l
George Vulturescu, Stînci
nupțiale, Editura Princeps, Iași, 2004
O carte, care
demonstrează cu o copleșitoare evidență, faptul că tocmai prin relevarea
naționalului cel mai genuin (fenomen tot mai rar în ipostaza cenzurii
best-sellerului rest-sellerului), textele ating în mod paradoxal, o valoare
certă universală: sînt poeme, care în decantarea unei obsesii mereu reluate, la
care revenim, impun în derularea colocvialiății lor de esență mitică, așadar
profund rurală, versuri-cheie de o frumusețe și unicitate a viziunii,
incontestabile.
Imprevizibilul naturii
umane care constituie în sine impedimentul capital , se relevă prin dubla,
polara sa funcție, atît a scrisului, cît și a corolarului său întru
esențializare și purificare, cuțitul. Funcția văzului, devine în această
analogie inedită, dintre cuvînt și cuțit o funcție a suprafeței, a analiticului
și a sfîrtecării, pe cînd auzul este receptorul, unificatorul, adîncul
sorbind un întreg și nu o funcție a decelării lui. La nici
un poet nu se resimte mai acut această impunere obsesivă a mitului nordic, cu
toate registrele, pe care le presupune ineditul, forța etică și morală, dar și
blestemul și nuanța unei decăderi, ce tocmai prin acceptare și asumare își
găsește mîntuirea.
Rareori, o carte
scrisă cu atîta dăruire, cu mai multă maturitate a asumării depline. Iată, în
acest sens un vers memorabil, emblematic: mîna care scrie e totuna/ cu mîna
de pe cuțit. Poeme, care se ivesc în sclipiri și reflectări de pietre
prețioase, în irizări mitice secondate de un timp de basm, cu semnificații ce
transcend miturile de origine, dobîndind o valoare individuală, existențială.
Intr-o modalitate
imnică, deși traversată mereu de o proaspătă colocvialitate, transpare o
tandrețe și o durere, cu atît mai intense, cu cît abia sînt schițate în demersul
viril al structurării textuale, prefigurînd tragismul unei rătăciri, însă și
umbra unui destin, care în asumare lui își impune nordic finalitatea
izbăvitoare. Este drumul individual, așadar cel al asumării lăuntrice totale,
întru conturarea unui (astfel) posibil reviriment etic, moral.
Forța de focalizare a
cuțitului în puritatea și inocența lui, însă și cu latențele sale agresive,
devine astfel corolară forței angulatoare și incandescente a însuși scrisului, a
nomenului., este litera încărcată de inimă, cuvîntul (și cuțitul),
care nu se gudură, nu schelăie (subl.n.). Imprevizibilitatea
lor, sub toate aspectele funciare, este imprevizibilitatea noastră, în
ciuda imaginii pe care o avem despre noi. Acest imprevizibil poate țîșni din
adîncul umbrelor noastre oricînd, nefiind nicicum mistuite (rod doar al asumarii
depline, al înfruntării și nu al amînării lor, rod al unei însingurări întru o
reîntoarcere transparentă, mărturie vie a divinului în lume): nu scrisul meu te
salvează/ lectura e un dans al fricii în care eu/ te țin de mîini ca pe un băț
aprins/ cînd te încolțesc lupii/..
Versuri zigurate parcă
de o atmosferă cronicară într-un lung șir de strămoși prinși în vinele de gnoză
ale pietrei (superb acest poem), în care însăși cuvintele sunt năclăite de
sînge, acest Nord atît de drag, chinuit și mîntuitor în același timp prin
valențele mitice pe care le presupune. Valoarea cărții stă tocmai în acest
demers simplu, ca toate lucrurile de mare valoare: revenirea și sublimarea
modernă în mit și nu desconsiderarea lui într-o preferențialitate a
modernului, a facilității clandestinei culturi infiltrare, fiindcă nu-i așa,
ce poate fi mai modern decît un mit?
Originalitatea
textelor transpare tocmai din acestă asumare deplină a Nordului, și nu a altor
tentații adiacente, dobîndind astfel atributele generalității, ale universalului
printr-o incontestabilă țesătură etică și deci perenă -, în care vina
nu se răsfrănge asupra unuia ori altuia, ci e în noi, în fiecare, fiind
cu toții atît de legați între noi (pînă și și poate, mai ales , prin
imprevizibilitatea noastră, în ciuda gîndului cuminte și adormitor al
cumsecădeniei nostre definitive, împăunătoare).
Stîncile nupțiale,
poate tocmai acest lucru îl semnifică (precum fragilitate de neînvins a
literelor acestei scrieri vis-a vis de arta spadei în zen), dîrzenia,
neclintirea, înfruntare, umbra eternului, și în ciuda sfîșietoarelor lor
modulații, o stenica si tonica si certă nădejde a triumfului asumării.
