Obsesia ratării la
Jeni Acterian
Am o
conformație ce va rata (subl. m. L.C.). Sînt leneșă, comodă, egoistă
și fără prea mare energie. În «absolut» nu cred în nimic și deci organic
n-am entuziasm pentru nimic; n-am nici un fel de talent literar și deloc
fertilitate. Sînt în schimb inteligentă și foarte lucidă, am spirit logic
sintetic și cu discernămînt critic. Singurul lucru care trezește în mintea
mea interes și singurul domeniu în care dau rezultate valabile este ca
atare domeniul logicii. [...] Eu rămân cu interesul meu aproape
pasionat pentru logica matematicilor și cu aproape certitudinea că
nu voi face totuși nimic în domeniul ei, aparent din cauza
condițiilor dezastruoase în care trăiesc, în fond din cauza
indolenței mele care nu poate lupta cu aceste condițiuni dezastruoase ci
așteaptă să se volatilizeze ca prin farmec*
Odată cu această
mărturisire cuvîntul luciditate este mult prea sărac și îngust ca să poată
acoperi autoanaliza unei stări de spirit și de fapt, dureroasa voință,
neînduplecata aspirație spre sinceritate sau orgolioasa umilință cu care
tînăra se autosomează să spună, fără menajamente, adevărul ultim. Excesul
de luciditate, cel mai groaznic blestem, cea mai oribilă anihilare,
cauza tuturor ratărilor, suferințelor și chinurilor care se opune somnului
rațiunii și care e aproape inconceptibil și încă în ... Romînia îi
scria Cioran de la Paris produce fenomenele de intoleranță, motivele de
întristare și, în cele din urmă, adesea povara obligației de a trăi.
Pătimaș
agresivă, neliniștitoare și fără menajamente, confesiunea ei poate părea
la prima vedere, o atitudine de frondă, previzibilă la atît de
imprevizibila generație căreia îi aparține și totuși, aceasta nu are drept
scop final tulburarea celuilalt, pentru că, de fapt, este lipsită de
destinație, nu se adresează nimănui, eventual e scrisă pentru o altă Jeni
mai în vîrstă cu cîteva zile, luni sau ani, care e mulțumită să știe cum
era ea cîtva timp înainte. Aserțiunea ei poate fi socotită, la fel de
bine, ca acționînd stimulator asupra mecanismelor ascunse ale eului ei
bulversat. E o confesiune, dar și un dezgust de confesiune, cu avînturi și
căderi, cu anticipări lucide, cu un ascuțit sentiment de neliniștitoare
premoniție: Cred că voi regreta cîndva, dacă voi trăi destul pentru asta,
faptul că n-am fost în stare în tinerețe să fac ceva definitiv care m-ar
fi eliberat oarecum de cotidian. Să fac o dată ceva ce-mi place. Să-mi
trăiesc viața așa cum vreau, nu așa cum mi se prezintă. Știu că sînt
foarte tînără [7 mai 1940] dar regret că nu fac nimic cu tinerețea mea.
Trăiesc că și cînd n-ar fi.
Atît de
neasemeni altor scrieri de acest gen, niciodată ezitantă, timidă sau
predispusă la compromisuri cu sine însăși, destăinuirea tinerei și apoi
maturei Jeni, dispusă întotdeauna să spună adevărul, cu exactitate și fără
umbra vreunei ambiguități, este tocmai de aceea impresionantă în manifesta
ei gratuitate. Este singurul jurnal feminin, din cîte am reușit să citesc
pînă acum, care nu poate fi bănuit a fi destinat publicării căci, cu
toate că nici prin gînd nu-mi trece să public așa ceva, vreau, cel puțin,
recitind aceste pagini, să nu urlu de stupiditatea lor. Si je meurs pas
jeune, jespere rester comme une grande artiste; mais si je meurs jeune,
je veux laisser publier mon journal qui ne peut pas être autre chose
quintéressant scria Marie Bashkirtseff în prefața «Je dis tout, tout»
publicată în ediția postumă a Jurnalului său, fără de îndoielile
care îi torturează viața lui Jeni Acterian. Quand je serais morte, on
lira ma vie que je trouve mois tres remarquable1
Din atîta
autoexigență, seriozitate și drăcească neîngăduință față de sine,
demnitate umană și spirit necruțător s-a născut insistenta intoleranță
față de ceilalți. Înainte de a fi fost incomod neîndurătoare față de
ceilalți, Jeni Acterian este mai înainte de toate inconcesivă cu sine:
scriu ca o curcă, notează, la 1 august 1935, ca la 8 decembrie 1940 să
recunoască: încercarea mea de jurnal e un lucru ratat. Și cu toate
acestea, sau poate tocmai de aceea, Jeni Acterian reabilitează ideea de
jurnal: nici o dorință de înfrumusețare a sinelui, nici o tendință de
bovarism intelectual, doar cruda franchețe. Pot să scriu ceea ce vreau.
