Lecția lui Mircea Vulcănescu
A vorbi despre Mircea Vulcănescu este, deopotrivă,
un act hazardat și unul de curaj. Într-o epocă în care se face apologia
libertății totale și în care omul crede despre sine că are controlul
propriei sale vieții, a vorbi despre Vulcănescu ar însemna, pentru mulți
dintre noi, un act intelectual îndreptat cu fața spre trecutul depășit de
noile forme de viață pe care le experimentează, atât de sigur de sine,
omul contemporan. Cum să te raportezi la cel care a avut iubire și
venerație pentru ceea ce însemnă românesc în cultură, într-o lume în care
nu poți să mărturisești decât iubirea de sine și iubirea abstractă pentru
Europa? Cum să te raportezi critic la un destin a cărui dramă este
copleșitoare pentru orice conștiință cu o cât de firavă sensibilitate
morală? Cum putem înțelege mesajul unei creații erudite ce propune un sens
al vieții și suferinței, când noi am pierdut înțelesurile adânci ale
comunității, cuminecării și credinței, ca loc de întâlnire între viață,
adevăr și libertate? Cum putem retrăi în propria noastră conștiință
sacrificiul unei vieții pentru care nu vorbele, ci modestia faptei a fost
regulă de viață, când noi, fiii postmodernității, am așezat totul sub
specia relativismului, derizoriului și negativului? Căci, ce lecție ne-ar
putea transmite o creație care stă sub semnul independenței de gândire,
când pentru noi autoritatea exterioară are privilegiul de a emana
verdicte de valoare?
Sunt
întrebări pe care probabil le pun toți cei care s-au întâlnit cu scrierile
lui Mircea Vulcănescu și au încercat, prin mijloace proprii, să
descifreze secretul fascinației gândirii acestuia, care se adresează, rar
privilegiu, fiecăruia dintre noi. Probabil că generațiile viitoare se vor
putea apropia cu o mai mare seninătate intelectuală de Vulcănescu și
atunci l-aș parafraza pe el însuși vorbind despre Creangă: icoana
acestuia se va lumina treptat, pe măsură ce durerea lui în viață se va
îndepărta de noi (cf. Ștefan J. Fay, Sokrateion. Mărturii despre
Mircea Vulcănescu, București, Editura Humanitas, Ediția a II-a, cu
adăugiri, p. 8-9).
Fără
îndoială, M. Vulcănescu a fost un om al timpului său, al epocii în care a
trăit, într-o Europă frământată, ca și astăzi, de îndoieli și
incertitudini. Însă, mesajul principal actual care răzbate din opera
restituită cu atâta strădanie din partea profesorului Marin Diaconu, în
alți termeni, lecția de gândire pe care o transmite M. Vulcănescu este
fondatoare pentru căutările de astăzi ale conștiinței culturale românești.
Forța gândirii lui M. Vulcănescu prin întrebările formulate sau prin
răspunsurile date ori numai sugerate poate fecunda și însufleți
propriile noastre căutări identitare care se impun tot mai mult în fața
conștiinței românești actuale.
Ce am
putea prelua astăzi, așadar, în ordine sistematică, din gândirea lui M.
Vulcănescu?
Investigația filosofică a identității românești s-ar putea
constitui, între altele, într-un model teoretic demn de urmat și pentru
noi, întrucât interogația despre sine este cea mai autentică formă de
expresie a universalității. Universalul, adâncul din noi toți, se
manifestă și în modul de a fi al comunității românești. În
termenii credinței, și în spiritul cugetării lui Vulcănescu, Dumnezeu
vorbește făcându-și simțită prezența și în limba și cultura românească.
M.
Vulcănescu a vorbit în termeni exemplari despre universalitatea culturii
române. În optica sa, nici o cultură nu are privilegiul exclusiv al
adevărului. El
aducea universalitatea în gândul românesc, ori așeza
gândul românesc în universalitate, cum se exprima atât de bine același
Ștefan Fay. Vulcănescu a cercetat cultura populară și i-a relevat codul
tăinuit ajutând-o să vorbească limbajul nostru și să se exprime în
limbajul și codul canonic al filosofiei. Gândirea sa vie a formulat
întrebări decisive și a așezat discursul identitar românesc pe itinerarul
ontologiei culturii, al erudiției, interdisciplinarității și rigorii
argumentative. Examinarea identității unei culturi nu este posibilă, ne
sugerează Vulcănescu, în ordinea necesității interne a minții noastre,
decât sub supoziția admiterii unor angajamente ontologice. Altfel spus,
formularea unor întrebări dezvăluie ab initio, îndreptarea
gândirii noastre spre principiile ei interne care o fac posibilă și care o
și plasează totodată, pe un anumit traseu de șanse argumentative. În
universul gândirii, permisivitatea argumentării se corelează intim, ca
altul său, cu restricția severă generatoare de aporii.
