Să mori și să
iubești în România
ARGUMENT :
Prezentul
grupaj conține primele trei și ultimele trei poeme ale unui volum care se
va numi Să mori și să iubești în România, volum aflat încă
pe masa mea de lucru și care, cu voia lui Dumnezeu, va putea vedea
lumina tiparului peste vreo doi, trei ani de zile. Este o carte scrisă la
vârsta când lumea pare a se destrăma din timp în timp, lăsându-ne mari
goluri în suflet, și deloc întâmplător o dedic marilor mei prieteni și
poeți, recent și prea timpuriu dispăruți, Călin Angelescu, Mariana (Madi)
Marin și Radu Săplăcan. (Paul Vinicius)
dimineață / degete / tavan
dacă mă
trezesc la opt 47;
dacă mai
obosesc încă patul privind tavanul cu o mare speranță;
dacă renunț
să îmi mai număr
(pentru a
treia oară)
degetele de
la mâna dreaptă
fiindcă sunt
fricoase și tremură
și fiindcă
degetul mic este cel mai urât deget mic
din câte am
văzut vreodată
și îmi mai
face și semne
de parcă
s-ar juca la spate cu un cuțit;
mi se
întâmplă toate astea
fiindcă sunt
impar
fiindcă
roșul gurilor femeilor
în noapte
e mult mai
expresiv
alcoolul
mai bărbat
și viața
mult mai simplă
într-un
cuvânt
fiindcă
nopțile îmi vin ca turnate
iar
diminețile mă simt handicapat;
și uite că
există și o oră opt 47
când
orice s-ar
spune
este mult
prea devreme
să te
încordezi
să îl mânii
pe dumnezeu.
așa încât
continuu să tușesc
precum o
țeavă de eșapament înnegrită
atunci când
semafoarele alunecă în verde
iar iarba se
retrage sintactic înspre suburbii
(acolo unde
dulăii găinile dipsomanii
guiță în
voie și în deplin consens)
făcând loc
asfaltului
metalului
betonului
și (mai ales) sticlei
să ne ia în
primire.
așa încât
tușesc maro
fără filtru
carpați fără
filtru
mărășești
fără filtru
oituz și
bellu ortodox fără filtru
întreaga
realitate fără filtru a patriei-mumă
tușesc
deci exist.
verticală / picioare / gândaci
așa încât
în-
ce-
ti-
șooooooor
(să nu mă
sparg)
mă ridic
pe ambele
și știu că
dacă nu o fac acum n-am s-o mai fac niciodată
(dacă nu am
s-o fuck acum
n-am s-o mai
pup niciodată);
așa încât
rămân
vertical și siderat pe picioare
(deși ușor
clătinat
ușor amețit
ușor confuz)
și la fel de
cosmic o pornesc către baie
precum o
sticlă cu un ultim deget de vodcă
cu o secundă
înainte să se spargă pe ciment;
și la fel de
speriat mă îndrept către baie
pe care o
găsesc la fel de vie ca pe o moartă
care îmi
face stăruitor cu ochiul din toți gândacii de bucătărie
deși
cu siguranță
nu în
bucătărie
ci totuși
în baie
mă aflu;
precum o
tânără
frumoasă
moartă
care mișcă
din toți porii pielii ei livide și sălbatice
gata să mă
strângă în brațe
gata să mă
sature de viață
prilejuindu-mi acea rară revelație
a unei juste
infinite
mișcări
browniene
cum numai o
idee genială îți poate produce în creier
(cum numai o
idee genială îți poate face praf un creier)
și atunci mă
reculeg și urlu:
brava,
gândacilor!
bună-dimineața, ființelor lui dumnezeu!
(mă
pretindeam atât de sărac
încât
crezusem că s-ar fi mutat
de foame
la vecini).
însă acum
deja stricasem totul și vorbeam din nou de unul singur;
însă acum
eram din nou neajutorat și foarte foarte singur
lipsit de
oricine s-ar putea numi un interlocutor;
gândacii
dispăruseră demult cu mișcarea lor browniană cu tot
cu ideea mea
genială cu tot
iar moarta
cea frumoasă și lividă
părea cu
mult mai moartă
și cu mult
mai părăsită de dorințe
renunțând să
îmi mai facă
semne cu
ochiul
măcar
din
plictiseală.
