Între Nae Ionescu și Constantin Noica
Deschiderea către istoria filosofiei a lui
Mircea Vulcănescu
Valorizarea istorică îmbină obiectivitatea cu
subiectivitatea, continuitatea cu discontinuitatea, devenirea cu
perenitatea. Totdeauna situăm o personalitate într-o epocă (este fiu al
timpului său), într-un ansamblu de împrejurări sociale, culturale,
ideologice ale epocii și ale comunității dintr-o epocă istorică, o privim,
o analizăm și o valorizăm în relație cu predecesorii imediați, îndeosebi
cu profesorii, cu mentorii, cu colegii de generație și totodată cînd
perspectiva istorică o permite dacă a făcut pui, dacă a lăsat
urmași, în ce măsură înrîurește starea viitoare a spiritualității
naționale.
De-un
astfel de gînd mă agăț și cu un astfel de gînd mă apropii de deschiderea
lui Mircea Vulcănescu înspre, către istoria filosofiei. Și-l pun în
relație asertorică, acum, doar cu Nae Ionescu și cu Constantin Noica. Și
îl pun doar cu ei unul ca magistru, altul ca prieten într-ale ideilor și
continuator al unui gînd (râs-bunător al unui început și
neîmplinit gînd vulcănescian), al unui gănd al clasicei tinere
generații interbelice.
În chip
paradoxal și totdată coerent ideatic, Nae Ionescu n-a crezut în istorie în
genere, nici în aceea a spiritului și a predat, întru o echilibrare
spirituală cu sine și cu obiectul reflecției didactice, cursuri de
metafizică (sistematică) și de istorie a metafizicii, cursuri de logică
(sistematică) și de istorie a logicii.
Iar
într-o specifică continuitate și discontinuitate cu Nae Ionescu
(profesorul ale cărui cursuri nu le-a audiat ca student, în vremea
studenției, profesorul al cărui strălucit elev este), Constantin Noica
a făcut filosofie cu istoria filosofiei după propria-i
mărturisire-valorizare și a creat un sistem filosofic (fiind singurul
creator de sistem filosofic din cadrul școlii filosofice a lui Nae
Ionescu).
Mircea
Vulcănescu a suferit de enciclopedism, de o bună și nețărmurită
deschidere către cîteva domenii teoretice și de o profundă adîncire în
cîteva problematici pentru un domeniu sau altul. Dacă aducem vorba despre
istoria filosofiei și luminăm acum studiile, articolele, cronicile ori...
proiectele atingătoare de, ba, bine așezate chiar în acest domeniu cu
caracter filosofic, ne stau în față, în primul rînd de bănci, amplele
studii: Două tipuri de filosofie medievală, Filosofia morală engleză
în secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, Max Scholer, Filosofia românească
contemporană și Introducerea (scrisă în colaborare cu Constantin
Noica) la Istoria logicii a lui Nae Ionescu.
Din
bibliografia vulcănesciană (așezată într-o carte), se evidențiază și
articolul În marginea centeneralului lui Taine, textul
conferinței-studiu Ideea de Dumnezeu în filosofia Tomei din Aquino,
lecția Etica lui Kant, cîteva articole despre viziunea filosofică a
lui Nae Ionescu, chiar și Filosofia lui Freud.
Lor li se
adaugă cîteva cronici, recenzii la cărți semnate de Lucian Blaga și P. P.
Negulescu ori la o traducere făcută de Valeriu Iordăchescu din Jacques
Maritain; încă și notele polemice cu I.Brucăr, privitoare la un
comentariu al lui Nae Ionescu în marginea Criticii rațiunii practice
a lui Kant.
Totodată,
luăm în seamă și elementele ce țin de istoria filosofiei din Teoria și
sociologia vieții economice sau dezvăluirea unor fundamente
speculative aristotelice în sistemul sociologic al lui Dimitrie Gusti.
Rostul
acestor rînduri este de a semnala deschiderea către istoria filosofiei a
lui Mircea Vulcănescu și am convingerea că se vor înfăptui, în deceniile
ce vin, studii de analiză pătrunzătoare și de valorizare
istorico-filosofică. Deocamdată, cu prilejul aniversar al centenarului
nașterii, doar evidențiez deschiderea sub varii determinări, înrîuriri,
condiționări, motivații către filosofia universală și cea românească,
din cea universală către un anume moment al evului mediu, către un altul
insuficient cercetat la noi al filosofiei moderne, un altul situat la
confluența dintre filosofia modernă și cea contemporană, moment ilustrat
de Max Scheler, și altul aflat în deschiderea epocii contemporane, cel pe
care de a se constitui în anii '20 și reprezentat de Jacques Maritain.
Dacă
pentru cele dintîi momente interesul teoretic și istoric s-a delimitat,
s-a finalizat și s-a concretizat în studii tipărite căci erau fapte de
demnitate istorică, așezate în istoria filosofiei universale ,
deschiderea către neotomistul Maritain pe care l-a cunoscut personal,
la ale cărui întruniri de la Meudon din anii '27 și '28 a participat a
fost, este mai mare și, fiind o viziune în marș filosofic (să ne
reamintim că Maritain elaborează și tipărește marea majoritate a
lucrărilor lui după acest moment filosofic...), căutările, cercetarea,
meditarea n-au mers pînă la finalizarea într-un studiu definitivat. Este o
manifestare insuficient cunoscută chiar și de cei care au văzut și au
adulmecat comoara filosofică din cele două lăzi vulcănesciene. Să sperăm
că în curînd vom da de fundul lăzii...
*
Fără a
ambiționa să fie și un istoric al filosofiei, Mircea Vulcănescu este o
bună călăuză-comentatoare și interpretă către lucrările propriu-zise ale
cîtorva importanți gînditori creatori, pentru o mai adecvată cunoaștere a
tomismului și a augustinismului, a moraliștilor englezi moderni, a lui
Max Scheler și a lui Nae Ionescu (deocamdată, pînă cînd opera acestuia
se va așeza în Opere...).
|