BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 4 (462) Aprilie 2004

ESPRESSO CU ANGELA MARINESCU

 

Angela MARINESCU

în dialog cu

Ioan MOLDOVAN

„Nu mă satisface nici un fel de poezie, oricât de bună ar fi”

 

— Până a primi – în 2003 – Premiul Național de Poezie Mihai Eminescu, Angela Ma­rinescu s-a născut, a crescut, a învățat, a scris, a publicat, a trecut prin experiențe ca­re i-au marcat viața și opera. Te invit la un exercițiu confesiv în acest sens.

— Dragă Ioane (nu dragă Ioan Moldovan, cum mi-ai scris tu, „dragă Angela Marinescu”, nu de altceva, dar și acum, după atâția ani, nu mă simt Marinescu – deși eu mi-am a­les acest pseudonim jalnic și nici chiar Marcovici, numele meu adevărat, mă simt numai Angela, adică un pre-nume și nimic mai mult, Marinescu fiindu-mi, oricum, de tot antipatic, se vede că m-am pedepsit singură, de la început, deoarece am vrut să-l imit pe Eminovici-Eminescu, neștiind eu pe atunci că cel mai impropriu demers îmi este imitația), de când mă știu m-am tot confesat. Acum vreo 5-6 ani, Nicolae Țone, vrând el să facă un „experiment” (se s-a mai făcut, de altfel, de-a lungul timpului) a scos un număr dintr-a lui „Facl㔠cu „mi­ne”, cu poze de-ale mele de la o lună și până pe atunci și cu interviu luat cu un reportofon, lung de tot și ultraconfesiv. Au urmat alte și alte interviuri. Ce să mai tot spun? Că am intrat într-un fel de melancolie sfâșietoare amintindu-mi de anul în care am fost internată la sa­natoriul de boli pulmonare ce se afla la periferia Oradei și unde medic ftiziolog mi-a fost u­nul Prelipceanu-și-mai-nu știu-cum, ce mă tot „poza” pentru cursurile lui de la Institutul Pe­da­gogic, la un moment dat am fost internată în sanatoriu deodată cu sora mea, Marcovici Oltea, devenită apoi profesoară de franceză și mamă pentru Alexandru al meu, iar părinții mei, abia mutați din Arad (unde, în pre-ziua mutării noastre, sora mamei, Eleonora, s-a sinucis, rezemându-și capul pe linia ferată dinafara Aradului Nou și trenul a trecut, retezându-i-l), încercau să țină pasul lor obosit și plin de suferință cu boala noastră devastatoare.

Hai să-ți mai spun că am în familie trei sinucigași (din câte știu până acum), doi din par­tea mamei și unul dintr-a tatălui, frați de-ai lor, tineri de tot. Dacă, în schimb, mie mi-e teamă să nu înnebunesc, e semn bun, deoarece, dacă nu mi-ar fi teamă, ar însemna că am în­nebunit deja. Ceva urme, poate, sunt. Încerc să-mi asum aceste cuvinte. Pe mine, nu boala fizică, adică tuberculoza aceea trenantă și erotizantă la maximum (eram obligată să e­fectuez cura de stat la pat 8 ore pe zi, nemișcată, timp în care mintea mea lucra cu o intensitate distrugătoare) m-a marcat, cât consecințele unei izolări ce a urmat bolii, determinată și de neputința fizică și de sărăcie (orice boală costă enorm) și de urmele psihice pe care le-a lăsat, adânci și ireversibile. S-ar putea, după cum spuneam, să fiu și o bolnavă de alt gen decât neapărat una cu sechele multiple după tuberculoză.

Și, totuși, îmi place să cred că sunt prea zdravănă la cap și că de aceea sunt socotită ca fiind bolnavă. Observi cum, treptat, încerc să trec de la autoflagelare la osanale aduse mie, de-a dreptul.

Că, adic㠖 îmi continui ideea - ,am o excitare și o rigoare, în același timp, a unei lo­gici a gândirii, în acord cu mine și cu lumea, ce nu mă lasă să cedez ușor la factori derizorii. Sau, poate, tocmai factorii derizorii pot fi interpretați ca fiind cei care mă lasă să mă joc cu mi­ne și cu lumea, scriind. Mă joc și nu mă joc. Scriu și nu scriu. Nu simt nimic ca fiind exact a­cel lucru pe care îl fac. Când am scris ceva, ceva-ul acela s-a dus pe apa sâmbetei. Când m-am jucat, cu cineva, jucatul a devenit, dintr-o dată, brutal și s-a năpustit asupra mea. Ceva nu-mi iese.

