Nestatorniciile unei relații folosofice
Ion
Petrovici și Lucian Blaga
Gîndirea transilvăneană, poate mai evident decît
celălalte aspecte ale vieții spirituale, s-a ținut într-o oarecare
rezervă față de filosofia ce se activa în Regat, chiar și după ce
devenise limpede că, pentru toți românii, Soarele de la București răsare.
Comunicarea între gînditorii cadrului național întregit un cadru cu
granițele extinse la sfera întregii românități se coagula anevoios,
grupările fiind deja constituite în jurul catedrelor și a revistelor de
profil din cele trei alveole geografice. Cîți dintre gînditorii
transilvăneni ajungeau în paginile Revistei de Filosofie de la
București și cîți dintre cărturarii din Regat erau invitați, să zicem, în
paginile revistei Saeculum? Nu era, desigur, o izolare perfectă, n-a
fost niciodată, ci mai mult o inerție, un interval de timidă tatonare
reciprocă a grupărilor parcelate teritorial care grefau într-un fel sau
altul dorința de apropiere.
La
București se afla Academia și organismele de decizie politică și
culturală, ceea ce nu putea rămâne indiferent cărturarilor din Ardeal. În
plus, ca gînditori de valoare indiscutabilă, și într-o parte și în alta,
ca intelectuali care subîntindeau același teritoriu problematic, simțeau,
probabil, nevoia unei poziționări spirituale și colocviale față de
manifestările filosofice curente. N-ar fi fost motive de menținere în
rezervă, dar lipsea prilejul, împrejurarea care să-i apropie și să-i
aducă în poziție de comunicare.
Un pas
spre dialog l-a făcut Lucian Blaga în 1923 cînd a publicat articolul
Pentru educația filosofică în care Petrovici era considerat între
puținii noștri gînditori care mai gîndesc în adevăr. Într-o vreme cînd
cărțile de filosofie erau o raritate, Petrovici, cu cele două daruri
providențiale, o inteligență luminoasă de o rară receptivitate și stilul
înainte de toate clar și plastic, e la noi poate cel mai chemat să facă o
operă de educație filosofică (Lucian Blaga, Elanul insulei,
Editura Dacia, Cluj, 1973, p.71).
Doi ani
mai tîrziu, în numărul din 25 octombrie 1925 al Adevărului Literar și
Artistic, Blaga va reveni cu cîteva considerații pertinente despre
volumul lui Petrovici de Studii istorico-filosofice, insistînd din nou
asupra rolului educativ al lucrării și asupra oportunității publicării
articolului Kant și cugetarea românească într-o revistă de limbă
germană. Timpul îi apropiase, nu cît ar fi fost de dorit dar oxigenase
oarecum relațiile dintre ei.
La 26 mai
1936, Sextil Pușcariu a propus Academiei Române alegerea lui Blaga printre
nemuritori, dar propunerea a căzut din cauza numărului insuficient de
voturi obținute. Votul a fost repetat a doua zi, 27 mai, cînd din nou a
căzut din aceeași cauză. De-abia la a treia votare, cea din 28 mai 1936 au
fost obținute 15 voturi pentru și 7 contra din 22 de voturi exprimate și a
fost declarat admis.
Era însă
o problemă: Blaga a fost declarat ales la secția literară, deci discursul
de recepție trebuia conceput dacă nu pe o temă strict literară, cel puțin
într-un domeniu apropiat. Academia îl desemnase pe Octavian Goga să
rostească răspunsul la discursul de recepție, dar poetul pătimirii,
într-o scrisoare adresată lui Sextil Pușcariu la 2 martie 1937, își
declină această misiune: mai întîi că nu i-am citit toate cărțile în
special cele filosofice, se justifică poetul-tribun, și al doilea nu
am vreme. Te rog ia asupra ta acest răspuns, îl ruga pe Sextil, îl
cunoști mai bine, anul trecut ai făcut o amplă expunere și e meritul tău
de a-l fi introdus la Academie (Manuscriptum nr.1/1990, p.142).
Sextil
Pușcariu, deși îl aprecia sincer pe Blaga, nu este nici el încîntat de
ideea rostirii răspunsului, dar caută o formulă optimă pentru autorul
spațiului mioritic și transferă propunerea către Petrovici mai bine
acomodat cu festivitățile și ceremoniile. Nu știu, răspunde Petrovici,
și chiar mă îndoiesc că i-ar face și lui (Blaga, ad.n.) plăcere. O spun
aceasta constatînd cel puțin în ce mă privește că a făcut totdeauna
complectă abstracție de înaintașii săi în țara aceasta, cu care n-a căutat
nici să facă cunoștință. Să nu fie aceasta un semn că e mult mai cuminte
să nu mă bag în această chestiune? Firește aceasta nu schimbă cu nimic
aprecierile mele obiective despre opera lui (Ibidem).
