Ion Caraion și
poetica negativității
Poet ce face parte
din așa-numita generație a războiului, Ion Caraion s-a impus în primul
rând prin originalitatea universului său liric, prin pregnanța orizontului
imaginar transcris în versuri neconcesive, abrupte, de o vigoare
negativistă rar întâlnită în lirica noastră. Spiritul insurgent,
atitudinea de frondă sunt prevalente în poemele lui Caraion, poet pentru
care negația este o formă de adecvare cu propriile opțiuni estetice și
etice.
În poemele lui
Caraion sentimentul dominant e acela al angoasei, al unei disperări grele,
cu reflexe apocaliptice, hrănită din deziluziile și dezamăgirile
cotidianului și desenată în versuri contrase, cu o sintaxă frântă și cu
imagini ce unesc concretețea și imaginarul sub semnul unei etici
subiacente, o etică a neantului, a negativității. Drama existențială se
transformă uneori în dramă a cunoașterii, cuvântul poetic nu mai poate
iscodi tainele lumii, resimțind acut precaritatea sa gnoseologică,
astfel încât, în fața textului lumii, poetul efectuează o lectură
incompletă, cu fisuri și blancuri ale reprezentării.
Sentimentul
deziluziei și al scepticismului agonal este dat și de existența eului
liric într-un spațiu citadin, un spațiu claustrant, al neantizării
halucinante, fapt subliniat și de criticul Mihail Petroveanu, care
observă că Ion Caraion nu opune, în spirit tradiționalist, corupției
urbane, puritatea regeneratoare a «vetrei». Ostilitatea față de peisajul
de piatră și ciment este compatibilă cu atracția condiției citadine ca
destin ireversibil. Soarta istorică a omului se joacă, pentru poet,
între pereții blocurilor și caldarâmul trecătorilor. Scenă a degradării și
cimitir al speranțelor, orașul e în același timp sediu al resurecției
posibile, așteptată într-o crispare de spasm al nervilor, sângelui,
cărnii.
Acuitatea
percepțiilor se însoțește de o foarte limpede nevoie a reflexivității,
mereu contrazisă de realul imund și precar, în timp ce, în spațiul
riguros delimitat al poemului, viziunea și ideea lirică sunt egal
îndreptățite la existență estetică, sub semnul unei conștiințe exacerbate
a derizoriului și efemerității ființei..
Sentimentul morții e
prezent și el în aceste texte ce alcătuiesc un scenariu existențial
cvasimitic al unui eu liric marcat de angoasă în fața timpului și de
scepticism dezamăgit dinaintea alcătuirilor precare ale lumii. Clipa
prezentă se preface-n scrum, iar intermitențele memoriei nu mai pot
restaura un trecut tot mai insesizabil. Lucrurile singure, în
imobilitatea lor solitară, rămân să măsoare fragilitatea ființei care se
trece, în timp ce iluziile ei se spulberă una câte una.
Tristețea agonică a
acestor poeme cu tentă expresionistă provine din imposibilitatea
perceperii înțelesului ultim, esențial al lumii, dar și din sentimentul
lipsei de idealitate într-un univers dominat de materialitate, de
reificare. De altfel, Ion Caraion este un reprezentant al
antiliteraturii și al antipoeziei, în sensul în care poezia și,
implicit, literatura în înțelesul ei originar, de expresie orfică a
frumuseților lumii, nu mai este de înțeles, de conceput într-o lume supusă
anomiei, incongruenței, absurdului. Caraion înțelege poezia ca fractură,
ca imagine contorsionată a unui univers în dezagregare, ca imersiune în
spectacolul lipsit de noimă, grotesc al existenței umane macerate de
război, moarte, angoasă.
Punțile spre
transcendent s-au retras, fiorul ascensional se preface în cenușă, ființa
însăși își pierde identitatea, conștiința de sine și de ceilalți devine
mai curând un imperativ, o exigență asumată, decât o realitate. Criticul
Cornel Regman definește în modul cel mai limpede identitatea lirică a lui
Ion Caraion, poet al stării de criză (care) găsește o orgolioasă
vocație în asumarea fără rezerve și fără iluzii a acestei condiții,
poetice, dar și umane: singurătatea, dezolarea, neliniștea, spaima,
dezgustul și revolta unei fibre morale ultragiate, vexate până la
exasperare, ulcerate și macerate în vulnerabilitatea sa secretă, dar care
într-o fantastică ripostă încearcă, prin poezie, o himerică revanșă de
unul singur asupra întregului univers, desfigurând cu vitriolurile și
supurațiile eului lezat fața realului.
Ion Caraion e, simplu
vorbind, un poet al negativității în fața unei realități cu totul
precare, ce are înțelesurile morale și existențiale răsturnate ori
deturnate. Expresia sa lirică e una a revoltei, a ripostei și a
crispării.
Omul profilat pe cer,
poezie apărută inițial în volumul omonim din 1945 este extrem de
reprezentativă pentru vizionarismul de sens negativ al lui Ion Caraion,
pentru această lirică transcrisă în gama disperării și a deziluziei în
fața absurdului existențial. Poezia este, în cele din urmă, o parabolă a
umanului de o concretețe tulburătoare. Substratul alegoric este, aici,
mereu pus în evidență de imagini ce se proiectează violent pe retina
cititorului, imagini ce tulbură, uimesc, agresează, într-un registru al
urgenței și al insurgenței: Omul profilat pe cer avea umerii aspri,
răniți,/ mersul înfricoșător și-un păr negru, ierbos,/ crescuse enorm ca
o zăpadă polară, ca o inundație marină,/ laolaltă cu minereurile
pământului, cu sângele lui subteran,/ în care au putrezit rădăcini/ în
care s-au înecat femei/ în care au venit să moară carbonizate păsările din
fundul lumii;/ gonite din cuiburi și de pe vapoare,/ au venit să moară
păsările Sudului.// Printre materii anorganice, printre viziuni sălbatice
și plante/ mergea uriaș ca o mie de blocuri puse să meargă,/ ca o mie de
soldați trimiși să se omoare,/ ca o mie de prizonieri întorși din război,/
ca o mie de muncitori chemați la fabrică.
