Nu mă satisface nici un fel de poezie, oricât de bună ar fi
Până
a primi în 2003 Premiul Național de Poezie Mihai Eminescu, Angela
Marinescu s-a născut, a crescut, a învățat, a scris, a publicat, a trecut
prin experiențe care i-au marcat viața și opera. Te invit la un exercițiu
confesiv în acest sens.
Dragă Ioane (nu dragă Ioan Moldovan, cum mi-ai
scris tu, dragă Angela Marinescu, nu de altceva, dar și acum, după
atâția ani, nu mă simt Marinescu deși eu mi-am ales acest pseudonim
jalnic și nici chiar Marcovici, numele meu adevărat, mă simt numai
Angela, adică un pre-nume și nimic mai mult, Marinescu fiindu-mi, oricum,
de tot antipatic, se vede că m-am pedepsit singură, de la început,
deoarece am vrut să-l imit pe Eminovici-Eminescu, neștiind eu pe atunci că
cel mai impropriu demers îmi este imitația), de când mă știu m-am tot
confesat. Acum vreo 5-6 ani, Nicolae Țone, vrând el să facă un
experiment (se s-a mai făcut, de altfel, de-a lungul timpului) a scos un
număr dintr-a lui Faclă cu mine, cu poze de-ale mele de la o lună și
până pe atunci și cu interviu luat cu un reportofon, lung de tot și
ultraconfesiv. Au urmat alte și alte interviuri. Ce să mai tot spun? Că am
intrat într-un fel de melancolie sfâșietoare amintindu-mi de anul în care
am fost internată la sanatoriul de boli pulmonare ce se afla la periferia
Oradei și unde medic ftiziolog mi-a fost unul Prelipceanu-și-mai-nu
știu-cum, ce mă tot poza pentru cursurile lui de la Institutul
Pedagogic, la un moment dat am fost internată în sanatoriu deodată cu
sora mea, Marcovici Oltea, devenită apoi profesoară de franceză și mamă
pentru Alexandru al meu, iar părinții mei, abia mutați din Arad (unde, în
pre-ziua mutării noastre, sora mamei, Eleonora, s-a sinucis, rezemându-și
capul pe linia ferată dinafara Aradului Nou și trenul a trecut,
retezându-i-l), încercau să țină pasul lor obosit și plin de suferință cu
boala noastră devastatoare.
Hai să-ți
mai spun că am în familie trei sinucigași (din câte știu până acum), doi
din partea mamei și unul dintr-a tatălui, frați de-ai lor, tineri de tot.
Dacă, în schimb, mie mi-e teamă să nu înnebunesc, e semn bun, deoarece,
dacă nu mi-ar fi teamă, ar însemna că am înnebunit deja. Ceva urme,
poate, sunt. Încerc să-mi asum aceste cuvinte. Pe mine, nu boala fizică,
adică tuberculoza aceea trenantă și erotizantă la maximum (eram obligată
să efectuez cura de stat la pat 8 ore pe zi, nemișcată, timp în care
mintea mea lucra cu o intensitate distrugătoare) m-a marcat, cât
consecințele unei izolări ce a urmat bolii, determinată și de neputința
fizică și de sărăcie (orice boală costă enorm) și de urmele psihice pe
care le-a lăsat, adânci și ireversibile. S-ar putea, după cum spuneam, să
fiu și o bolnavă de alt gen decât neapărat una cu sechele multiple după
tuberculoză.
Și,
totuși, îmi place să cred că sunt prea zdravănă la cap și că de aceea sunt
socotită ca fiind bolnavă. Observi cum, treptat, încerc să trec de la
autoflagelare la osanale aduse mie, de-a dreptul.
Că, adică
îmi continui ideea - ,am o excitare și o rigoare, în același timp, a
unei logici a gândirii, în acord cu mine și cu lumea, ce nu mă lasă să
cedez ușor la factori derizorii. Sau, poate, tocmai factorii derizorii pot
fi interpretați ca fiind cei care mă lasă să mă joc cu mine și cu lumea,
scriind. Mă joc și nu mă joc. Scriu și nu scriu. Nu simt nimic ca fiind
exact acel lucru pe care îl fac. Când am scris ceva, ceva-ul acela s-a
dus pe apa sâmbetei. Când m-am jucat, cu cineva, jucatul a devenit,
dintr-o dată, brutal și s-a năpustit asupra mea. Ceva nu-mi iese.