Tot ce-mi trăznește în cap, tot ce-mi vine să scriu, fără să adîncesc,
fără să cizelez. Deoarece nimeni, niciodată nu va citi aceste caiete. Și
atunci de ce oare nu scriu tot? De ce sînt lucruri pe care le trec cu
vederea?... Nu le scriu, jumătate din lene, pentru că sînt lucruri greu de
așternut pe hîrtie. Ca să le pui pe hîrtie, trebuie să găsești cuvinte
care să caracterizeze cît mai bine, să se apropie cît mai mult de ce vrei
să spui. [...] Lene deci pînă la un punct, dar și lașitate. Pentru că
niciodată nu poți fi sigură. Dacă din întîmplare cineva ar citi aceste
pagini, n-aș vrea ca acel cineva să ia cunoștință de toate ascunzișurile,
trapele și secretele mele. Straturile mărturisirii, succesivele nivele de
adîncime, etapele ei traduc orgoliul imens al diaristei care, probabil
inconștient la început, mai apoi deliberat, încearcă pe această cale o
împăcare cu sine însăși, o supunere necondiționată a scrisului, legilor ei
interioare, exigenței maxime care îi ordonează sau dezordonează viața. Ar
trebui să transcriu caietul. Sînt acolo și unele pagini valabile, care ar
merita să rămînă, cu toate că niciodată nimeni nu va ști ce e în mine,
în acest cap și în această inimă, care formează eul mei intim. E o ciudată
fericire în asta să ai un colț de sine inaccesibil. Principiul
clandestinității și al sincerității se fac odată în plus remarcate cînd,
la 12 decembrie 1937 diarista se supune unei atente autoanalize,
rememorând etapele esențiale ale dezvăluirii intimității sale
existențiale. Cînd l-am început eram copil încă și aveam tot felul de
ambiții literare. Mai tîrziu cînd au dispărut ambițiile de tot felul și
mai cu seamă cele literare scriam totuși pentru cineva. Nu știu pentru
cine, dar scriam cu ideea în subconștient că ce scriu va fi citit de
cineva... De asta îmi dau seama acum. Aveam tot timpul grijă să
păstrez un fel de notă de discreție. Cu vremea însă am pierdut din vedere
asta și carnetul meu a devenit atît de intim (o parte din mine), încît
ideea că ar putea vreodată să fie citit de cineva, pur și simplu n-o pot
măcar imagina. Ar fi o dezgolire, a cărei idee mi-e intolerabilă [...]
este cert că voi muri într-o zi, și atunci mă întreb, ce se va întîmpla cu
caietele astea? [...] Mi-am dat seama că mi-este tot atît de intolerabil
să le ard pe cît îmi este să le arăt cuiva.
Doar ficțiunea
nu minte; ea întredeschide, în legătură cu viața unui om, o intrare
secretă prin care se strecoară, în afara oricărui control, sufletul său
necunoscut, scrie Mauriac,2 dar pornind de la jurnalul lui
Jeni Acterian afirmația lui poate fi, dacă nu demontată pas cu pas, cel
puțin completată. Poate nu atît gustul amar al ratării ce înglobează
tragicul dintr-o perspectivă subiectivă surprinde, cît capacitatea
autoarei de a restitui demnitatea acestei specii de frontieră, cel mai
adesea bănuită de nesinceritate, prin chiar absența oricărei dorințe de
a-l face cunoscut, întredeschide intrarea secretă prin care se
strecoară sufletul necunoscut. Este calea de acces spre zonele cele mai
ascunse ale sufletului ei. Fie că au fost publicate în timpul vieții, cu
riscul enorm ca autorii să devină din blamanți blamabili, fie că au văzut
lumina tiparului imediat după moartea autorului sau ani buni de la
aceasta, în majoritatea jurnalelor tramspare intenția clară sau cochetăria
de a fi publicate cîndva, vreodată, de cineva. Jeni Acterian și-l
adresează sieși și se străduiește să-și cizeleze scrisul, ceea ce se
circumscrie perpetuei sale tendințe de autoperfecționare. Exigența cu sine
însăși, dorința de corectare a cusururilor fizice sau intelectuale,
obsesia remedierii a ceea ce e posibil de îmbunătățit sau schimbat fac din
Jeni Acterian un personaj continuu nesatisfăcut de propriul abis, căci ce
altceva ar putea să însemne gustul de cenușă sau impresia că trăiesc în
«păcat». Risipa de sine, ciudatul ei avînt, dar și zborul în jos,
acumularea de calități sufletești, intelectuale și morale, inutile la un
moment dat, îi devin nesuferite și intolerabile, similare unei
prostituări fizice: Ca să fac o comparație a la maniere de M.: sînt ca un
Stradivarius pe care ai cînta sîrba țigănească. Faptul că îi dau o
oarecare subtilitate și distincție sîrbei țigănești n-o împiedică de a fi
tot sîrbă țigănească, scria în 21 noiembrie 1941.