De pildă,
pentru a ne opri la un exemplu aflat la îndemâna oricui, interogația
obsesivă a discursului indentitar al prezentului: ce este universal
în cultura românească? și, complementar, ce este românesc în
cultura universală? deschide mintea noastră către un anumit
traseu de întrebuințare al ei poziționându-o către o serie finită de
posibilități dar și pe tipuri specifice de restricții. În cazul
interogațiilor din exemplul dat, gândirea se află pe linia conceptuală
trasată de realismul de tip ontologic cu tot cortegiul de dificultăți care
o însoțesc. Pentru realismul ontologic, universalul constituie sursa,
referința și etalonul producției spirituale românești și, în această
situație, mintea este orientată spre căutarea de esențe. În aceeași
ordine, gândirea deschide totodată și aporiile ruinătoare ale realismului
ontologic, aporii generate de postularea implicită a ideii că universalul
există înaintea realităților pe care le denumește, că el este în afară și
independent de entitățile denumite, cum ar spune Hegel, că universalul
există în-sine, prin-sine, pentru-sine. Și, în acest caz, fiindu-și sieși
suficient, mai are relevanță invocarea universalului în lămurirea statului
ontologic al unei culturi determinate, în cazul de față, al culturii
românești?
Ei bine,
Vulcănescu ocolește astfel de aporii, îndreptându-și gândirea spre
rădăcina lucrurilor, amintind de îndemnul metodei fenomenologice
inaugurate de către E. Husserl: înapoi la fapte. Întrebarea, pusă în
spiritul gândirii ontologice vulcăniesciene, ar putea fi formulată astfel:
ce este românesc în cultura românească? întrebare ce deschide o
direcție mai puțin explorată în ontologia culturii: direcția examinării
originarului, a ceea ce este prim și nederivat, a scrutării
principiului intern al dinamicii culturii noastre, cum ar spune Maiorescu,
al investigării fundamentului dinlăuntru al culturii românești.
Privind
acum din unghi epistemologic, Vulcănescu îndreaptă gândirea identitară
românească spre propriile ei resurse întrebându-se totodată: cum gândim
fenomenul românesc? și, totodată, în limbaj kantian, care sunt
condițiile de posibilitate ale gândirii acestui fenomen? În termenii
filosofiei culturii, aceeași întrebare, ar putea lua forma: care este
contribuția propriei noastre culturi, a tradiției interne (populare
și savante), la configurarea profilului ei interior?
Analogic
vorbind, direcția pe care o imprimă Vulcănescu discursului identitar
românesc este similar cu încercarea unora dintre noi de a determina ce-am
pus noi înșine în formula propriei noastre personalități, cum ne-am
autoformat prin deciziile libere ale voinței, în ciuda faptului că
personalitatea unui om este, fără îndoială, un produs al educației, al
influențelor formative de tot felul.
Vulcănescu așează, așadar, într-o încercare de autocunoaștere, cultura
română în fața propriei sale tradiții, populare și savante. Cultura română
se privește pe sine ca într-o oglindă în care eul este retras din centrul
privirii și ceea ce vede în oglindă este altceva
această oglindire
ridică probleme grele asupra modului de a fi. Căci vezi în neant
ceva ce e aievea.
Din acest
unghi de vedere, Vulcănescu produce primul model filosofic al
confruntării culturii noastre cu propriile sale resurse creative, spre
adâncirea și descoperirea realităților noastre proprii, a configurației
autohtone a sufletului nostru. El pune față către față diferitele
ipostaze ale întregului culturi românești cultură pe care Vulcănescu
o gândește într-un mod solidar cu principiul ei intern de organizare, cu
ceea ce se constituie într-o originaritate intrinsecă, limba
într-un raportul identitar, ontologic și logic, de tipul identitate -
diferență, același altul, identitate alteritate.
