Paradisul cărților
Am fost pentru prima dată, acum, la Bookarest
târgul de carte ce se desfășoară la Teatrul Național din București, în
sălile Artexpo, în fiecare primăvară sau vară (intervalul a fost ușor
diferit de la un an la altul). Am fost numai pentru o zi, cea de joi, 27
mai, dar Bookarest a beneficiat de un interval mai generos, 26-30 mai, în
care s-au întâmplat multe evenimente editoriale la care nu am asistat și
la care, prin urmare, nu mă voi referi. Vreau să-mi comunic impresiile,
inevitabil subiective și selective (ar fi fost la fel și dacă și aș fi
asistat tot timpul), prin prisma unor observații fugare, limitate și,
desigur, orientate de anumite interese de lectură. Dacă nu am fost în
ceilalți ani, nu pot să fac aprecieri comparative. Dar am fost, totuși,
mai mulți ani la rând, la Târgul Gaudeamus, de la începutul lui
noiembrie. Nu cred că ar avea vreun rost să risc nu știu ce comparații
între cele două târguri. Dacă spun că îmi place mai mult la Gaudeamus,
pentru că se desfășoară într-un spațiu mai generos, nu am spus mare lucru.
Nu am date exacte despre vânzări, participanți și vizitatori prin urmare
tot ce aș spune, la modul general, ar fi rodul unor impresii hazardate.
M-am simțit excepțional la Bookarest 2004, pentru că am avut ce vedea ca
noutăți editoriale (nici nu am putut străbate într-o zi tot târgul și
nici nu mi-am propus), pentru că a fost o atmosferă culturală excepțională,
emanată de întregul peisaj cultural (lansări, afișe, oferte, foiala
publicului curios), și pentru că m-am întâlnit cu o sumedenie de prieteni,
fie printre cărți, fie pe terasa zgomotoasă La motor.
Înclin să
pun pe primul plan întâlnirile cu prietenii și cu autorii, în locul
răsfoirii cărților. M-am bucurat că Dan C. Mihăilescu, căruia îi
trimisesem un mesaj pe mail că voi fi acolo, și-a găsit o jumătate de oră
să vorbim și să-mi transmită cartea sa foarte recent apărută la
Polirom, Literatura română în postceaușism. I. Memorialistica sau
trecutul ca re-umanizare. S-ar zice că suntem în contradicție din
moment ce eu pariez, dimpotrivă, tocmai pe Reabilitarea ficțiunii,
cum anunț din titlul cărții apărute la Editura Institutului Cultural
Român. Dar nu e așa: cred că suntem în contratimp, pentru că mizăm în mod
diferit în contexte diferite. E o discuție pe care merită să o purtăm.
Pe unii dintre prieteni nu am apucat decât să-i salut din mers (Mircea
Cărtărescu, Mircea Mihăieș etc.), pe alții abia i-am zărit o clipă (Bogdan
Ghiu, Pavel Șușară) și au și dispărut în mulțime sau prin culisele
târgului. M-au interesat dintr-o curiozitate colegială și profesională
criticii ocupați până peste cap cu prezentările de cărți și pe unii i-am
și văzut la lucru. Cel mai activ mi s-a părut Ion Bogdan Lefter, implicat
atât în promovări sau lansări, cât și în absorbirea cât mai multor
informații pentru emisiunea sa Cartea de la TVR-2. El este mai ales
criticul de la Paralela 45, unde l-am văzut alături de Gheorghe Crăciun,
lansând reeditarea romanului Playback de Stelian Tănase. În
programul târgului, Ion Bogdan Lefter era implicat și în alte lansări. Dar
i-am avut alături de mine, o bună bucată de vreme și în sensul cel mai
favorabil posibil, pe Tudorel Urian și pe Daniel Cristea-Enache și ei
critici foarte activi în presa culturală, a căror voce contează în
