Neantul, postmodernista și monstrul
La ce bun
jurnalul unui poet?! Nu tocmai inadecvată, întrebarea este de-a dreptul
dinamitată de spovedaniile Angelei Marinescu, fie că aparțin ele
interviului, jurnalului ori unui simplu cuvînt de scenă. Spun lucrul
acesta pentru că, cu toate declarațiile altora pe tema frîngerii
granițelor dintre genuri, ea depășește cu orgoliu, violență și cinism
limitele retoricii și categoriile teoriei literare, într-un discurs
total, integrator, a cărui miză majoră este instituirea ființei ca
urmă. Astfel, jurnalul nu mai aparține auxiliarelor interpretative,
nici complicității confesiv-biografice, la fel cum poezia însăși e o
re-prezentare din ce în ce mai exactă a sinelui și a
neantului.
Spuneam
cîndva că Angela Marinescu își supune și scrisul, și existența unei
veritabile torturi iluminatorii, care nu lasă loc vreunei nuanțe
fariseice și mi se părea că nu există în poezia românească de azi un
gest poetic de o implicare etică mai radicală. Apărut în Facla
Literară, interviul de la care porneam în comentarea Fugi-lor
postmoderne avea forța să proiecteze în tumultul unei existențe
devotate scrisului printr-o fatalitate pe care o numeam fanatică.
Consecința esențială releva un umanism, un alt fel de umanism, care
recupera delirul, sfîșierea, masochismul și nebunia. Într-adevăr,
există în miezul demersului Angelei Marinescu o conștiință lucidă ca un
cuțit care taie în rădăcina lucrurilor, instituind spațiul antinomiilor
definitive și al unităților mistice. Este umanismul celui care
conviețuiește cu moartea într-o relație de maximă intensitate și care,
fixîndu-și statutul ontologic precar în interiorul limbajului, îl și
supune intențiilor de a restaura sensul originar, integrator.
Azi,
cuvintele acestea sînt potrivite în aceeași măsură pentru ultima-i carte
de versuri (Îmi mănînc versurile, Editura Vinea, 2003 ce titlu
atroce!), ca și pentru proaspătul jurnal al agoniei și nu știu dacă un
vers (precum îmi provoc poezia eșecul și moartea), o secvență
poetică (iată: dar ce folos dacă eu pot / cu gura roșie ca focul să-l
ating/ pe dumnezeu unde îi place lui cel mai tare) ori un întreg
poem exprimă mai multă furie și disperare și, în același timp, mai mult
calm și voluptate decît paginile din Jurnal-ul scris în a treia
parte a zilei (Editura Muzeul Literaturii Române, 2003). În ce mă
privește, mă adîncesc în paginile acestea din urmă cu aceeași intensitate
cu care citesc poezia: jurnalul însuși e poezie, poezia însăși e jurnal,
iar jocul acesta, al antinomiilor paradoxale, dă seama nu despre
trăirismul Angelei Marinescu (o știm prea bine: disprețuiește acest cuvînt),
ci despre confruntarea ei cu neantul.
În fine,
Angela Marinescu însăși mărturisește: jurnalul meu a «înghițit» poezia
mea, o afirmație care mizează pe eliminarea oricărei note
elementar-biografice în favoarea unei spovedanii despre ființă. Atenție,
însă: o ființă care e non-ființă. Iar din această ultimă constatare
decurge atît situarea Angelei Marinescu în postmodernism, cît și o anume
etică, deloc convențională și deloc comodă.
*
Raportarea la postmodernism n-ar trebui să fie o chestiune imperativă. În
cele din urmă, am spune, ceea ce contează cu adevărat la un scriitor este
gradul de creativitate și de autentic. Acestea sînt, însă, lucruri greu de
măsurat, așa încît apelul la un fenomen care ține de-acum de istoria
culturii poate oferi prilejul și deopotrivă argumentele unei situări
axiologice. Pe de altă parte, există în discursul Angelei Marinescu (să se
înțeleagă, însă, discursul e aici viață) o angajare ce o înscrie acut în
prezent. Astfel, trimiterea la postmodernism este mai mult decît
necesară, cu atît mai mult cu cît poeta răstoarnă cîteva din clișeele care
se vehiculează vesel în această chestiune. În fond, chiar atunci cînd
spune că jurnalul i-a înghițit poezia, Angela Marinescu, dincolo de
alte posibile semnificații, atrage atenția asupra unei permanente
devorări a formelor (nu numai culturale și istorice), care nutrește o
metafizică și se nutrește din una.