În
scrisoarea din 20 martie 1937, Sextil Pușcariu comunică toate acestea lui
Blaga (aflat în acea vreme la Berna, în calitate de consilier de presă,
rugîndu-l să-i scrie personal lui Petrovici și să-l roage în problema
răspunsului, ceea ce Blaga acceptă să se conformeze imediat. Mai întîi îi
expediază telegrama din 23 martie 1937: Roagă Petrovici facă răspunsul
stop este singurul filosof român apreciez enorm. În aceeași zi îi
expediază și scrisoarea detaliată în care îi sugerează să acorde atenție
în răspunsul său și contribuțiilor sale filosofice. Notăm fugarnic că la
acea dată Blaga publicase în întregime Trilogia cunoașterii, primele
două diviziuni din Trilogia culturii și multe alte eseuri prin reviste,
în special în Gândirea. Asupra acestui aspect avea să revină și în
scrisoarea din 7 aprilie 1937 în care, pe lîngă mulțumirile protocolare
strecoară și sugestia folosirii lor (a studiilor sale filosofice) în
răspunsul la discrursul academic. Era o experiență nouă și pentru
Petrovici, care nu mai încercase pînă atunci acest rol de amfitrion
academic și de legatar al deciziei luată de membrii înaltul for. O va mai
încerca o dată, trei ani mai tîrziu, la 29 mai 1940, cînd va fi primit în
Academie celălalt mare scriitor ardelean, Liviu Rebreanu.
Festivitatea de la Academie s-a ținut la 5 iulie 1937. Ședința solemnă a
fost prezidată de Regele Carol al II-lea și s-a transmis (în direct) la
posturile de radio. În discursul său, Blaga a adus un excelent Elogiu
satului românesc iar Petrovici a răspuns printr-o Privire ocazională
asupra operei lui Lucian Blaga în care a încercat să cuprindă caravanele
de creații intelectuale pe care le dăruiai cu îmbielșugare publicului
cititor: poezia lirică, teatrul și în sfîrșit, elaborarea filosofică,
aceasta din urmă, cu tendința de a deveni dominantă și căpătînd o formă
din ce în ce mai amplă și tot mai constructivă (Arte și artiști,
Editura Librăriei Universală Alcalay & Co, București, f.a. pag. 104).
Obiecția
lui Petrovici strecurată cu discreție, dată fiind nota festivă a
momentului se grefa pe o convingere mai veche, aceea că dispozițiile
etnice, tradițiile, nu pot structura un mod de gîndire al cărui principală
aspirație rămîne universalitatea și năzuiește la o imagine totală despre
lume, cît mai obiectivă și cît mai adequată. Specificul (național), mai
spunea Petrovici, este creator atunci cînd este integrat în mod organic în
sufletul cuiva, nu atunci cînd este căutat artificial (Idem, p.100).
Problema
fusese deja larg dezbătută în publicistica vremii. Să fim naționali cu
fața spre universalitate, recomanda la vremea sa și Maiorescu. Or, tocmai
această aspirație a universalității, pe care Maiorescu o ratase, mai bine
zis o jertfise spre beneficiul operei de aplicație practică și de
emancipare structurală a tinerei culturi românești, îl făcea acum pe
Petrovici să refuze fondului autohton de credințe șanse metafizice de mai
larg interes. Ceea ce interesează un popor, ar fi vrut să spună Petrovici,
constituie un halou cu iradiere restrînsă, cu slabe răsfrîngeri de
interes dincolo de marginile etnicului.
