bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 5 (463) Mai 2004

POEME

de

Paul VINICIUS

Să mori și să iubești în România

 

ARGUMENT :

Prezentul grupaj conține primele trei și ultimele trei poeme ale unui volum care se va numi Să mori și să iubești în România, volum aflat încă pe masa mea de lucru și care, cu voia lui Dum­ne­zeu, va putea vedea lumina tiparului peste vreo doi, trei ani de zile. Este o carte scrisă la vârsta când lumea pare a se destrăma din timp în timp, lăsându-ne mari goluri în suflet, și deloc întâmplă­tor o dedic marilor mei prieteni și poeți, recent și prea timpuriu dispăruți, Călin Angelescu, Maria­na (Madi) Marin și Radu Săplăcan. (Paul Vinicius)

 

dimineață / degete / tavan

 

dacă mă trezesc la opt 47;

dacă mai obosesc încă patul privind tavanul cu o mare speranță;

dacă renunț să îmi mai număr

(pentru a treia oară)

degetele de la mâna dreaptă

fiindcă sunt fricoase și tremură

și fiindcă degetul mic este cel mai urât deget mic

din câte am văzut vreodată

și îmi mai face și semne –

de parcă s-ar juca la spate cu un cuțit;

mi se întâmplă toate astea

fiindcă sunt impar

fiindcă roșul gurilor femeilor

în noapte

e mult mai expresiv

alcoolul – mai bărbat

și viața – mult mai simpl㠖

într-un cuvânt

fiindcă nopțile îmi vin ca turnate

iar diminețile mă simt handicapat;

și uite că există și o oră opt 47

când

orice s-ar spune

este mult prea devreme

să te încordezi

să îl mânii

pe dumnezeu.

așa încât continuu să tușesc

precum o țeavă de eșapament înnegrită

atunci când semafoarele alunecă în verde

iar iarba se retrage sintactic înspre suburbii

(acolo unde dulăii găinile dipsomanii

guiță în voie și în deplin consens)

făcând loc asfaltului

                        metalului

                                    betonului

                                                și (mai ales) sticlei

să ne ia în primire.

așa încât

tușesc maro fără filtru

carpați fără filtru

mărășești fără filtru

oituz și bellu ortodox fără filtru –

întreaga realitate fără filtru a patriei-mum㠖

tușesc

deci exist.

 

 

verticală / picioare / gândaci

 

așa încât

în-

            ce-

                        ti-

                                    șooooooor

(să nu mă sparg)

mă ridic

pe ambele

și știu că dacă nu o fac acum n-am s-o mai fac niciodată

(dacă nu am s-o fuck acum

n-am s-o mai pup niciodată);

așa încât

 

rămân vertical și siderat pe picioare

(deși ușor clătinat

            ușor amețit

            ușor confuz)

și la fel de cosmic o pornesc către baie

precum o sticlă cu un ultim deget de vodcă

cu o secundă înainte să se spargă pe ciment;

și la fel de speriat mă îndrept către baie

pe care o găsesc la fel de vie ca pe o moartă

care îmi face stăruitor cu ochiul din toți gândacii de bucătărie

deși

cu siguranță

nu în bucătărie

ci totuși

în baie

mă aflu;

precum o tânără

frumoasă moartă

care mișcă din toți porii pielii ei livide și sălbatice

gata să mă strângă în brațe

gata să mă sature de viață

prilejuindu-mi acea rară revelație

a unei juste

infinite

mișcări browniene

cum numai o idee genială îți poate produce în creier

(cum numai o idee genială îți poate face praf un creier)

și atunci mă reculeg și urlu:

brava, gândacilor!

bună-dimineața, ființelor lui dumnezeu! –

(mă pretindeam atât de sărac

încât crezusem că s-ar fi mutat

de foame

la vecini).

însă acum deja stricasem totul și vorbeam din nou de unul singur;

însă acum eram din nou neajutorat și foarte foarte singur

lipsit de oricine s-ar putea numi un interlocutor;

gândacii dispăruseră demult cu mișcarea lor browniană cu tot

cu ideea mea genială cu tot

iar moarta cea frumoasă și lividă

părea cu mult mai moartă

și cu mult mai părăsită de dorințe

renunțând să îmi mai facă

semne cu ochiul

măcar

din plictiseală.