În vreme
ce metafizica este trîmbițată de unii cu nonșalanță și inocență, pentru a
fi exclusă, cu virtuozitate intertextual-ludică, de alții, Angela
Marinescu o reinstituie într-un teritoriu care părea să o elimine
definitiv, acela al fizicii, al corporalității, al materiei și, prin
urmare, al devorării. Ca metodă, ea refuză experimentul în favoarea
tehnicii și pulsul intelectual-livresc în favoarea unei participări
care alienează și, deopotrivă, edifică. Pentru că are metafizică
și este un atribut al puterii de a exista, nu există tehnică în
afara ființei și în afara unor paradoxale arhitecturi lingvistice care,
cu ajutorul structurilor antinomice, aproximează Totul. Tehnica înseamnă,
finalmente, chiar un mod de a trăi pe muchie de cuțit, la întîlnirea
contrariilor, la punctul de intersecție dintre negație și afirmație. Este
și motivul pentru care nihilismul Angelei Marinescu e întemeietor. Același
motiv pentru care postmodernismul ei înseamnă recuperarea unui sincretism
originar realizat prin negarea și anihilarea sinelui. Ciudat cum negarea
și anihilarea înseamnă, împreună, o mai înaltă afirmare a lui.
*
Mă veți
ierta dacă voi da mai des cuvîntul Angelei Marinescu, făcînd, din umbra
textului ei, scurte comentarii. Paradoxul nu poate fi supus exegezei,
doar încadrat într-o, deja schițată, perspectivă. Pentru a reveni, Angela
Marinescu își înscrie demersul existențial în spiritul recuperării Unului
prin unirea contrariilor și prin refuzul oricărei ipocrizii
ontologice. Iat-o mărturisind: Aș vrea ca, atunci cînd vocea mea
trece prin gît, să se audă scrisul (un hîrșîit de sfîrșit de lume).
Sau: la judecata de apoi [
] voi avea orgoliul de a-mi converti
obsesia în credință. Și credința în nebunie. Și nebunia în cuvinte. Și
cuvintele în viață. Pe de o parte, sincretismul originar al vieții
care e moarte, al genezei care e agonie , pe de altă parte, o devenire a
convertirilor succesive care dau sens întemeietor agoniei. În fond, Angela
Marinescu este nu doar un martor, ci o ilustrare a agoniei această,
într-adevăr, a treia parte a zilei care, prin limbaj și chiar
printr-un anumit fel primitiv de a fi, trebuie provocată cu violență
(căci violența poartă blazonul auto-distrugerii). Citim într-un
loc: Mie îmi plac orga, sunetele tari, muzica metalică, ostentația,
plictiseala, carnea, negrul, întunericul, focul și Unul. Sînt primitivă
pînă în pînzele albe. Astfel, jocul și focul devin
adevărate elemente ale unui ritual păgîn de recuperare a adevărului,
numit uneori Străinul; cuvintele Angelei Marinescu devin astfel o fină
țesătură, ca pînza unui păianjen, în care ființa (propria ființă și
deopotrivă aceea a adevărului) se construiește pentru a se devora pe
sine: Sfîrșitul este aproape și eu nu am devenit, încă, liberă, cu
adevărat. Cînd voi fi liberă, adică exact în timpul sfîrșitului (al
apocalipsei), cînd șerpii și cerbii se vor linge pe bot cu plăcere, voi
împărți tuturor hrană și vin și un teren de joacă. Voi fi democrată cu
spectrul morții pe față. Nu știu dacă putem vorbi de cinism în cazul
Angelei Marinescu; o ironie amară sfîrșește prin a sparge limitele sinelui
și a le proiecta în miezul originar.
