Vasile
SPIRIDON
În așteptarea romanului-fluviu
Principala
preocupare a oricărui creator o reprezintă calitatea estetică a operei sale iar
nu participarea la spectacolul reiterat al nesfârșitei noastre tranziții. Însă
nu toți scriitorii reacționează identic la stimulii exteriori și pe bună
dreptate Ion Simuț a detectat patru tipuri de comportamente estetice
(oportunist, evazionist, subversiv și disident) nu numai pentru perioada
comunistă, ci și pentru aceea postdecembristă, când presiunea ideologică a fost
substituită cu dictatura comercială a pieței. Îngrijorarea criticului orădean
vine, îndreptățită, din cauza faptului că adevărata provocare a tranziției este
una conjuncturală, întrucât impune vandabilitatea cărții ca marfă și recunoaște
doar scriitorul care se vinde (nu numai în sens mercantil, ci și moral). Cultura
de masă, produs tipic al societății cu același nume și sinonim al consumismului,
este rezultatul dominației clasei medii asupra mijloacelor de comunicare prin
care a reușit să facă a-i fi recunoscută propria definiție asupra societății și
culturii ca legitimă.
Imediat după
1989, unii romancieri din vechea gardă au părăsit masa de lucru și au luat o
pauză de inspirație, ocupând diverse funcții editoriale și
politico-administrative sau așteptând palidul alibi al timpurilor mai puțin
potrivnice creației. Alții s-au simțit dezorientați și, până una alta, au scos
ediții noi dintr-un simplu orgoliu auctorial iar nu în urma unei serioase
revizuiri a conștiinței lor estetice. Reeditările au fost supuse eroziunii
receptoare și s-au soldat cu eșecuri, întrucât cititorul aștepta altceva
(inclusiv, din partea unora, de pildă, să nu schimbe doar titlul sau să
precizeze că este o a doua ediție revăzută, adăugită, necenzurată ș.c.l.) și îi
trebuia indus un nou tip de ficțiune. Nu valoarea ca atare era pusă în discuție,
ci actualitatea formulei epice înseși, la care s-a adăugat și nesincronizarea
între intențiile, exigențele și gusturile cititorilor cu acelea ale editorilor.
Iar o altă categorie de romancieri, confundând cenzura ideologică cu autocenzura
estetică, au scos la iveală o literatură de sertar neconvingătoare, drept
chezășie a echivocității atitudinii lor în timpul unui regim ce ținea la loc de
cinste, alături de teatru, specia romanului și umplea cu apariții tolerabile
spațiile dintre rarele opere de referință și maculatură.
Romanul
nostru traversează o perioadă de evidente reordonări și remodelări, cu tot ceea
ce presupune evoluția conceptelor, a viziunii și a receptării lui. Imediat după
1989, epica amplă nu a putut lua distanța necesară față de realul absorbant. Or,
condiția romanescului presupune exilul interior măcar periodic, departe de
maculările prezentului, pentru a se putea trece în planul generalizărilor
decantatorii și a se organiza totalitatea semnificantă. Romancierul a crezut de
cuviință că nu poate rămâne cantonat în așa numita cândva zonă a intimismului
mărunt pentru a scrie o operă necontingentă într-o perioadă în care viața
socială se încâlcea într-un ghem de crize, era inventivă și oferea un convulsiv
spectacol, demn de ficțiunea cea mai aleasă, deloc searbădă și schematică.
Există tot felul de întrebări asupra schemelor de limbaj și conceptuale, tot
felul de raporturi ce se cereau redefinite în funcție de ruptura istorică
produsă și noi limite în sfera întrebărilor interioare, existențiale, care
trebuiau autoimpuse pentru radicalizarea conștiinței romanești (scăzută inițial
la un nivel alarmant, întrucât nu doar cititorii, ci și creatorii nu mai credeau
în ficțiune, așa cum se întâmplase la apogeul vechiului regim).
În prima
jumătate a deceniului trecut, testimonialul (literatura mărturiilor, a
mărturisirilor și a jurnalului) a copleșit ficționalul (livresc ori speculativ)
care înainte trecea, prin eschivă romanescă, în plan imaginativ racilele
sociale. Această mutație psihologică creată de non-fictiv (cu largul concurs al
televiziunii, al presei și al culturii de piață: erotism, violență, policier,
exotism, spiritualism, ezoterism, anticipație ș.a.) a tentat să eludeze
structura elaborată și decontextualizată temporal cu spontaneitatea autenticului
trăit. Oglindirea nudă a faptelor, în expresie directă, a luat locul
transfigurării și limbajului aluziv. Totodată, este explicabil ca
suprasaturația de textualism forma cea mai adecvată a esopismului, generat de
cenzură, și din care au rămas tehnicile cele mai rafinate, deși a ajuns în
fundătură autoparodică și autopastișatoare și înflorirea genurilor
biograficului să fi redeșteptat dorința experienței virtuale și a revenirii la
cotidian.