 

 

mic îndreptar de calamități biografice

 

așa că acum mă privesc în oglindă;

așa că acum mă privesc stăruitor și dublu în oglindă

adică, mai precis, mă zgâiesc

(adică, mai precis, mă chiombesc la mine pe mine mă îmi)

fiindcă

pentru ceea ce văd

m-aș lăsa repetent;

fiindcă

pentru ceea ce simt

ar fi trebuit să îl împușc pe tata;

fiindcă

pentru ceea ce constat

cu siguranță

ar fi trebuit să o sinucid pe mama;

și cum tot nu aș fi reușit eu să fac nimic din toate astea

la vârsta de (să zicem) minus cinci ani

(dar nici mai târziu – constat

cu o vărgată resemnare

că nu

nu m-aș fi arătat capabil)

adică atunci când ei

părinții

nici nu apucaseră să se cunoască

nici nu apucaseră să înoate stil fluture

                        în întunericul binefăcător al sălilor de cinema

și nici să împartă în două maluri orașul nestrăbătut de vreo apă

numai și numai ținându-se de mân㠖

mă gândesc că mi-ar fi venit mai simplu să mă fi avortat spontan

ca și cum aș fi coborât din acel tren

ușor pornit din luna a treia de sarcină

(prin luna a treia de sarcină

când deja începusem să fiu nerăbdător și maghiar

chiar prea maghiar

pentru liniștea majoritar bombată a mamei mele

acolo în pântecul călduț și matern

dar fără să știu ce o să mă aștepte afar㠖

dar fără să știu ce o să mă aștepte dincolo –

adică

în viața reală

palpabilă

și zgrunțuroasă

cu trâmbițe și bombeuri.

și acum cad pe nervi când mă gândesc cum am ratat împreună

salvarea în acea lună trei

(în acel iulie 52 –

când până și stalin se scărpina din ce în ce mai des în cap)

adică eu

și

(pe atunci)

acea maturitate imatură

acel gânditor cheag de sânge și scorburi de carne

care începusem să fiu

și care aș fi putut scăpa ieftin de toate

câte s-au năpustit apoi peste mine

atunci când am ieșit.

așa încât îmi privesc barba recoltată în opt zile

așa încât mă răzgândesc și o pedepsesc

la rândul meu

să mai crească

așa cum și eu m-am lăsat să dospesc

în acea lună trei

camuflat într-o mare speranță

(când, de fapt, nu eram decât un biet cozonac)

în pântecul ospitalier al mamei mele;

așa cum și ei

(părinții mei)

m-au condamnat la crescut

cu piper și scorțișoară

mânați de un brusc val de responsabilitate

ca să văd și eu cum e să îți îndese cineva viață în mădulare

ca într-un cimpoi plin cu vise și oase

iar apoi să îți dea un brânci victorios

la vale.

așa încât renunț să îi dau apă la moară

briciului;

așa încât îi tai pofta de seceriș tăișului;

prefer să rămân ezoteric

deci

mă joc cu periuța pe dinți/

vomit

mă spăl cu sânge pe dinți/

vomit.

 

 

venise o vreme (9)

 

păi

venea dimineața

revoluției în direct

(cu tânărul pulovăr fără gât

cu zâmbetul uns precum roșul pe unt

și giumbușlucuri pasionale de poet)

iar noi nu eram

decât praful albastru

al stelei ce căzuse în ajun –

nu-i așa căline căline

nu-i așa măduțo ma

nu-i așa radule ra?

și mai apoi

când au ieșit luminițele negre din pământ

noi am fost

huilă și lignit

soare vânăt și vânt

tufe hohotitoare de liliac

în definitiv: muci și zgârci

și nimeni nu ne-a întrebat de ce

ne tot stăruia luna prin creieri.

dar mai apoi

când s-a făcut într-adevăr noapte

până și licuriciul de la capătul tunelului

vertebrelor noastre

se preschimbase într-un fel de șarpe cu clopoței

cling-cling cling-cling

făcea el

prin măduva oaselor

și numai noi rămăseserăm acolo

sub cerul liber

sub mercurul viselor noastre

aiurea și fără de rost –

nu-i așa olandezule pârât

nu-i așa măduțo ma

nu-i așa generale?

 

că de-asta iau eu istoria de gât

și o pup în cur

ca pe un dictator iubit;

de asta suntem noi poeți:

ca să murim încet

discret

dar sigur.

 

 

orașul de dincolo de deal

 

 

cimitir – pe stânga

cimitir – pe dreapta.

punct.

 

 

azi ieri alaltăieri

 

dimineaț㠖

și lumina obosită

a unui secol deja sfârșit.

 

iar ei mă întrebau de fapte

de încălțări

de măreția și fălcile de oțel

ale drumului.

 

așa că am zâmbit firav

iar mâna dreaptă mi s-a prefăcut în carafă

picioarele – în doi cai albi împușcați

creierul:

un fruct moale și zemos.

 

dezamăgire a părinților

și cenușă din cenușa gurilor de prieteni –

așa am rămas

așa m-am lăsat să rămân.

numai visurile

dar mai ales șocul electric al destrămării lor

mă mai ridicau deasupra acestui ținut

scufundat în blestemății și trădare;

dar chiar și acolo

reușeam să găsesc

câte un licăr de frumusețe devastatoare

care mă păstra înăuntrul sângelui meu

pentru încă o zi muritoare.

 

seară -

și lumina orbitoare

a unui secol deja  sfârșit.

 

ceva din mine e deja pământ

ceva din mine continuă să iubească

numai morții sunt nemuritori.