În
aceeași structură se înscrie experiența scrisului: Eu vreau de la
limbaj totul. Să cotrobăi cu o lumînare aprinsă prin interiorul lui, prin
cotloane, prin pod, prin holurile lui imense și întunecate. Dau totul,
vreau totul. [
] Atîta timp cît am puterea să scriu ceva mai mult decît o
simplă constatare, voi lupta să obțin de la limbaj cît mai mult sens (ceva
care să mă distrugă, cu sens). Ca și cu un iubit. Îi dăruiesc trupul meu,
vreau trupul lui. Ceva mai încolo: Limbajul, pentru mine, este un
animal sălbatic pe care încerc să-l îmblînzesc, cunoscîndu-l, dar, vai, pe
măsură ce limbajul cedează, eu înnebunesc treptat. Dacă ultimul volum
de versuri se numește explicit Îmi mănînc versurile, putem
deducem că, deopotrivă, versurile își devoră
Străinul. De fapt, nu există
experiență mai apropiată de originar și de neant și care să aproximeze
mai bine originarul și neantul decît aceea a scrisului; în acest sens
scrisul devine o tehnică a cărei miză este instituirea și sondarea
marilor coincidențe, recuperarea androginității. Iată cîteva versuri: Dacă
nu am inspirație nu scriu / și acum nu scriu ci antiscriu / mereu provoc
ceva ce nu mai este / s-a dus vremea cînd nu știam ce fac / și distanța
dintre mine și sexul osos din stern / devenea tot mai mare ca un deșert /
sternul ăsta sînt eu / bolnav ca o femeie fără sîni / sau ca un bărbat
bîlbîit. În jurnalul Angelei Marinescu, dese mărturisirile privind
devenirea prin negație, iluminarea prin întuneric, nașterea prin devorare.
Așa se explică de ce textul este un non-text, sensul, un non-sens,
jurnalul, un anti-jurnal. Citim într-un loc: Cum spunea nu știu cine,
scriu ca să nu scriu, în nici un caz nu scriu ca să scriu. De fapt, scriu
pentru că nu mi-a mai rămas nimic altceva, pentru că scrisul este acel
Unu despre care vorbesc, sau acel drum spre Unu care îmi apasă creierul
[
]. Scrisul este un antidrog și decît un drog ușor, nesemnificativ, mai
bine ceva ce stă puternic împotrivă.
Repet, nu
știu dacă este cinism în paginile Angelei Marinescu; e mai degrabă o
iluminare cu tot traiectul violent și sfîșietor către ea , iluminare
care se nutrește dintr-un violent orgoliu al negării propriei individuții.
Să fie acesta sensul următoarei mărturisiri descumpănitoare?! Ajungînd să
guste pînă și din zădărnicia plăcerii (se ascunde în jurnalul acesta un
Ecclesiast de sorginte
nietzscheană), iat-o constatînd: Probabil
că sînt un monstru. Altundeva: Astfel că sînt acum un monstru
care, așa precum afirma nu știu cine, a iubit și el două secunde, și
trăiește cu gîndul la ceva ce vine de dincolo și care abia își mai găsește
locul. Scriu ca să nu scriu, trăiesc ca să nu trăiesc (sau invers), mă
cert ca să nu mă cert. Îmi provoc libertatea așa cum mi-aș provoca o
durere cînd mă înțep cu un cui, o aduc spre mine, o studiez, văd ce pot
face cu ea, o iau de gît și îi spun să își picure în creierul meu
picăturile ei de apă vie. Zic un Ecclesiast căci obsesia
aceasta a întemeierii prin negare se naște din conștiința neantului, din
viețuirea în proximitatea lui. Există, în fond, o fascinație a
întunericului (focul abia aici își găsește un sens) și nu întămplător
ființa aceasta care glorifică ultragiul se compară cu orbul și cu
Dumnezeu. Acesta e genul proxim, care dezvăluie că numai cu întunericul
se poate comunica și că miezul comunicării nu e decît comunicarea însăși.
Prin această înscriere se legitimează voluptatea neantului și devorarea
de sine. Urlă nimicul în noi este un strigăt care se suprapune
firesc peste mărturisirea Nu vreau să seduc decît neantul. În
același sens: Îmi place să fac rău și să îmi fac rău [
]. Nu mai am
față. Nu mai am credință. Nu mai am nimic. Vreau nimicul. Sau: Nu
mă mai interesează decît lupta crîncenă cu neantul din fiecare cuvînt. Cît
cuvînt, tot atît neant. Ceva mai tîrziu: Îmi place lipsa urmei,
golul, neantul. Vidul de sens. [
] Însă comunicarea de acest gen este, de
fapt, o non comunicare.