Sintaxa poetică e una
eliptică, sincopată, tranșantă și dezarticulată, cu răsturnări de imagini
și convulsii ale viziunii. Ion Pop observă, în acest sens, că textul
poetic va cunoaște, deci, voite tulburări, discontinuități, sincope, o
fragmentare chemată să concentreze în notația punctuală, cu șocuri
asociative de factură suprarealistă, dar și cu percutante accente
reflexive, un puternic nod tensional, lăsând, pe de altă parte, suficient
spațiu de reverberație imaginii (
).
Realitățile
dezagregante ale războiului sunt surprinse liric printr-o suită de
imagini, de secvențe în derulare aproape cinematografică. Halucinante, de
o materialitate grea, cu linii frânte ale contururilor, lucrurile,
ființele, gesturile au o paloare tragică, cu reflexe ale absurdului și
iregularului: Ne amenință frigul, fabrica mea și-nserează -/ o înserare
cu vertebrele obosite și combustibil consumat./ Omul profilat pe cer
venea din măruntaiele pământului cu căldură,/ cu asasinate inedite, cu
insule de cadavre plutind/ pe rezervoare de păcură de la un sat la
altul.// El avea umerii puternici și vechi,/ inima grea ca o iarnă/ și
niște ochi fantastici, niște priviri/ încărcate de miragii.// În dimineața
brutală ca un pumn/ ploile au curs paralel cu sângele/ cu dragostea, cu
bucuria, cu iarba./ O bucată de pâine uitată în coș/ o cale ferată pe unde
nu mai vin trenuri/ o pensiune din care au plecat ferestrele/ un copil
care se plimbă prin curte/ o mamă care nu mai poate să nască/ un stejar cu
ghinda cafenie în palmă/ un continent de bucurie/ o pădure de pâini/ o
armată de peșteri bărboase.
Adept al frumuseții
poetice necontrafăcute, al expresivității autentice, Ion Caraion
configurează un text marcat doar de sinuozitățile și meandrele
necontenite ale gândului, cu țâșniri de imagini și întretăieri de registre
și tonalități dintre cele mai diverse, fapt remarcat și de criticul Ion
Pop: textul poetic va cunoaște, deci, voite tulburări, discontinuități,
sincope, o fragmentare chemată să concentreze în notația punctuală, cu
șocuri asociative de factură suprarealistă, dar și cu percutante accente
reflexive, un puternic nod tensional, lăsând, pe de altă parte, suficient
spațiu de reverberație a imaginii (
).
Nici finalul poeziei
nu aduce vreo notă de idealizare a existenței. Războiul, cu amprenta lui
tragică, absurditatea unei existențe în care reificarea ia locul gestului
natural iar mecanicul se suprapune în mod grotesc naturalului, sunt
realitățile ori ipostazele ființei evocate aici, în ultima parte a
poemului, în versuri abrupte, cu sintaxa sincopată, mustind de
materialitate grea, o materialitate din care orice fărâmă de ideal pare cu
totul exclusă: Omul profilat pe cer s-a uitat în pământ/ - pământul
semăna cu toamna -/ «Dărâmați orașul acesta,/ în care nimic nu mai e
sigur» -/ spuneau trecătorii uitându-se-n urmă.// A fost o seară tulbure.
Departe/ s-au auzit mitraliere. Veneau/ Pe brânci!/ În coate!!/ Acuma!!!/
- Dimineața ca o sârmă ghimpată/ s-a oprit în pieptul omului profilat pe
cer.// El se uita în pământ/ pământul semăna cu toamna -/ și nu mai
vorbea nimeni.// Pe urmă, târziu, s-au auzit mitralierele în oraș
.
Poezia lui Ion
Caraion are, așadar, o structură ce reflectă, la nivelul textului liric,
structurile textului lumii. Convulsiilor istoriei, anomiei unui timp
nerăbdător și agonic le corespunde o structură lirică fragmentară, cu
echilibrul fisurat și cu orizontul imaginarului plasat în registrul
grotescului și al aleatoriului. Cum remarca Eugen Simion, poemul irită,
exasperează ca o dantură superbă din care au fost smulși câțiva dinți.
Este, în cea mai pură experiență a literaturii moderne, o poezie
antilirică, neconvențională, în care violența imaginilor și tonalitatea de
o gravitate esențială redau atmosfera absurdă a omului contemporan, a
cărui condiție stă între iluziile unei fericiri obligatorii și pecetea
timpului devastator.
Vizionarismul unui
astfel de poem este, cum se poate observa, un vizionarism întors,
minat de deceptivitate și de angoasă. Semnele istoriei, strânse într-o
percepție halucinantă, își așază amprenta lor dramatică asupra ființei.
Tensiunea ce domină întregul poem este tensiunea unei voci lirice pentru
care lumea nu mai ascunde nici o iluzie, pentru care universul nu mai are
nici o aură mitizantă.
|