Mircea MORARIU
(Anneli
Ute Gabany - Cultul lui Ceaușescu;
George Arion - Scena crimei)
Mircea PRICĂJAN
(Lucian
Dragoș Bogdan - Trilogie)
Ion DAVIDEANU
(Octavian
Doclin - Pîrga)
Anneli Ute Gabany
Cultul lui Ceaușescu
Editura Polirom, Iași, 2004
Sub titlul Cultul
lui Ceaușescu, Editura Polirom din Iași a publicat în 2003 în
colecția Historia o culegere din rapoartele pe care le-a întocmit
Anneli Ute Gabany, angajată a Secției române din Serviciul de cercetare al
complexului Europa liberă.Libertatea. Respectivele rapoarte acoperă
perioada 1978-1987. Sunt texte focusate asupra unui anumit eveniment
petrecut în România ceaușistă, respectivul eveniment fiind perceput și
deslușit ca o nouă etapă în evoluția socialismului dinastic, în întărirea
cultului personalității, dar și în degradarea ansamblului vieții
economice, sociale, politice și culturale din România. În carte,
rapoartele sunt grupate în șapte capitole Nicolae Ceaușescu și cultul
personalității, Cultul personalității lui Ceaușescu peste hotare,
Succesiunea comunistă dinastică; Cultul Elenei și al lui Nicu Ceaușescu,
Cultul personalității și naționalismul modelul ideologic al PCR,
Conducerea de partid deasupra partidului, Aroganța politicii externe,
Epoca Ceaușescu o perioadă de restricții și represiuni.
Consultarea lor reprezintă un ajutor util pentru cercetătorii istoriei
recente a României, dar și pentru profanii ce doresc să cunoască mai
bine o perioadă căreia i-au fost martori, dar și victime. Neîndoilelnic,
ar fi o greșeală să li se acorde respectivelor texte credit absolut.
Anneli Ute Gabany coroborează informații apărute în presa comunistă din
România, cu altele venite pe fluxul agențiilor internaționale de presă,
zvonuri. relatări ale unor surse diplomatice, încearcă să descopere ce se
ascunde în spatele limbajului de lemn din presa comunistă, al unor
modificări operate la vîrfurile nomenclaturii. Intenția autoarei a fost de
a da la o parte bariera minciunii oficiale de partid și de stat, impresia
unității de monolit a nomenclaturii comuniste, de a interpreta
semnificațiile, uneori ascunse ori de rang secund ale unor gesturi
spectaculoase ale lui Ceaușescu, mai cu seamă ale celor care multă
vreme au acreditat ideea unei independențe a României în cadrul Blocului
comunist. În fond, Nicolae Ceaușescu a speculat impresia pretinsei
independențe a socialismului românesc spre a-și întări poziția în rândul
aparatului de partid, spre a înăbuși eventualele opoziții, spre a-și
asigura un efemer sprijin internațional, simpatia cancelariilor,
occidentale, totul pentru desăvârșirea unui monstruos cult al
personalității ale cărui abcese dobândeau forme delirante mai cu seamă cu
ocazia marilor aniversări din ianuarie când se sărbătoreau zilele de
naștere ale cuplului dictatorial. Îndată ce poziția lui Ceaușescu a
devenit suficient de puternică pentru a-i asigura controlul absolut asupra
mai-marilor partidului, Dictatorul de la București și-a concentrat
atenția în vederea obținerii unor poziții cât mai proeminente pentru soția
sa, Elena, și pentru fiul său preferat, Nicu. Seismogramele realizate de
Anneli Ute Gabany construiesc o diagramă ipotetică, în bună parte
credibilă și validată de timp, a evoluției raporturilor din intimitatea
familiei prezidențiale, din sânul conducerii superioare de partid tot mai
obedientă și tot mai infiltrată de apropiați ori de rude ale Elenei și ale
lui Nicolae Ceaușescu.
În planul politicii
externe, Ceaușescu a recurs la strategii marcate de șarlatanie. Atunci
când i s-a părut mai avantajoasă soluția apropierii de Occident, s-a
erijat în campionul apărării cauzei naționale, arătându-se un înfocat
opozant al doctrinei suveranității limitate formulată de Brejnev. În
momentul în care, odată cu venirea la Kremlin a lui Mihail Gorbaciov, s-a
pus problema introducerii unor strategii economice cu aer reformist,
Ceaușescu s-a situat pe poziții dogmatice, acuzând apariția unui deficit
de socialism. Cultul personalității a devenit un obstacol în calea
formulării oricărei alternative. Pe măsură ce situația economică a
țării se degrada, iar condițiile de viață ale populației deveneau tot mai
precare, caracteristicile specifice statului polițienesc se accentuau iar
megafoanele propagandei își amplificau decibelii. Neagreat de Occident,
Ceaușescu își căuta legitimarea internațională în țările subdezvoltate,
soliile sale de pace devenind tot mai dese și mai lungi, urmate de
avalanșe de telegrame de adeziune comandate de Secția de propagandă.
