Marius MIHEȚ
Despre proza tinerei generații
I.
Contextul actual
După
lansările Poliromului, întreaga viață culturală de la noi a reacționat pozitiv.
Când s-au limpezit apele, mulți au început să amendeze producțiile tinerilor.
Ultimii publicați au parte mai degrabă de cronici nefavorabile. Nu că ar fi
inferioare calitativ primei serii propuse de editura ieșeană. Din păcate,
momentul e nepriincios. Și asta nu face decât să accentueze ezitările criticii
noastre de întâmpinare care dă semne că tulburările axiologice continuă. Nu poți
pur și simplu să susții necondiționat un grup de tineri scriitori și apoi să te
dezici, chipurile, în urma ostoirii momentului. Oare n-ar trebui să așteptăm cel
puțin încă o apariție editorială de-a lor și-apoi să secăm credibilitatea? Mi-e
clar că, peste câțiva ani, nici unul dintre prozatorii tineri nu va urma
traiectul actual. Unii vor renunța, alții vor fi de nerecunoscut. Oare nu
contează că în numai doi ani au apărut aproape 30 de prozatori? Singur Poliromul
a promovat până acum 15 nume și înțeleg că alți zeci așteaptă undă verde spre
publicare.
Efervescența
momentului prozastic actual nu trebuie decât să ne bucure. Roadele le vom
culege, sunt convins, în doar câțiva ani. Dacă rămân trei-patru prozatori dotați
care înțeleg să trăiască în literatură, ar trebui să fim mai mult decât
mulțumiți. Abia atunci vom putea vorbi de o adevărată generație cuprinzătoare
făcând rocada valorică cu pulverizarea romanescă interbelică și cea din anii 60
ai secolului trecut. Uităm des: nerăbdarea e complexul literaturii mici.
Ar fi prea
simplu să mizăm, dintr-o dată, pe talente excepționale, și dacă ele nu există,
să abdicăm în grup, încruntați și sceptici. Ce frumos ar fi să privim aterizarea
tinerilor ca o iarnă liniștită. Nu de alta, da n-am avut una calmă de ani buni.
Moș Crăciun cel responsabil cu literatura peste câțiva ani, veți vedea, ne
va face un dar neprețuit: o generație formidabilă de prozatori.
II.
Note despre o generație în formare
O generație
prea puțin conturată deocamdată. Eterogeni, disparați, și, cu toate astea, uniți
de noile realități oferite de libertatea de după 1989. O dată îi leagă niște
amintiri sociale comune: au prins câte ceva din perioada comunistă, au fost
șoimi și pionieri, au învățat cântece patriotice, ideologice etc. Generația lui
Pif și Rahan, generația muncii patriotice, a traforajului și produselor de la
Alimentara, transfigurată, inevitabil, într-o generație de sacrificiu. Pe de
altă parte, trecerea lor din adolescență înspre maturitatea dezvăluită într-un
nou regim înseamnă o întâlnire bruscă cu plinătatea de vicii nou-apărute.
Dependența lor de social e una hibridă, cu un picior în viitor și altul în
platitudinea trecutului încă influențabil. Nici unul nu a apucat să
conștientizeze maturizat perversitatea comunistă, din fericire. Acești prozatori
tineri s-au lovit deodată de un real care oferă, atât de darnic, o multitudine
de ipostaze ale trăirii. Rezultatul: maturi-înainte-de-vreme. Ei nu au soluții.
După Revoluție, au captat diverse forme ale libertății, dintr-o dată, fără o
luciditate veritabilă. Momentul istoric imposibil de macerat realist. Ei ne
invită să citim cărțile lor lăsând deoparte complexe, tabuuri și orice alt gând
colațional. Asemenea procedează cu toții. E meritul lor că se adresează
cititorului, direct, atenți și interesați de virtualii cumpărători. Măsurile lor
preventive sunt de bun-simț, deși spun aproape pe față că romanele lor trebuie
citite în primul rând de generația tânără. Ce-i spun, de exemplu, unui optzecist
versurile Paraziților? Bun-simț pentru că, prin personajele lor emancipate
amintesc tot felul de melodii celebre care aparțin, în parte, de tot atâtea
generații. Fără a intra, cu puține excepții, în conflict cu acestea, cum ne-au
obișnuit atâtea generații
Ei nu-și revendică nici o generație. Nu mai cred în
generații (doar poeții
). Nici măcar una posibilă, într-atât sunt de impasibili
și aproape-pragmatici. Tocmai pentru că se consideră o generație fără viitor,
într-o societate care prelungește și dilată constant lipsa perspectivelor, a
oportunităților, o lume care-i refuză constant. Cu toate acestea, dependența de
lumesc a unui Holden Caulfield e o marcă a întregii generații. E
generația care vrea să plece din țară pentru a nu-și rata fericirea (viața) ori,
dacă aleg să rămână în țară, o fac compensând ratarea prin visare. Multe
producții par desprinse dintr-un film cu adolescenți aproape-rebeli, plictisiți
și dezgustați de tot și toate, mai puțin, culmea, de ei înșiși. Cum rezistă?