Petrovici
era convins că particularitățile etnice împregnate unui sistem de gîndire
pot submina interesul atunci cînd urmează să fie expus într-un plan mai
larg. Tema îi era familială, o dezbătuse în multe lucrări și o comentase
pe larg într-o conferință publică, La naționalité en philosophie
susținută la Sorbona la 27 ianuarie 1932. Unii, spunea Petrovici cu acel
prilej, preconizează direcții filosofice care ar avea rădăcinile plantate
în caracterele poporului român, în tradițiile sale și care respectă cu
scrupulozitate tendințele înțelepciunii populare. Or, arăta
conferențiarul în continuare, dacă este adevărat că există un suflet
național, tot atît de adevărat este că e primejdios să încerci a-l încadra
într-o formulă prea simplă și prea rigidă, deoarece sufletul național este
o realitate complexă și contradictorie, avînd virtualități poate
ignorate, alături de caractere mai evidente și mai verificate. A fost,
cum avea s-o aprecieze Leon Brunschvicq și cum s-a întipărit în mintea
ascultătorilor, «une trés belle conférence» și Petrovici nu era dispus
acum, după cinci ani, să-și remanieze punctul de vedere. Și n-o va face
nici mai tîrziu, în conferința din 1941 intitulată Puterea și limitele
tradiției, unde tradiția era pusă în relație de polaritate cu cea de
ideal. Tradiția, spunea Petrovici, este glasul strămoșilor idealul
este chemarea urmașilor. Idealul este ca un glas de corn care sună din
negura viitorului, pe cînd tradiția este glasul care se ridică din
morminte. Atît comunitatea de tradiții cît și cea de idealuri duce la
unitatea unei națiuni. Factorul mijlocitor al acestei polarități trebuie
să-l constituie rațiunea care distinge tradiția de temei, de factorul
legitimativ. Raționalismul rămîne o constantă a gîndirii lui Petrovici și
chiar în răspunsul la discursul de recepție de la Academie ține să
sublinieze că noul coleg a rezistat acelor curente filosofice care dau
precădere în domeniul cunoașterii instinctului și afectivității, detronînd
rațiunea din vechiul ei scaun împărătesc (Op.cit.p.113).
Petrovici
era convins că la acea vreme spiritul românesc ajunsese într-un stadiu de
evoluție care-i conferea dreptul de a se însera în universalitate, de a
se integra decis și decomplexat în registrul culturii europene. Sesizase
caracterul competițional al culturilor naționale și-l avertiza și pe noul
coleg de Academie că națiile trăiesc, am putea zice, într-o stare de
concurs permanent cele mai idealiste congrese internaționale astăzi se
transformă, de a doua zi, în întreceri spirituale între națiuni (Idem,
p.97). Din această perspectivă lărgită, transnațională trebuiesc privite
reticențele lui Petrovici. A fost primul gînditor care i-a panoramat
șansele afirmării în lume, dar i-a subliniat și slăbiciunile frenante.
Opera filosofică a colegului nostru, mai spunea, are drept la o largă
prețuire, atît pentru puterea constructivă și dibăcia dialectică, cît și
pentru stilul ei artistic, care merg cîteodată pînă la invenție de termeni
filosofici, din nefericire adesea legați de prea multe contingențe locale
pentru a putea dobîndi vreodată circulație internațională (Idem, p.117).
Bineînțeles că reticențele, oricît de discret ar fi fost exprimate de
Petrovici, nu puteau rămîne nesesizate de Blaga și de apropiații săi. Petrovici
m-a decepționat îi scria la 21 iunie 1937 Sextil Pușcariu, care se afla
la Lipsca pentru o serie de conferințe și ascultase întreaga festivitate
la radio. La fel Cornelia Brediceanu, alias Blago, reconstituind atmosfera
de la Academie din povestirile soțului revenit la Berna, notează în
jurnalul său că în răspunsul lui, Petrovici a încercat să strecoare
oarecari perfidii (Manuscriptum nr. 3/1981). Puțini au putut anticipa
atunci, în euforia momentului, că observațiile exprimate de discipolul
lui Maiorescu vor fi confirmate în timp.
Blaga a
ajuns și el la această concluzie de vreme ce într-o scrisoare ulterioară
se confesa lui Oscar Walter Cisek: Petrovici a încercat să polemizeze cu
mine în discursul de răspuns. Replica i-a dat-o Regele. Fără apel (Manuscriptum
nr.1/1973, p.119).
Totuși,
dincolo de aceste mici neînțelegeri, cei doi gînditori s-au ținut în
relații normale. Colaborau în cadrul Academiei și comunicau epistolar. În
ansamblul factorilor meniți să consolideze această amiciție filosofică a
contribuit desigur și invitația adresată președintelui Academiei de
Veturia Goga, care insista ca înalta instituție să fie negreșit
reprezentată la pomenirea din 7 mai 1939, cînd organiza la Ciucea
împlinirea unui an de la moartea poetului. În caz de împiedicare, mai
scria Veturia în telegrama către Academie, rugați alt domn coleg care să
reprezinte Academia. Așa se și întîmplă. C.Rădulescu-Motru îi transmite
telegrama lui Sextil Pușcariu, iar acesta, bolnav, (aflat deci în caz de
împiedicare) o înmînează mai departe lui Blaga avertizîndu-l că și d-na
Goga s-ar bucura să vadă Academia reprezentată prin tine. Nu-i exclus să
fi existat în paralel și alte demersuri de reprezentare căci momentul de
la Ciucea reunește în cele din urmă trei gînditori de aleasă ținută
intelectuală toți trei consimțînd să fixeze evenimentul printr-o
fotografie de grup în care Petrovici este flancat de Blaga și D.D.Roșca.
