Angela Marinescu vraja și vrajba poeziei și vieții
Cu o
conștiință apocaliptică mă izbește, în față, precum un val de căldură,
sfîrșitul lumii. , nutrită din belșug și fără oțiu de revoltă și-a
scris/ își scrie Angela Marinescu poemele vrajbei sale cu lumea, cu sine,
cu viața și moartea. Eu eram cea mai de pe urmă. veselă și sumbră scriam
poezii despre umbră și moarte./ scriam poezii despre cei mai de pe
urmă., spune în Am stăruit mult asupra unor cuvinte. Ca într-un
coșmar reiterat, sub semnul capului de mort, într-o transă a
lucidității extreme, cu o precizie halucinatorie a detaliilor luate din
biografic și plasate cu forță în plasma când vizionară, când seacă a
discursului poetic, Angela Marinescu s-a fixat într-un program de
diagnosticare finală, inclementă, a propriei vieți, care e și propria-i
poezie, propriu-i scris:
M-am
hotărît să nu mai minte. pînă acum mințeam din slăbiciune/ și din voie
bună. în continuare aș vrea să scriu astfel încît scrisul/ să mă ducă,
singur, în moarte. Un self-control al adecvării între intenție (morală)
și faptă (literară) funcționează riguros în scrisul poetei. Tocmai de
aceea, poemele sale nu mizează pe inventio ci pe explicatio.
Scrisul frumos i-ar putea fi fatal prin mistificare. Instrumentele sunt
numai precizie și detașare, rigoare și obsesie, obiectul cercetat
este centrul negru al Textului, floarea abisală din creier.
Un mai
mult sau mai puțin mărturisit scop redemptiv (sunt bolnavă și aștept
mîntuirea care nu mai vine, suna un vers din poemul final al volumului
Var) submerge acestui program care presupune, obligatorie,
convertirea: îmi țin trează convertirea, precizează poeta. Ea pune
vehemență și în veghe (luciditate), și în analizele sinelui și ale
realității, și în supravegherea a ceea ce întreprinde scrisul. Tema
apocaliptică și cea a convertirii merg mână în mână, în febricitare fugi
pe care le numește postmoderne mai mult spre a se face înțeleasă și
clasificabilă de către critici decât dintr-o convingere proprie. Ce-lor
două li se adaugă, în constelație violent-pulsatilă, temele revoltei
generale, ale refuzului compromisului, ale fățărniciei și ale
virilității atitudinale a spiritului însetat de adevăr.
Cam tot
ce intră în vederea poetică devine vedenie, cotidianul și domesticul,
realul imediat și gândul obsedant intră într-un vertij de construcție
neliniștitoare, uneori atroce, mișcările compoziției se accelerează,
purtătoare de energii saturate, circulând prin corpul poemului și făcând
implozie. Narațiunea din În grădina din spatele Muzeului Literaturii
Române ilustrează acest comportament al viziunii și atenția
descriptivă, acumulând detalii, depășește masa critică a poemului
convertindu-l într-un coșmar compact ținut, totuși, cu toate flamele sale
expresioniste, sub un control riguros. Angela Marinescu nu agreează
inițiativa cuvintelor și,atunci când acceptă jocul verba,l o face fără
delicii și impunând cu un soi de stridență (Stridența mea este aceea a
preciziei) și cruzime propriile-i ținte, niciodată gratuite, mereu
menținute sub un secundariat ideatic: provoc discuții pe care nu le pot
susține/ ținte pătrunse de cuie cu floare (la ureche) sau, în Anatomie
de rămas bun, mi-e leha(Mite Kremnitz este o pată de sînge,
intelectual,o hrană/ introdusă cu forța într-o rană fără margini, aici,
aproape,/ nu pe cerul pe care atît de mult aș fi vrut să existe/ încît
eram gata să-mi pierd viața pentru o asemnea idee,/ pe cît de inexistentă
pe atît de vizibilă cu ochiul liber,/ doar noaptea, cînd stelele răsar
dintr-o dată, precum hoții,/ necunoscuți pentru totdeauna). O
meticulozitate analitică acționează pentru a nu lăsa mîna meschină,
tehnică a scrisului să-și etaleze propriile-i dexterități.
Submersia
în labirintul lăuntric unde se află acel Var - straniu oraș mitic în
edchatologia iraniană, conceput ca refugiu și adăpost subteran, ca un
vast oraș pătrat, de durată lungă, cu climă și lumină artificială ,
explicație preluată de poetă dintr-un dicționar de mitologie generală și
titlu dat volumului de poeme apărut în 1989 - este călătoria reiterată
a poetei, indignarea (care în cazul ei produce mai mult decît orice altă
stare versurile, mai mult decît jalea sau melancolia), furia etică
împotriva compromisului, demonizat pretutindeni, ca și împotriva
efeminării poeziei alcătuiesc echipamentul expediționar al poetei. Ea nu
cunoaște odihna și pacea contemplației resemnate și toate atitudinile ei
sunt ofensive și disolutive, vehemente și mereu contra.