Cum am
spus deja, imposibilitatea comunicării duce, paradoxal, la o depășire a
sinelui, a cărei consecință a marea recuperare, chiar marea întîlnire: Obsesia
mea este atunci cînd scriu despre tine, nu atunci cînd nu scrii tu despre
mine. Străine, sînt una cu tine. Mereu la limită, acest sine își
trăiește damnarea cu un curaj care își strigă handicapul, umilința și
slăbiciunea: Locul meu este un non-loc și timpul meu este o gaură
neagră. Fac ce pot. Mă descurc greu. Încă nu m-am sinucis. Dacă ne
amintim că Angela Marinescu se numea un monstru, atunci trebuie să avem
în vedere capacitatea aceasta (slăbiciune sau forță? handicap sau
aristocrație?) de a coborî în materie, de a fi conștiință a materiei. Cînd
declară: Scrisul meu este revelația trupului meu, Angela
Marinescu face apologia unei existențe primitive, a iluminării, pentru
care boala este o bucurie a trupului, eșecul, o voluptate
fără seamăn, scrisul, un animal care tînjește să prindă cu gheara
clipa morții.
*
Postmodernismul, dacă tot folosim cuvîntul, presupune această răsturnare a
valorilor și a sensurilor care strivește logica bunului simț,
instituind, finalmente, o etică. Firește, este etica monstrului,
ce valorifică locuirea în preajma neantului. Nu există postmodernism
în afara moralității și a conștiinței ei, pentru că postmdernitatea e o
paradigmă a lucidității, iar moralitatea aceasta, spune Angela
Marinescu, nu e numai parodică și detașată. De aici,
confruntarea cu neantul, denunțarea ticăloșiei, lupta pentru adevăr. Eu
nu cred în arta nemotivată, spune la un moment dat Angela Marinescu.
Cred că arta este una dintre atitudinile cele mai misterioase la
imperfecția lumii. O atitudinea care, așa cum am văzut, situează
ființa deopotrivă înăuntru și în afară, făcînd din boală,
din absență, din întuneric un principiu constructiv: Am orgoliul de a
integra boala vieții celei mai simple, sau: Nici boala, nici
moartea nu-mi mai dau de furcă. Ele fac parte din viață și le iau ca atare.
Este aici miezul eticii pe care o propune Angela Marinescu, o etică ce ni
se pare că se înscrie esențial în modul existențial postmodernist. Dacă eu
e non-eu, atunci șansa înscrierii în neant și în timp, în nimic și în tot
nu e pierdută. Memorabilă în totul analiza fină pe care, în doar cîteva
rînduri, Angela Marinescu o face Pădurii de mesteceni, filmul lui
Wajda.
Ceea ce
ar mai trebui spus este că etica pe care o slujește Angela Marinescu nu
este una a contemplației structurii lumii, ci una a revoltei, a arderii, a
auto-distrugerii. Din nou, însă, aceeași iluminare, pe care aș pune-o pe
seama postmodernismului. Căci devorarea lumii și devorarea de sine,
consistente în planul realului, există cu aceeași forță în planul
ficționalului. Revolta mea era atît de mare încît am vrut să distrug
tot ceea ce mă înconjura și, mai ales, pe mine. Dar, altădată: Îl
iubesc pe cel pe care îl critic cum iubesc animalul pe care îl mănînc.
Devin una cu el. Pe cel pe care nu pot să-l mănînc nu îl pot cunoaște și
îmi este indiferent. Există și alte mărturii în acest sens. Ceea ce
cred că trebuie reținut este că postmodernismul văzut astfel este o
întoarcere la originar, în care timpul sincretic presupune perspectiva
totemică. Monstrul de care vorbește Angela Marinescu are acest fundament
ontologic. Așa încît, a spune că scopul vieții nu este arta
chiar dacă una din consecințele ei fără îndoială că este înseamnă a ne
situa nu atît în miezul unei poetici, cît al unei etici. Scopul vieții, am
parafraza, este agonia. Sau lupta cu limitele limbajului și ale
morții pentru a transforma căderea în sens.
Angela
Marinescu?! Da, una din conștiințele severe ale timpului nostru.
|