Sociologia zvonului
Dan Lungu
Raiul găinilor fals roman de zvonuri
și mistere
Prefață de Mircea Iorgulescu
Editura Polirom, Iași,
2004
În
Raiul găinilor moartea și viața sunt încremenite, iar timpul se
înșurubează în jurului unui zvon ori a unei întâmplări spectaculare. Dan
Lungu realizează o panoramă nu doar a unei străzi, ci a întregii
mentalități postceaușiste pe care-o recunoaștem la orice om care a
muncit o mare parte a vieții sub comunism. Întreg romanul răspunde la
întrebarea: Despre ce vorbesc oamenii simpli, care n-au nimic de făcut,
de pe o stradă oarecare, dintr-un oraș oarecare?
Trecerea
de la proză scurtă la roman a făcut-o și Dan Lungu cu destulă încredere
în posibilitățile proprii. Se simte însă o nesiguranță în distribuirea
discursului în proporții lărgite. Deși reușit, romanul lui Dan Lungu nu
are o unitate care să se simtă apăsat, iar personajele nu au
substanțialitate. Romanul dă impresia că e neterminat, că autorul și-a
dorit, printr-o precipitare verbală grăbită, să lase impresia bună și să
iasă din scenă. Ce rămâne din romanul lui Dan Lungu? Nici personaje, nici
construcție, ci un discurs și un farmec al expresivității (oralității)
aproape fără cusur. Dan Lungu dă impresia că încă se teme de roman, de
construcție și analiză. Rămâne fidel unui tip de radiografiere grăbită,
cu personaje mai mult conturate decât alcătuite solid. Senzația generală
e că ai citit un sondaj făcut de un extraordinar povestitor, nu
comentator. Fără îndoială că acest roman nu marchează un moment în proza
românească de astăzi, cum prea entuziast reclama Mircea Iorgulescu în
Prefața romanului. Deocamdată locul e ocupat. Imaginea raiului o
avem, sub diverse imaginarii de la Țiganiada încoace, vise
premonitorii haioase la fel, universul periferiei asemenea. Sunt elemente
la Dan Lungu pe care le putem identifica în proza Aneimaria Beligan, a
lui D. R. Popescu, Petru Cimpoeșu, Eugen Barbu și alții.
Subiectul
romanului nu spune nimic nou. Și cred că Dan Lungu nici nu are de gând așa
ceva. El vrea pur și simplu să povestească. Nu ține cont de nici o
tensiune narativă, intrigile sunt palide, scurte ca un foc de artificii,
cu unicul scop de a fi văzute de ceilalți locuitori ai ficțiunii. Nu
există nici o tensiune a interogației. Personajele se mișcă teleghidate,
suflul vieții e minor, aproape inexistent. O imobilitate funciară domină
pretutindeni. Doar această încremenire dispune vorbăria, trăncăneala și
colportările de la un capăt la altul al narațiunii. Locul e cel al
periferiei orașului fără nume, sadovenian, unde nu se întâmplă nimic.
Strada numai are nume, Salcâmilor, banal precum existențele personajelor.
Am fi tentați să spunem că e locul unde se moare inconștient, cu nepăsare,
pentru că personajele, cu o excepție, nu au sentimentul timpului și, deci,
nici pe cel al morții. De fapt, întreaga gamă a sentimentelor de care
sunt capabili eroii lui Dan Lungu se reduce la un straniu sentiment al
povestitului/ascultatului. Nu sunt însă ahtiați după spectaculos, deși
întâmplările după care tânjesc trebuie numaidecât să conțină o doză
apreciabilă de fastuozitate.
Toate
personajele par a fi într-o continuă campanie electorală. Asta e atmosfera,
însă finalitatea nu e una politică, ci una de prestigiu. Fiecare se
străduiește să afle ceva, să spună mai departe pentru a fi în centrul
atenției. Deși strada e parțial asfaltată, nimeni nu-și dorește o
continuitate. De altfel, chiar strada înjumătățită e simbolul existenței
lor. O parte învechită, consumată, dar nostalgică, reprezentând
comunismul și pre-existența rurală, perioadă în care personajele au
slujbe mărunte și preocupări simple, cutremurați doar de spaima
posibilelor demolări, și, pe de altă parte, drumul asfaltat, simbolizând
speranțele noilor-veniți din oraș, dornici să schimbe ceva, în
postceaușism asta însemnând speranța. Toate acestea sunt însă abandonate
în acest univers suficient în care oamenii sunt preocupați de faptul
divers, de presupuneri, de vise premonitorii și de taclale nesfârșite.
În fapt, avem de-a face cu o lume a bărbaților, unde accesul femeii se
face doar pe poarta zvonisticii necesare și acceptate. Tot diriguitorii
morali, bărbații, deconstruiesc orice tentativă de afirmare a femeilor.