Nici ei nu-și explică. O melancolie mulează fiece personaj. Senzația dominantă e
cea a unui simplu joc cu personaje vorbărețe, nubile, inculte, mediocre, altele
diletante, glumind banal și încercând să imite viața din filme. În inocența lor
se cred eroi din filme. Devin interesați brusc de preluarea (reală ori iluzorie)
a controlului underground al societății. Vor să supraviețuiască după regulile
lor. Argoul lor, arhicunoscut tinerilor de azi, clișeele de tot felul și
evenimentele pe care acestea și le creează definesc, în concepția creatorilor, o
nouă generație nehotărâtă, influențabilă, involuționistă, ambetată, relaxată cu
rânjete de jointuri, fascinată de actori și vedete tv, dependenți de PC-uri,
internet, baruri și cluburi. Acestea înlocuiesc ședințele UTC, manifestările
festiviste, munca patriotică, brifcorul și Cântarea României. Atâtea altele.
Asemenea personajelor, tinerii prozatori de azi au copilăria pierdută în
comunism. Adolescența lor, prelungită în maturitate, nu e decât o stare
hibridă de teribilism. Ei se străduiesc să dea viață fantasmelor, pregătite de
repetate stări iluzorii Nu se consideră ratați, ci nedreptățiți de lumea în care
s-au născut. Frica lor cea mai mare e neputința de-a da viață iluziilor, frica
lipsei perspectivelor și teama ratării, a irosirii. Tragicul nu e cu putință,
fiind înlocuit de salvarea prin iluzie. De aici, o memorie afectivă funcționează
individual, creând automatisme.
În haosul
etic al unei societăți inflamate brusc de microbul libertății, destinele umane
se (re)formează aleatoriu. Personajele acestor prozatori nu pot fi imortalizate
în tablouri bune de așezat în timp în muzee rigide și canonice, admirate și
imortalizate în miliarde de blitz-uri, cataloage și albume. Acești eroi ai
acestei generații nu sunt altceva decât grafitti suflate jemenfichist pe un
banal perete de bloc, stradă sau tramvai. Oriunde altundeva. Fiecare autor tânăr
are o revoltă extinsă în scriituri, defulări sincere și nude. Fiecare dintre
acești tineri prozatori simte nevoia să reconfigureze tabuuri. Dintre obsesiile
constante, sexualitatea și mitul ei este, fără îndoială, cea mai antrenată în
bolgiile textuale. E de-nțeles din moment ce, în postceaușism, după cenzura unei
educații sentimentale, a explodat mitul sexualității revelate. Nu ne
surprinde, de aceea, ponderea mare a acestei teme în aproape toate romanele
tinerilor prozatori dar și, în unele cazuri, ale seniorilor. Putem vorbi de o
sexualitate poetică (Ștefan Agopian Fric, Ruxandra Cesereanu
Tricephalos, Ioana Baetica), de o sexualitate textual-artistică (Gheorghe
Crăciun Pupa russa), de sexualitate verbală sau sugerată (C. Popescu,
Alexandru Vakulovski), de o sexualitate camuflată (Adrian Schiop, Dan Țăranu),
de o sexualitate frust-feministă (Ioana Bradea, Claudia Golea), de una
scenic-teatrală (Ionuț Chiva). Lista e, desigur, incompletă.