Laudelor și metaforelor concepute odinioară de Dumitru Popescu li se
adăugau lozinci tot mai triumfaliste, tot mai în dezacord cu situația
reală a țării. Dezolant e că o seamă dintre lăudătorii de odinioară ai
lui Ceaușescu dețin și azi poziții-cheie în viața politică a României.
Din această
perspectivă, mi se pare cel puțin neinspirată ideea de a i se fi cerut
academicianului Dan Berindei, unul dintre istoricii care mai ieri
și-au adus ofranda cultului personalității lui Ceaușescu, să scrie
Cuvântul înainte al cărții apărută la Polirom. Avem poate și
astfel dovada că singurul lucru pe care îl învățăm din istorie e că nu
învățăm nimic din ea.
Mircea MORARIU
George Arion
Scena crimei
Editura Fundației
Premiile Flacără, București, 2003
În urmă cu ceva mai
bine de douăzeci de ani, George Arion scria romanul polițist Atac în
bibliotecă, bine primit de critica litearară. Conform mărturiei
autorului (cf. Laudatio pentru romanul polițist în Familia
11-12/2003), totul a pornit dintr-o joacă, dintr-un pariu ce s-au
transformat în pasiune, una deloc nejustificată de altminteri. George
Arion a devenit principalul avocat pledant în procesul reconsiderării
policier-ului, apreciat la noi mai curând ca un fenomen de
paraliteratură și asta, în primul rând, din pricina faptului că genul a
fost ilustrat pe plaiuri mioritice de milițieni și securiști cu veleități
literare, agreați de cei ce supervizau odinioară planurile editoriale.
Sigur, au existat și
excepții, dar ele erau validate mai degrabă de fenomenul social al
împrietenirii cu vreo vânzătoare de la librărie care-ți dădea pe sub mână
o carte polițistă bună, decât de critică. Autoevaluându-și în eseul deja
menționat narațiunea, George Arion spune că ea era scrisă cu umor, cu
argou, cu situații trăsnite... cu bucuria cuiva care descoperă cuvintele
și le combină cu încîntare în cele mai insolite variante, propunând
totodată un erou credibil, un ziarist nimerit fără voia lui în vârtejul
unor evenimente năucitoare.
În linii mari,
caracterizarea citată mai sus se potrivește și piesei Scena crimei,
apărută în 2003 la Editura Fundației Premiile Flacăra. Și aici e vorba
despre o jucăușă combinatorică a faptelor și personajelor, despre jocul
(necontrolat) de-a crima și criminalul, de scormonirea în zone
lexicale, dar și în spații sociale dintre cele mai diverse. Subintitulată
tragi-comedie polițistă într-un act și cinci cadavre și slujindu-se de
generoasa formulă a teatrului în teatru, piesa e construită dintr-o
succesiune de variațiuni pe aceeași temă în care fiecare dintre cele cinci
personaje solicitate de un anchetator să participe drept actori la
reconstituirea unei crime își asumă, pe rând, rolul de făptuitor, dar și
de victimă. Nu lipsesc preocupările de investigare a socialului,
inserțiile moralizatoare, justificate în bună măsură de funcția de
observator specifică ziaristului. Dacă așa cum observă Profesorul, când
va veni sfârșitul, pe cine să mai intereseze cum au murit cinci
nenorociți?, Ziaristul, om al prezentului, crede că viața trebuie
respectată; chiar dacă ar fi experimentul cuiva; e binele nostru suprem.
Iar ultimele secvențe ale piesei, care-i conferă o turnură neașteptată,
explorează tocmai consecințele lipsei de respect față de acest bine
suprem. În fond, până unde poate merge joaca, ce se întâmplă când
experimentele, fie ele și ludico-polițiste, scapă inflaționist de sub
control? E întrebarea subliminală a piesei lui George Arion, text teatral
posibil, cu condiția ca cel ce-și asumă sarcina de a o pune în scenă să-i
asigure o spațializare dinamică și să-i simtă amestecul dintre comic și
serios ce-i determină originalitatea.
Mircea MORARIU
Lucian-Dragoș Bogdan
Trilogie
Editura Omnibooks,
Satu-Mare, 2004
Ce face din debutul
în volum al lui Lucian-Dragoș Bogdan un lucru remarcabile este nu grija
cu care și-a scris textele, ci grija cu care le-a selectat pentru culegere
într-un volum. Horia Nicola Ursu, redactorul de carte și directorul
editurii, afirmă pe coperta a patra, într-o succintă prezentare a
autorului, că Bogdan este unul dintre scriitorii care pot aborda cu
succes orice gen literar. Nu știu dacă Lucian Dragoș Bogdan poate aborda
chiar cu atâta succes orice gen literar, însă e limpede pentru mine că
reușește în câteva dintre acestea. Și, culmea, în pofida înregimentării
sale ca scriitor de SF, el reușește tocmai în povestirile ceva mai
depărtate de curentul științifico-fantastic.
