Poetul și umbra criticului
La Editura Vinea, în
colecția Ediții definitive, dl. Gheorghe Grigurcu publică un adevărat
ceaslov liric cam de 550 de pagini, unde sunt adunate poeziile de la
debut Un trandafir învață matematica (1968) și până la
Spațiul dintre corole (2000). Desigur, în acest răstimp, poetul a
scris și publicat poezie în revistele literare de prestigiu, precum
România literară, Familia, Vatra, Viața românească, Steaua și
altele, mai ales că poetul nu este mofturos, mai mult, el este de o
generozitate dezarmantă, acceptând să publice mai oriunde, cu unele mici
și neînsemnate excepții.
A publicat, după cum
scrie pe prima clapă a volumului, alături de cărțile de poezie, circa 30
de volume de critică literară, eseu și publicistică. De ce Nicolae Țone,
coordonatorul Ediții definitive, a considerat, după, cum bănuim, lungi
discuții cu poetul, să adune sutele de poezii într-o voluminoasă Carte
un veritabil Testament, în stil arghezian, nu este greu de răspuns. În
primul rând, Gheorghe Grigurcu este un nume de prim-relief al literaturii
române din perioada post-belică și post-comunistă. Apoi, el este un caz
aparte oricât de ciudat ar părea acest caz: poet și critic literar
un remarcabil critic literar. Într-o literatură unde granițele dintre
genurile literare au fost trasate, parcă, pentru totdeauna, unde nici o
convenție de la Ialte și Malte nu ar fi în stare să rupă legături de
secole, chiar dacă acestea sunt ignorate de optzeciști, Gheorghe
Grigurcu le-a ignorat cu un dispreț suveran. Mărturisesc că n-aș fi
dorit să fi scris decât poezie și aforisme (aforismele: cel mai apropiat
reflex al poeziei în cugetare). Cum vremurile nu i-au fost prielnice în
a-și ține promisiunea, pentru că numai la poezie nu putea rămâne, critica
de sertar nu l-a interesat, G.G. a devenit unul din cei mai importanți
critici literari de întâmpinare din epocile amintite mai sus. Chiar dacă
ar fi scris în perioada interbelică (în care s-a născut), G.G. ar fi fost
același critic literar apreciat, și fără îndoială, creația lui poetică nu
ar fi fost pusă în umbra criticului literar. Că, în mare parte, critica
literară nu l-a gratulat în paginile sale, că notorietatea lui de poet,
după cum scrie Al. Cistelecan în Prefață, a continuat să fie una
clandestină, nu cred că trebuie să ne (mai) mire. La puternica
prejudecată prea bine știută, să mai adăugăm încă un amănut: poeții
pe care i-a frecventat G.G. nu au fost și nici nu sunt la îndemâna
cititorului de poezie și nici chiar a criticii literare. Pentru că G. Benn,
Ungaretti, Montale, Valéry, cummings și nu mulți alții nu au intrat în
canonul de receptare și prețuire autohton. De mirare este și faptul că
G.G. nu suferă acele influențe masive ale lui Lucian Blaga, atât de
prezente și specifice în creația unor poeți, chiar dacă poetul a stat în
preajma marelui poet român, chiar dacă se afirmă: Blaga cel ce nicicând
nu apune/ cum soarele-n Imperiul spaniol (Cluj, 13).
Conștient că nu are
cum să scape de prejudecata contemporanilor dihotomică, desigur G.G.