Faci
parte din așa-numita generație70 și știu că în diverse ocazii ți-ai
exprimat nemulțumirea despre felul în care aceasta este percepută de către
critica literară și de către cititori. Din ce pricini?Ții mult la
apartenența ta la această generație?
Știu
cum este cu exprimarea unei nemulțumiri. Dacă ai fi lăsat în pace, nu
te-ai lega de aspectul secundar al problemei puse. Dacă nu, te legi
tocmai de ceea ce este mai puțin important. Povestea cu generația este
acum și aici. Peste o sută de ani, toți vom fi în aceeași oală. Dar, până
atunci, suntem obligați să fim civilizați și să nu facem abstracție de
evidențe. În ce mă privește, nu mă simt nici măcar douămiistă, ca spirit,
mai degrabă douămiiosutăistă. Nu mă satisface nici un fel de poezie, ori
cât de bună ar fi. De aceea mă tot învârtesc în jurul cozii proprii până
înnebunesc. Simt, uneori, o liniștire oarecare, apoi trece.
Dacă le
răspunde celor ce se iau de generația mea, o fac din delicatețe față
de generația respectivă. Sunt atentă cu generația mea din generozitate.
Nici un alt motiv nu m-a determinat să apăr o generație ce are, recunosc,
defectele dar și calitățile unei lumi literare, desuete, deja.
Ba da, ar
mai fi un motiv. Nu-mi place când cineva se bate cu pumnul în piept în
fața mea. Și mai recunosc că fac parte din lumea aceea desuetă.
Ce
crezi despre modéle (spirituale), ai avut, ai așa ceva? Cum te-ai/te
raportat/raportezi la ele?
Nu am
avut modele spirituale. Nu pot avea. Cei care au fost recunoscuți ca fiind
valoroși în timpul vieții și s-au bucurat de onoruri mi-au displăcut, îi
simt oportuniști și dedați unei plăceri a puterii (politice), cei care au
murit nerecunoscuți și săraci și li s-a recunoscut valoarea postmortem
mi s-au părut prea triști și slabi.Dar nu de înger. Nicicum nu a fost
bine. Nici acum nu sunt altfel. De fapt, nu mă mai interesează atât de
mult literatura, cât ce se poate face cu literatura. Spectacolul oferit
de așa-zisa literatură, ce include neapărat literații, este înfricoșător.
Războiul pentru ocuparea locului tău pe câmpul de luptă literar mă
interesează la superlativ. Îmi place.
De
când, pentru cine scrii poeme?Scrisul ți-e plăcere sau corvoadă? Când ai
știu sigur că ești poet?
Niciodată nu știu nimic precis despre mine, nu știu cum să-ți răspund.
Dragă Ioane, de ce nu mi-ați luat voi (tu) un interviu acum vreo zece sau,
hai, cinci ani, să răspund și eu ceva ca lumea? V-ați repezit acum, după
povestea cu premiul național, de parcă nu ar ști toată lumea că un
asemenea premiu, dacă îl primești și ai puțin creier în cap, te poate
aduce în pragul nebuniei? (mai exagerez puțin, că e frumos). Adică, un
premiu național nu este atât național, cât unul numai bun de a fi
interpretat. Și atunci tu, păcătosul, te afli pe muchie de cuțit. Ce-o mai
fi și cu acesta ce a primit un astfel de premiu, se întreabă optzeciștii,
nouăzeciștii etc. O fi având relații, o fi vreun conformist împuțit, vreun
oportunist, vreun nenorocit, vreun paranoic, troglodit, mediocru, fost
comunist,fost disident, fost revoltat, fost afemeiat, fost boem etc.?
Stau și mă gândesc la nemurirea sufletului meu muritor. Oricum, nu scriu
pentru premii. Sau, poate, de aceea scriu. Habar nu am pentru cine și de
ce scriu.
Mai
e lirică poezia care se scrie azi? Ce accepție ai da lirismului din
perspectiva propriilor experiențe de creație?
Pentru
mine lirismul este acțiune sută la sută, un centimetru pătrat de lirism
cântărește cât un centimetru pătrat din materia cea mai densă. Găurile
negre ale universului cred că sunt cele mai lirice obiecte cu putință.
Îi
este utilă ținerea unui jurnal poetului? Cum e pentru tine?