Ratarea lui Jeni
capătă contur prin aceea că se naște tocmai într-un univers populat de
prejudecata faptei și în care promisiunea se însoțește cu
așteptarea împlinirii ei,3 are greutatea evidenței mai
întîi de toate prin diagnisticul precoce pe care îl pune purtătoare
acestui eșec. La 12 aprilie 1936, la douăzeci de ani, ea notează: În fond
știu bine că nu voi duce nimic la capăt niciodată. Este afirmația tinerei
care aparține generației de învingători și împliniți din care fac parte
Cioran, Eliade, Ionesco, Emil Botta și atîția alții.
Hiperlucida,
extrem de inteligenta și mult cultivata elevă și mai apoi studentă nu
izbutește ieșire[a] din sine către scopul propus, nu poate depăși
sistemul constitutiv de limite interioare în vederea obținerii unei noi
identități.4 Decretarea stării de lene și promisiunea
ratării nu fac parte totuși dintr-un program al ei; persistă senzația
asumării, cu bună știință a destinului de ratat, nu dintr-o nehărnicie la
adăpostul căreia să se așeze și nici din respectul suprem pentru propriul
ei imobilism5, pentru că Jeni Acterian nu este leneșul ca
eroul al stazei căzut în inadecvarea mobilității universale sau un
recidivist al paradisului după cădere6. Ea este, încă
de la o vîrstă tînără, o minte limpede, ostilă aplauzelor naive și prea
timpurii, o conștiință trează avînd tot de atunci, revelația propriului
eșec, înstare să facă o evaluare exactă a faptelor. Am ratat pentru că am
25 de ani și sînt în imposibilitatea de a continua ceea ce am început, în
imposibilitatea de a face ceea ce aș fi vrut și poate aș fi putut face.
Trebuie să fi fost grea povara de a-și fi diagnosticat pe de o parte,
bogata înzestrare, iar pe de altă parte să fi constatat absența oricărei
vocații precise, a oricărui talent remarcabil. Există totuși la bază un
imens orgoliu al eșecului, dar și nemulțumirea de a-și găsi asemănarea în
prietenul Emil Cioran: Cînd mă întîlnesc cu E.C. sau mă gîndesc la el, am
întotdeauna un fel de mirare-regret. Mirare că, în linie generală, simte
atît de identic cu mine. Are aceeași «structură», aș zice și regret pentru
că am impresia nu știu de ce că asta mă bagatelizează. Ideea că cineva
«seamănă» cu mine îmi displace teribil.
Cu o minte
strălucită, reușește performanța de a nu străluci cu adevărat în nimic, de
a fi în cîteva domenii o potențialitate neomologată. Nu mi-am găsit încă
drumul. [...] Nu-mi place decît să ating în treacăt lucrurile. Cînd le
aprofundez, mă deziluzionez. Ea asistă la spectacolul vieții fără viață
și rămîne doar un simplu spectator, pe care nu-l scutește de o aprigă
diatribă la adresa rolului pasiv pe care și l-a asumat. Neparticiparea îi
restituie demnitatea locului ales, dar numai ulterior unui nemilos ecorsaj.
Relația detaliat tensionată cu sine însăși, nemulțumirea de sine și
manifesta ei clamare justifică și explică neîmpăcarea cu ceilalți.