își ia să zicem măsuri de precauție, scriind în aceste Însemnări de
poet, ce urmează după Prefața lui Al.Cistelecan, Criticul și
umbra lui, așadar: Dacă mă mâhnesc unele aprecieri răuvoitoare asupra
poeziei mele, care purced, vai, nu o dată, vădit din indispoziția
provocată de activitatea critică a subsemnatului, mă bucură, compensator,
acceptarea ei favorabilă, nu o dată cald comprehensivă, din partea celor
ce o pot priza din iterior, adică din partea unor poeți și critici-poeți
de seamă. Și, nu întâmplător, la Referințe critice vom citi opinii
despre poezia sa semnate de Ștefan Augustin Doinaș, Al. Lungu, Victor
Felea, Florin Mugur, Constantin Abăluță, Ion Pop, Marin Mincu. Și, pentru
a-și duce gândul la bun sfârșit, G.G. notează: Cu riscul de a contraria
pe unii confrați, n-am putea trece ușor peste aserțiunea lui Baudelaire,
potrivit căreia poetul e cel mai bun critic. (Azi, poeții Ioan Moldovan,
Const. Abăluță, Marin Mincu, Traian Ștef și alții sunt remarcabili critici
literari de poezie, după cum regretații Victor Felea, Florin Mugur, ca să
nu mai vorbim de Ștefan Aug.Doinaș, Augustin Pop vor rămâne nu numai
poeți ci și critici literari). Și, ca să-și ia o posibilă revanșă față
de contestatarii săi, G.G. parcă dă cu tifla: Un critic fără poezie/ un
chip cu un ochi scos/ cum autoportretul lui Victor Brauner (Un critic
fără poezie).
Și dacă acei poeți îl
prețuiesc pe G.G., pe aceeași linie, chiar dacă puțin sub linie, se
înscriu și numele mari ale criticii literare: Nicolae Steinhardt,
I.Negoițescu, Cornel Regman, Barbu Cioculescu, Lucian Raicu, Nicolae
Manolescu (într-o strictă ordine alfabetică). G.G. îl selectează și pe
Marian Popa. Chiar dacă vremea scolasticilor a apus de mult, nu e rău să
ne (mai) reamintim spusa lor: De gustibus et coloribus non est disputandum.
Cheia menită a ne
deschide universul poeziei ne este oferită, poate cu prea mare
generozitate, de autorul însuși: Sunt un poet al periferiei al pietrelor
cu buze groase/ al norilor de fontă al picioarelor goale/ al prafului
așteptând pe trotuarul crăpat/ labele de vrabie-ale ploii/ al arbuștilor
adaptați scundelor streșini/ al taifasurilor cu o voce scăzută/ ca un
clipocit de vin turnat pe-ndelelete/ al cailor cu coama-mpletită cu fum de
țigară ieftină (Sunt un poet). Iar că este un poet cerebral,
ordonat, am zice, în înțelesul superior al cuvântului, poetul ne
convinge în acest masiv, ceaslov, volum de versuri. Și nu întâmplător.
Iată o posibilă, dintre multele cuprinse în volum, Ars poetica:
Nimic la voia întâmplării totul construit/ cu o rigoare care strigă
sălbatică// cu o dezordine care tace/ resignată civilizată.
Georghe Grigurcu
publica, în prima tinerețe, poezii la revista Steaua, de departe cea mai
bună revistă în epocă. La revista clujeană va publica multe poezii,
articole, scriind, ca și colegii de generație, o poezie de notație. Îl va
lega o prietenie până la capăt cu Victor Felea, dar și cu alții, chiar
dacă unele sincope vor fi inevitabile. Chiar dacă pe unii îi va
contesta violent, mai ales pe A.E.Baconsky, în ceea ce privește conduita
lor, mai ales morală, poetul și criticul literar îi și trasează un zbor
înalt autorului volumelor Imn către zorii de zi, Cadavre în vid,
Echinoxul nebunilor etc.: prin telescop urmăresc/ ascensiunea
astrului nou/A.E.B.
Poezia lui G.G. este
o ripostă evidentă venită din partea unui intelectual care nu putea
accepta așa-zisele poeme de largă respirație, atât de bine înșurubate
canonului realist-socialist, cu respirații îndepărtate de la Pablo
Neruda cu al său Vântul și strugurii, ca să nu mai vorbim de
ograda băștinașă unde E.Jebeleanu, M.Banuș, alții ne sufocau, pur și
simplu, cu verbiozitatea prețioasă din Surâsul Hiroshimei ori
Ție-ți vorbesc, Americă! etc. Atitudinea antiverbală a poetului este
atât de evidentă încât nu mai trebuie să ne mire concizia sa dusă la
extrem. Cu finețea sa cunoscută în epocă, Florin Mugur o remarcă chiar
într-o opoziție față de cea argheziană: Dacă în cazul lui Arghezi s-a
putut vorbi de un geniu verbal, așa cum a făcut-o Vladimiri Streinu, la
Gheorghe Grigurcu, la care opțiunile active notate prin verbe sunt
refuzate cu hotărâre, s-ar putea detecta, dimpotrivă, o atitudine
antiverbală. Nu numai marea epică e abolită a ți-l închipui pe Grigurcu
scriind un poem ca 1907 e o întreprindere absurdă , ci și mica
epică, la modă azi.