Sintetizând
tot ce-am spus până acum, aș numi întreaga pleiadă de romancieri tineri de azi
împrumutând o sintagmă1
din versurile formației Paraziții (idoli muzicali și ai multor autori)
noua degenerație. Ei ne vorbesc despre tot ceea ce înseamnă adolescență,
nubilitate, libertinaj, despre acel dolce far niente continuu și
emblematic, halucinogen și haios, teribilist și tragic. Inacțiunea narcotică,
dominantă, are ca sursă sentimentul vidului și al neputinței
Discontinuități sunt retușate prin episoade și scene artificiale. Logica
fiecăruia e dependentă de reprezentările onirice (furnizate de mereu aceeași
stare halucinogenă). E o generație care tocmai se trezește, deși nu vrea. Prima
fază: idealismul confuz. Se închipuie eroi de filme; toți își dau cu părerea
despre orice; niște pierde-vreme care se droghează din cauza lipsei oricărei
panoramări exacte a realului. Însă singurătatea nu mai e la modă pentru tinerii
prozatori de azi. Trăirile, problemele de orice fel, experiențele cele mai
intime își găsesc, toate, potrivirile și interpretările în mijlocul unui grup de
prieteni. Majoritatea sunt niște dependenți de prieteni, iar din romanele lor
transpare necesitatea permanentă a celuilalt. Mulți eroii promovează
pasivitatea elementară, pragmatismul accelerat, scepticismul, condiția
semi-loserului, independența vitalistă; tânjesc după opțiuni alternative,
deconstruiesc cu pricepere, dintr-o vanitate decelabilă, detabuizează și câte
altele. Recunosc deja în cei mai tineri, ca și în cazul lor, dezorientarea:
s-ajungă ca noi, să nu știe pe unde s-o ia? spune un personaj de-al lui
Constantin Popescu. Debusolați și pierduți pentru societate, ei recurg la
singura salvare: imaginația. Arma lor împotriva noilor realități, a limitelor pe
care nu le pot pricepe, e râsul-plânsul, de aceea se străduiesc per ansamblu să
producă zâmbete. Unii caută soluții cercetând socialul mistic, descifrând
sensurile sibilinice ale existenței. Alții scriu Romanul care să răzbune
adolescența bolnavă social, nefericit-freudiană. Sociologic, tipul acesta de
literatură ne arată cât de cinic, violent, inocent și matur e adolescentul
postrevoluționar.
Unii
reproșează romanului tânăr de la noi limbajul obscen, vulgar-underground,
necenzurat. Pudibonzii vor trăi pe alocuri și vor sughița în final. Se poate
amenda instabilitatea construcției personajelor, senzația că se aruncă în text
episoade și scene, dialoguri, lipite în grabă, fără nici o greutate estetică.
Pălăvrăgeala gratuită a personajelor seamănă cu o simplă transcriere a unor
dialoguri adolescentin-libertine, recurente și răsuflate, iar elucubrațiile și
perorațiile sunt înlocuite, pe alocuri, cu irealitatea gesturilor personajelor
până și cele extreme fiind regăsibile în fiece film cu buget redus. Din păcate,
romanul tânăr suferă din cauză că autorii aleg calea prozei facile, neexersate
stilistic, urmărind senzaționalul și succesul de cititori prin infuzia simplă de
clișee diverse (lingvistice, livrești anglo-americanofile, parțial franțuzești
etc.). Efectul, deloc rar: că ai citit un roman
cu buget estetic redus. Mă
întreb cum va fi citit tipul acesta de roman, să zicem, peste zece ani, când
argoul va fi altul și codurile limbii adolescenților se vor fi schimbat? Cam
toate romanele reprezintă un pseudo-jurnal al unei terapii individuale ori în
grup , în care naratorul-personaj e cel mai bolnav dintre toți.
Asta ar fi,
în mare, problematica generației.
Autuurile
generației: o disponibilitate maleabilă atât pentru proza scurtă cât și pentru
roman, umor sincer, spontan, contextualizat și de situație, combinat cu
alternări grave ale discursului; capacitatea de a manevra multe personaje, de-a
realiza întretăieri narative pe spații întinse. Talentați, au școala
discursului, scriu bine (și mai ales ușor!), sunt coerenți, evită bine capcanele
exprimării, scrisul e fluent și curat. Dacă ar scrie un roman grav, muncit,
solid, fără exagerări dialogale (care dă senzația inconsistenței, grabei,
delăsării etc.), într-un cuvânt: dens, ar fi foarte probabil ca această
generație de prozatori să aibă multe de spus. Folosesc intertextualitatea doar
ca pretext ludic, din fericire, și ea nu dă seamă de epigonism flagrant. Doar în
doze mici, nesemnificative. Serioși și înzestrați, construiesc cu migală
textele, deși uneori avântul tineresc ce-i caracterizează ar sugera o imediată
nerăbdare, instinctuală, identificabilă în dinamismul narațiunilor.
Descumpănită, vitregită de tensiunile sociale postrevoluționare, având, cu
toții, copilăriile pierdute în comunism și adolescența desfigurată de
trepidațiile tranziției, condamnată la a fi, cu fiecare promoție, o nouă
generație de sacrificiu, promoția actuală de tineri prozatori trebuie
creditată. Probabil nu vom mai avea de-acum înainte de-a face cu generații, ci
cu atitudini culturale comune, foarte restrânse și un public foarte redus, dar
fidel. Cred că viitorul scriitor român va fi unul profesionist, cu agent literar
și editură care-l susțin publicistic și material. Iată și paradoxul: cât de
curând, și în literatura noastră, individualitatea va lua locul grupului. |