confruntările punctelor de vedere despre actualitatea literară. Cel mai
mult și mai mult am stat la taifas cu Ioan Groșan, fostul meu coleg de
facultate; nu mai rezum aici câte ne-am spus, pentru că multe sunt secrete
și bârfe pe care nu aș ști să le gestionez pe termen lung. Am salutat pe
terasa La motor toată redacția revistei Contemporanul, în frunte cu
Nicolae Breban. Am vorbit cu Mircea Horia Simionescu, care mi-a promis o
scrisoare foarte lungă (abia o aștept, să mă delectez). Am stat de vorbă
cu Augustin Buzura la masa Editurii Institutului Cultural Român, unde l-am
cunoscut și pe foarte tânărul critic Andrei Terian, pe care l-am citit
mai mult în revista Cultura. Când am mai fugit pe terasă, Adriana Babeți
mi-a dat pe furiș cartea ei Dandysmul. O istorie, apărută la
Polirom, care urma să fie lansată vineri, când eu nu mai eram în târg,
de către (cine credeți?) Mircea Mihăieș și Dan C. Mihăilescu. Alexandra și
Nicolae Bârna m-au însoțit o bună bucată de vreme prin înghesuială:
criticul de la Caiete critice și fost colaborator statornic al Familiei
avea și el cel puțin două bucurii de împărtășit, pentru că la Editura
Gramar îi apăruseră antologia Avangardismul literar românesc și o
prefață la un volum de teatru Cehov. Mare bucurie să-i văd pe Tudor
Octavian (de care tocmai mă despărțisem la Oradea, cu câteva zile înainte)
și pe Alexandru Ecovoiu , umblând misterios și precaut (pe care l-am
întâlnit în toamnă, la Târgul Gaudeamus). Dar câte nu ar mai trebui să
spun despre convorbiri, proiecte, evitări și alte numeroase tangențe și
intersectări amuzante, periculoase sau indiferente? Nu vreau să fac,
totuși, cronica vieții mondene a târgului în istorica zi de joi, 27 mai
2004. Ar fi și alte lucruri de spus chiar despre cărți.
Ce m-a
impresionat mai mult și mai mult? Că piața de carte s-a limpezit, nu mi
s-a părut așa de amenințător asaltată de veleitarism ca în urmă cu
patru-cinci ani. Că publicul (fie cititor, fie băutor!) e foarte interesat
de cărți și de autori; e, adică, doritor să-i vadă și pe scriitori, dacă
(evident) se poate. Mulțimea plutitoare între un stand și altul se oprește
curioasă să vadă cine e scriitorul prezentat și e un pic decepționată
când lipsește suportul vieții de autor, afișat cât mai la vedere. Ochi
iscoditori îi spionează pe cei cunoscuți de la televizor: Andrei Pleșu,
Gabriel Liiceanu, H.-R. Patapievici, Mircea Cărtărescu sau mai știu eu
cine. Am auzit la un moment dat o șoaptă: uite-l pe Manolescu! și dintr-o
dată zece perechi de ochi s-au rotit în toate părțile, dar nu l-au putut
identifica, pentru că fusese un zvon fals. Târgul de carte nu poate fi
despărțit de târgul de scriitori și asta cred că dă tot farmecul.
De vreo
câțiva ani, producția editorială așa cum o văd eu e dominată de
Humanitas, Polirom și Paralela 45. Nu stau acum să fac diferențierile,
ierarhizările, comparațiile de programe, de teme, de marketing. Dar,
sistematic și periodic, se poate constata că din aceste zone vin cele mai
multe evenimente editoriale. Humanitas iese în evidență, în principal,
cu filozofie, iar acum a venit cu cărți noi de: Andrei Cornea, De la
Școala din Atena la Școala de la Păltiniș, Alexandru Dragomir, Crase
banalități metafizice, Andrei Pleșu, Obscenitatea publică și un
audiobook pe CD Schimbarea subiectului o reverie de H.-R.
