BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (469-470) Noiembrie-Decembrie 2004

ZILELE REVISTEI FAMILIA

Ediția a XIV-a

28-29 octombrie 2004

Lucian Dan TEODOROVICI

Cercul nostru strîmb și vicios

 

Probabil dup㠒89 n-a existat un moment mai potrivit pentru o discuție amplă cu privire la soarta prezentă și viitoare a roma­nu­lui românesc. Întrebarea care se pune este însă dacă are cine să facă o asemenea discuție, folosindu-se de mijloace critice obiective. Spun asta întrucît reacția – nu generală, ci venind numai dinspre, surprinzător, o parte a criticilor și scriitorilor anilor optzeci sau nouăzeci – la proza apărută în ultimul timp, cu precădere în anul 2004, a fost neașteptată pentru mulți dintre cei care au considerat că literatura română, după o perioadă în care a respirat mai greu, își poate reveni.

Mai exact, am sperat, atît ca editor, cît și ca scriitor, că se va observa măcar faptul care, în ce mă privește, este extrem de bine conturat: prin aparițiile editoriale din ultima vreme, în special cele din „Ego. Proza” Editurii Polirom, dar și prin cărțile unor Alexandru Vakulovski, Cornel Mihai Ungureanu sau Ioana Bradea, proza noastră impune o abordare mult mai amplă, pentru că se produce nu doar o schimbare de generații, ci, în opinia mea, și una de paradigmă. Sigur, nu mă așteptam la o unanimitate în a fi, vorba fotbalistului român, pozitivi, însă nu mă așteptam, în același timp, la o încrîncenare, de multe ori nejustificată, în a trata absolut superficial paradigma și a vulgariza aceste apariții prin includerea lor în zona literaturii pornografice.

Nu pot să trec peste criticii – în special tineri, totuși, cu toate că și numeroși critici de mult consacrați au analizat fenomenul cît se poate de pertinent – care n-au evitat să se pronunțe clar, pe text, vorbind și despre punctele slabe, dar și despre ceea ce aduc nou aceste cărți, despre ce pot însemna ele pentru evoluția literaturii noastre și așa mai departe. Cum însă intervențiile de acest tip nu sînt un subiect, ele făcînd parte din normal, mă voi referi la celelalte, intervențiile publice absolut neprofesioniste, dar destul de multe și, mai cu seamă, destul de importante.

O să încep, probabil nu cu suficientă eleganță, dar pentru că vine în sprijinul argumentului, cu propria-mi persoană și cu o situație care este într-un anume mod emblematică pentru un anumit tip de reacții la literatura anului 2004: mi-am descoperit, absolut întîmplător, cartea publicată anul acesta, Atunci i-am ars două palme, discutată la o emisiune de televiziune. Flatant, pe de o parte. Șocant, pe de alta, cînd am văzut că distinsa invitată includea cartea mea în „noua literatură pornografică”, vorbea despre lipsa de moralitate pe care o transmiteam publicului, despre, încheind retoric cu: „Ce contează talentul în afara valorilor morale?” (sau ceva de genul ăsta). Una peste alta, îmi era mai mult decît evident că invitata nu citise un rînd din cartea mea, care este una „cuminte”, absolut lipsită de trimiteri spre sex, absolut lipsită de un limbaj ce-ar putea fi acuzat, în vreun fel sau altul, de vulgaritate. Nu vorbesc deci despre valoare, vorbesc despre o realitate cît se poate de verificabilă: nimic „scandalos” în cartea mea, deși nu m-aș fi sfiit să abordez asemenea teme.

Spuneam că este o exemplificare a unui anumit mod de a ne exprima părerea despre cărți – dar, din păcate, nicidecum singura. Alți colegi „de colecție” – evit să-i numesc și de generație, pentru a nu intra într-o discuție pe această tem㠖 mi-au povestit cum au asistat la adevărate tirade în public ale unor personalități literare, în care eram acuzați, „la grămadă”, de pornografie, pornofilie sau alte tîmpenii. Dincolo de stupiditatea termenilor, categorisirea acesta printr-o generalizare pe care mai toți tinerii scriitori au respins-o de cîte ori au avut ocazia este descalificantă tocmai pentru cei care apelează la ea. Nu poți vorbi despre așa ceva după ce ai citit cărțile lui Cezar Paul Bădescu, T.O. Bobe, Dan Lungu, Radu Pavel Gheo, Cosmin Manolache, Bogdan Suceavă, Cătălin Mihuleac, Veronica A. Cara și așa mai departe, cărți care nu permit nici măcar asocierea, fie ea oricît de tendențioasă, cu acești termeni. Lăsînd la o parte faptul că nu poți cataloga sau, să-i spunem, rezuma la chestiuni de limbaj al personajelor alte cărți ale autorilor tineri, precum Ioana Bradea, Alexandru Vakulovski, Ionuț Chiva, Adrian Schiop, Claudia Golea, Ioana Baetica sau Dragoș Bucurenci. Îmi vine greu să înțeleg, spre exemplu (deși am încercat să mă feresc de exemple) cum poate fi coborît în derizoriu, pe motiv că este „pornografic”, extraordinarul roman al lui Ionuț Chiva, 69.

Problema, din punctul meu de vedere, nu este dacă respectivele cărți sînt pornografice sau nu, ci dacă ele sînt astfel în interiorul ori în afara literaturii. La nivel de declarație de principiu, cred că tot asta este și problema contestatarilor acestui nou val literar. Dincolo de declarația de principiu însă, ei ar mai trebui să facă un mic pas, dar nu întru totul neimportant: să citească volumele apărute în ultimul timp înainte de a hotărî că ele sînt, vor fi rebuturi ale istoriei literare.

Din păcate, impresia mea este că ne apropiem tot mai mult și în literatură de un discurs de tip politic, în care nu programul „adversarului” ne interesează, ci găsirea unor eventuale slăbiciuni în programul lui, slăbiciuni de care să ne folosim pentru a-l doborî. Culmea este că în literatură, în principiu, locurile „eligibile” nu sînt limitate, prin urmare, lupta ar putea fi ceva mai destinsă. Sînt unii însă care-mi atrag atenția, cînd fac această observație, că, dimpotrivă, în vreme ce în politică miza este una telurică, adică un scaun la masa bogaților, în literatură miza tinde spre divin, lupta ducîndu-se pentru un scaun de „nemuritor”. Oricît de ridicolă este, mă tem că această explicație cuprinde în ea destul, prea mult adevăr.

Așa că revin la ceea ce spuneam la început: trăim, într-adevăr, un foarte potrivit moment pentru a pune în discuție „romanul românesc între prezent și viitor”, pentru că, așa pare, avem în sfîrșit de la ce să pornim. Necazul este însă, mă tem, că  nu prea avem unde să ajungem. Iar asta întrucît, în dulcele stil românesc, orice discuție începe cu concluzia. Și, de vreme ce concluzia n-are cum să fie pertinentă, cît timp ea e dată înainte de a avea elementele cele mai importante, iată-ne în plin cerc vicios. Și cît se poate de strîmb totodată.