Nu este
deloc utilă. Ba chiar este inutilă. Dar te mai apucă, uneori, dorința de a
o mai lua razna și altfel decât prin versuri. Mie, personal, mi s-a cam
luat de jurnal. Dar, cine știe. Dacă mi-ar oferi cineva cine știe ce
sumă lirică de bani, poate m-aș reapuca de un anumit fel de proză.
Ceva de genul jurnalului. Și nu știu dacă va mai fi asemănător cu cel pe
care l-am scris.
E
important și în ce sens pentru un scriitor să trăiască și să scrie în
Capitală?
Este o
întrebare, într-adevăr. Dacă ai geniu, nu este important nimic, decât să
scrii. Geniu, adică posibilitatea de a-ți și regiza scrisul. Dacă nu, este
bine să te poți simți și liber și înconjurat de un cerc de prieteni care
să te ajute să arzi etape. Capitala este, mai întâi de toate, un spațiu
imens, neîngrădit, necunoscut (la noi, și foarte murdar). În perioada
tinereții este plăcut să te poți pierde în mulțimea străzii. Simți cum
bate vântul pe pieptul tău. La bătrânețe, mă tem că acest lucru nu mai
poți să-l simți decât într-un spațiu multpreacunoscut și, deci,
multpreaomenesc. Și, cum spunea Harttmann, numai ceea ce este
multpreaomenesc este
metafizic.
În
ce măsură sentimentele și resentimentele îți informează existența
imediată și creația?
În cea
mai mare măsură. Dacă s-ar putea scrie o rețetă cu aceste medicamente și
cu administrarea lor în doze precise celor ce vor să scrie ar fi grozav.
Toți ar deveni poeți. Până una-alta, pentru mine sentimentele au fost
izvorul, râul și marea în care s-au vărsat și au stat versurile mele până
s-au făcut sărate ca dracu și până când marea lor a devenit o stază
imuabilă a gândirii.
Câtă
confesiune suportă, în cazul tău, poezia? Ce poți spune despre precizia și
radicalitatea confesiunii în planul scrisului poetic?
Cu cât
te poți confesa mai lucrativ, mai eficient și mai orbitor, cu atât
literatura ta are de câștigat mai mult. Când nu te poți confesa deloc,
sub nici un motiv și în nici un fel, lasă-te de literatură, fă gramatică
sau management.
Care
a fost cea mai mare bucurie a ta, până acum?
Cea
mai mare bucurie a mea au fost atât de multe, încât nu le pot număra.
Aerul tare al întâmplării mi-a marcat viața.
Dar
cea mai mare întristare/deziluzie?
Nu am,
nu mai am deziluzii. Nu-mi place cuvântul. Vezi ce infatuată sunt?
Știu
că ai un sentiment de prietenie sau simpatie pentru poeții foarte tineri.
De ce?
Sentimentul acesta de solidaritate îl am cu toți oamenii de pe pământ. Nu
pot fi prietenă. Nu știu ce-i aia. Îi iubesc pe toți de la distanță.
Distanța a devenit a doua mea natură.
Câtă
aducere-aminte te leagă de Oradea?
Melancolia în care intru când îmi amintesc Aradul, Oradea, Timișoara,
Clujul și Târgu Mureșul, aproape îmi sparge pieptul. Am grijă, totuși, să
mă mișc încet și precaut. Aș vrea să mor agresiv, transparent,
de-adevăratelea, liric și nu din melancolie, care îmi joacă feste.
Descrie o zi din viața poetei Angela Marinescu
Nu pot.
Nimic interesant nu am să-ți descriu. Sunt banală până în pânzele albe.
Nici nu vreau să-mi aneantizez limitele, trăind în interiorul unei false
limite. Nu-mi dă mâna limita gândirii mele să o șterg, așa precum apa
mării șterge urmele de pe nisipul țărmului, în timpul mișcărilor ei.
Repet, îmi place, mi-ar plăcea, adică, să mor agresiv. Adică, aș da orice
să pot privi și cunoaște acest moment. Dar eu sunt atât de mică în fața
necunoscutului și a morții.
Sunt doar
o ființă banală, ce nu vrea altceva decât să-și facă datoria până la
capăt, din toate punctele de vedere și abia apoi, dacă se poate, să moară
mai mult sau mai mpuțin violent. Mă refer la posibilitatea de a-mi
construi nu viața, cât o anumită transparență, ca gheața, ce să poată fi
interpretată ca fiind moartea mea.
(Întrebările
au fost trimise în scris
de
către Ioan MOLDOVAN.
Răspunsurile au venit tot în scris.)
|