Terapie de grup
Adrian Schiop
pe bune/pe
invers
Editura Polirom,
Iași,
2004
Singurătatea nu mai e la modă pentru tinerii prozatori de azi. Trăirile,
problemele de orice fel, experiențele cele mai intime își găsesc, toate,
potrivirile și interpretările în mijlocul unui grup de prieteni. Adrian Schiop e un dependent de
prieteni. Pe bune/pe invers e un registru
al prieteniei, un roman despre necesitatea permanentă a celuilalt.
Dar nu în sensul preferat de Constantin Popescu, de exemplu, care
promovează tipul prieteniei concentrată în jurul lehamitei de social și
țară fără perspective și nici în sensul asumat de Florin Lăzărescu care
folosește tema prieteniei, a grupului, cu scopul fraternizării social-mistice
și a evidențierii unor personaje speciale. Din romanul lui Adrian Schiop
se rețin mai toate personajele, accente particulare îngroșând portretul
lui Mircea, posibilă revelare erotică pentru personajul-narator un
alter-ego al autorului.
Romanul
lui Adrian Schiop înfățișează amintiri legate de perioada studenției
clujene întretăiate cu date semnificative despre stagiul militar. Nu se
poate vorbi însă clar de o delimitare între cele două posibile mari fire
narative întrucât perioada militărească se suprapune și uneori e înghițită
de reluările studenției (cu tot ce ține de aceasta: prieteni, dependențe,
experimente etc.). Grupul de prieteni în care se mișcă personajul-narator
e format din oameni ai cărților, cu dileme și tălmăciri personale, cu
lecturi felurite de literatură, filozofie și psihologie. Deși nu se
revendică din postmodernism, căutările lor nu sunt altceva decât obsesiile
schizoide ale omului postmodern. Pentru aceste personaje, socialul (românesc)
e aproape inexistent, Dumnezeu nu există în absolut nici o ecuație, nici
urmă de politică și istorie. Alteritatea, în schimb pretutindeni în
text. Ceea ce-i interesează sunt intimitățile proprii și discuțiile despre
ceilalți. Nimeni nu-și face planuri de viitor în acest roman despre o
generație de tineri intelectuali în formare (căci, în mare parte, eroii
cărții au însușită o cultură solidă). Toți eroii lui Adrian Schiop
promovează pasivitatea elementară, pragmatismul accelerat, scepticismul,
condiția semi-loserului, independența vitalistă; tânjesc după opțiuni
alternative, deconstruiesc cu pricepere, dintr-o vanitate decelabilă,
detabuizează și câte altele. Toate acestea sunt, în aceeași măsură, și
posibile teme ale romanului. Supratema e homosexualitatea, înțeleasă prin
toate aceste caracteristici ale personajelor. Găsisem oameni cu care să
comunic și să construiesc ficțiuni acesta trebuie să fie regula și
ritmul grupului. Personajul-narator și ceilalți eroi nu fac altceva decât
să instaleze alte și alte extensii ale realului pentru autor și cititori.
Prin asta trăiesc. Și prin aceasta mor în scenarii proprii (mitul
peșterii) ori ale autorului.
Tema
homosexualității e dezbătută în roman prin prisma relației eroului-narator
cu Mircea, în primul rând, nerevelată, însă, și ambiguă. Mircea nu dă
semne că ar fi homosexual dar în final îi spune naratorului-personaj: dacă
nu aș avea inima ocupată cu atâtea femei, m-aș îndrăgosti de tine.
Alternativele împlinirii iau calea ficțiunii din interiorul ficțiunii. Mai
întâi, un Jurnal al grupului circulă pretutindeni, cu însemnări și
contra-însemnări dintre cele mai diverse. De la un punct, rolul acestuia
se estompează și, pentru personajul-narator, alcătuirea unei ficțiuni
devine alternativa salvatoare. Imaginează o povestire, Povestirea cu
final mișcător, și-și face un plan. Mărturisește: Înainte de
orice, vroiam un text care să mă scoată complet din mine și din spațiul în
care trăiam și să mă bage într-o lume complet autonomă, o lume-beton, în
halul ăla de bine sudată încât să nu ia apă pe nicăieri. Dacă o relație
de iubire cu Mircea nu va fi posibilă în realitate, atunci, spune,
personajul-narator, ne-am putea întâlni ca homosexuali doar într-o lume
ficțională. Întreg grupul participă la un moment dat la scrierea unei
ficțiuni dar, din perspectiva naratorului, ciudat era că de la un punct
încolo ficțiunea ne-a pleoștit pe bune, eu cel puțin mă simțeam ciudat,
era prima dată când construiam o ficțiune fără măști ludice sau umor
(...). Naratorul lui Adrian Schiop e sensibil și flegmatic, imperturbabil
și candid, un vulnerabil ludic. Onest și vanitos, are nevoie de băieți și
ficționalitate; afirmă orgolios: Sunt indubitabil foarte inteligent, dar
de multe ori inteligența mea se manifestă prin plămădiri stranii. În
ficțiunile închipuite își inventează, după modele reale, iubiți virtuali
(Gabor). Renunță repede și preferă confesiunea în fața prietenilor (Ovidiu,
Nicu Popa etc.). Naratorul-personaj e apoi un fin analist și portretist.
Romanul e plin de categorisiri și portrete (unele virtuale, spre final),
unele scandaloase, pentru ceilalți. Ce leagă atunci toate aceste personaje?
Cristina, unul dintre personaje, le spune că sunt niște complexați. Fără
ecou și comentarii. Personajele își trăiesc și-și dezbat complexele fără
teama vreunei deconspirări răutăcioase. Frustrările, unde există, se
pulverizează grabnic și neînsemnat. Ei nu sunt legați nici de patima
băuturii împăciuitoare-teribilist-vindecătoare , nici de problemele
sociale, politice etc. Ceea ce-i unește sunt kestiile existențiale.
Întreg romanul prelucrează aceste preocupări travestite în confesiuni,
dialoguri, comentarii. De aceea, ritmul cărții pare monoton, lipsit de
intrigi și tensiuni narative. Poate pudibonzii vor trăi pe alocuri și
vor sughița în final. Între capitole, midlife crisis îmi pare cel
mai reușit expresiv, curgător, bine legat. Finalul cărții, ușor abrupt,
confirmă interogația interioară a naratorului-personaj și stabilește,
tragic, neîmplinirea erotică. Romanul lui Adrian Schiop nu se poate
povesti. În schimb, analizele și comentariile, trimiterile de subsol (livrești)
din interiorul textului formează, toate, un sistem funcționabil. Unii vor
reproșa romanului limbajul obscen, vulgar-underground, necenzurat. Alții
vor amenda instabilitatea construcției unor personaje. Ce contează, în
final, e că avem un roman sudat, de analiză în ansamblul său și, cumva,
pitoresc prin identitatea sexuală a personajului-narator.
Pe
bune/pe invers e
pseudo-jurnalul unei terapii în grup, în care naratorul-personaj e cel
mai bolnav dintre toți. Ce faci atunci când într-o prietenie intervine
iubirea? Care sunt șansele unei asemenea transfigurări când ești
altfel? Sunt întrebările cărții, sunt dilemele eroului. Întreg romanul
se țese în jurul unei relații virtuale, fără finalitate erotică, de dragul
resemnării.
Adrian
Schiop este unul dintre cei mai promițători tineri prozatori de azi de la
care ne putem aștepta la surprize profunde și durabile.
|