Milica e încântată de șansa unică de-a vizita cea mai înaltă și
misterioasă casă de pe stradă, a Colonelului personaj tot atât de
misterios pentru personaje. Pentru moment, ea e un fel de primar al
străzii, vedeta care știe ceva. Toți ceilalți, curioși și
nerăbdători ca întotdeauna, o adoptă imediat ca autoritate. Dom Petrică,
pictor de iluzii culinare sub comunism, e vocea bărbaților și, parțial, a
străzii. Judecățile sale sunt numaidecât preluate și acceptate. E o lume
de oraș moldovenesc, probabil de provincie, unde, pe o stradă oarecare,
muncitori simpli, pensionari, refac lumea țărănească pe care, în mare
parte, o părăsiseră. Această transfigurare a străzii în uliță se
suprapune constant în narațiune. Semnul e dat de numărul găinilor, semn al
înmulțirii oamenilor și al recuperării unui trecut rural. O lume a
bărbaților, așadar, se opune uneia a femeilor. Bărbații sunt organizați,
uniți și solidari. Femeile dezbinate, unite doar de bârfe, iscoditoare,
cu firave încercări de emancipare. Mai mult, bărbații au un loc al lor,
Tractorul șifonat. Aici se dezbat problema spinoasă a râmelor din
grădina lui Relu Covalciuc, misterele Verei Socoliuc, nebuniile Hleandei,
fețele lui Ceaușescu și problema comunismului apus. E singurul loc public
unde se încing și se vorbesc discuții. Totul e țintuit în profan, nimic
nu comunică cu sacrul. Moartea așteptată (Vera) ori necesară (posibilul
spectacol mediatic al râmelor) e prezentă atâta timp cât furnizează știri.
Toate personajele așteaptă știri. E ca și cum ar lucra în echipă la un
program de știri, pe care le caută cu o sagacitate structurală. Reporterul
care furnizează știrea zilei e automat omul zilei (străzii).
Nimeni nu
are nevoie de invazii spectaculoase de lăcuste, Dumnezeu e prezent mai
mult ca superstiție, Biserica e invizibilă, la fel și activitățile lor;
imobili și impasibili, guralivi și petrecăreți, ei alcătuiesc o lume fără
vârstă și repere. Singura realitate e strada cu locațiile ei urmate
somnambulic: cârciumă acasă cârciumă. Curioase și ambetate foarte,
aceste personaje cinstesc între două zvonuri, două posibile întâmplări și
două rememorări. Cârciuma e partid, tribună și hotel, e biserica satului
(străzii) și, mai ales, e raiul bărbaților. Femeile roiesc în jurul
raiului și se străduiesc să fie folositoare fie colportând zvonuri, fie
urmărind întâmplarea, ori, prin gesturi titanice, vor să se desprindă
de malefica acceptare a conducerii patriarhale (măritișul constrâns,
bolirea ca armă). Înciudată, o soție oftează: nici albina nu știe mai
bine drumul spre stup decât își știe bărbată-miu drumul la Tractor.
Pentru cârciumarul Zidaru, ca și pentru toate personajele masculine (femeile
își cunosc interdicția pătrunderii în raiul bărbaților...), cel mai
important lucru era că se află mereu între oameni veseli, care râd și
glumesc, își amintesc câte și mai câte, se iau peste picior și se înjură
fără răutate, așa vorbesc ei, așa au fost învățați de mici, se încaieră
plini de lehamite, mai mult de formă, să nu zică lumea că nu-s bărbați,
care se amenință câte o oră înainte, aruncându-și tot felul de grozăvii,
spre satisfacția celorlalți, de la stâlcitul mutrei până seamănă cu poza
din buletin, la amenințarea că-i va împrăștia dinții printre panseluțe.
Dar nu erau oameni răi (...). Iată subiectul, atmosfera și personajele.
Exclus, singurul, din acest rai profan, artificial, e Colonelul. Strada
îi este ostilă prin poziția lui socială și măreția casei, dar mai ales
pentru că: nici o întâmplare nu-l făcuse vulnerabil, și prin asta mai
apropiat de ceilalți, în ciuda funcției și a casei. Nu le ceruse
ajutorul, le cumpăra bunăvoința, nu băuse cu ei gesturi impardonabile,
inițieri fără de care acceptarea în grup devine imposibilă.
Oscilând
între nostalgia comunismului și regăsirea liniștii într-un rai asemeni
unor găini impasibile, fără griji și taxe de plătit, o lume de
foști-meseriași petrece pe seama zvonurilor și rememorărilor într-un
provizorat al orașului și țării pe care o ignoră în transformările ei. De
aici, tragismul latent, neexprimat: știu că impasibilitatea lor va fi
scurtă, iar ne-participarea la transfigurările chiar și ale zvonurilor va
avea efecte imediate. Eu-s ca animalele, simt imediat, spune Relu
Covalciuc. E felul lui de a se implica în viața străzii, la fel cum Aurora
Spătaru se așeza în fața ferestrei ca în fața televizorului.
Întreg romanul mizează pe o implicare în
desfășurările care pot anima viața străzii. Reținuți și peste poate de
curioși, locuitorii Salcâmilor nu au conștiința orașului. La ei
funcționează parametrii satului, incapabili să reacționeze asemeni unor
orășeni (aversiunea pentru Colonel seamănă mai degrabă cu ura țăranilor
pentru boieri). Cheltuirea zvonului ori transformarea lui în știre până
la aneantizare e preocupațiunea lor esențială.
Raiul
găinilor
este un
roman viu, colorat și vivace, scris cu har și cu umor, de o ironie
reținută și de o remarcabilă expresivitate.
|