Romanescul
și-a luat o necesară pauză de reflecție, de detașare istorică, pentru a-și
reorienta mutațiile epice. S-a recăpătat plăcerea de a povesti de dragul
povestirii, fără prea mari ambiționări autoreflexive logocentriste și
metaficționale, cu personaje nu de hârtie, ci bine motivate social și
psihologic. Narațiunea este raportată la Istoria trăită și prezentă sau la ceea
ce i se întâmplă unei subiectivități confruntate cu problematica timpului său.
Cred că o bună parte din miză va fi pusă pe coerența reflexivă a universului
creat și suficient sieși, iar nu pe impactul psihologic al mărturiei
zguduitoare, dar datate și rareori semnificative în ordine estetică. Această
nouă ipostază a paradigmei realiste, ce cuprinde viața în toate manifestările ei
autentice, este lipsită de tradiționala componentă etică și documentară, dar
beneficiază de experimentele neo-realistice ale secolului trecut, placate de
intrarea în factual a unei părți a prozei noastre din anii optzeci. Este vorba
despre acea componentă a realismului nonclasic care înseamnă prezentificarea
continuă a realului, reflectarea lui printr-un sistem de convenții adecvat. Iar
romanul reprezintă forma de expresie privilegiată în căutarea unei modalități
care să permită atât cuprinderea, cât și nuanțarea modificărilor survenite în
epistema ultimului deceniu.
Din moment
ce ultimele două promoții literare nu mai practică exclusivismul de gen, totul
se deschide nu doar stilurilor diferite, ci și posibilităților diverse de
exprimare, textele acoperind un spectru extrem de larg și de variat.
Nemaicrezând în roman și, mai ales, înțelegând să folosească această denumire
încă prestigioasă pentru a califica o mulțime de lucruri, printre care chiar
negarea speciei în chestiune, prozatorii noștri se îndreaptă acum instinctiv
spre formule care relativizează la tot pasul, spre scrierea interdisciplinară:
roman-jurnal de lectură, roman-parabolă, roman-fragment, roman-eseu etc. Poemul
se vede anulat ca entitate revelatorie fulgurantă și presupune de acum
capacitatea exprimării unei viziuni integratoare. O tendință majoră, tipic
postmodernistă, a literaturii actuale este aceea către totalitate, către sinteza
tuturor contradicțiilor prin colaționare, ceea ce presupune un joc cu mai multe
strategii, dincolo de orice presupoziție de gen și specie, dincolo de granița
mereu schimbătoare dintre sensul literal și cel literar.
Poezia este
situată în continuare în fruntea ierarhiei genurilor, poziție care ar merita să
fie discutată și contestată atât în privința comparării valorii operelor ca
atare din clase diferite, cât și a impactului asupra publicului. S-a dus epoca
romantică, a plasării poematicului înaintea literaturii și deci și înaintea
romanului. Cu atât mai mult cu cât în ultimul timp interesul
cititorilor pentru proză nu a scăzut sub nivelul celui manifestat față de
poezie. Dimpotrivă. Însă creatorii acordă în continuare un credit mai consistent
acesteia din urmă, poate pentru că poezia s-a dovedit a fi întotdeauna un gen cu
virtuți de pionierat, oferind experimentalismului de orice fel condiții mai
prielnice de manifestare. Mobilitatea poeților în privința schimbării
registrului tematic este mult mai mare decât aceea a prozatorilor, întrucât
epistema constructelor de amploare (în speță, romanul) cere mai mult timp de
gestație și înșiși romancierii se maturizează mai greu decât poeții. Autorii de
proză se simt mai în largul lor atunci când este vorba de reformularea
expresiei.
