BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 5 (463) Mai 2004

ASTERISC

de

Gheorghe GRIGURCU

Marea iubire a Ninei Cassian

 

Între numeroșii iubiți care au constelat biografia Ninei Cassian (unii din ei de­voa­lați ca atare în volumul d-sale, Memoria ca zestre), s-a numărat și... Partidul. Da, și poate chiar în frunte, Partidul Comunist (apoi Muncitoresc) Român, față de care nu o dată și-a ex­primat afecțiunea fierbinte amestecată cu decepția crudă de a fi fost respinsă. Furtunosul amor a durat destulă vreme, din anii adolescenței „ilegaliste” pînă la cei ai maturității înaintate (nu este exclus să mai țină încă, sub chipul unei nostalgii neconsolabile!), lăsîndu-se cu declarații în versuri și proză ce-și luau drept martori nu luna lînced romantică, atît de mic-burgheză, ci secera și ciocanul care pluteau pe un firmament sîngeriu socotit de bu­nă seamă veșnic. Și pentru ca erotica pătimire să se rotunjească, poeta, acum stabilită con­for­tabil în Statele Unite, și-a mărturisit și gelozia ce-o rodea față de colegele de pană adula­toare, preferate de capriciosul iubit, Maria Banuș și Veronica Porumbacu... Care să fi fost mo­tivele adorației respinse? Cităm dintr-un interviu al Ninei Cassian, acordat lui Daniel Cristea-Enache, apărut în Adevărul literar și artistic, nr. 711/6 aprilie 2004: „Mă fascina ideea dispariției războaielor, a statului, a banilor (ochiul dracului), a claselor și oricăror an­tagonisme”. Deci, cum ar veni frumusețea morală a irezistibilului personaj, frumusețea de­monului. Dar au dispărut oare războaiele grație PCR (hai să lărgim sfera și să reformu­lăm: grație comunismului mondial)? O așa-numit㠄luptă pentru pace”, adevărată mantră a limbajului propagandei roșii, n-a fost decît un artificiu prea puțin convingător, menit a di­simula agresivitatea funciară a sistemului, belicoasele sale pregătiri. Nu cumva doamna Cassian ar dori să nege înfloritorul comerț cu arme practicat de Ceaușescu, marele „campion al înfrățirii popoarelor”? Cît privește statul, s-ar putea vorbi măcar în glumă de dispariția lui în comunism? Transformarea statului într-un instrument opresiv, polițienesc, a­flat la cheremul partidului unic, a constituit, în schimb, o realitate ce nu se-mpiedica de un biet detaliu, cel al prognozei marxiste contrare. O realitate pe care am cunoscut-o prea bine pe pielea noastră pentru a nu ni se putea șterge vreodată din memorie. N-au dispărut nici banii, la fel de drăcește atrăgători în socialismul real ca și în alte părți, nesocialiste, ale lu­mii. Nici clasele sociale nu s-au resorbit, căci nomenclatura spre balcoanele căreia se în­dreptau romanțele de focoasă adorație ale supiranților ideologici ce era decît o veritabilă cla­să abuzivă, rapace și fără nici un soi de scrupule, o „clasă exploatatoare” în toată pute­rea cuvîntului? Iar despre antagonisme ce să mai vorbim! Întreaga societate „de tip nou”, „cea mai înaintată din istorie”, nu alcătuia decît o șerpărie de antagonisme, celor specifice oricărei comunități umane adăugîndu-li-se cu necruțare altele noi, izvorîte din proiectul ini­țial al partidului ce se pretindea „al muncitorilor și țăranilor” de-a remodela viața omenească prin violență. Departe de-a fi suprimată, „exploatarea omului de către om” a dobîndit astfel o nouă energie malefică, strecurîndu-se în spații în care altădată nu avea acces, fă­rîmițîndu-ne și sluțindu-ne existența de zi cu zi. Să fi reprezentat oare teroarea, în vizi­u­nea Ninei Cassian, „dispariția tuturor antagonosmelor”? Lumea comunistă nu era decît un ca­zan clocotitor de ură, în care, spre a nu rămîne nimic pe dinafară, n-a întîrziat să fiarbă și ura etnică. Poeta pomenește cu jumătate de gură și „componenta evreiasc㔠a adeziunii d-sale. Dar nu s-a dovedit fals la culme „internaționalismul proletar” care o atrăgea? Și nu numai în etapa repulsivului național-comunism al lui Ceaușescu, ci și cu mult înainte, prin mă­surile antisemite ale lui Stalin de care era imposibil să nu fi luat cunoștință. Așadar iu­birea i se îndrepta, irațional dacă nu fățarnic, spre o entitate ce în principiu nu i-ar fi putut răspunde favorabil, făurită fiind dintr-o materie a minciunii, suspiciunii, trădării și mai presus de toate a urii inextingibile.

Să presupunem însă însă că Nina Cassian punea în paranteză toate acestea, că n-o in­teresau, orbită cum era de împlinirea unui ideal „istoric”. Că își idealiza în așa grad a­mantul virtual care era partidul, încît nu-i (re)cunoștea nici o scădere, nici un defect, că se com­plăcea exclusiv în mediul mistuitor al sentimentului d-sale, închizînd toate ferestrele spre realitate. Dar lucrurile n-au stat chiar așa. Poeta își îndreaptă totuși asupra obiectului a­dorației o privire critică, încerînd a explica elementele ce ar fi justificat un divorț moral: „«Ne­potrivirea de caracter» dintre mine și partid are o explicație simplă: Partidul se temea de «dreptcredincioși», de cei care ar fi putut pune întrebări sau chiar — supremă impietate! — critica anumite decizii. Partidul avea nevoie de obedienți, de inși fără personalitate, ma­nipulabili sau lacomi de avantaje”. Și nițel mai jos, în raport cu „forurile” ideologiei impe­ra­tive: „E adevărat că aceștia nici nu erau în stare să facă distincția între (...) « scriitorii au­ten­tici și simplii veleitari», dar, oricum, ei aveau alte griji decît ierarhia de valori”. Să punctăm pînă una-alta o neclaritate. Partidul nu se temmea de „dreptcredincioși”, id est de ha­botnici, de inși gata să-i sărute litera, ci, din contra, de „eretici”, întrucît aceștia — nu-i așa? — își îngăduiau a nutri îndoieli, a pune întrebări inoportune și a face uz de critică, de acea cri­tică spre care, laolaltă cu autocritica, activiștii ne îndemnau în chipul cel mai fariseic. Dar dacă asta era situația, cum am putea interpreta atitudinea scriitoarei? Nu și-a dat sea­ma de ce se întîmplă, alături de toți cețățenii lucizi ai României, încă de la finele anilor ‘40? Dacă partidul dorea să aibă subordonați fără har și în orice caz fără crîcnire sau veroși, în­fun­dați în imoralități, pe care să-i poată manevra în voie, dacă nu era în stare, dată fiind con­diția subintelectuală a cîrmuitorilor săi, de-a distinge valoarea de nonvaloare, cum să-i înțelegem dragostea pentru un asemenea partid? Să fie un simulacru sau o perversitate? O înșelare de sine (greu de admis totuși la o minte altminteri perspicace) sau o manifestare a absurdului? Mister. Deocamdată, Nina Cassian rămîne o Isoldă caricaturală, capti­vă sentimental a unui trecut tragi-comic, de care însă, în pofida „indicației prețioase” a lui Max, nu ne-am putea despărți rîzînd.