Vasile
DAN
Un roman cu îngeri și moldoveni
Printre
cărțile de proză de după 1989 care aduc ceva nou față de cele de dinainte,
scrise cum se știe sub cenzură și autocenzură, ultima fiind mult mai tare decît
prima, într-atît încît spre finalul dicaturii o și făcuse pe prima inutilă
substanță epică, personaje, construcție românească, mijloace literare
neconvenționale, chiar o viziune nouă epică îmi amintesc de una singură, deși
or fi mai multe: Simion liftnicul, roman cu îngeri și moldoveni (Ed.
Compania, 2001). Romanul cu îngeri și moldoveni al lui Petru Cimpoeșu este
unul foarte ciudat, dezamăgește orice orizont de așteptare al gustului format
pentru romane tradiționale sau pentru cele cu care ne-au obișnuit prozatorii
români canonizați ai ultimelor patru-cinci decenii. Simion liftnicul
este un fel de reportaj metafizic, incredibil ca formulă acuțit ironic și cu
un umor irezistibil, superior intelectual așadar, un arsenal alcătuit din
elemente disparate, contradictorii, greu compatibile, devenit însă sub viziunea
originală a autorului impecabil. Spun reportaj metafizic în sesnsul că autorul
explorează viața densă, concentrată într-un bloc de locuințe dintr-un oraș din
Moldova, Bacăul (referințe sînt directe, reale, precise, precum în orice gen
jurnalistic), un bloc de locuințe în sensul că viețile sunt masificate, presate
claie peste grămadă, intersectîndu-se inevitabil în orice clipă, nu o dată
indecent și impudic, o viață fără orizont și perspectivă precum într-un ghetou,
precum într-un internat pentru adulți cu familii cu tot. E un fel de a privi
viața de aici cu un ochi îngăduitor-critic, chiar tandru, chiar dacă nespus de
ironic, precum o joacă serioasă de copii solitari de dincolo, de pe celălalt
mal, cel al Vieții de Apoi. Ceea ce se vede în România acestor ani de tranziție
este o mare vînzoleală de larve abia ieșite din oul originar al Revoluției, al
Evenimentelor din 1989 cum o numește peste tot Petru Cimpoeșu. Sînt zilele, după
autor, nu ale Facerii lumii, ci cele ale Re-facerii ei după păcat, iar spațiul,
un imens, colosal, cacofonic Purgator. În el lumea este regurgitată din gura lui
Dumnezeu care o ferojează din materia preexistentă, al cutumei neaoșe și al
toxinelor ei transmise în noul context politic, social, moral și religios este
sublim și ridicol în egală măsură, inocent și vinovat așijderea.
Petru
Cimpoeșu imaginează cu îndrăzneală situații la limită. De exemplu, în 2000, cea
mai șocantă: la alegerile prezidențiale din România, văzînd că nu și nu, poporul
român nu se poate smulge de unul singur, prin proprie voință, din promiscuitate
și indecizie, hotărește să coboare El însuși, Iisus Cristos în mijlocul lui, așa
cum o mai făcuse nu demult, pentru trei zile, în decembrie 1989. O blasfemie
pentru unii, nu și în viziunea artistică a lui Petru Cimpoeșu. Mîntuitorul
candidează, sacrificîndu-se încă o dată pentru noi, la președinția României, și
încă în ipostaza umilitoare de contracandidat al domnului Ion Iliescu. Programul
lui este simplisim: Decalogul. Ce vor alege românii? În fond ei sînt creștini
dintotdeauna încă de la etnogeneză. După un moment de entuziasm fără margini,
tot mai mulți români dau însă încet, încet înapoi. La început cu vocea joasă, cu
vorba într-o parte, apoi tot mai clară, în față. Cum adică să nu mai furi? Din
ce vom trăi atunci? Cum adică să nu mai minți? Cine ne va mai crede atunci? Cum
adică să ne iubim aproapele, chiar tot vrăjmașul? Adică și pe unguri? Adică și
pe jidani? Apoi cu și mai mare îndrăzneală: în fond Iisus Cristos este ortodox
de-al nostru sau greco-catolic?
Și, ca o
ultimă grea îndoială: cum, un evreu la președinția României? Să fie ales mai
întîi în SUA, acolo se poate orice.
Nu știu dacă
Simion liftnicul a avut sau nu succesul enorm anticipat de editor, de
Petru Romoșan, la lansarea cărții. Dar care roman sau carte de poeme în limba
română a zguduit în acești ani box-office-ul? Nu știu nici dacă există
vreun manual alternativ de literatură română pentru licee care să-l fi inclus
spre a fi predat în școală. Nu știu nici măcar dacă marii noștri critici
literari în viață l-au recenzat (eu n-am prea văzut foarte multe cronici, deși
cîteva totuși au fost, să recunoaștem. chiar un editorial pe prima pagină
într-un mare cotidian în care cartea lui Petru Cimpoeșu era considerată
evenimentul literar de ruptură al primului deceniu post-decembrist). Poate mai
mult, m-am lăsat și eu furat de spectacolul ei spumos, încîntător la toate
nivelele: al scriiturii vii, agile, spirituale cum puține altele, al
perspectivei ucigător-ironice, prin care sînt căutate și surprinse personajele,
relațiile dintre ele, fondul lor uman demonizat, umil, inocent, cumva
dostoievskian, cel al înglodării în patimi și păcate mărunte, dar deopotrivă și
cel al dorințelor grandioase dar inocente de înălțare, de izbăvire prin
politică, prin afaceri (adică prin bani, cît mai mulți bani), prin credință.
E vorba în
fond de o lume mică: cu puseurile ei atavice, cu zvîrcolirile ei caraghioase și
nevinovate într-o vreme în care toți par căzuți direct din lună, o lume a
libertății și a democrației incipiente, a mimării regulilor și normelor ei
civilizatorii ca inițiere neîndemînatică în practicarea ei efectivă. E vorba de
lumea noastră românească în acest început de veac și mileniu. Cumva o lume de
după Apocalipsă. |