți cu ochii vii, marcați de un blocaj ideologic vinovat, pe
care i-am moștenit împreună cu canalul Dunăre-Marea Neagră și cu
blocurile de locuințe rămase neterminate. Sunt goarnele din dotare, sunt
E-urile culturii dar totodată surorile de caritate ale partidelor. Un soi
de meteorologi ideologici, care prevestesc vremea și vremurile, cu cît mai
cretini, cu atît mai accesibili, cu cît mai accesibili cu atît considerați
mai mari. Dacă mai practică și strip-tease-ul sentimental, succesul
partidului e garantat. Oarecine se mira, din rărunchi, cu o doză de
naivitate salvată doar de finețea frazei, că la acordarea indemnizațiilor
de merit acestea au fost girate de un juriu din care făceau parte,
printre alții, Adrian Păunescu și Mircea Micu. Dimpotrivă pentru
România acestor ani, mie componența juriului mi-a apărut ca un semn de
normalitate. De echilibru și, de ce nu, de conștiință a valorii. Chiar de
cu un cuvînt care nu prea știu ce înseamnă în sfera culturii progres.
Ca în juriu să se fi aflat Mircea Mihăieș, Andrei Pleșu sau Al.
Cistelecan, ar fi însemnat ca din turma politică împuținată, fără repere
și fără haz, să facă parte și cei trei. După cincisprezece ani de relativă
libertate, cu un guvern rătăcit printre propriile minciuni, ale cărui
referințe se reduc la veșnicia s-a născut la sat și politica odată cu
Iliescu, un juriu curat ar fi constituit o condamnare aproape definitivă,
și a noastră, și a culturii. Și chiar a partidului aflat la guvernare. În
lumea politicii există netemeinicii de mirare, dar de o normalitate care
mai face, cît de cît, aerul respirabil.
Hai însă să ni-l imaginăm pe Nicolae Manolescu (cel care a
fost, cu ani în urmă, foarte aproape măcar de o competiție electorală
pentru președenție) luptîndu-se în 2004 pentru primăria unui sector cu,
să zicem, Vanghelie. Ne-am refugia în stupiditate susținînd că poporul,
fiind prost, alege tot proști. Un instinct al lucrului bine făcut care a
început să reapară, oricît de mult stiliști de salon încearcă să nege
acest lucru îl va face pe omul de rînd să cheme un zugrav cînd vrea
să-și zugrăvească pereții, un mecanic cînd i se strică mașina, să aleagă
un om politic (chiar dacă nu prea blagoslovit de zei) atunci cînd
hotărăște soarta unei primării și să citească textele lui Nicolae
Manolescu atunci cînd mai are vreme și de lectură. Un scriitor citit face
cît o mie de scriitori care moțăie în Parlament. Partidul Democrat nu
s-a omorît niciodată cu finețuri și madelaine culturale, PNL și-a ales
candidații în raport cu contribuția financiară pe care aceștia au putut
s-o aducă, către Vadim Tudor s-au îndreptat ori extraordinari traducărori
de Villon dar care cred că politica înseamnă un dos nespălat atîrnat
într-o spînzurătoare făcută din pamflete grețoase, ori supraviețuitorii
deratizării ceaușiste. Doar social-democrații lui Năstase s-au jucat de-a
pre-alegerile. Credeți că Horia-Roman Patapievici i-ar fi putut sufla
locul de pe listă lui Adrian Păunescu? Sau că un Dinu Săraru ar fi strîns
mai puține semnături decît Daniel Vighi, Ioan Mureșan, Radu Mareș și
Alex. Ștefănescu la un loc? Mă îndoiesc. Și-atunci, politica încearcă
să-și construiască o tradiție renunțînd la cultură, la tradiția mare,
ori cultura a început să se simtă mult mai bine departe de politic? E
vorba, probabil, de un melanj. Cultura a învățat să practice austeritatea
și să-și asigure existența din propriul exercițiu, politica s-a dumirit
că nu face un citat din K. R. Popper ori Michel Albert cît un dezacord
simpatic la deschiderea unui nou economat. Dispariția oamenilor de
cultură autentici din politică ar trebui întîmpinată cu un spectaculos
ceremonial interior. E tot o notă de normalitate cît o fi ea de debilă
, și nu doar la nivel declarativ.
Ce le mai rămîne celor care, în urmă cu cîți ani, erau
convinși că pot presăra drumul cu firimituri pentru a regăsi cu toții
drumul spre Europa? Ironia, dezgustul, grimasa, inteligența, cuprinderea,
iubirea, înjurătura, blestemul. Cafeneaua și biblioteca. Articolul de
gazetă sau tratatul de filosofie. Virtuozitatea disperării și calmul
satisfacției. Veninul și delicatețea. Adică o lume întreagă. Lumea
întreagă. Blînda modestie de a înțelege nepărtinitor ce se întîmplă în
jurul tău. Le mai rămîn milioane de cititori de cucerit și cîteva sute de
mii de păstrat. Ce și-ar putea dori mai mult? Mai ales că nu cred că se
doarme chiar atît de bine pe scaunele alea incomode din Parlament...
|