Mail Art-ul
Autenticitate și valoare
Mail art-ul
este un gen de artă ale cărui începuturi le găsim în zorii veacului al
XX-lea. Marcel Duchamp a fost acela care, pe când era component al
grupului dadaiștilor, a apelat la o carte poștală pentru a-și transmite
ideile ce îl frământau vizavi de artă și societate, în anul 1916. O carte
poștală care, în același timp, datorită apelului la tehnica colajului,
s-a metamorfozat dintr-un lucru comun într-o creație cu valențe
plastice.
A trebuit să treacă
aproape 40 de ani pentru ca să se declanșeze o mișcare ce și-a propus să
facă din mail art un gen de artă personalizat, motivat teoretic și
din punctul de vedere al concepției estetice, dar și din perspectiva
soluțiilor tehnice specifice de vizualizare a mesajului sau tematicii:
colaj, text, ștampilă, xerox, pictură în ulei, grafică, fotografie etc. Ca
urmare, treptat, mail art-istul s-a afirmat ca un creator
interesat de realitatea socială și politică a timpului în care trăiește și
de foarte multe ori, ca un contestatar al formulelor artistice
tradiționaliste.
Ray Johnson,
întemeietorul Școlii de Corespondență din New York (New York
Corespondence School) în anul 1955, a stat la originea declanșării
operației de impunere a mail art-ului ca
înaltă formă
democratică de artă
. De atunci și până astăzi, la început de mileniu
III, marea colectivitate a mail art-iștilor, cu o perseverență
demnă de respectat, au reușit să își facă cunoscut crezul estetic și
ideatic, să pătrundă în galerii sau muzee, prin expoziții de grup care, de
foarte multe ori, au provocat. În cazul expoziției organizate pentru prima
dată împreună de Asociația Kapos Art, Galeria Vaszari din Kaposvár
(Ungaria) și Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, Uniunea Artiștilor
Plastici, Filiala Oradea (România), aceasta are drept scop abordarea unor
subiecte fierbinți ale societății contemporane, dar care în egală
măsură, și de a ne convinge că această formă de trăire artistică a ajuns
la maturitate.
Aflata la a V-a
ediție, expoziția internațională de mail art pusă în continuare
sub genericul Cartea poștală în Europa Centrală și de Est a
depășit de mult granițele spațiului căruia i s-a circumscris inițial. De
ce? Pentru că în credința celor care au lansat această manifestare
expozițională - Vörös Andras și Halmos Klara - mail art-ul
nu trebuie condiționat în existența lui de granițe sau școli naționale,
dimpotrivă trebuie să se manifeste în consens cu pretențiile societății
de a se exprima liber, prin lucrări specifice, care să reflecte dinamica
evoluției tehnice în domeniul comunicației - să nu uităm că acum se are
în atenție atât cartea poștală, cât și la poșta electronică -, precum și
dinamica căutărilor plastice și a punctelor de vedere întotdeauna
ancorate în actualitate.
Expoziția, vernisată
pe 5 decembrie 2003 la Galeria de Artă Vaszari din Kaposvár, și, apoi, pe
30 ianuarie 2004, la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, este un exemplu
de necontestat pentru ceea ce înseamnă interesul special arătat în lume
față de mail art. Expun 127 de mail art-iști, din 27 de
țări ale lumii, probabil membrii ai celei mai mari asociații artistice
existente pe glob, fiecare individualizat stilistic și prin originalitatea
soluțiilor tehnice propuse, și, implicit, prin calitatea plastică a
lucrărilor.
În concluzie, se
demonstrează cu acest prilej, dacă mai era nevoie, că mail art-iștii
sunt creatori de valori artistice durabile.
|