Această
tendință nu este deloc surprinzătoare, dacă ținem cont de faptul că
narativitatea s-a extins în ultimele decenii și asupra poeziei. Astăzi se scrie
o poezie pluralistă, experimentatoare de coduri și limbaje, de vocabular și de
nivele diferite de comunicare, dar ea se lasă influențată, de asemenea, de proză
și de oralitate. Este vorba despre un prozaism semnificativ în măsura în care
este subiectivizat la maximum interesul manifestat pentru fenomenal, cotidian
sau efemer. Expresia poeziei contemporane interferează permanent cu altele,
existând o contaminare reciprocă a genurilor. Realității faptelor transpuse
estetic nu i se mai acordă alegerea doar a unui singur limbaj, metafizic,
autoreflexiv, vizionar, intranzitiv, voit opac etc.
Nu cred că
poeții-prozatori s-ar deosebi prin ceva hotărâtor față de prozatorii sadea:
ambele categorii încearcă asumarea unei noi forme a conștiinței morale
consecutive momentului 1989. Orice mutație importantă de accent suferită în
sfera sensibilității, ca și în aceea a conștiinței, este anticipată de o
revoluție la nivelul formei. Un nou tip de sensibilitate are nevoie de noi
structuri și forme aferente. Astfel, proza redevine centrată pe acțiune și
acordă respect cerințelor cititorului dornic de epic pur, de ascultare de
povestiri exemplare dar și banale, în mijlocul unei adunări liniștite, departe
de zgomotul experimentalist. Personajele nu mai concurează cu zămislitorii lor,
nu mai încearcă să li se substituie sau să le divulge dedesubturile meseriei.
Ele încep să se lepede de croiala de mucava, căpătând prin aceasta un plus de
verosimilitate.
Este nevoie
de personaje viabile în măsura în care se impune ca povestea să lifteze tot ceea
ce se află în subtext la înălțimea dată de nivelul explicit al textului. Nu mai
merg exercițiile de pură virtuozitate lexicală. Proza ultimilor ani este deja
una scrisă cu fața întoarsă binevoitor spre realitate și spre cititori.
Bineînțeles că și paleta opțională a prozatorilor care vin dinspre poezie rămâne
la fel de diversificată ca și în cazul celorlalți: de la structura
romanului-frescă, caleidoscopic ori parabolic până la epicul apocaliptic sau
profetic, ce depășește atât realismul cât și fantasticul. Perspectiva înalt
metafizică alternează cu una joasă, aderentă la cotidian, ce nu cultivă
cinismul auctorial fără suport epic solid și fără de mobilitate a privirii.
Recăpătarea
libertății de expresie, a libertinismului estetic, defularea în valuri a
inconștientului zăgăzuit de totalitarism, problematica trepidantă a cotidianului
au cerut în ultimul deceniu răspunsuri pentru remodelarea percepției și
mentalității, pentru reinventare a noi lumi romanești, a viziunii și a tehnicii.
Pe lângă implicita liberalizare a scriiturii (fundamental necesară, dar nu
suficientă), s-a facilitat o aprofundare și lărgire a perspectivei asupra
trecutului degrevat de tabuizări și, desigur, o diversificare tematică. De
altfel, realitatea postdecembristă fiind unduioasă și diversă, se pare că
romancierii s-au acomodat destul de greu cu ea și așa se face că ei se simt mai
în largul lor atunci când o abordează tot pe aceea anterioară. În sumă, cu toate
aceste deplasări de accente plecând de la amănuntul valorizant la stil sau de
la tehnica interioară la atitudinea narativă un roman fundamental (fluviu sau
cronică) despre totalitarismul comunist românesc nu a apărut încă. Dar, deși
viabilitatea esopismului s-a stins o dată cu o epocă, oricând poate apărea o
amplă construcție parabolică, întrucât experiența dictatorială nu a fost
consumată în totalitatea și diversitatea ei ficțională.
Cert este că
specia proteică a romanului continuă să păstreze un loc privilegiat între
lecturile cititorului interesat de evenimente, fapte și documente inedite. O
serioasă lectura a lui a încetat să mai răspundă consumatorului de peripeții și
aventuri; ea a devenit un act dificil, invitând la meditație și la prelungirea
unei demers analitic dublat de un efort de cunoaștere. Nu trebuie omis raportul
prim romancier-cititor, dincolo de care se cere precizată atitudinea criticii
față de formele încă neacceptate sau neasimilate de către destinatarul operei.
Dreptul romanului la existență rămâne în continuare pus sub semnul unor atribute
fundamentale ale naturii omenești, printre care actul de a povesti și de a
asculta istorisiri stau la începutul comunicării și al istoriei speciei.
|