Autoexigența legitimează aspra judecată de sine, dar și a
semenilor. Tragicul în această istorie provine din luciditatea mea
excesivă și neputincioasă. Îmi lipsește puterea creatoare și o anume
voință. Fiind într-un mod oribil orgolioasă, lupt perfect în defensivă,
dar fiind într-un mod la fel de oribil de leneșă și indiferentă sînt
incapabil de ofensivă. Studenta la filosofie și matematici știe însă că
nici filosofia, dar nici logica matematică nu e calea ei, după cum nici
scrisul ca modalitate de a se exprima pe sine: simt că n-am stofă de
scriitoare. Mă voi mulțumi să citesc în colțul meu obscur rodul muncii
altora. Gîndul neîmplinirii îi susține excesul de luciditate și
autoexigența care se intensifică odată cu maturizarea, de unde aproape
insuportabila greutate a obligației de a trăi. La 10 augst 1940 notează
amara concluzie: Am împlinit 24 de ani. Asta înseamnă cel puțin zece ani
de cînd mă zvîrcolesc conștient. Conștient, lucid, deci fără soluție, un
verdict asupra căruia chiar dacă va reveni pentru a-l nuanța, nu-i va
anula nicicînd esența; îi va adăuga an de an, asemenea inelelor unui
copac, noi și noi elemnte, noi și noi argumente.
La 31 iulie
1945, după un război în care a avut tot timpul să se consume și să se
irosească, mediocritatea în care se zbate, neîmplinirea și gustul
nimicniciei se colorează și capătă contur aspru; incisivitatea ei îmbinată
cu remarcabila cunoaștere de sine oferă imaginea unei femei chinuite de
îndoială, de spectrul morții și de nemulțumirea de a nu reuși nimic
remarcabil. Această mîrșăvie de război, care a distrus totul ca și cum
ne-ar fi ucis pe toți. Epavele care sîntem, tîrînd după noi o luciditate
sterilă și inutilă și încercînd să ne înfundăm, să ne precipităm cît mai
puțin dezagreabil, pe cît posibil. Într-o scrisoare de la Paris, din 2
decembrie 1946, Cioran îi schițează inspirat profilul și îi rezumă
existența: Destinul tău de fată deșteaptă în Balcani mi se pare mult mai
crud. În afară de dragoste și beție, ce se poate întreprinde în acel
inavuabil Sud-Est?, iar a fi ros de îndoieli în spațiul valah e de o
tristețe fără soluție.7
Din suma atîtot
insatisfacții și insistenta lor explicitare, din atîtea neîmpliniri și
eșecuri, reiese în chip esențial și paradoxal totuși imaginea unei
supraviețuitoare: ocolind încercările riscante, depășind tentațiile facile
și derutînd așteptările, precumpănind rezervele și îndoielile, a refuzat
să se aventureze pe nisipurile mișcătoare care ar fi cufundat-o în
mediocritate. Acel background esențial și obiectiva estimare a
posibilităților i-a interzis ancorarea într-un domeniu în care n-ar fi
putut depăși o aurea mediocritas.
(Fragment
dintr-un studiu mai amplu)
NOTE:
* Citatele din
acest studiu sînt preluate din volumul Jeni Acterian, Jurnalul unei
ființe greu de mulțumit, 1932-1947. Text ales și note biografice de
Arșavir Acterian. Ediție îngrijită, traducere, note bibliografice și
postfață de Doina Uricariu, București, Humanitas, 1991) scria Jeni
Acterian în Jurnalul ei la 24 ianuarie 1941.
1. Philippe
Leujeune, Le moi des demoiseilles. Enquête sur le Journal de jeune
fille, Paris, Éditions du Seul, 1993, pp.401 și 402
2. François Mauriac,
Commencements dune vie, în Écrits intimes, Geneva-Paris, ed.
La Palatine, 1953, p.14 apud Philippe Lejeune, Pactul autobiografic.
Traducere de Irina Margareta Nistor, București, Editura Univers, 2000,
p.43
3. Gabriel Liiceanu,
Despre limită, București, Humanitas, 1994, p.79
4. idem, ibidem
5. cf.idem,
ibidem, pp. 80 și 81
6. idem, ibidem
7. Cioran,
Scrisori către cei de-acasă. Stabilirea și transcrierea texteleor de
Gabriel Liiceanu și Theodor Enescu- Traduceri din franceză de Tania Radu.
Ediție, note și indici de Dan C. Mihăilescu, București, Humanitas, 1991,
p.238 |