Poezia puternică și pașnică
Niculina Oprea
... la
vară, tot tu vei fi aceea
Editura Cartea de
suflet
București,
2004
Noua
carte de poeme a Niculinei Oprea, al cărei titlu e dat de un fragment de
vers din ea (
la vară, tot tu vei fi aceea) a apărut sub egida
Asociației Scriitorilor București, în colecția Biblioteca București
(inițiată de regretatul Iosif Naghiu în anul 1996) și se deschide cu o
tandră pagină de recomandare semnată de Horia Gârbea, cel care girează în
prezent colecția amintită și care a ales titlul cărții, chit că, spune
prezentatorul, autoarea însăși nu concepe să-și intituleze poeziile, fapt
asupra căruia am polemizat îndelung. Discret discreția este o
dimensiune a vocii acestei poetese, fără ca acest lucru să însemne
moliciune sau sfiiciune în abordarea lumilor emoționale care dau substanța
poemelor , Niculina Popa sau poate editorul ? selectează câteva
concise fragmente critice din cronici semnate de Al. Cistelecan, Marian
Drăghici, Paul Silvestru, Dan Stanca, Ioan Es. Pop și Radu Voinescu,
menite să orienteze cititorul spre locul pe care îl ocupă, stilistic și
tematic mai ales, autoarea pe harta atât de complicată a lirismului
românesc contemporan. Cinism euforic, simbioza dintre senzual și
abstracție, abilitate în jocurile anxiozității, scris tăios și
implicare totală, delicatețe în simțire, pudoare și timiditate
poetică, poezie erotică prin excelență, jubilație și angoasă sunt
glifuri critice din amintitele excerpte cu o perfectă acoperire și în
cartea cea nouă de poezie.
Poemele sunt
scurte, cu textură rarefiată, cu o patină nobilă ca de bijuterii îndelung
cizelate pe suprafețe mici, provocând deopotrivă reflexia și reverberația
sentimentală. Ai impresia că poeta își construiește poemul prin tăieri
iterate, lăsând vederii cititoare doar pasajele pline și cumva
misterioase ale unui text stufos inițial, trecut prin distilări și
renunțări succesive până la a ajunge la un mesaj esențial în care
golurile sau benzile albe sunt la fel de pline de sens precum vorbele
salvate.
Sunt poeme
bogate într-un soi de concretețe a notației, nu descriptivă cât sugestivă,
aburind o atmosferă în jurul unei situații aparent banale, precum
acesta: poeții provinciei s-au mutat în capul meu// joacă pe creier//
tălpile lor îmi acoperă neîmplinirile// din somnul meu ei se revarsă ca
apele// merg la berbecul cu ioan es. pop// duc la gură păhăruțe de
argint// // sub degetele lor paginile albe/ chicotesc ca negresele//
demența veseliei provoacă la cîntat/ cocoșii//în fața așternutului alb
primesc/ moneda de schimb: poemele nopții (pag.11)
Sau, ai putea
spune, poeme schițate doar, cu imagini, dar și cu observații abstracte,
uneori prevalând notația abstractă, dar finalizată, de regulă, printr-o
imagine puternică: stau la masă alături cu moartea/ ne atingem mîinile de
femei curioase (pag. 14). Sau, continuând, asociațiile de cricumscriere
critică, ai crede că, operând fin cu sugestia și sincopa, presând ardența
în tipare economicoase, prețuind mai mult sintagma cizelată (uneori chiar
prețioasă), Niculina Oprea își scrie poemele în felul în care o florăreasă
savantă și cu simțul estetic hipercultivat își consumă voluptatea alegând
îndelung firele buchetului pentru a conferi aerului dintre ele valoare de
ecou floral.
În felul acesta
lipsit de groasa și mustoasa materialitate a imediatului, poemele de pe
versantul luminos al ființei sunt delicate, îngrijite, elegante,
aristocrate, vorbind șoptit și reținut despre, adesea, un el fără
identitate, dar care să te asigure că la vară tot tu/vei fi aceea
(pag.28), ori adresându-se unui tu îndemnat să viseze frumos,
ferindu-se de spectacolul ieftin unde/ vocile se amestecă și devin
mocirloase (pag. 27), niște arderi de arome și niște incantații întoarse
spre interior, niște pâlpâiri în mierea luminiipentru ritualul poetic.
Nu însă tot timpul, pentru că poeta nu e tăcută și tandră// se aprinde ca
arcul voltaic (pag. 43), nu e surdă și oarbă, totuși, la grozăvia de
afară a lumii: cornițele albe luminează casa melcului// cu somnul
ghemotoc în ceafă el calcă/ prin băltoacele în care au urinat/ cîinii
sălbatici// lipitorilor li s-au uscat limbile așteptînd/ zvîcnetul cald al
pulpei lui// frigul trosnește în oase ca un vas naufragiat/ aproape de
țărm (pag. 38).
Undeva, într-un
poem al amintirii casei copilăriei, sunt invocați cei puternici și
pașnici. Poezia Niculinei Oprea este ea însăși puternică și pașnică
sau, cum spune în alt vers, (sunt) flacără după fiecare dezastru.
|