Astfel,
cultura populară este raportată la formele culturii savante românești de
inspirație occidentală; apoi formele culturii savante tradiționale
românești sunt puse în oglindă cu formele culturii savante de sorginte
occidentală, iar întregul culturii românești transformat în criteriu de
semnificare, ordonare și evaluare este raportat la cultura altor
popoare. Ingeniozitatea unei astfel de proceduri hermeneutice creează
premisele abordării comprehensive autonome a culturii românești, prin
intermediul cărora cultura este examinată în termenii ei proprii și
solidar cu principiile ontologice care o întemeiază și-i justifică din
interior prezența în lume.
Cum
este posibilă cultura în configurația ei românească?
aceasta este întrebarea sintetică ce răzbate din scrierile vulcănesciene,
chiar dacă filosoful nu o formulează chiar în acești termeni. Cu o astfel
de întrebare, gândirea se deschide, se poziționează și se orientează
spre originar. Căci, ceea ce este originar nu dispare. Originarul este un
nume pentru principiul interior al ființei culturii noastre, al
identității cu sine; originarul imprimă ordinea constitutivă și cea
orientativă (regulativă) a faptelor culturale ulterioare; originarul este
fundament al tuturor actelor intelectuale de autocunoaștere, aprioricul
ce face posibilă creația și făptuirile culturale.
În ordine
culturală, ceea ce este originar se identifică, pentru Vulcănescu, cu
limba. Ea, limba, prin potențele, latențele ei veleități în
expresia lui M. Vulcănescu trasează harta unei identități formative
primordiale în care este plasat modul de a fi al românilor în lume
dar și conștiința de sine a sufletul românesc ca altul limbii.
Vulcănescu realizează în cultura noastră filosofică ceea ce în istoria
gândirii europene s-a numit cotitura lingvistică. Dar într-un alt
sens decât cel petrecut Europa sau America. Astfel, într-o încercare de
exemplificare, Heidegger realizează cotitura susținând că investigarea
ființei este în fapt o cercetare a limbii căci, așa cum se știe, limba
este adăpostul Ființei. Pentru L. Wittgenstein, pentru a lua un alt
exemplu, sintaxa gândirii filosofice este în fond o sintaxă a limbii
ș.a.
Vulcănescu realizează o cotitură similară cu trimitere însă la felul în
care limba română adăpostește un mod unic de raportare la lume, modul
românesc de a fi, printr-un program de filozofie sistematică. Gândul lui
Vulcănescu poate fi exprimat cu claritate: cultura română are istoria,
bogăția, singularitatea și propria ei formare. Ea este o formă de răspuns
la marile interogații și provocări ale conștiinței omului. Omul românesc a
produs reprezentări ale existenței care i-au făcut posibilă viață. A fi
român este un fapt de gândire și, firesc, un fapt cultural. Sensibilitatea
lui, ca participant la o comunitate existențială de emoții, a capturat în
limbă, dincolo de concret, imagini ascunse ale lumii. Acestea dau seama
despre bogăția umanității care se dezvăluie numai prin diversitate. Limba
culturii populare nu este mai puțin filosofică decât jargonul canonic al
disciplinei. Prin Dimensiunea românească a existenței M. Vulcănescu
a fixat, astfel, paradigma unei filosofii vernaculare, o filosofie în care
gândul universal este cuprins în vocabule românești impersonale ce
îndeplinesc o funcție similară marilor categorii ale gândirii.
Pentru
cei care se vor ocupa de acum încolo de gândirea românească, referința la
Vulcănescu ține de o cerință minimală a deontologiei cercetării. Scrierile
lui Vulcănescu propun, cum spuneam, un mod de a gândi. Așa cum nu
poți să faci ontologie fără să ții seama, spre pildă, de clasicele tabele
ale categoriilor sau, mai de curând, de ecsistențialele lui M. Heidegger,
tot astfel, pentru gândirea românească, Vulcănescu constituie un punct
obligatoriu de referință. Dincolo de noi, un singur lucru: simțământul
existenței unei ordine românești de valori. A unei ordini absolute,
care, deși nemărturisită și poate disprețuită, dăinuiește de totdeauna în
noi, chiar împotrivă-ne, ordine pentru care fiecare din noi e martor și
instrument chemat s-o strălucească în fața universului întreg, ca pe o
justificare proprie. Ceva care, dacă e poate întunecat azi, va străluci
mâine. Ceva a cărui împărăție va veni ca un destin, ca un mijloc de
universalizare a noastră înșine, de mântuire
ordinea lucrurilor
românești.
|