Un
continuu anotimp în infern anulează calendarul canonic și oferă
spiritului poetic neodihna unui război al sfârșiturilor. Sunt revolta ce
vede roșu în loc de verde este deviza pe steagul acestei
femei-cavaler-cruciat al apocalipsului și pretutindeni prin poeme găsim
inscripțiile mâniei și destrucței, sau, cum spunea Nicolae Manolescu,
telegrafice comunicări de pe tărîmuri infernale, ori, în exprimarea
lui Al. Cistelecan, Confesiunea totală, fără eufemisme, ascunzișuri și
refugii, a devenit o torțiune, a spiritului și textului deopotrivă,
transcriind graficul spasmatic al ființei: încălțată cu bocancii mei
de fie/ ce mă trag în jos (acolo, în catacombele largi ale unui oraș
murdar/ unde zbier isteric în fața putreziciunii și infernului lumii sau
domnule, nu fiți conformist, nu-mi fluturați pe la nas versuri în Mă
tîrăsc pe străzi bătrînă și poetă; vreau să-mi găsesc locul, să fac
un război pentru un loc/ pe care-l sap cu mîinile și cu dinții/războiul
meu este numai al meu, bocancii mi i-am atîtnat/ de gît ca pe o cruce pe
care stau înfipte cuie de fier/ i-am băgat în cap iubitului meu cu sila
războiul etc. , în Războiul meu; să se audă scrisul; un hîrșîit
de sfîrșit de lume, în Scrisoare către Emil ; sînt blestemată să
văd putregaiul, în xxx (sînt violată de violență);
Incapabilă de o strategie ușoară, poeta e o profesionistă a luptelor
celor mai grele și o veșnic nemulțumită de victoriile, sângeroase mereu,
pe care le-a obținut, nemiloasă cu toată preajma pentru că mult mai
nemiloasă cu sine însăși. Încercările sale continuă ca o damnațiune și ca
un exercițiu spiritual , pascalian în esență, de prefacere și împărtășire:
Încerc să-mi mănînc versurile/ încerc să-mi întorc fața pe dos/ încerc
să mă calc în picioare/ încerc să fiu hrană pentru proști/ încerc să nu
mai învăț/ mai bine stau suspendată-ntr-un băț/ ca victima cea mai
infractoare/ a lui Vlad Țepeș cel cu nasu Mare/ încerc să nu mai fiu
singură/ să-mi bag asta în cap/ încerc să nu mai fiu rea dar sunt dracul
gol/ într-o piele de catifea/ încerc să calc nestingherită pe drumul vechi
al iubirii/ (cel mai suspect vers al meu/ stă în picioare îmbrăcat în frac
negru și tare)/ încerc să nu mai fiu vulgară/ deși îmi este atît de greu/
încerc să fiu mică/ deși îmi este și mai frică/ încerc să mă bucur de
viață fără să mișc un deget// numai să pot fiu sinceră. Ceea ce am scris
nu mă mai satisface./ sunt brutală și masculină, acum, în comportament/
când, îmbrăcată în pietre compacte,/ îmi dau foc în cerul gurii.
*
Jurnal(ul)
scris în a treia parte a zilei este o provocare pe care Angela
Marinescu și-o propune de bună voie, ca pe un exercițiu cu finalitate nu
alta decât a scrierii poeziei, și preambulul său e explicit în acest sens:
Textul de jurnal are o singură rigoare: aceea a ființei care îl practică.
Aș vrea să pot spune că, așa precum «urma» derridiană acoperă și chiar se
substituie originii, și jurnalul meu a «înghițit» poezia mea. Partea
I cuprinde jurnalul propriu-zis, Partea a II-a adună
Articole risipite. Și într-o parte și în alta imperativul categoric
este, ca și în poezia autoarei, de altfel, nu atât sinceritatea cât
directețea ne-complezentă, ne-miloasă, ofensivă, lucrând cu un intelect
încordat să demistifice și să developeze ceea ce mințile pudibonde
preferă să oculteze, mascând, îndulcind, amânând. Cum ar spune criticul
Al. Cistelecan, Angela Marinescu scrie sub semnul unei urgențe
existențiale și spirituale absolute. Tocmai de aceea, temele jurnalului
sau scrisului diaristic nu sunt diferite, la Angela Marinescu, decât cele
ale poeziei aceleiași. Uneori în jurnal găsim pasaje pe care aproape în
aceeași exprimare le vom regăsi în cutare poem. Drept care, prefer să
extrag citate care mi-au plăcut și în care cred că Angela Marinescu se
prezintă, ca și în poeme, par lui-même:
*
Nu mai
pot să trăiesc decât când mă controlez. Voluptatea de a mă controla este
atât de mare încât nu mai îmi trebuie nimic altceva. Masca este desuetă.
Controlul a luat locul măștii.
