Un prozator de cursă lungă
Florin
Lăzărescu
Ce se știe despre ursul panda
Editura
Polirom
Iași,
2003
Încă de
la apariția volumului Cuiburi de vâsc (povestiri) (Ed. Outopos,
2000), Florin Lăzărescu s-a remarcat printr-o proză preocupată de faptul
cotidian, tratându-și textele cu umor și temeinicie. Un volum de povestiri,
publicate într-un format electronic, Șase moduri de a-ți aminti un cal
sau șase povestiri (Ed. Liternet, 2003), urmând aceleași jocuri
voioase de secvențe cotidiene, a pregătit romanul Ce se știe despre
ursul panda (2003). Acest volum consemnează o asumare solidă a
conștiinței de prozator, dovada posibilităților creative și de
sistematizare pe întinderi mari. Romanul e, din toate punctele de vedere,
o reușită majoră, în ciuda unor grăbite rezolvări de pseudo-deznodăminte.
Una dintre cele mai valoroase realizări ale prozei tinere de la noi din
ultimii ani.
Florin
Lăzărescu se situează aparent pe același nivel textual cu colegul său de
la Timpul, Lucian Dan Teodorovici. De bună seamă că cei doi tineri
prozatori sunt prieteni, iar predispoziția amândurora către proză îi
provoacă constant, stimulându-se reciproc. Observată dinafară, e o
concurență frumoasă. Nu întâmplător Florin Lăzărescu include în textul
romanului său Ce se știe despre ursul panda referiri la romanul
lui Lucian Dan Teodorovici Circul nostru vă prezintă (2002). O
intertextualitate ludică, fiindcă cei doi prozatori par că se joacă, la
început, de-a romanul. E doar o aparență. Serioși și talentați, cei doi
ieșeni construiesc cu migală textele, deși avântul tineresc ce-i
caracterizează ar sugera o imediată nerăbdare, instinctuală,
identificabilă în dinamismul narațiunilor.
De
Cătălin Mihuleac îl leagă o esență a umorului travestit, a umorului cu
întârziere. Subtil dar neavând ironia socială a lui Mihuleac, Florin
Lăzărescu are o structură asemănătoare cu Radu Pavel Gheo: o dată umor
sincer, spontan, contextualizat și de situație combinat cu alternări grave
ale discursului, și-apoi o disponibilitate maleabilă atât pentru proza
scurtă cât și pentru roman. În sfârșit, capacitatea de a manevra multe
personaje, de-a realiza în-tretăieri narative pe spații întinse e o
caracteristică ce-l apropie de Constantin Popescu.
Pe Florin
Lăzărescu îl individualizează aplecarea spre socialul mistic,
către sensurile sibilinice ale existenței. Deși face parte din noua
degenerație, Florin Lăzărescu nu scrutează direct politicul și
socialul crunt în proza sa. Marca esențială a scriiturii sale o constituie
perspectiva religiozității în realitatea postceaușistă.
Grav și
plin de umor, Florin Lăzărescu creează în Ce se știe despre ursul panda
o lume a inocenței și a deslușirii sensurilor, o gâlceavă a personajelor
cu lumescul și cu Dumnezeu. Paginile acestei cărți sunt populate de oameni
sensibili, păpuși ce păstrează construcția însăși a autorului lor. Atenți
și preocupați de evenimentele care le animă viața, tinerele personaje
participă, cu excepția Șobolanului și a negriciosului, la imaginarea
unei lumi proprii. Aceasta e fie paradisul divin, fie cel terestru,
social. În mare parte Ce se știe despre ursul panda dezbate formele
susceptibile ale paradisului. Construirea acestei lumi imaginare prezintă
deopotrivă și efecte secundare: între acestea, cel mai important e o boală
a imaginației, în fapt, un delir mistic, individual. Pe de-o parte avem
povestea unor tineri aurolaci, orfani ai străzii: Șobolanu, Holbatu, Fomi,
Clipici și Rârâitu. Între aceștia se evidențiază Șobolanu. Conducător și
întreținător al acestora, el are experiența străzii și le oferă o formă a
paradisului posibil: un așezământ. Când Holbatu, convins de același
Șobolan, se alătură grupului, paradisul se verticalizează deodată
cu conștiința lui Dumnezeu: Holbatu e singurul care citește Biblia de
aici și utilitatea lui în grup: a le citi celorlalți texte din Scriptură
pentru a-i ajuta la cerșit. Fomi, Clipici și Rârâitu nu ies cu nimic în
evidență, ei reprezintă doar diversele malformații sociale și amploarea
acestora. Alungați din canale, trăiesc într-un cavou laolaltă cu
osemintele unei vechi familii boierești.
