O imagine plastică a
destinului...
Între poeții
Echinox-ului, dar și ai generației '80 în ansamblu, Augustin Pop a avut
o evoluție atipică. Omul însuși era astfel și, pentru ruptura cea mai
radicală ce s-a produs în vreo paradigmă poetică din contextul invocat,
era de departe cel mai recomandat. A trecut cu ușurință (oare chiar acesta
să fie termenul potrivit?) de la meditația sublim-lirică la aride studii
de onomastică, precum și de la poezia de dragoste la cele mai agresive
forme ale poeziei politice. După moarte, s-a dovedit că ținea jurnale
total lipsite de lirism, aproape dureros-incisive în realismul lor de
reportaj obiectiv, ce consemnează de fiecare dată și reacțiile psihologice
ale naratorului. În ultimul său volum de poeme antum, Apropierea
(Dacia, 1990), pregătit îndelung, timp de nouă ani de la debut, ca și în
prima carte postumă, Telejurnalul de la Cluj (Paralela 45, 2000),
poezia e invadată de aluviuni din acele jurnale, conducând spre o direcție
poetică polemică, dezinhibată, una dintre cele mai profunde textualizări
ale existenței.
Poetului însuși
această atipicitate a operei sale nu-i era indiferentă: Mi s-a spus de
multe ori că ceea ce scriu eu nu este poezie. Afirmațiile de acest gen mă
încîntă. Mai ales dacă sînt făcute de poeți sau de critici literari.
Înseamnă că sînt pe drumul cel bun. Dacă insuccesul continuă, vorba lui
Eugen Ionescu, va fi un adevărat triumf. (Preliminarii, în vol.
Telejurnalul de la Cluj, p.10).
La cinci ani de
la moarte, când opera lui Augustin Pop crește în pregnanță și e în
căutarea unui loc definitiv în istoria poeziei contemporane, voi încerca
interpretarea unui poem ce mi se pare paradigmatic pe toate planurile unei
poetici tranzitive. Piesa la care ne-am oprit e Poemul pe care nu l-am
scris (preluat după Alexandru Mușină, Antologia poeziei generației
80, ediția a II-a, revăzută și adăugită, Editura Aula, Brașov, 2002).
Fuga spre antilirică stă chiar în intenția semantică a titlului. Adică,
din moment ce l-a așezat pe hârtie și el există, poetul consideră totuși
că acest text nu este poezie. Dar asta și e opțiunea sa, exprimată
de mai multe ori în notații teoretice.
Din considerații
pe care le presupune orice analiză de acest fel, am împărțit textul (neordonat
pe strofe) în trei secvențe, credem noi, distincte. Prima (cuprinzând
versurile 1-6) marchează o pendulare dinspre existența în spirit, către
viața corporală, cea care se sprijină pe a mânca și a bea:
După
ce am venit
de la ședința societății de romanistică,
unde am ascultat o comunicare
despre forța cuvîntului,
am mîncat un cîrnaț. «Trandafirul»
și am băut ceau gastric calmant.
Alunecarea în
derizoriul poeziei tranzitive devine evidentă în binomul antitetic:
comunicare despre forța cuvîntului/cârnaț «Trandafirul». Secvența are
ca incipit un determinant temporal: după ce, față de care acțiunile
exprimate prin am ascultat și am mîncat se situează de o parte și de
cealaltă, astfel încât sâmburele semantic al fragmentului rămâne
comunicarea despre forța cuvântului. Trimiterea la aspectul corporal al
existenței e doar un intermezzo prin care se va realiza legătura cu
secvența secundă din text. De precizat că sugestia separării celor trei
secvențe ne-a fost dată și de utilizarea semnului punct (.) după fiecare
grupare de versuri pe care noi o considerăm astfel, Augustin Pop fiind
dintre puținii poeți optzeciști ce și-au păstrat sau reconsiderat aproape
în totalitate punctuația.
Așadar,
versurile 7-13, consecutive primului punct, reprezintă cea de-a doua
diviziune a textului:
Cînd
am turnat prima ceașcă,
mi-am amintit
că ieri aș fi vrut
să scriu un poem
despre ghețurile plutitoare
pe care le văzusem
pe Someșul foarte murdar.
După cum se
poate observa, partea mediană face referire la un univers poetic
prezumtiv, care se va destrăma însă mai spre final, planul social luând
locul celui peisagistic, cu Someșul foarte murdar. La confluența dintre
secvențele a doua și a treia are loc vărsarea planului
natural-peisagistic într-unul mai larg, mai general-uman, împins spre o
semnificație social-istorică:
Întregul
peisaj
mi s-a părut
o imagine plastică a destinului:
fiecare mic ghețar,
adică fiecare om...
În întregul ei,
ultima secvență (versurile 14-26) amintește de o eminesciană Glosă
de la finele secolului XX, unde se contopește o sensibilitate metafizică
și una politică. Sunt prezente criza conștiinței estetice (caracterul voit
apoetic al textului) și idealul de apatie istorică, invocat de I.
Negoițescu:
...adică fiecare om
se zbate continuu,
torturat de o irepresibilă
conștiință a libertății,
fără să-și dea seama
că rîul curge
într-un singur sens
arbitrar și bine precizată.
Limbajul face
eforturi să se metamorfozeze în sentințe, uneori, în sentințe ironice. Iar
Augustin Pop rămâne poetul unei mari sensibilități ultragiate. |