mic
îndreptar de calamități biografice
așa că acum
mă privesc în oglindă;
așa că acum
mă privesc stăruitor și dublu în oglindă
adică, mai
precis, mă zgâiesc
(adică, mai
precis, mă chiombesc la mine pe mine mă îmi)
fiindcă
pentru ceea
ce văd
m-aș lăsa
repetent;
fiindcă
pentru ceea
ce simt
ar fi
trebuit să îl împușc pe tata;
fiindcă
pentru ceea
ce constat
cu siguranță
ar fi
trebuit să o sinucid pe mama;
și cum tot
nu aș fi reușit eu să fac nimic din toate astea
la vârsta de
(să zicem) minus cinci ani
(dar nici
mai târziu constat
cu o vărgată
resemnare
că nu
nu m-aș fi
arătat capabil)
adică atunci
când ei
părinții
nici nu
apucaseră să se cunoască
nici nu
apucaseră să înoate stil fluture
în întunericul binefăcător al sălilor de cinema
și nici să
împartă în două maluri orașul nestrăbătut de vreo apă
numai și
numai ținându-se de mână
mă gândesc
că mi-ar fi venit mai simplu să mă fi avortat spontan
ca și cum aș
fi coborât din acel tren
ușor pornit
din luna a treia de sarcină
(prin luna a
treia de sarcină
când deja
începusem să fiu nerăbdător și maghiar
chiar prea
maghiar
pentru
liniștea majoritar bombată a mamei mele
acolo în
pântecul călduț și matern
dar fără să
știu ce o să mă aștepte afară
dar fără să
știu ce o să mă aștepte dincolo
adică
în viața
reală
palpabilă
și
zgrunțuroasă
cu trâmbițe
și bombeuri.
și acum cad
pe nervi când mă gândesc cum am ratat împreună
salvarea în
acea lună trei
(în acel
iulie 52
când până și
stalin se scărpina din ce în ce mai des în cap)
adică eu
și
(pe atunci)
acea
maturitate imatură
acel
gânditor cheag de sânge și scorburi de carne
care
începusem să fiu
și care aș
fi putut scăpa ieftin de toate
câte s-au
năpustit apoi peste mine
atunci când
am ieșit.
așa încât
îmi privesc barba recoltată în opt zile
așa încât mă
răzgândesc și o pedepsesc
la rândul
meu
să mai
crească
așa cum și
eu m-am lăsat să dospesc
în acea lună
trei
camuflat
într-o mare speranță
(când, de
fapt, nu eram decât un biet cozonac)
în pântecul
ospitalier al mamei mele;
așa cum și
ei
(părinții
mei)
m-au
condamnat la crescut
cu piper și
scorțișoară
mânați de un
brusc val de responsabilitate
ca să văd și
eu cum e să îți îndese cineva viață în mădulare
ca într-un
cimpoi plin cu vise și oase
iar apoi să
îți dea un brânci victorios
la vale.
așa încât
renunț să îi dau apă la moară
briciului;
așa încât îi
tai pofta de seceriș tăișului;
prefer să
rămân ezoteric
deci
mă joc cu
periuța pe dinți/
vomit
mă spăl cu
sânge pe dinți/
vomit.
venise o vreme (9)
păi
venea
dimineața
revoluției
în direct
(cu tânărul
pulovăr fără gât
cu zâmbetul
uns precum roșul pe unt
și
giumbușlucuri pasionale de poet)
iar noi nu
eram
decât praful
albastru
al stelei ce
căzuse în ajun
nu-i așa
căline căline
nu-i așa
măduțo ma
nu-i așa
radule ra?
și mai apoi
când au
ieșit luminițele negre din pământ
noi am fost
huilă și
lignit
soare vânăt
și vânt
tufe
hohotitoare de liliac
în
definitiv: muci și zgârci
și nimeni nu
ne-a întrebat de ce
ne tot
stăruia luna prin creieri.
dar mai apoi
când s-a
făcut într-adevăr noapte
până și
licuriciul de la capătul tunelului
vertebrelor
noastre
se
preschimbase într-un fel de șarpe cu clopoței
cling-cling
cling-cling
făcea el
prin măduva
oaselor
și numai noi
rămăseserăm acolo
sub cerul
liber
sub mercurul
viselor noastre
aiurea și
fără de rost
nu-i așa
olandezule pârât
nu-i așa
măduțo ma
nu-i așa
generale?
că de-asta
iau eu istoria de gât
și o pup în
cur
ca pe un
dictator iubit;
de asta
suntem noi poeți:
ca să murim
încet
discret
dar sigur.
orașul de dincolo de deal
cimitir pe
stânga
cimitir pe
dreapta.
punct.
azi
ieri alaltăieri
dimineață
și lumina
obosită
a unui secol
deja sfârșit.
iar ei mă
întrebau de fapte
de încălțări
de măreția
și fălcile de oțel
ale
drumului.
așa că am
zâmbit firav
iar mâna
dreaptă mi s-a prefăcut în carafă
picioarele
în doi cai albi împușcați
creierul:
un fruct
moale și zemos.
dezamăgire a
părinților
și cenușă
din cenușa gurilor de prieteni
așa am rămas
așa m-am
lăsat să rămân.
numai
visurile
dar mai ales
șocul electric al destrămării lor
mă mai
ridicau deasupra acestui ținut
scufundat în
blestemății și trădare;
dar chiar și
acolo
reușeam să
găsesc
câte un
licăr de frumusețe devastatoare
care mă
păstra înăuntrul sângelui meu
pentru încă
o zi muritoare.
seară -
și lumina
orbitoare
a unui secol
deja sfârșit.
ceva din
mine e deja pământ
ceva din
mine continuă să iubească
numai morții
sunt nemuritori.
|