Lucian
Dan TEODOROVICI
Cercul nostru strîmb și vicios
Probabil
după 89 n-a existat un moment mai potrivit pentru o discuție amplă cu privire
la soarta prezentă și viitoare a romanului românesc. Întrebarea care se pune
este însă dacă are cine să facă o asemenea discuție, folosindu-se de mijloace
critice obiective. Spun asta întrucît reacția nu generală, ci venind numai
dinspre, surprinzător, o parte a criticilor și scriitorilor anilor optzeci sau
nouăzeci la proza apărută în ultimul timp, cu precădere în anul 2004, a fost
neașteptată pentru mulți dintre cei care au considerat că literatura română,
după o perioadă în care a respirat mai greu, își poate reveni.
Mai exact,
am sperat, atît ca editor, cît și ca scriitor, că se va observa măcar faptul
care, în ce mă privește, este extrem de bine conturat: prin aparițiile
editoriale din ultima vreme, în special cele din Ego. Proza Editurii Polirom,
dar și prin cărțile unor Alexandru Vakulovski, Cornel Mihai Ungureanu sau Ioana
Bradea, proza noastră impune o abordare mult mai amplă, pentru că se
produce nu doar o schimbare de generații, ci, în opinia mea, și una de
paradigmă. Sigur, nu mă așteptam la o unanimitate în a fi, vorba fotbalistului
român, pozitivi, însă nu mă așteptam, în același timp, la o încrîncenare,
de multe ori nejustificată, în a trata absolut superficial paradigma și a
vulgariza aceste apariții prin includerea lor în zona literaturii pornografice.
Nu pot să
trec peste criticii în special tineri, totuși, cu toate că și numeroși critici
de mult consacrați au analizat fenomenul cît se poate de pertinent care n-au
evitat să se pronunțe clar, pe text, vorbind și despre punctele slabe, dar și
despre ceea ce aduc nou aceste cărți, despre ce pot însemna ele pentru evoluția
literaturii noastre și așa mai departe. Cum însă intervențiile de acest tip nu
sînt un subiect, ele făcînd parte din normal, mă voi referi la celelalte,
intervențiile publice absolut neprofesioniste, dar destul de multe și, mai cu
seamă, destul de importante.
O să încep,
probabil nu cu suficientă eleganță, dar pentru că vine în sprijinul
argumentului, cu propria-mi persoană și cu o situație care este într-un anume
mod emblematică pentru un anumit tip de reacții la literatura anului 2004: mi-am
descoperit, absolut întîmplător, cartea publicată anul acesta, Atunci i-am
ars două palme, discutată la o emisiune de televiziune. Flatant, pe de o
parte. Șocant, pe de alta, cînd am văzut că distinsa invitată includea cartea
mea în noua literatură pornografică, vorbea despre lipsa de moralitate pe care
o transmiteam publicului, despre, încheind retoric cu: Ce contează talentul în
afara valorilor morale? (sau ceva de genul ăsta). Una peste alta, îmi era mai
mult decît evident că invitata nu citise un rînd din cartea mea, care este una
cuminte, absolut lipsită de trimiteri spre sex, absolut lipsită de un limbaj
ce-ar putea fi acuzat, în vreun fel sau altul, de vulgaritate. Nu vorbesc deci
despre valoare, vorbesc despre o realitate cît se poate de verificabilă: nimic
scandalos în cartea mea, deși nu m-aș fi sfiit să abordez asemenea teme.
Spuneam că
este o exemplificare a unui anumit mod de a ne exprima părerea despre cărți
dar, din păcate, nicidecum singura. Alți colegi de colecție evit să-i numesc
și de generație, pentru a nu intra într-o discuție pe această temă mi-au
povestit cum au asistat la adevărate tirade în public ale unor personalități
literare, în care eram acuzați, la grămadă, de pornografie, pornofilie sau
alte tîmpenii. Dincolo de stupiditatea termenilor, categorisirea acesta printr-o
generalizare pe care mai toți tinerii scriitori au respins-o de cîte ori au avut
ocazia este descalificantă tocmai pentru cei care apelează la ea. Nu poți vorbi
despre așa ceva după ce ai citit cărțile lui Cezar Paul Bădescu, T.O. Bobe, Dan
Lungu, Radu Pavel Gheo, Cosmin Manolache, Bogdan Suceavă, Cătălin Mihuleac,
Veronica A. Cara și așa mai departe, cărți care nu permit nici măcar asocierea,
fie ea oricît de tendențioasă, cu acești termeni. Lăsînd la o parte faptul că nu
poți cataloga sau, să-i spunem, rezuma la chestiuni de limbaj al personajelor
alte cărți ale autorilor tineri, precum Ioana Bradea, Alexandru Vakulovski,
Ionuț Chiva, Adrian Schiop, Claudia Golea, Ioana Baetica sau Dragoș Bucurenci.
Îmi vine greu să înțeleg, spre exemplu (deși am încercat să mă feresc de
exemple) cum poate fi coborît în derizoriu, pe motiv că este pornografic,
extraordinarul roman al lui Ionuț Chiva, 69.
Problema,
din punctul meu de vedere, nu este dacă respectivele cărți sînt pornografice sau
nu, ci dacă ele sînt astfel în interiorul ori în afara literaturii. La nivel de
declarație de principiu, cred că tot asta este și problema contestatarilor
acestui nou val literar. Dincolo de declarația de principiu însă, ei ar mai
trebui să facă un mic pas, dar nu întru totul neimportant: să citească volumele
apărute în ultimul timp înainte de a hotărî că ele sînt, vor fi rebuturi ale
istoriei literare.
Din păcate,
impresia mea este că ne apropiem tot mai mult și în literatură de un discurs de
tip politic, în care nu programul adversarului ne interesează, ci găsirea unor
eventuale slăbiciuni în programul lui, slăbiciuni de care să ne folosim pentru
a-l doborî. Culmea este că în literatură, în principiu, locurile eligibile nu
sînt limitate, prin urmare, lupta ar putea fi ceva mai destinsă. Sînt unii însă
care-mi atrag atenția, cînd fac această observație, că, dimpotrivă, în vreme ce
în politică miza este una telurică, adică un scaun la masa bogaților, în
literatură miza tinde spre divin, lupta ducîndu-se pentru un scaun de
nemuritor. Oricît de ridicolă este, mă tem că această explicație cuprinde în
ea destul, prea mult adevăr.
Așa că revin
la ceea ce spuneam la început: trăim, într-adevăr, un foarte potrivit moment
pentru a pune în discuție romanul românesc între prezent și viitor, pentru că,
așa pare, avem în sfîrșit de la ce să pornim. Necazul este însă, mă tem, că nu
prea avem unde să ajungem. Iar asta întrucît, în dulcele stil românesc, orice
discuție începe cu concluzia. Și, de vreme ce concluzia n-are cum să fie
pertinentă, cît timp ea e dată înainte de a avea elementele cele mai importante,
iată-ne în plin cerc vicios. Și cît se poate de strîmb totodată. |