Necesarele punți
Pentru câteva zile în România s-a
vorbit iarăși intens despre Basarabia. Subiectul păruse dat uitării și a
fost nevoie ca un politolog moscovit să-l reanime printr-o propunere pe
cât de surprinzătoare pe atât de greu de realizat, cel puțin în condițiile
actuale. Conflictul transnistreean, zice rusul, ar putea fi stins dacă
Basarabia s-ar reuni cu România iar Transnistria ar deveni stat
independent. Puțini au fost cei care au crezut în viabilitatea
proiectului, cei mai mulți (și poate cei mai aproape de adevăr) s-au
gândit la o manevră în vederea constituirii și legiferării unei enclave
rusești în coasta viitoarelor margini de Sud-Est ale Uniunii Europene,
similară cu Kaliningradul pentru părțile nordice. Alții, nu lipsiți de
luciditate, s-au întrebat dacă România, poate țara cu economia cea mai
precară din fostul bloc comunist, ar putea suporta costurile unirii cu
Basarabia, una din zonele cele mai sărace ale fostului imperiu sovietic.
Oricum, propunerea a stârnit pentru moment rumoare, s-au scris articole
de presă, s-au organizat talk-show-uri la mai multe posturi de
televiziune, ba a fost organizat și un simpozion cu participare
românească, rusească și, bineînțeles, basarabeană, concluziile neexcelând
prin optimism. Totuși, important e că subiectul Basarabia a fost repus,
fie și numai pentru scurtă vreme, pe tapet, că parcă prea era ignorat în
vremea din urmă, aproape dat uitării. Vremea podurilor de flori din primii
ani postdecembriști a trecut, ca de altfel toată atmosfera idealist-romantică
a momentului. Dar asta nu ne dă dreptul la uitare, la abandonare.
Tema basarabeană are o abordare
diversă istorică, politică. economică etc., dar dacă e vorba de
păstrarea unor punți care să mai lege cele două maluri ale Prutului,
abordarea culturală este cea mai profitabilă, punțile pe care cultura le
stabilește fiind cele mai rezistente. Când am trecut prima oară Prutul,
era pe la începutul anului 1991, vameșul moldovean s-a uitat în fugă peste
pașaportul meu, spunîndu-mi cu convingere că în curând se va introduce
dubla cetățenie și nu va mai fi nevoie de nici un pașaport. Previziunile
sale nu s-au adeverit. Din contră, forțele antiromânești de peste Prut au
adâncit albia râului, și au lărgit-o, făcând ca separația să fie și mai
mare. Din tot ce s-a încercat și s-a inițiat atunci, legăturile culturale,
chiar dacă și ele au slăbit mult, se dovedesc, totuși, cele mai
rezistente. Când am ajuns, atunci, în 1991, la Chișinău eram fericit să-mi
regăsesc un vechi prieten, pe care îl cunoscusem cu mulți ani înainte la
Moscova, e vorba de marele regizor Ion Ungureanu, pe post de ministru al
Culturii într-un guvern moldovean condus de Mircea Druc, care se declara
deschis în favoarea Unirii. I-am întâlnit și cunoscut personal pe poeții
Grigore Vieru, Leonida Lari, Valeriu Matei, prezenți încă înainte de 89
în paginile Familiei cu cicluri de versuri sau cu articole de
prezentare, uneori după lupte grele cu cenzura care, de teama supărării
lui Ivan, sufla și în iaurt. (Evoluția ulterioară a unora dintre aceștia
are mai puțină importanță pentru ceea ce vrem să demonstrăm.) Într-un
cuvânt m-am simțit între frați și nu credeam că fenomenul acesta al
regăsirii va fi reversibil, mai ales că perioada imediat următoare părea
să-l consolideze. Scriitorii importanți ai Basarabiei erau în egală măsură
și ai României. Să ne amintim că aici la Oradea l-am avut de mai multe ori
oaspete pe Mihai Cimpoi, președintele Uniunii Scriitorilor din Republica
Moldova, că aici am organizat lansarea cărții de convorbiri ale lui Mircea
Druc cu Valeriu Patrichi Lupta cu ultimul imperiu și că la
toate evenimentele noastre culturale importante, organizate fie de
Biblioteca județeană, fie de Familia,fie de Universitate,
prezențele basarabene erau obligatorii. Mai ales tinerii scriitori, optzeciștii
basarabiei cum îi numise același Mihai Cimpoi, chiar într-un articol
încredințat revistei noastre Galaicu-Păun, Irina Nechit, Vitalie
Ciobanu, Nicolae Popa și numeroși alții ne-au vizitat de mai multe ori.
Dar în teatru? Am descoperit atunci, la începutul anilor '90, cu imensă
satisfacție, că la Chișinău, la Bălți și în alte orașe basarabene se face
un teatru de excelentă calitate. Trupele de acolo erau prezente pe afișele
tuturor festivalurilor importante, regizori de excelentă valoare precum
Petre Vutcărău, Mihai Fusu, Ion Sapdaru au lucrat pe scenele românești,
numeroși actori s-au stabilit definitiv în România, ba la un moment dat
una din cele mai bune trupe ale Chișinăului Teatrul Eugen Ionesco și-a
stabilit pentru o vreme sediul la Râmnicu-Vâlcea. Reviste excelente
precum Contrafort, Literatura și Arta, sau Sud-Est se găseau
și la chioșcurile din țară. Drumurile mergeau și în sens invers: presa
românească, cea culturală în primul rând, nu cunoștea nici o opreliște
la Prut. Până când... Până când la Chișinău forțele unioniste, sau măcar
cele care vedeau relațiile moldo-române cu un statut privilegiat, au
fost înlocuite cu cele agrariene sau comuniste profund antiromânești.
Multe proiecte au fost torpilate, altele au trebuit abandonate din lipsă
de susținere financiară și dintr-o parte și din alta. Noi, de pildă, de
la Familia, cu ajutorul Universității orădene am trimis ani de zile,
câte o sută de exemplare din fiecare număr Bibliotecii Centrale din
Chișinău până când am primit de la partenerii noștri o scrisoare prin
care eram rugați să sistăm colaborarea pentru că ei nu suportă taxele
excesive pretinse de poșta moldovenească, deși noi achitam la expediere
absolut toate taxele. Multe alte proiecte au avut aceeași soartă după ce
s-a oficializat la Chișinău gogorița cu limba moldovească, alta decât cea
română, și cu istoria proprie, ruptă de cea a României. Institutul
Cultural Român, Ministerul Culturii sau Uniunea Scriitorilor mai fac câte
ceva, dar în teritoriu s-au surpat aproape toate punțile. Nu mai avem
fonduri să ne invităm prietenii la acțiunile noastre, teatrale din
Basarabia nu prea mai apucă să treacă Prutul, cărțile și revistele au și
ele o circulație anemică. Totuși, punțile culturale sunt cele mai ușor de
repus în funcțiune cu efecte profunde și durabile. Cred că autoritățile
județene sau locale mai au resurse pentru a consolida asemenea legături,
cred că sponsorii mai pot fi convinși că modestele investiții în acest
domeniu pot deveni profitabile chiar dacă nu pe termen foarte scurt și,
mai ales, cred că acei oameni de cultură de dincolo de Prut pentru care
cauza unității de cultură, de limba și de istorie este încă vie merită
ajutați. În schimb nu cred că trebuie să vină cineva de la Moscova să
resuscite tema Basarabiei, chiar dacă ar face-o cu cele mai bune intenții.
Este cauza noastră și nu avem voie să o abandonăm. |