Marea iubire a Ninei Cassian
Între
numeroșii iubiți care au constelat biografia Ninei Cassian (unii din ei
devoalați ca atare în volumul d-sale, Memoria ca zestre), s-a
numărat și... Partidul. Da, și poate chiar în frunte, Partidul Comunist
(apoi Muncitoresc) Român, față de care nu o dată și-a exprimat afecțiunea
fierbinte amestecată cu decepția crudă de a fi fost respinsă. Furtunosul
amor a durat destulă vreme, din anii adolescenței ilegaliste pînă la cei
ai maturității înaintate (nu este exclus să mai țină încă, sub chipul unei
nostalgii neconsolabile!), lăsîndu-se cu declarații în versuri și proză
ce-și luau drept martori nu luna lînced romantică, atît de mic-burgheză,
ci secera și ciocanul care pluteau pe un firmament sîngeriu socotit de
bună seamă veșnic. Și pentru ca erotica pătimire să se rotunjească, poeta,
acum stabilită confortabil în Statele Unite, și-a mărturisit și gelozia
ce-o rodea față de colegele de pană adulatoare, preferate de capriciosul
iubit, Maria Banuș și Veronica Porumbacu... Care să fi fost motivele
adorației respinse? Cităm dintr-un interviu al Ninei Cassian, acordat lui
Daniel Cristea-Enache, apărut în Adevărul literar și artistic, nr.
711/6 aprilie 2004: Mă fascina ideea dispariției războaielor, a statului,
a banilor (ochiul dracului), a claselor și oricăror antagonisme. Deci,
cum ar veni frumusețea morală a irezistibilului personaj, frumusețea
demonului. Dar au dispărut oare războaiele grație PCR (hai să lărgim
sfera și să reformulăm: grație comunismului mondial)? O așa-numită luptă
pentru pace, adevărată mantră a limbajului propagandei roșii, n-a fost
decît un artificiu prea puțin convingător, menit a disimula agresivitatea
funciară a sistemului, belicoasele sale pregătiri. Nu cumva doamna Cassian
ar dori să nege înfloritorul comerț cu arme practicat de Ceaușescu, marele
campion al înfrățirii popoarelor? Cît privește statul, s-ar putea vorbi
măcar în glumă de dispariția lui în comunism? Transformarea statului
într-un instrument opresiv, polițienesc, aflat la cheremul partidului
unic, a constituit, în schimb, o realitate ce nu se-mpiedica de un biet
detaliu, cel al prognozei marxiste contrare. O realitate pe care am
cunoscut-o prea bine pe pielea noastră pentru a nu ni se putea șterge
vreodată din memorie. N-au dispărut nici banii, la fel de drăcește
atrăgători în socialismul real ca și în alte părți, nesocialiste, ale
lumii. Nici clasele sociale nu s-au resorbit, căci nomenclatura spre
balcoanele căreia se îndreptau romanțele de focoasă adorație ale
supiranților ideologici ce era decît o veritabilă clasă abuzivă, rapace
și fără nici un soi de scrupule, o clasă exploatatoare în toată puterea
cuvîntului? Iar despre antagonisme ce să mai vorbim! Întreaga societate
de tip nou, cea mai înaintată din istorie, nu alcătuia decît o
șerpărie de antagonisme, celor specifice oricărei comunități umane
adăugîndu-li-se cu necruțare altele noi, izvorîte din proiectul inițial
al partidului ce se pretindea al muncitorilor și țăranilor de-a remodela
viața omenească prin violență. Departe de-a fi suprimată, exploatarea
omului de către om a dobîndit astfel o nouă energie malefică,
strecurîndu-se în spații în care altădată nu avea acces, fărîmițîndu-ne
și sluțindu-ne existența de zi cu zi. Să fi reprezentat oare teroarea, în
viziunea Ninei Cassian, dispariția tuturor antagonosmelor? Lumea
comunistă nu era decît un cazan clocotitor de ură, în care, spre a nu
rămîne nimic pe dinafară, n-a întîrziat să fiarbă și ura etnică. Poeta
pomenește cu jumătate de gură și componenta evreiască a adeziunii
d-sale. Dar nu s-a dovedit fals la culme internaționalismul proletar
care o atrăgea? Și nu numai în etapa repulsivului național-comunism al lui
Ceaușescu, ci și cu mult înainte, prin măsurile antisemite ale lui Stalin
de care era imposibil să nu fi luat cunoștință. Așadar iubirea i se
îndrepta, irațional dacă nu fățarnic, spre o entitate ce în principiu nu
i-ar fi putut răspunde favorabil, făurită fiind dintr-o materie a
minciunii, suspiciunii, trădării și mai presus de toate a urii
inextingibile.
Să
presupunem însă însă că Nina Cassian punea în paranteză toate acestea, că
n-o interesau, orbită cum era de împlinirea unui ideal istoric. Că își
idealiza în așa grad amantul virtual care era partidul, încît nu-i (re)cunoștea
nici o scădere, nici un defect, că se complăcea exclusiv în mediul
mistuitor al sentimentului d-sale, închizînd toate ferestrele spre
realitate. Dar lucrurile n-au stat chiar așa. Poeta își îndreaptă totuși
asupra obiectului adorației o privire critică, încerînd a explica
elementele ce ar fi justificat un divorț moral: «Nepotrivirea de
caracter» dintre mine și partid are o explicație simplă: Partidul se temea
de «dreptcredincioși», de cei care ar fi putut pune întrebări sau chiar
supremă impietate! critica anumite decizii. Partidul avea nevoie de
obedienți, de inși fără personalitate, manipulabili sau lacomi de
avantaje. Și nițel mai jos, în raport cu forurile ideologiei
imperative: E adevărat că aceștia nici nu erau în stare să facă
distincția între (...) « scriitorii autentici și simplii veleitari»,
dar, oricum, ei aveau alte griji decît ierarhia de valori. Să punctăm
pînă una-alta o neclaritate. Partidul nu se temmea de dreptcredincioși,
id est de habotnici, de inși gata să-i sărute litera, ci, din
contra, de eretici, întrucît aceștia nu-i așa? își îngăduiau a nutri
îndoieli, a pune întrebări inoportune și a face uz de critică, de acea
critică spre care, laolaltă cu autocritica, activiștii ne îndemnau în
chipul cel mai fariseic. Dar dacă asta era situația, cum am putea
interpreta atitudinea scriitoarei? Nu și-a dat seama de ce se întîmplă,
alături de toți cețățenii lucizi ai României, încă de la finele anilor
40? Dacă partidul dorea să aibă subordonați fără har și în orice caz fără
crîcnire sau veroși, înfundați în imoralități, pe care să-i poată
manevra în voie, dacă nu era în stare, dată fiind condiția
subintelectuală a cîrmuitorilor săi, de-a distinge valoarea de nonvaloare,
cum să-i înțelegem dragostea pentru un asemenea partid? Să fie un
simulacru sau o perversitate? O înșelare de sine (greu de admis totuși la
o minte altminteri perspicace) sau o manifestare a absurdului? Mister.
Deocamdată, Nina Cassian rămîne o Isoldă caricaturală, captivă
sentimental a unui trecut tragi-comic, de care însă, în pofida indicației
prețioase a lui Max, nu ne-am putea despărți rîzînd.
|