 

— Faci parte din așa-numita „generație’70” și știu că în diverse ocazii ți-ai exprimat nemulțumirea despre felul în care aceasta este percepută de către critica literară și de către cititori. Din ce pricini?Ții mult la apartenența ta la această generație?

— Știu cum este cu exprimarea unei nemulțumiri. Dacă ai fi lăsat în pace, nu te-ai le­ga de aspectul secundar al problemei puse. Dacă nu, te legi tocmai de ceea ce este mai pu­țin important. Povestea cu generația este acum și aici. Peste o sută de ani, toți vom fi în a­ceeași oală. Dar, până atunci, suntem obligați să fim civilizați și să nu facem abstracție de e­vidențe. În ce mă privește, nu mă simt nici măcar douămiistă, ca spirit, mai degrabă do­uă­miiosutăistă. Nu mă satisface nici un fel de poezie, ori cât de bună ar fi. De aceea mă tot în­vârtesc în jurul cozii proprii până înnebunesc. Simt, uneori, o liniștire oarecare, apoi trece.

Dacă le răspunde celor ce se „iau” de generația mea, o fac din „delicatețe” față de ge­nerația respectivă. Sunt atentă cu generația „mea” din generozitate. Nici un alt motiv nu m-a determinat să apăr o generație ce are, recunosc, defectele dar și calitățile unei lumi li­te­rare, desuete, deja.

Ba da, ar mai fi un motiv. Nu-mi place când cineva se bate cu pumnul în piept în fața mea. Și mai recunosc că fac parte din lumea aceea desuetă.

 

— Ce crezi despre modéle (spirituale), ai avut, ai așa ceva? Cum te-ai/te raportat/raportezi la ele?

— Nu am avut modele spirituale. Nu pot avea. Cei care au fost recunoscuți ca fiind va­loroși în timpul vieții și s-au bucurat de onoruri mi-au displăcut, îi simt oportuniști și de­dați unei plăceri a puterii (politice), cei care au murit nerecunoscuți și săraci și li s-a re­cu­noscut valoarea postmortem mi s-au părut prea triști și „slabi”.Dar nu de înger. Nicicum nu a fost bine. Nici acum nu sunt altfel. De fapt, nu mă mai interesează atât de mult litera­tura, cât ce se poate face cu literatura. Spectacolul oferit de așa-zisa literatură, ce include nea­părat literații, este înfricoșător. Războiul pentru ocuparea locului tău pe câmpul de luptă li­terar mă interesează la superlativ. Îmi place.

 

— De când, pentru cine scrii poeme?Scrisul ți-e plăcere sau corvoadă? Când ai știu sigur că ești poet?

— Niciodată nu știu nimic precis despre mine, nu știu cum să-ți răspund. Dragă Ioane, de ce nu mi-ați luat voi (tu) un interviu acum vreo zece sau, hai, cinci ani, să răs­pund și eu ceva ca lumea? V-ați repezit acum, după povestea cu premiul național, de parcă nu ar ști toată lumea că un asemenea premiu, dacă îl primești și ai puțin creier în cap, te poa­te aduce în pragul nebuniei? (mai exagerez puțin, că e frumos). Adică, un premiu na­țional nu este atât național, cât unul numai bun de a fi interpretat. Și atunci tu, păcătosul, te afli pe muchie de cuțit. Ce-o mai fi și cu acesta ce a primit un astfel de premiu, se întrea­bă optzeciștii, nouăzeciștii etc. O fi având relații, o fi vreun conformist împuțit, vreun o­por­tunist, vreun nenorocit, vreun paranoic, troglodit, mediocru, fost comunist,fost di­si­dent, fost revoltat, fost afemeiat, fost boem etc.? Stau și mă gândesc la nemurirea sufletului meu muritor. Oricum, nu scriu pentru premii. Sau, poate, de aceea scriu. Habar nu am pen­tru cine și de ce scriu.

 

— Mai e lirică poezia care se scrie azi? Ce accepție ai da lirismului din perspectiva propriilor experiențe de creație?

— Pentru mine lirismul este acțiune sută la sută, un centimetru pătrat de lirism cân­tă­rește cât un centimetru pătrat din materia cea mai densă. Găurile negre ale universului cred că sunt cele mai lirice obiecte cu putință.

 

— Îi este utilă ținerea unui jurnal poetului? Cum e pentru tine?