Gheorghe Grigurcu,
înaintea altora, cultivă o poezie a cotidianului, profund citadină. Toate
motivele poeziei sale, declarate mai înainte, sunt reluate de zeci de ori.
Ceea ce rămâne mereu trează este, după aprecierile lui Al. Cistelecan, o
continuă exultanță imaginativă. Și, nu întâmplător, zeci de titluri se
repetă. Și viața se repetă, afirmă deseori G.G. Poeziile sale sunt
încărcate de trecut. Această trăsătură, definitorie, va fi consemnată de
Nicolae Manolescu: Încărcat de trecut, prezentul se încălzește ca o
sârmă prin care trece un puternic curent electric, imaginile și
comparațiile se înroșesc. Iată un posibil exemplu: În față trecutul în
spate salcâmi ce scâncesc/ soarele veșted el însuși cum un salcâm/ nu
poate fi mutat din locul lui//(...) altădată a făcut zgomot s-a certat a
căzut/ ca un bețiv pe grămada de gunoi aburind (Decadență).
Specific timpului,
mai ales după dez-stalinizare și după o părelnică liberalizare a vieții
sociale și artistice, întâlnim în creația poetului acele definiții
lirice, cu o mare forță de penetrație într-o stare cu care ne obișnuisem,
vizându-se, astfel, o mai largă cuprindere a existenței. Poate că nu
întâmplător, în acei ani, G.G. scrie o poezie precum Vulturul:
Vultur răsucit în sine ca un melc/ în aerul disprețuit plutește,/ la
dreapta și la stânga întâlnirilor lui zădărnicite,/ cu ochii înroșiți de
fermentarea zării,/ (...) cochilie de zbor pe care a sfărâmat-o/ prea
ampla liniște a firii/ sau vânătorul cel cu sângele-i armă. Se celebrează
puritatea, altfel decât se făcea în epocă:Din gât, din inimă, chiar din
/feciorie pornesc cuvintele/ răgușite, tandre, sfâșietoare,/posibile (Imn
cuvintelor). Iată, așadar, marca, pecetea inconfundabilă a
steliștilor. Că și constelația Gutenberg, prin cotidiana sa a-pariție,
este subliniată, cu fiori, iarăși ne întoarce în trecut: Tipărit cu iarbă
proaspătă e ziarul,/ în formele lumii, în menghina florii, plin de roua
ultimelor știri (...) Doar veștile se sacrifică: un ospăț/ cu care zilnic
ne-mbiem pe noi înșine./ Pământul mănâncă ziare până se satură (ziarul).
Și, fiindcă știm ce se publica în acele ziare, nu avem de spus decât că,
după ce pământul se satură, nu are decât și să crape!
S-a spus că poetul
este un singuratic. Cu atât mai mult cu cât, azi, trăiește în Amarul
Târg. Este o singurătate pe care și-o poartă ca pe o emblemă de preț, ca
în prima tinerețe: O, bucurie matură de-a fi singur!/Tu o închizi în
ochii animalelor,/ o-ncercuiești în călimară,/ o faci să tremure-n
grădină/ ca sunetul de clopot feminin (Casă la țară). Clopot
feminin iată o sintagmă poetică menită a-l singulariza în poezia
noastră, chiar dacă, la prima vedere, poezia de dragoste, așa cum este ea
în manualele școlare, nu ne face să revenim asupra paginilor. În tot
acest ceaslov liric, o singură dată întâlnim clasica invocație:
Iubito, de ce atât de tare, de ce atât de tare/luminează dinții tăi? (Lămpile).
Și cu toate acestea, în respirațiile acestor poezii întâlnim versuri de o
tandrețe fără seamăn, de o eleganță a spiritului, specifice, de acum, lui
G.G.: Și iată cum pornite/ să cucerească lumea/ după ultima modă/ treceau
prin ani/ cu veșmintele-acordate/ ca un violoncel (Femei) sau:
Femeia are sânii scăldați în vocale/ privește-o cu atenție (Oprește-te).
