Farse, isterii, ghinionul ghinioanelor
Lucian
Dan Teodorovici
Atunci i-am
ars două palme
(Prefață
de Luminița Marcu)
Editura
Polirom, Iași,
2004
Volumul de proză scurtă pe care
îl propune Lucian Dan Teodorovici este unul eterogen, cuprinzând scrieri
mai vechi și recente. Prozele cuprinse în secțiunea Gândacii sunt
recuperate din unele volume anterioare tipărite pe hârtie (deteriorate de
mulțimea greșelilor de tipar) ori în format electronic. Sunt
surprinzătoare pentru sobrietatea cu care au fost scrise, deși aparțin
unei vârste care reclamă un anume tip de dinamism. Realizările recente,
grupate în secțiunile Să ne ierte Pistruiatul și Fursecuri
palpită prin faptele și episoadele înfățișate. Cele trei secțiuni ale
volumului comunică, totuși, printr-un filtru încrustat cu aceleași
particularități cu care ne-a obișnuit deja autorul ieșean. Prelungirile
din romanul Circul nostru vă prezintă sunt de asemenea
identificabile în construcția unor personaje și situații. În ansamblul său,
Atunci i-am ars două palme este un volum în egală măsură
recuperator și stimulator. O dată, recuperează, cumva nostalgic, scrieri
de care autorul se simte legat, integrându-și tipăriturile nefericite ori
rătăcite. Apoi, volumul, ca oricare altul de proză scurtă din opera unui
romancier, afirmă, stimulator, o trecere, alta, spre roman. Nu trebuie
uitat că Lucian Dan Teodorovici face parte din noua generație de prozatori
consacrați de editura Polirom. Asemeni lui Florin Lăzărescu, Lucian Dan
Teodorovici poate fi considerat un buzdugan al generației sale (printre
altele, s-a numărat printre susținătorii fervenți ai colecției dedicate
prozei tinerilor propusă de aceeași editură ieșeană).
Lucian Dan Teodorovici te
plimbă cu proza lui printr-un social aparent banal. Știe să alcătuiască
situații delicate, iar dacă te împiedici, nu te ajută; e tipul care râde
cu poftă, poate redeveni, pentru puțin timp, grav, apoi își reia același
râs molipsitor (sau cum spun moldovenii noștri: Am râs de m-am spintecat!).
Teodorovici are darul de-a spinteca fapte de viață, de obicei personale,
grăbindu-se, mai tot timpul, să deturneze așteptările cititorilor, prin
deznodăminte surprinzătoare. De multe ori, gradul de spectaculozitate
se rezumă la soluții (explicații) care tatonează absurdul, recurgând în
permanență la un comic care se naște întotdeauna din tragic. Din prima
secțiune a cărții, Gândacii, se reține Guma de mestecat, o
schiță excelent construită și atent dozată. Condusă teatral, bucata de
proză ne introduce într-un univers al oamenilor ratați, acea categorie pe
care Teodorovici o suspectează întotdeauna în prozele sale: ghinioniștii.
Situațiile domestice ori sociale relevă destinul unor personaje prin
nimic ieșite din sfera banalului, dar care se transformă în victime. Din
cauza unei banale gume de mestecat, personajul din aceeași schiță pierde
simțul realității și suferă o depresie, fratele și sora din Ștef-ca
ponegresc prin incest imaginea divină, eroul din Moise, cerșetorul
are revelații mistice schizoide legate de conștiința binefacerii,
sinucigașul din Un om obișnuit ratează actul morții, alegând să
rămână o victimă a vieții. Această primă secțiune a volumului (Gândacii)
are corespondent în secțiunea a treia (Fursecuri), semn că
Teodorovici a rămas fidel unui sistem propriu de interferență a realului
cu iluziile individuale. În Bagatelă un tânăr moare spectaculos,
ucis accidental de un fost ziarist. Ce-l leagă pe eroul din această
povestire de ceilalți eroi e farsa (farsele) destinului, situațiile
incredibile și spectaculare.