Patapievici, dar propune, cum bine se știe, și cărți de literatură:
romanul Paradisul de după colț de Mario Vargas Llosa, în
traducerea Marianei Sipoș, și traducerile lui Șerban Foarță din poezia
franceză a Renașterii, prezentate sub titlul ispititor Blazoanele
anatomiei feminine. Humanitas nu a venit de astă dată cu nimic nou
din domeniul literaturii române contemporane. Aici, în acest sector,
campania cea mai tare, pregătită cu câteva săptămâni sau luni înainte, a
aparținut Editurii Polirom, care a propus șapte tineri prozatori, sub
îndemnul Votează literatura tânără!, care am impresia că a dominat
Târgul Bookarest în acest an. Lansarea, programată vineri, 28 mai, ora 16,
la Lăptăria lui Enache, nu am mai prins-o, dar știu că era vorba de cărți
de Ioana Băețica, T. O. Bobe, Radu Pavel Gheo, Dan Lungu, Cosmin Manolache,
Adrian Schiop și Lucian Dan Teodorovici. Îndemnul m-a făcut să-mi asum
obligația de a-i citi pe acești prozatori tineri, pentru a mă edifica
asupra fenomenului ceea ce, cred eu, e extrem de important ca efect,
dacă a reușit să-i influențeze și pe alți critici și, mai ales, dacă a
reușit să trezească atenția cititorilor. Cred că cele mai multe lansări a
avut Editura Paralela 45, nu le descriu acum pe toate, pentru că nu am
participat decât la una aceea a cărții lui Stelian Tănase, despre care
am pomenit. Ar fi însă nedrept să nu amintesc măcar colecțiile active:
Biblioteca românească (poezie de Matei Vișniec și Simona Popescu,
proză de Stelian Tănase și Constantin Virgil Negoiță), Gemini (trei
volume bilingve de poezie), Biblioteca erotică (cinci cărți), Perechi
celebre (opt volume), Literatură est-europeană (cinci volume),
Ficțiune fără frontiere (patru titluri) și asta nu e tot. Fără
îndoială că aceste trei edituri au ocupat, din nou (pentru a câta oară?),
prim-planul târgului.
Pentru
cei care sunt curioși, să spun ce cărți am mai cumpărat. Cred că e mai
semnificativ (evident, ca opțiune subiectivă) decât un raport obiectiv,
plictisitor și neconvingător despre ce am văzut (și poate nu m-a interesat).
De la Editura Curtea Veche am cumpărat volumele VI, VII, VIII și IX (ultimul
chiar e o noutate!) din Dosarul Eliade, o culegere de texte
critice, realizată de Mircea Handoca, ajunsă acum până la sfârșitul anului
1977 cu ce s-a scris despre Eliade. Tot de la aceeași editură am luat
antologia de proze scurte Singurătatea și diavolul milos de Teodor
Mazilu, într-o ediție îngrijită de tânărul critic Marius Chivu, pe care aș
vi vrut să-l întâlnesc. Editura Albatros m-a ispitit îndeosebi cu două
cărți: Octavian Paler, Autoportret într-o oglindă spartă, și Marin
Radu Mocanu, Literatura română și cenzura comunistă (1960-1971). De
la Editura Știința. Arc din Chișinău am primit patru volume dintr-o
antologie Literatura din Basarabia în secolul XX: poezia (un volum),
proza scurtă (două volume) și traducerile (un volum), solicitându-mi
promisiunea că voi postfața antologia romanului basarabean, pe care o va
realiza Mihai Cimpoi. Sunt neliniștit cum mă voi putea achita de această
obligație pe care mi-am asumat-o din curiozitate. Închei relatarea mea
prea personală și lacunară despre cărțile care m-au atras cel mai mult
dintre cele pe care le-am achiziționat: Note zilnice de Camil
Petrescu, într-o ediție de Florica Ichim, la Editura Gramar (oare prin ce
o fi deosebită de ediția Zaciu, consacrată aceluiași jurnal în vechea
colecție Restituiri de la Editura Dacia?) și Jurnal intim. Carnete
de atelier de Marin Preda, la Editura Ziua, într-o ediție prefațată de
Eugen Simion și îngrijită împreună cu Oana Soare. Asupra acestora se va
îndrepta întâi de toate setea mea de lectură.
Rămân cu
o nedumerire: oare, totuși, să nu fi devenit până la urmă un roman care
mi-a scăpat evenimentul târgului? Un roman străin sau un roman românesc,
aproape că nu are importanță. Altfel, ce mă fac cu speranța mea că
reabilitarea ficțiunii s-a instalat ca fenomen semnificativ al
actualității? Cred că tinerii prozatori de la Editura Polirom îmi susțin
foarte bine intuiția și teoria. Mă simt răzbunat și confirmat, într-un mod
subtil.
|