Despre Angela Marinescu
(selectiv)
în
Dicționarul Scriitorilor Români
MARINESCU Angela (pseud.
Basarabei-Angela Marcovici), n. 8 iul. 1941, Arad. Poetă. A folosit și
pseud. Basaraba Matei. Fiica lui Marius Marcovici, funcționar superior
la prefectura orașului Arad, și a Mariei (n. Martiș). Școala generală în
cadrul Liceului Ghiba Birta (fostul și actualul Moise Nicoară) din
Arad. După absolvirea Liceului Ioan Slavici (1955-1962) din același
oraș, urmează, timp de patru ani (1962-1968), cursurile Facultății de
Medicină și Farmacie din Cluj, fără să le încheie. Între 1968 și 1971 își
dă examenele de diferență la Facultatea de Psihologie a Univ. din
București, a cărei licențiată este (1971). În 1973 lucrează, timp de șase
luni, ca psiholog în cadrul Spitalului CFR din București, după care,
până în 1980, e pensionată medical (suferă din copilărie de tuberculoză
pulmonară). Între 1980 și 1983 este asistentă medicală la Institutul
Oncologic din București, iar din 1983, din nou pensionată medical. A
debutat, cu poeme, în Tribuna (1965), iar editorial, în 1969, cu
vol. Sînge albastru. (
)
Prezentă
în antologii de poezie românească apă-rute în străinătate (în engleză,
germană, poloneză). La început în forme provocatoare, apoi într-o manieră
paroxistică, poezia Angelei Marinescu cultivă confesiunea inclementă,
dusă până la denunțul de sine, exersând o lecție de anatomie a spiritului
într-un imaginar sanguinic, al cărui potențial atroce împinge textele
spre implozie.
*
(
)
Poezia ei anunța o urgență confesivă care brava de pe atunci convențiile,
anunțând vertijul confesiv de mai târziu și prevestind alergia la
eufemism.
*
(
)
Confesiunea devine, sub presiunea acestor exigențe maximalizate, ce-și
propun să meargă, indiferent de preț, până la capăt, agonie, defularea ia
aspectul violent al unei jupuiri, iar poemele detabuizează nu numai fără
milă, dar și fără scrupul toată misteriozitatea ființei (mai ales în
ipostaza ei feminină), recurgând la limbajul inclement al fișei clinice.
*
(
) Poeta
profesează un program de reprimare, incitând imaginarul la negativism și
la accese de atrocitate. Tensiunea poetică e una scontată pe șocul
alăturării brutale a suavității și atrocității, dar ea iese mai degrabă
dintr-o linie de prelucrare textuală ce împinge grația în grotesc,
panicând discursul până la febra dramatică.
*
(
)
Imperativul sincerității (care e și unul al combustiei, al participării
totale la destinul versului) cultivă într-atât oroarea de fals, încât face
din acuizarea acestei alergii o motivație suficientă pentru imprecațiile
unei etici negative.
*
(
)
Oroarea și spaima sunt circuitele existențiale pe care se mișcă, în
riposte exasperate, poemul, preocupat în primul rând de precizia
coșmarului, de conspectul scrupulos al supliciului.
*
(
)
Sângele și fierul sunt materiile, aproape exclusive, ale acestei lumi care
se pronunță în impetuozități dramatice, trăind febra neagră a neantizării
într-o sintaxă intensivă și cu o luciditate halucinantă. Materialitatea
versurilor, în pofida aforismelor lapidare care o sfâșie, e brutală și
compactă, scriind direct în limbajul strivirii și sufocării.
*
REFERINȚE
CRITICE (în volume): Dan Cristea, Un an de poezie, 1974; Al. Piru,
Poezia românească contemporană, II, 1975; Mircea Iorgulescu,
Scriitori tineri contemporani, 1978; Gh. Grigurcu, Poeți români
de azi, 1979; G. Alboiu, Un poet printre critici, 1979; Lucian
Raicu, Printre contemporani, 1980; Dan Cristea, Faptul de a
scrie, 1980; Marin Bucur, Literatura română contemporană,
I, 1980; Grete Tartler, Melopoetica, 1984; Gh. Grigurcu,
Existența poeziei, 1986; Marin Mincu, Eseu despre textul poetic,
II, 1986.
|