Am putea clasifica personajele
lui Teodorovici în trei categorii: prima ghinioniștii, a doua ratații
și a treia dezorientații. Cele trei categorii merg de cele mai multe
ori mână în mână, în doze diferite, acceptând, fiecare în parte, inserția
de comic derivat din tragic și ironia naratorului. Pârghiile destinului
funcționează pentru eroi asemeni unor factori cumulați (Bagatelă),
întinzând nervi și grăbind reacții necontrolate (fie individuale, fie ale
societății). Trebuie spus că socialul în proza lui Lucian Dan Teodorovici
e, în cea mai mare parte, opresiv. Uneori acribia malițioasă a autorului
în a înfățișa diverse episoade e reprezentată aproape matematic (Cea
mai mare porcărie) ori camuflată în parabolă (De-a Isus) sau
absurd (Afișul). Politicul și politicienii sunt supuși unei acide
ironii (Partidul, Câine vs. Senator), la fel anumite
categorii sociale (funcționarii, polițiștii în Fursecuri) și
chiar momentele istorice (Momente istorice). Între acestea, cele
mai reușite sunt De-a Isus și Momente istorice, remarcabile
prin expresivitatea și naturalețea cu care sunt scrise. Fursecuri
e un re-make modern după Proștii lui Rebreanu, prezentând
eșecurile unui țăran cojocar prin Orașul vampir, prostit de la
taximetriști la funcționarii irascibili. Omul care făcea ca diferite
viețuitoare și Pentru pete dificile se aseamănă prin
articulările thanaticului și ritualului de înmormântare. Suntem, pe de-o
parte, în Groapa lui Eugen Barbu, acolo unde babele Cuțaridei
prelucrează ultimele bârfe în biserică și-n afara ei, și, pe de altă parte,
în oltenismul lui Sorescu. Dar, cea mai apropiată îmi pare scriitura lui
Lucian Dan Teodorovici de proza lui Petru Cimpoeșu cu deosebirea, în
cazul lui Teodorovici, a plasării accentului pe tensiunea ratării și mai
puțin pe cea transfigurată voios, optimistă (mistică). În comparație cu
Cimpoeșu, Teodorovici e un copil bătrân (asemeni majorității
colegilor de generație).
Bătrân ca toată degenerația
care și-a pierdut copilăria în comunism. Am lăsat înadins deoparte
capitolul Să ne ierte Pistruiatul. Acesta cuprinde amintiri din
perioada ceaușistă. Sunt niște schițe scurte și percutante prin tragismul
participării la scene și evenimente trăite cu o înfiorătoare inocență și
naivitate. Pline de candoare, aceste amintiri radiografiază întâlnirea cu
limba (O limbă...), dulciurile aruncate de străini din trenuri (Dulciuri
de la rapid), CAP-urile (Apoi am învățat...), Moș Gerilă și Moș
Crăciun, trubadurii moderni ai comunismului (Un tonomat de poezii),
sexualitatea virtuală nerevelată (Știuleți, bostani, video), radio
Europa Liberă, evenimentele de la Brașov, ș.a. Aproape caragialiană e
Tot un fel de vot, cea mai seducătoare schiță din această secțiune.
Manifestațiile de la Brașov surprind, în ochii copilului narator scena
fugăririi unui câine ce poartă pe spinare pancarte cu înscrisuri
dușmănoase regimului, de către milițieni. Scena aduce cu luarea câinelui
la tărbacă din Grand Hotel Victoria Română, tot o victorie,
și în schița lui Teodorovici, istorică și parodică. Concentrat în 14
schițe, capitolul dedicat amintirilor sub comunism ar fi putut avea o mai
mare consistență, o dezvoltare pe care mi-ar fi plăcut s-o urmăresc într-un
roman al tinereții pierdute în comunism văzute din perspectiva tânărului
(încă) în capitalism.
Lucian Dan Teodorovici se mișcă
abil și rafinat pe spații mici, construind scene și lumi spectaculare
printr-o simplitate propagată cu un real talent de povestitor. E
interesant de urmărit pe viitor cât și cum se manifestă impulsurile de
dramaturg pentru care Teodorovici arată permanent disponibilități.
Teodorovici e apoi un farsor subtil în lupta cu textul și atenția
cititorilor, știind cu o precizie rară vârstei să manevreze frâiele
narațiunii.
Povestirile cuprinse în Atunci i-am ars două palme
confirmă un prozator cu un acut simț al realității, preocupat de
extragerea umorului din fondul cel mai tragic al socialului opresiv.
Între două romane, prozele din acest volum își găsesc firesc locul în
procesul scriiturii lui Lucian Dan Teodorovici. Așteptăm, deci, romanul.
|