Reușește în Drumul
spre, o povestire a lipsei celei de-a treia dimensiuni spațiale și
temporale, o povestire al cărei subiect i-ar fi dus pe mulți scriitori la
o serie de fabulații și de meditații filosofice inutile. Chiar dacă
finalul pare ușor fals pictorul ce pătrunde în propriul tablou pentru a
se pierde o vreme indefinită în acea lume fără finalitate, se trezește
înapoi în real și dă titlu tabloului Drumul spre , ansamblul povestirii
o salvează. Din nefericirea, Drumul spre II, povestire care se voia o
continuare a celei dintâi, nu reușește aceeași performanță. Mai
interesantă mi se pare Lumea prin țeava puștii, unde avem parte de niște
descrieri reușite, de-un personaj principal bine conturat și de un final
neașteptat. Chat Room e o parabolă în care un program de calculator
dobândește nu doar conștiință de sine, ci și, ca în filmele futuriste,
emoții. Cam în același registru se situează și proza Coincidență!,
amintind de Ray Bradbury, în care o întreagă planetă și chiar universul
sunt distruse (din gelozie) de-o substanță creată de om și îndrăgostită
fără întoarcere de creatorul ei. Mi-a reținut atenția și Călătorie în
spațiu-timp, o scurtă proză ce marșează pe ideea că mișcările vieții
noastre se repetă întocmai la fiecare secundă într-o altă falie spațială
și temporală. Parodia-horror Umbra se susține doar prin fragmentele de
poezie macabră. Același lucru mi se pare că se aplică și în cazul nuvelei
ce dă titlu volumului, viabilă aici părându-mi-se prima parte, Bufonul.
Celelalte două părți rătăcesc într-o nebuloasă intertextuală,
metatextuală etc. ce pare a nu duce nicăieri sau, dacă totuși duce
undeva, duce spre.
Lucian-Dragoș Bogdan
se mișcă foarte bine pe spațiul restrâns la prozei scurte. Știe să-și
concentreze ideile și să le facă interesante. Mai mult decât atât, știe să
spună o poveste cu sens. În foarte puține cazuri suferă de tezism și în
multe cazuri suferă de-o sinceritate debordantă.
Va fi interesant de
văzut și de citit romanul pe care am înțeles că-l scrie acum. Trambulina
volumul acesta e foarte elastică și promite. Să vedem cum va fi
saltul!
Mircea PRICĂJAN
Octavian Doclin
Pîrga
Ed. Marineasa,
Timișoara, 2004
Poetul Octavian
Doclin (Tavi, cum este răsfățat de către ortacii de liră), ne surprinde
cu o nouă carte de poeme întrucît acest poet, mereu iscoditor în sine și
în afară, vine întotdeauna cu ceva nou, de parcă ar vrea să spună:
prieteni, poftiți, iarăși am descoperit înfiorări nebănuite... Aceste
poeme sunt însoțite de o Fișă de Dicționar (din fișa pentru Dicționarul
General al literaturii române al Academiei Române, în curs de apariție),
fișă semnată de Cornelia Ștefănescu și de două agrafe galbene semnate
de Sorin Gârjan, ambele comentarii critice fiind de reală trebuință în
înțelegerea mai deslușită a unui suflet poetic înscris în mintea și în
sufletul confraților și cititorilor.
Poetul Octavian
Doclin a reușit să-și procure un loc al său, sprijinit pe o operă poetică
trăită și realizată cu succes. Cărțile sale sunt numeroase și din ele nu
lipsește nici gravitatea, nici jocul superior, nici trimiterile directe,
lucide, cu deosebire armonioase, fericit inspirate. O întîlnire cu
Octavian Doclin este un prilej de trăiri memorabile. La fel se prezintă
și creația sa, învăluită în neprevăzut, înfățișată în pînze subtile,
fiindcă atît de mult a iubit poetul poemul/ încît a dat pe singurul său
cuvînt afară din el/ născîndu-i poema.
Cum preciza Gheorghe
Grigurcu încă de la debutul editorial al lui Octavian Doclin, nu este un
debut de toate zilele, realizările sale poetice obligă a zice că este
vorba de un poet căruia originalitatea în sine și abordarea subiectelor
îi prilejuiesc sulimări și subtilizări de o vocație aparte, mereu aptă a
fi salutată cu căldură.
Ion DAVIDEANU
|