Iată, un vers de o
modernitate, o actualitate absolută în lumea aceasta a ochiului (și nu a auzului
lăuntric, ce constituie urechea a treia, a auscultării, ca singura cale
de mîntuire, ce este, poate fi, doar individuală întru comuniune: oare
consimțim la orbire?, vers, care în ambiguitatea lui acuzator-izbăvitoare,
sugerează și revenirea la auz, în pofida ochiului agresiv, această asprime a
ochiului, vis-a vis de tandrețea, delicatețea auzului (unde se află și sălașul
Echilibrului..), așadar o posibilă cumpănă între matriarhatul sintetic
(al auzului), receptiv la întreg și patriarhatul dominației agresive (al
ochiului decelator, sfîrtecător, analitic): nu cu ei văd, Doamne, ci cu
toată/ spaima celulelor cărnii mele.
Un aspect doar,
dintr-o multitudine, a felului cum o genuină tandrețe, iubire se împletesc cu o
durere și o compasiune, într-un mod nicidecum ostentativ, ci într-un delicat și
unic filigran, care se topește în materia atît de vie a poemelor...Fiindcă, ce
se mai poate adăuga la cel ce spune atît de sfîșietor scrisul vede cum mori,
resupunînd în același timp și frumos titlu de demers critic o posibilă
pasăre Phonix?
l
Constanța Buzea, Netrăitele,
Editura Vinea, București, 2004
Iată o carte, care în
ciuda unei unități a demersului, cuprinde părți unitare, bine distincte și
totuși fluide prin pasaje abia sesizabile, ca o trecere aproape neresimțită de
la un anotimp la altul. Toate caracterizate printr-o impresionantă capacitate de
recuperare a unui limbaj azi în mare parte ignorat, uitat, însă atît de bogat
semantic, atît de plurivalent în derularea lui, încît actul lecturii devine o
adevărată delectare insațiabilă: lectura nu numai că nu sfîrșește odată cu actul
ei, ci are o chemare irezistibilă a relecturării, ca o întîlnire cu o lume de
mult și pe nedrept ignorată. Teresa de Avila spunea undeva într-o relatare (Vida
8,5) următoarele cuvinte memorabile: eu nu văd de fapt în rugăciunea
lăuntrică, nimic altceva decît o relație prietenească, în care deseori conversăm
tăcut cu cel, despre care știm, că ne iubește. Acesta îmi pare a constitui
și prima parte a cărții. Poeme extraordinar de deschise, dincolo de orice
capcane lingvistice atestate, ele constituie o coborîre lăuntrică cu toate
antenele sensibilizate, în care nu se caută efectele, ci se epurează afectele
cele mai intime cu un curaj și o sinceritate, susținute de jocul cumpănit dintre
temperament și smerenie. Ezitările prelungi și sfioase, intenisifică și mai mult
tensiunea spunerii, în această experiență aflată dincolo de simțurile noastre
general cunoscute. O tatonare gingaș-amară, o experiență a însingurării întru o
reîntoarcere transparentă, o coborîre lăuntrică benefică, ce încearcă a sonda
toate cotloanele umbrelor adînci. O asumare teribilă și un curaj al întîmpinării,
cu o deschidere rar întîlnită în literatura română, încercînd o circumscriere
delicată a sufletului în nostalgia lui către Dumnezeu (84, p.90). Trecerea la
experiența ancorată în memorie, forarea decisă și tandră a acestei memorii (act
transgresînd cu finețe actul forării, prin apelul la zonele adiacente, aferente
ale actului de investigare), revelează fin nostalgii, remușcări, fiind în
același timp și un triumf deplin al experienței directe. Însă, grație stilului
de excepție, unic în derularea și menținerea lui ( lucru ce dovedește genuitatea
totală a trăirii), această experiență viată deplin, sugerează și un inefabil al
spunerii, propriu vîrstei acelor momente). Reliefări de neuitat, portrete și
descrieri amănunțite (trecute din păcate în aria uitării, însă care prin aceste
poeme își dobîndesc o viață de o prospețime extraordinară), ale obiceiurilor,
tradițiilor, alternînd cu clișeele spunerii rurale, în epurarea eticii lor
incontestabile. Adevărate tablouri ce ies grație talentului din nemișcare lor,
proiectate pe pînza memoriei, adevărate scurt-metraje cînd în culori, cînd în
alb-negru. Această parte a cărții este atît de puternic și de solid construită,
emană atîta intensitate în dubla ei accepțiune, a mirării fragede trecute prin
talentul și ductul unui stil, ce-s rod al unei vieți dedicate în întregime
poeziei încît cuvintele readuse în accepțiunea lor inițială, gravitează grele
în jurul unei iubiri acum mature, însă mereu înrourate, tot atît de vie ca si
atunci, cînd doar se trăia, fără intenționaliltatea conștientizării ei.
