Mircea
PRICĂJAN
Pledoarie pentru strigătul
copilului la naștere
În urmă cu
un an, pe când redacția revistei Familia pregătea colocviul Provocarea
literaturii, am făcut cu toții un fel de brain-storming, încercând să
identificăm câteva posibile noduri la care ar putea apela literatura pentru
a-și atrage cititorii. Sunt absolut convins că, dacă le-am relua acum, am fi
surprinși să constatăm că ele ne înconjoară, că fac parte din lumea literară în
care trăim. Putem spune, așadar, fără a ne teme că greșim cine știe cât, că
literatura românească a zvâcnit în acest an scurs de la ultimele Zile ale
Familiei cât n-a mai zvâcnit de multă vreme încoace. Lentoarea, fadoarea,
mișcările previzibile au fost înlocuite de-un val neașteptat, viu, zbuciumat de
tineri scriitori. Ceea ce, haideți s-o recunoaștem pe față, este un pas cât se
poate de necesar spre o normalitate care poate pe unii îi cam calcă pe nervi (să
asiști la o mișcare continuă, halucinantă uneori, poate fi deconcertant, mai cu
seamă pentru aceia obișnuiți mai mult cu scena pe care doar praful se mai
așează... și poate ei înșiși).
După o
perioadă dominată în special de amintiri, memorii, teorii de tot felul, în
dialog sau monolog, de poezii cu ghiotura, era și cazul ca mult trâmbițata
revenire la proză să se producă. Și s-a produs nu avându-i ca motor pe cei către
care erau îndreptate privirile, mă refer la prozatorii deja consacrați, cei cu
vaste opere la activ. S-a produs ca expresie a tinerilor. Sigur, a existat și-o
anume doză de premeditare în această mișcare. Lansarea noului val de prozatori
n-ar fi fost posibilă fără sprijinul mai multor edituri cu putere pe piața
cărții, cu ajutorul echipei de la Polirom, în special. Este și o
bine-gândită strategie de marketing la mijloc, este o ofensivă concepută în
termeni aproape militari. Nici nu se putea altfel. Și în literatură, ca și în
orice alt domeniu comercial (vai, vor spune unii, literatura e un domeniu
comercial?! blasfemie!), multe lucruri trebuie impuse prin obișnuirea
receptorului cu materialul care se vrea a i se vinde. A te arunca orbește cu
capul înainte nu e o dovadă de eroism cultural, nu-i o bravură demnă de laudă. E
o inconștiență crasă. Cred că, pe lângă mișcarea de ape pe care acești tineri au
stârnit-o, este important de observat și de analizat modul în care a gândit și
pus în practică editura însăși această năvală. Alături de atacul tinerilor, și
acesta e un semn îmbucurător, e un pas înainte: spre normalitate, spre o piață
liberă și a cărților.
Nu mi se
pare deloc de condamnat genul de scriitură abordat de colegii mei de generație
biologică. Sigur, și mie-mi este greu să diger unele dintre scrierile lor, unele
romane pur și simplu nu sunt pe gustul meu, însă cred că trebuie să privim
întregul fenomen ca pe ceva necesar. E un fel de epurare mentală, dacă vreți, e
un substitut pentru ceea ce societatea românească n-a reușit să facă prin alte
mijloace, e expresia unei perioade, e, adică, exact ceea ce ar trebui să fie
literatura ca să-și câștige (și) cititorii (aceleiași perioade). Cred că numărul
acestor tineri scriitori va crește cu trecerea timpului, cred că fenomenul va
căpăta o amploare și mai mare și cred de asemenea că subiectele pe care ei le
abordează se vor diversifica și ele. Se observă deja o astfel de ramificare.
Dacă la timpul lansării celor șapte pe care Polirom-ul ni-i propunea
pentru vot (un slogan bine ales, anticipând parcă ironic? cu trimitere
directă? alegerile din acest sfârșit de noiembrie) puteam observa unele
asemănări, câteva trend-uri, acum cred că acestea s-au înmulțit. Iarăși,
e de așteptat și ca discursul lor să sufere modificări, să devină mai expert,
mai nuanțat. Cred că e doar o fază aceasta a expectorării în literatură a
realității așa cum o percepem cu toții. De aici încolo urmează adevăratele
spasme viscerale, gustul acru de fiere și să sperăm recuperarea treptată,
lentă, desigur, dar inexorabilă. Deocamdată asistăm la manifestările bolii;
convalescența cred eu că va fi mult mai interesantă.
Ar fi însă
nedrept să mă limitez doar la atât. Cred că sunt unii scriitori tineri care deja
consumă această convalescență. Desigur, aceștia la care mă gândesc nu sunt
neapărat debutanți: s-au încercat deja în câteva opere. Pentru exemplificare, mă
gândesc la Bogdan Suceavă, de departe cel mai artist din contingentul tânăr,
la Lucian Dan Teodorovici, la Cătălin Mihuleac, la Radu Pavel Gheo, într-o
anumită măsură la Florin Lăzărescu și la alții pe care sunt sigur că i-ați
descoperit deja singuri. Proza acestora respiră deja maturitate, evită multe
poncife și gratuități vizual-estetice.
Sunt convins
că acesta e doar începutul. Cum spunea cineva în cadrul colocviului nostru
(Alexandru Mușina, dacă nu mă înșeală memoria), literatura română de astăzi se
află în situația în care se afla industria muzicală românească pe la începutul
anilor 90. Ia uitați-vă acum prin magazinele de specialitate și arătați-mă cu
degetul în piața publică (a prozei!) dacă nu vedeți pe rafturi mai multă muzică
autohtonă decât străină. În câțiva ani, același lucru se va întâmpla și cu
literatura. Vom intra în librării și, pe rafturile din față, cele cu
recomandările librarilor sau cu cele mai bine vândute titluri, vom observa
covârșitor mai multe nume de autori români decât de autori traduși.
Literatura
trebuie să provoace revin la ideea de început , trebuie să stârnească
interes, să pună pe jar, să contrarieze, să separe societatea în tabere de idei,
gata să sară cu tot arsenalul intelectual într-o bătălie conceptuală. Literatura
trebuie să trăiască în primul rând atunci când se naște. Iar literatura
tinerilor noștri și-a început viața strigând din toți rărunchii, zbătându-se
încă din fașă, făcându-i pe unii cititori să cadă în prostrație, iar pe alții-n
scârbă. Iar pe criticii inteligenți făcându-i să priceapă că asistă la nașterea
unui fenomen ireversibil. Ceea ce nu-i deloc puțin lucru. |