O lună
mai tîrziu, Petrovici îl invită pe Blaga să susțină o conferință despre
Eminescu (se împlineau cincizeci de ani de la moartea sa) invitație pe
care autorul Spațiului mioritic o declină pentru că subiectul i se părea
mult prea important pentru a fi tratat convențional prin cîteva idei
stereotipe. Acceptă în schimb să colaboreze la numărul special al
Gândirii consacrat lui Nichifor Crainic cu articolul Începuturile și
cadrul unei prietenii eludînd ideologia revistei pe care nu o
împărtășea.
Totuși,
divergențe de păreri dintre Blaga și Petrovici se accentuau și se drenau
spre o expresie manifestă. Prilejul l-a constituit apariția în 1940 a
primei diviziuni din Trilogia cosmologică, a Diferențialelor divine,
în care Marele Anonim (substitutul divinului) era imaginat antiteogonic,
obligat să-și reprime funcțiile creatoare din teama de a nu se multiplica
în alte exemplare echivalente care să-i zdruncine autocrația și cu care ar
trebui să împartă puterea.
Subiectul
îi era familiar lui Petrovici pentru a nu se implica în dezbatere. Amintim
în fugă că la Congresul Internațional de Filosofie de la Paris, din august
1937, organizat cu prilejul împlinirii a trei sute de ani de la apariția
lucrării Discurs asupra metodei a lui Descartes, susținuse comunicarea
Ideea de Dumnezeu în fața rațiunii care a fost bine primită de
participanți. Revistele românești, dar și Revue thomiste din ianuarie
1938 sub semnătura lui M. Forest, sau Rivista di filosofia din decembrie
1937 sub semnătura lui Alessandro Levi au comentat elogios intervenția
filosofului român publicată și în țară, în revista Gândirea din
septembrie 1937.
Tot în
Gândirea, în numărul din septembrie 1940, Petrovici a publicat și
articolul Considerații cosmogonice în care, printre altele, exprimă și
serioase rezerve față de imaginea blagiană a Marelui Anonim. Fără a
contesta originalitatea acestei țesături meșteșugite, scria Petrovici, nu
mă pot totuș lăsa prins de această sumbră poveste metafizică, chiar dacă
aceea pe care i-aș opune-o n-ar avea mult mai mare putere demonstrativă.
Dar nu mă pot împăca c-o teorie brutal antropomorfică în care toată
activitatea creatorului e stăpînită pur și simplu de spaima unei
detronări eventuale.
Nu intrăm
în toate detaliile controversei. Se știe că Blaga n-a avut numai
admiratori, iar replica cea mai severă va veni doi ani mai tîrziu prin
intervenția părintelui Stăniloaie. Blaga a replicat pamfletar însă,
curios, Petrovici nu va figura printre cei vizați de aciditatea ripostelor
sale. O va resimți pînă la descumpănire C.Rădulescu-Motru care, la cei 75
de ani ai săi, nu-și mai putea găsi echilibrul. A fost nevoie de o
scrisoare de solidarizare din partea Academiei Române pentru a se liniști.
Printre academicienii care au semnat scrisoarea colectivă de edulcorare a
amărăciunii lui Motru, alături de I. Simionescu, Liviu Rebreanu,
N.Cartojan, D. Caracostea, G.Enescu, I.Al.Brătescu-Voinești, G.I.Parhon,
D. Gusti, figura și numele lui Petrovici. Principala vină ce se aducea lui
Blaga era lipsa de deferență față de instituția academică din care făcea
și el parte.
Oricum,
pamfletele lui Blaga și intervența Academiei a împărțit intelectualitatea
și redacțiile revistelor de cultură în două. În spiritul intervenției
făcute de Academie s-a arătat, printre altele, Revista teologică unde Gr.
T. Marcu aprecia protestul ca pe un act de însănătoșire a vieții
culturale. Nu-i de mirare. Teologii și lumea clericală de la noi se aflau
deja de multă vreme în poziție de reacție abrazivă față de scrierile lui
Lucian Blaga.
Avea
dreptate Hegel: adesea rațiunea, în viclenia ei, lasă pasiunile să lucreze
pentru ea. Dar oricît de mistuitor ar lucra, ghiocul istoriei îi cuprinde
pînă la urmă pe toți, chiar dacă vuietul ei pierde cîte ceva din zbaterea
acelor patimi învălmășite.
|