Firește, pentru a nu încărca spațiul tipografic renunțăm a mai da exemple.
În acele definiții
lirice pe care le-am amintit sugestiile plastice duc la o îngemănare a
liricului cu picturalul. Numeroase poezii poartă titlul generic Natură
moartă, cum este și aceasta: Cu ajutorul culorilor aceste palide
coerențe/gest angelic copiind nemișcarea/o floare oferită de geniul
Facerii/ distinctă cuvânt cu cuvânt . De prisos să mai spunem că această
aplecare spre artele frumoase poartă marca inconfundabilă a
steliștilor, a lui A.E.Baconsky, Aurel Rău, Adrian Popescu....
Concizia poetică de
care vorbeam mai înainte se lasă admirată și în poeme într-un singur
vers, iar Crinul este unul din numeroasele exemple: Întâia sabie
trasă din teaca argilei.
Zeci de poezii din
această antologie se numesc Semn de carte. Condensate, laconice, de o
virtuozitate specifică creațiilor lirice, aceste semne de carte nu
întrerup universul liric, ci, parcă, ne dau răgazul de a face o pauză,
însemnând locul pentru a continua lectura. Ele se constituie ca poeme de
sine stătătoare. Iată doar două asemenea Semn de carte: Din deșertul
cerului/ o ciocârlie pescuită/ cu litere de ziar. Și: Au adormit
pulpele tale/ triste ca masa ca paharul/ de goale// degetele tale
umplându-mi casa. Rareori vom găsi poezii cu rime. Că acestea ar fi/ sunt
de prisos o spune chiar poetul, nu fără o urmă de umor, de ironie: Plouă
atât de potolit/ o vrabie a ciugulit toate rimele. Nu mierla, și nici
rândunica au ciugulit toate rimele ci banala, prozaica vrabie! Dacă
astfel au fost ciugulite toate rimele, alții scriitori chiar au
devastat lumea de frumuseți, de naturalețe, de demnitate. Și cine
altcineva ar fi mai potrivit decât Eugen Barbu: (...) ci neîncăpându-și
în pielea tuciurie/ o stemă domnească un vultur/ atât de adaptat
împrejurărilor/ o aripă Nicolae cealaltă Elena/ pecete de naștere în
vecii vecilor.
O poezie a peisajului
rustic, poetul fiind atât de fascinat de Transilvania, cum puțini au fost.
Cum să-ți imaginezi Transilvania fără bivolii negri? se întreabă el în
Bivolii; ori această poză, prim-plan al țăranilor văzuți de un om
care știe să prețuiască un neam de țărani: Suferă de prea multă vechime
țăranii/ devin pitorești (Țăranii).
Multe, iarăși, din
poeziile sale se intitulează Etică. El ne îndeamnă să revenim chiar la
izvoarele acesteia: A fi antic adică a fi/mai viu decât viii, după cum
tot astfel trebuie citită Basarabia: Un crin inodor/ pe malul
Prutului// mireasma lui/ rătăcește/ pe celălalt mal.
Gheorghe Grigurcu
este un remarcabil poet chiar dacă prestația sa în domeniul criticii
literare l-a plasat înavanpostul acesteia, de unde duce și va mai duce
aprige dispute literare. Așa cum scria regretatul Ștefan Aug.Doinaș,
încă în 1970, Gheorghe Grigurcu și-a găsit formula lirică proprie în
peisajul poeziei noastre, absorbind atât de personal unele influențe ,
încât acestea nu mai pot fi indicate fără riscul asocierilor gratuite.
Peste ani, când i se
vor citi fără prejudecăți poeziile, s-ar putea ca titlul Prefeței
lui Al. Cistelecan, Criticul și umbra lui, să fie răsturnat, iar un/o
tânăr/tânără să polemizeze cu octogenarul, poate fi și nonagenarul
Al.Cistelecan, cam în această manieră: dacă Al. Cis constata, la
începutul veacului, că notorietatea de poet a lui G.G. a fost una
clandestină, iată că poetul....
|