BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 4 (462) Aprilie 2004

CENTENAR MIRCEA VULCĂNESCU

de

Mircea DIACONU

Între Nae Ionescu și Constantin Noica

Deschiderea către istoria filosofiei a lui Mircea Vulcănescu

 

Valorizarea istorică îmbină obiectivitatea cu su­biec­tivitatea, continuitatea cu discontinuitatea, devenirea cu perenitatea. Totdeauna situăm o personalitate într-o epocă (este „fiu al timpului” său), într-un ansamblu de împrejurări sociale, culturale, ideologice ale epocii și ale comunității dintr-o epocă istorică, o privim, o analizăm și o valorizăm în relație cu predecesorii imediați, în­de­osebi cu profesorii, cu mentorii, cu colegii de generație și totodat㠗 cînd perspectiva istorică o permite — dacă a fă­cut „pui”, dacă a lăsat „urmași”, în ce măsură înrîurește sta­rea viitoare a spiritualității naționale.

De-un astfel de gînd mă agăț și cu un astfel de gînd mă apropii de deschiderea lui Mircea Vulcănescu înspre, că­tre istoria filosofiei. Și-l pun în relație asertorică, acum, doar cu Nae Ionescu și cu Constantin Noica. Și îl pun doar cu ei — unul ca magistru, altul ca prieten într-ale ideilor și continuator al unui gînd (râs-bu­nător al unui început și neîmplinit gînd vulcănescian), al unui gănd al clasicei „tinere gene­rații” interbelice.

În chip paradoxal și totdată coerent ideatic, Nae Ionescu n-a crezut în istorie în ge­nere, nici în aceea a spiritului — și a predat, întru o echilibrare spirituală cu sine și cu obiectul reflecției didactice, cursuri de metafizică (sistematică) și de istorie a metafizicii, cursuri de logică (sistematică) și de istorie a logicii.

Iar într-o specifică continuitate și discontinuitate cu Nae Ionescu (profesorul ale că­rui cursuri nu le-a audiat ca student, în vremea studenției, „profesorul” al cărui strălucit „elev” este), Constantin Noica a făcut filosofie cu istoria filosofiei — după propria-i mărtu­risire-valorizare — și a creat un sistem filosofic (fiind singurul creator de sistem filosofic din cadrul școlii filosofice a lui Nae Ionescu).

Mircea Vulcănescu a „suferit” de enciclopedism, de o bună și nețărmurită des­chi­dere către cîteva domenii teoretice și de o profundă adîncire în cîteva problematici pentru un domeniu sau altul. Dacă aducem vorba despre istoria filosofiei și luminăm acum studii­le, articolele, cronicile ori... proiectele atingătoare de, ba, bine așezate chiar în acest domeniu cu caracter filosofic, ne stau în față, în primul rînd de bănci, amplele studii: Două ti­puri de filosofie medievală, Filosofia morală engleză în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, Max Scholer, Filosofia românească contemporană și Introducerea (scrisă în co­la­bo­­rare cu Constantin Noica) la Istoria logicii a lui Nae Ionescu.

Din bibliografia vulcănesciană (așezată într-o carte), se evidențiază și articolul În mar­ginea centeneralului lui Taine, textul conferinței-studiu Ideea de Dumnezeu în fi­lo­so­fia Tomei din Aquino, lecția Etica lui Kant, cîteva articole despre viziunea filosofică a lui Nae Ionescu, chiar și Filosofia lui Freud.

Lor li se adaugă cîteva cronici, recenzii la cărți semnate de Lucian Blaga și P. P. Negu­lescu ori la o traducere făcută de Valeriu Iordăchescu din Jacques Maritain; încă și notele po­lemice cu I.Brucăr, privitoare la un comentariu al lui Nae Ionescu în marginea Criticii ra­țiunii practice a lui Kant.

Totodată, luăm în seamă și elementele ce țin de istoria filosofiei din Teoria și socio­logia vieții economice sau dezvăluirea unor fundamente speculative aristotelice în siste­mul sociologic al lui Dimitrie Gusti.

Rostul acestor rînduri este de a semnala deschiderea către istoria filosofiei a lui Mir­cea Vulcănescu și am convingerea că se vor înfăptui, în deceniile ce vin, studii de anali­ză pătrunzătoare și de valorizare istorico-filosofică. Deocamdată, cu prilejul aniversar al cen­tenarului nașterii, doar evidențiez deschiderea — sub varii determinări, înrîuriri, con­diționări, motivații — către filosofia universală și cea românească, din cea universală către un anume moment al evului mediu, către un altul — insuficient cercetat la noi — al fi­lo­so­fiei moderne, un altul situat la confluența dintre filosofia modernă și cea contemporană, mo­ment ilustrat de Max Scheler, și altul aflat în deschiderea epocii contemporane, cel pe ca­re de a se constitui în anii '20 și reprezentat de Jacques Maritain.

Dacă pentru cele dintîi momente interesul teoretic și istoric s-a delimitat, s-a finali­zat și s-a concretizat în studii tipărite — căci erau fapte de demnitate istorică, așezate în is­to­ria filosofiei universale —, deschiderea către neotomistul Maritain — pe care l-a cunoscut per­sonal, la ale cărui întruniri de la Meudon din anii '27 și '28 a participat — a fost, este mai ma­re și, fiind o viziune în marș filosofic (să ne reamintim că Maritain elaborează și ti­părește marea majoritate a lucrărilor lui după acest moment filosofic...), căutările, cerce­ta­rea, meditarea n-au mers pînă la finalizarea într-un studiu definitivat. Este o manifestare in­suficient cunoscută chiar și de cei care au văzut și au adulmecat comoara filosofică din ”cele două lăzi” vulcănesciene. Să sperăm că în curînd vom da de fundul lăzii...

*

Fără a ambiționa să fie și un istoric al filosofiei, Mircea Vulcănescu este o bună că­lă­uză-comentatoare și interpretă către lucrările propriu-zise ale cîtorva importanți gînditori creatori, pentru o mai adecvată cunoaștere a tomismului și a augustinismului, a mo­raliștilor englezi moderni, a lui Max Scheler și a lui Nae Ionescu (deocamdată, pînă cînd o­pe­ra acestuia se va așeza în Opere...).