Subconștientul a păstrat însă și cel mai firav gest, ori vorbă, și acum își urcă
bogăția la suprafață cu o forță inepuizabilă, în texte fără nici un cuvînt de
prisos. Nu lipsește colocvialul smereniei și evlaviei, de întîmpinare a vieții
sub toate aspectele ei, alternînd cu o duioasă dramaturgie, cînd reprimată, cînd
evidentă, și de ce nu? cu o tandrețe aproape dureroasă, în expresii
molcomite de sfiala rememorării în monturi de o acuratețe, ce-s prețul
decantării prin inimă a memoriei (poemele 69,70,71, 73, 74, 75, 76 77, 78, spre
a evoca doar unele din aceste superbe, antologice texte). O recuperare prin
limbaj a unei lumi uitate pe nedrept, o mărtuie de o delicatețe și concomitent
de o valoare etică și morală absolut necesare în aceste vremuri tulburi,
confuze, pe care doar un dor necăjit le poate stiliza oferindu-le
structura inefabila a nicicînd-zăritei noastre inimi.Este sfîșetoare pe undeva
această încercare de recuperare prin intermediul memoriei a acestei lumi
scufundate, însă atît de vii, grație unui har de excepție, constituind
concomitent parcă și o justificare a unei supraviețuiri într-o lume restrînsă
la zilele mele astenicet/ la moțăiala prin colțăuri/ la nopțile fără somn
(79, p. 84). O încercare de ținere în cumpănă a unei lumi rătăcite într-un
sistem de valori dezastruoase (mai bine zis într-un proces de decădere totală a
valorilor), un memento al dezmeticirii prin apelul la lumina recluzionată
în adînc. Efectul este salutar și teribil în același timp, relevînd cu o bogăție
lexicală covîrșitoare, o zonă încă sană și cumpănită, în ciuda lipsurilor, și-n
care într-adevăr, timpul mai avea răbdare cu oamenii. Firește, pentru
lumea de azi o lume în care ecranul, imaginea este mai reală, decît lumea
naturală, atît de neglijată, atît de amenințată, o lume în care nimic nu va
mai fi ca atunci (81,p.87) , aceste evocări superbe, unice în perimetrul
literaturii romăne și o spun cu toată asumarea , par ireale, de basm, nu este
oare paradoxal și tragic acest lucru? Astfel, asistăm la un adevărat triumf al
experienței trăite nemijlocit sub imperiul delicat al mirării, calitatea
extraordinară a textelor aducînd automat în minte vorba celebră a lui Julien
Green din jurnalul său, dacă am putea scrie cum visăm
, Iată că în aceste
texte, această doleanță devine certitudine.
Într-o continuare
pedalînd pe registre antagonice, revine lumea contemporană, țara cu meleagurile
ei atît de încercate azi, cu descrieri concrete și parcă filmate au ralenti
ale unei suferințe generale, și a unei rătăciri dureroase, tragice.Și totuși,
grație avantajului memoriei ( sub dubla ei accepțiune, blestemată și binecuvîntată
în același timp), mereu apare o lumină, o promisiune de mîntuire, tocmai în
impactul dintre semen și semen, dintre aproape si aproape, încît realizezi că
sub orice fărădelege și decădere, se ascunde în adînc o disperată chemare de
ajutor
Există cu siguranță o noimă a ceea ce se întîmplă, așadar nimic nu
poate fi întîmplător, sugerînd o mîntuire, însă una individuală, ca singură
posibilitate de reviriment moral colectiv, unde căința-i botez și e punte la
cer
Și totuși, (cum spuneam odată: oricît te-ai dărui, rămîne un însemn de
tristețe), rămîne mîhnirea, durerea nimic nu ne va consola însă
Insă
la fel de adevărat este și concluzia, ce se poate desprinde de aici: totul este
să nu te obișnuiești cu durerea, cu fărădelegea, cu tragedia, cu starea
de lucruri, fiindcă atunci nu mai ești viu. Netrăirile, în accepțiunea ironică
și mascată a termenului, devin astfel autentice trăiri, adevăratul travaliu al
recuperării și înlesnirii unui posibil dialog cu adîncul, în care s-a
înmagazinat și cel mai mic gest, dovedindu-se în cele din urmă, ca într-un
altfel de alt act al meditației si întreținerii lăuntrice de sorginte divina, ca
fiind și cele mai adevărate. (O asumare deplină, Constanța Buzea,
netrăirile, Ed. Vinea, 2004)
Două cărți de
referință de pe acum în literatura română dintotdeauna. |