BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 6 (464) Iunie 2004

CRONICA LITERARĂ

de

Ioan MOLDOVAN

Mirabila inventivitate

 

Șerban Foarță
Opera somnia

Antologie
Editura Polirom, Iași, 2000

 

Sunt – nu mulți, ba chiar foarte puțini – poeți față de care criticul literar de profesie poa­te simți, dacă e slab de înger, o veritabilă, dar as­cun­să, ură: sunt poeții super-rafinați, a căror artă lirică e atât de sofisticat㠖 și fiind așa sau (a)părând așa pentru că inteligența și rafinamentul concepției și conceperii lirice funcți­o­nează la parametri și în grile greu de auscultat de o ureche normală, gospodăresc-analitic㠖 în­cât aceia se simt ofensați, ofuscați, oripilați chiar, văzându-se puși în fața unui ce poetic pe care „meseriașul” din ei nu știe de unde, cum, de ce să-l apuce și să-l „critice”. E ca într-un film de demult, Ziua în care vin peștii, în care un cio­ban, păscându-și caprele într-o golașă insulă gre­cească, mi se pare, dă de o cutie hermetică pi­cată din cer (de fapt, dintr-un avion), crede că nu­maidecât conține ea ceva prețios, încearcă în fel și chip să o deschidă, uzează până și de o fre­ză furată de la un dentist, în fine, cu nu știu ce acid reușește să o fisureze și nu găsește înăuntru decât niște biluțe, ouțe, sferuțe pe care fu­rios le aruncă în conducta de apă a localității, iar a doua zi – și în finalul filmului – se văd plu­tind peștii morți: conținutul urât și aruncat cu mâ­nie de cioban era radioactiv și-și vedea letal de fisiunea lui. Poemele lui Șerban Foarță sunt ra­dioactive de frumusețe poetică. Dacă nu ești cât de cât inițiat în secretele intelectuale, cultu­ra­le, livrești, ca și în cele ale libertății imaginației de a se „înjumătăți”, ca și în mirabila in­ven­tivitate a jocului cu cuvintele și cu ideile cu­vin­telor, riști să stai ca „al doamnei vaci fiu” în fața porții din zicală. Nu e cazul deloc al lui Mir­cea Mihăieș, bunăoară, care a scris o admirabilă pre­față la Opera somnia a lui Șerban Foarță, pre­față al cărei ultim alineat sună astfel: „Re­prezentant (poate ultimul) al rafinamentului poetic în cultura română, Șerban Foarță rea­bi­li­tează inteligența creatoare și scoate o întreagă di­recție culturală de sub spectrul derizoriu al rap­sodismului, naivității fără orizont și al im­provizației care, în numele talentului, își permite orice licență estetică. E o performanță u­nică, decurgând din harul unuia dintre cei mai in­teligenți și mai culți poeți români ai ultimei ju­mătăți de secol.”  Așa este, nimic de comentat. A­tâta doar că eu aș renunța la ultimele cinci cu­vinte din judecata citată.

Pe de altă parte, dificultatea de a co­men­ta cărțile lui Șerban Foarță vine și din satu­ra­ția de plăcere a lecturii. Textele sunt atât de în-miresmate, atât de ingenioase, atât de gene­roase în daruri po(i)etice încât simți o sfârșeală și o lene când datoria comentatorie te împinge la lucru. E ca lunea de după o duminică pe care, o­ricum, nu o poți reînvia, „…e-n zadar, co­pile!”, vorba sonetului.

Drept care, eu cel puțin, nu voi „comenta” nici această minune de cărticică, Fractalia, a­părută recent la rafinata ea însăși editură ti­mi­șo­rean㠄Brumar” („Macheta cărții, paginare și co­pertă: Loredana Tîrzioru”, aflăm, nu fără a ne în­­cânta și de frumusețea numelui de familie al Lo­redanei). Voi cita doar ARGUMENT (-ul) poe­tu­lui: „Acest poem e o/ transpunere în versuri a/ paginilor 86-93 ale unei cărți de/ Roger Penrose, Mintea noastră/ cea…de toate zilele. Despre gândire,/ fizică și calculatoare (tradu­cere:/ Cornelia C. Rusu @ Mircea V./ Rusu, Editura Tehnică,/ București, 1996), din care/ pro­vin și cele opt imagini referi-/ toare la «mul­ți­mea Mandelbrot»,/ – căreia, citind – Ìa l’envers, ce/ va să zică «în verlană», autorul/ cărții men­ționate îi dă numele/ exotic (și himeric) de/ «lumea/ țara Tor’Bled-Nam».” De-aici poate în­cepe aventura unei lecturi ce cată a se îm­păr­tăși de la exotismul și himerismul unei poeme scrise parcă de un Ion Barbu al mileniului trei ca­re, dacă nu va fi fractalist, habar n-am cum va fi fiind sau va să fie.