Pe de
altă parte, formele paradisului sunt deslușite, în alte fire narative,
prin Toma și preotul Nicolae. Putând fi personajul principal al cărții,
Toma e de departe eroul cel mai apropiat naratorului. De altfel, autorul
intervine, în cazul lui, în text, îl tachinează, îl provoacă, ne introduce
în subteranele creierului personajului căutând explicații. Deși ni se
spune că are o iubită, Toma e un singuratic, frământat de probleme
existențiale, mistice. Din discuțiile cu părintele Nicolae descoperim
tulburările la scară mică ale unui Raskolnikov dar și dependența de lumesc
a unui Holden Caulfield. Destinul său rămâne suspendat, ca al celorlalte
personaje. În ultima parte a romanului, autorul sufocă naratorul și-i ia
locul, indispus, la capătul puterilor, vrând să încheie socotelile cu
propria ficțiune cât mai grabnic. Din acest moment narațiunea se încarcă
de echivoc. Ni se sugerează ba că unele personaje ar fi nebune (multe
scene se petrec în preajma unui spital de nebuni), ba că ar exista unele
legături de rudenie între eroi. De asemenea, sugestiile unor scene în care
apar posibili dubli ai personajelor sunt estompate. Locul eroilor e luat
în final de autorul lor, devenit personaj în popria-i ficțiune. El
rătăcește prin diverse locații (biserica în renovare), caută rezolvări,
ieșiri, se sperie și alunecă în banalul oricărui personaj intimidat de
autorul său. Ambetat, autorul își încheie ficțiunea promițându-și o
vacanță și timp personal. Bineînțeles, părintele Nicolae, urmărit într-un
al treilea fir narativ, va suporta consecințele intervenției autorului:
solitar și mărinimos, e tipul preotului ortodox care înțelege prefacerile
și urmează dogmatica teologică, bun sfătuitor și duhovnic, știe exact cât
și când să intervină.
Egocentric și narcisist, autorul-personaj și-a iluzionat cale de trei
sferturi din roman cititorii și personajele, încredințându-ne că acestea
sunt cele mai importante, pentru a interveni în final și a se impune. Nu
pregetă, de aceea, să-și insulte posibilii detractori (cititorii).
Deși unii
comentatori au minimalizat romanul lui Florin Lăzărescu la simple re-make-uri
ale unor filme și concepte cinematografice (ele există!), nu putem reduce
esența lui la acestea. Nu încape îndoială că Florin Lăzărescu e un
creștin (ortodox) care cunoaște nu doar Biblia, ci și învățăturile
Părinților Bisericii. Am recunoscut în romanul lui învățături pornind de
la Sf. Ioan Gură de Aur până la Ilie Cleopa, percepte ale dogmaticii
ortodoxe, nenumite de autor; el nu dă nici un exemplu, însă vorbele
părintelui Nicolae verifică aceste accepțiuni religioase: Feriți-vă de
dorința vederii lui Dumnezeu în această lume și veți trăi fericiți....
Imaginea lui Dumnezeu e supratema romanului. Într-o lume în care se
cer știri despre Dumnezeu, Holbatu vrea să-l vadă pe Iisus și-l
recunoaște în Toma, ca o proiecție paternă, emblemă a bunătății umane.
Toma, dezorientat și rătăcit, poartă discuții cu părintele Nicolae nu
oriunde, ci în turlă, ca un refuz al profanului; alteori vorbește cu un
prieten într-un copac; la fel, Holbatu modelează păsări de lut
simboluri ale înălțării. Toma oferă imaginea unui Dumnezeu familiar,
înțeles uneori ca un vecin tăcut sau vorbăreț, cu simțul umorului și pus
pe șotii. Comparația cu un urs panda, inofensiv ca majoritatea
personajelor, sensibil, tăcut și simpatic e sugestivă: Parcă ar refuza (ursul
panda, n.n.) să se mai înmulțească, parcă ar fi atins înțelepciunea
supremă, n-ar mai vedea rostul să ia parte la perpetuarea vieții ăsteia
amărâte. Explicațiile nu sunt lipsite de umor și gravitate deopotrivă: E
riscant să te joci cu Dumnezeu. Bine, acum nici el nu e genul care să-și
piardă vremea cu tine. Doar nu-i prost. Te lasă să fugi și nu se obosește
să te caute. Știe că te întorci singur, ispășit, înapoi.
Greutatea
cu care personajele înțeleg adevăratul chip al lui Dumnezeu se datorează
și celuilalt Dumnezeu, Regizorul-Autor. Victima predilectă e Toma, care nu
înțelege despre care Dumnezeu e vorba. Bântuit de creatorul său de hârtie,
Toma se rătăcește în aproximările divinității. Rezolvarea ține tot de
autorul-personaj, care, plictisit, cum spuneam, și, cumva ex abrupto,
încheie conturile narațiunii, lăsând destine suspendate și cititori cu
buza umflată.
Florin
Lăzărescu are șansa să trăiască într-un spațiu cultural și, mai ales,
spiritual (Iașiul). Un loc în care religiosul predomină iar oamenii se
refugiază din realismul postdecembrist, încă, în credință. Prelungit în
ficțiune, realismul cotidian se transformă într-unul religios, credința
însemnând, singură, șansa evaziunii totale a personajelor. Aceasta e gama
literară preferată a autorului. Asemeni eroilor săi, el reclamă drama
socialului și radiază spiritual.
Într-o
lume lipsită de miracole, Florin Lăzărescu vorbește grav și desfătător
despre miracolul căutării și al prezenței lui Dumnezeu. Un roman alert,
excelent construit, în egală măsură vioi, colorat, solar și grav, Ce se
știe despre ursul panda consacră un prozator cu mari resurse ludice și
de construcție.
|