*
Mie
îmi plac orga, sunetele tari, muzica metalică, ostentația, plictiseala,
carnea, negrul, întunericul, focul. Și Unul. Sunt primitivă până în
pânzele albe.
*
Abia
acum realizez cât de bărbătesc este scrisul (arta), să faci ceva, să nu
aștepți degeaba, să te dai cu capul de pereți, să încerci, să ataci
(pagina și inima din pieptul celuilalt), să tai cu briciul, să umbli la
vena jugulară a celui de lângă tine. Să te joci cu viața lui, să-i râzi în
nas, să-i arăți fără să-i arăți, să-i demonstrezi, în cerc, pe loc, fără
să ți se miște un singur mușchi pe față. Să-ți fie fața din hârtie când el
plânge pentru că tu ai mințit aruncând pe pagina aia nenorocită cine știe
ce cuvinte. Dar, de fapt, nu ai mințit, te-ai jucat, pur și simplu. Dar ce
joc.
*
Nici
acum nu mă interesează nici un autor în afara aceluia care mi se pare mie
că a atins un anumit grad de dificultate în a-și comunica o experiență
greu de urmat (imitat) .
*
Boala
ajută trupul să fie, să se pună pe el în funcție, să lucreze, să
construiască mici prăpăstii ale jocului cu moartea. Și jocul cu moartea
este de un erotism neînduplecat.
*
În
afara capului sunt umilă, vulnerabilă, modestă. În cap sunt orgolioasă,
inaccesibilă, determinantă, provocatoare, plină de moarte.
*
Eu nu
cred în arta nemotivată. Cred că arta este una dintre atitudinile cele mai
misterioase la imperfecțiunea lumii. Ar trebui să fie poemele mele
detașate, ironice din cale-afară, slăbite, fade, incolore, și care să
provoace râsul? Eu scriu din mers, obsedată de propria mea boală (viață).
Nu-mi calculez scrisul ca pe nun meniu. Fugile mele sunt antipoeme. Nu mi
le-a dictat nimeni, nici chiar estetica modernistă, dar nici
postmodernistă.
*
Versul
meu nu va fi niciodată degrevat de furie și de revoltă și niciodată nu-și
va slăbi intensitatea cu care va lovi într-un singur punct fix, de
nezdruncinat.
*
Din
1977 încoace, de la
Poemele albe, sunt mereu în mișcare, între detașare și revoltă, între
tandrețe și furie. Și, probabil, așa voi fi mereu. Și nu știu cum voi
muri, cu tandrețea pe buze sau cu revolta cea mai mare.
*
(
)
înfricoșătorul conformism al masei scriitoricești, ce nu și-a mișcat un
singur mușchi de pe față și nici din propriul creier pentru a vedea puțin
mai departe de lungul nasului lor și pentru a schimba ceva.
*
Este,
de fapt, un presentiment al morții, care acum nu mă mai revoltă și nu-mi
mai provoacă dureri de cap. Aceasta este bătrânețea, intimitatea cea mai
mare cu dispariția care a căpătat accente suportabile de către creierul
uman, cu indiferența la realitate sau, dimpotrivă, cu o deferență maximă
față de realitatea cea mai măruntă și cu nepăsarea față de posibilitatea
de a fi jignit, lovit, insultat. Nimic nu te mai atinge, totul ți se pare
ușor, pătruns de spirit și pătruns de un sens anume.
*
(
) a
trebuit să mă retrag și să-mi găsesc un alt mod de a acționa decât dând
din mâini și din picioare. Și acest mod este chiar scrisul meu pe care
nu-l mai văd acționând decât în ceea ce mă privește și am ajuns, în fine,
la punctul sensibil al confesiunii mele, că numai acțiunea pe care o
exerciți asupra ta însăți este re-simțită ca având o finalitate și o
semnificație.
*
Poate
că pentru alții acțiunea de a smulge scris din te miri ce nu reprezintă
mare lucru, dar, pentru mine, care sunt de o inerție ucigătoare și, drept
compensație, am o posibilitate de a trăi numai cu gândul, sinucigașă,
scrisul, care este faptă, muncă cu ziua, cu lopata și sapa, este o
corvoadă la fel de mare ca și instinctul foamei și al setei.
*
Am
început să scriu pentru că scrisul este un instrument de atac, subțire și
ascuțit, ca un cuțit, ce îmi putea înlocui deficitul meu sexual. Am vrut
să simt (scriu) ca un bărbat și mi-am pus la bătaie imaginația. Pe măsură
ce orgoliul de a reuși câte ceva (în mână cu scrisul meu masculin)
creștea, feminitatea mea se umfla de plăcere. Așa încât am scris pentru
a-mi argumenta feminitatea și feminitatea mea adâncă a dat naș-tere unui
scris din ce în ce mai revoltat și s-a constituit un cerc vicios, ce mă
strânge și nu mai pot ieși din el. Astfel am devenit un personaj mai mult
sau mai puțin tragic. Acest lucru mi se părea a fi cel mai erotic gest cu
putință al meu.
|