— Nu este deloc utilă. Ba chiar este inutilă. Dar te mai apucă, uneori, dorința de a o mai „lua razna” și altfel decât prin versuri. Mie, personal, mi s-a cam „luat” de jurnal. Dar, ci­ne știe. Dacă mi-ar oferi cineva cine știe ce sum㠄liric㔠de bani, poate m-aș reapuca de un anumit fel de „proză”. Ceva de genul jurnalului. Și nu știu dacă va mai fi asemănător cu cel pe care l-am scris.

 

— E important – și în ce sens – pentru un scriitor să trăiască și să scrie în Capita­lă?

— Este o întrebare, într-adevăr. Dacă ai geniu, nu este important nimic, decât să scrii. Geniu, adică posibilitatea de a-ți și regiza scrisul. Dacă nu, este bine să te poți simți și li­ber și înconjurat de un cerc de prieteni care să te ajute să arzi etape. Capitala este, mai în­tâi de toate, un spațiu imens, neîngrădit, necunoscut (la noi, și foarte murdar). În perioada tinereții este plăcut să te poți pierde în mulțimea străzii. Simți cum bate vântul pe pieptul tău. La bătrânețe, mă tem că acest lucru nu mai poți să-l simți decât într-un spațiu mult­pre­acunoscut și, deci, multpreaomenesc. Și, cum spunea Harttmann, numai ceea ce este mult­preaomenesc este…metafizic.

 

— În ce măsură sentimentele și resentimentele îți informează existența imedia­tă și creația?

— În cea mai mare măsură. Dacă s-ar putea scrie o rețetă cu aceste „medicamente” și cu administrarea lor în doze precise celor ce vor să scrie ar fi grozav. Toți ar deveni poeți. Până una-alta, pentru mine sentimentele au fost izvorul, râul și marea în care s-au vărsat și au stat versurile mele până s-au făcut sărate ca dracu’ și până când „marea” lor a devenit o stază imuabilă a gândirii.

 

— Câtă confesiune suportă, în cazul tău, poezia? Ce poți spune despre precizia și radicalitatea confesiunii în planul scrisului poetic?

— Cu cât te poți confesa mai „lucrativ”, mai eficient și mai „orbitor”, cu atât litera­tura ta are de câștigat mai mult. Când nu te poți confesa deloc, sub nici un motiv și în nici un fel, lasă-te de literatură, fă gramatică sau management.

 

— Care a fost cea mai mare bucurie a ta, până acum?

— „Cea mai mare bucurie a mea” au fost atât de multe, încât nu le pot număra. Aerul tare al întâmplării mi-a marcat viața.

 

— Dar cea mai mare întristare/deziluzie?

— Nu am, nu mai am deziluzii. Nu-mi place cuvântul. Vezi ce infatuată sunt?

 

— Știu că ai un sentiment de prietenie sau simpatie pentru poeții foarte tineri. De ce?

— Sentimentul acesta de solidaritate îl am cu toți oamenii de pe pământ. Nu pot fi prietenă. Nu știu ce-i „aia”. Îi iubesc pe toți de la distanță. Distanța a devenit a doua mea na­tură.

 

— Câtă aducere-aminte te leagă de Oradea?

— Melancolia în care intru când îmi amintesc Aradul, Oradea, Timișoara, Clujul și Târgu Mureșul, aproape îmi sparge pieptul. Am grijă, totuși, să mă mișc încet și precaut. Aș vrea să mor agresiv, „transparent”, de-adevăratelea, „liric” și nu din melancolie, care îmi joacă feste.

 

— Descrie o zi din viața poetei Angela Marinescu

— Nu pot. Nimic interesant nu am să-ți descriu. Sunt banală până în pânzele albe. Nici nu vreau să-mi „aneantizez limitele”, trăind în interiorul unei false limite. „Nu-mi dă mâ­na” limita gândirii mele să o șterg, așa precum apa mării șterge urmele de pe nisipul țăr­mului, în timpul mișcărilor ei. Repet, îmi place, mi-ar plăcea, adică, să mor agresiv. A­dică, aș da orice să pot privi și cunoaște acest moment. Dar eu sunt atât de mică în fața ne­cu­noscutului și a morții.

Sunt doar o ființă banală, ce nu vrea altceva decât să-și facă datoria până la capăt, din toate punctele de vedere și abia apoi, dacă se poate, să moară mai mult sau mai mpuțin vio­lent. Mă refer la posibilitatea  de a-mi construi nu viața, cât o anumită transparență, ca gheața, ce să poată fi interpretată ca fiind moartea mea.

 

(Întrebările au fost trimise în scris

de către Ioan MOLDOVAN.

Răspunsurile au venit tot în scris.)