Gheorghe
CRĂCIUN
Romanul, comerțul și viteza
Conotația
comercială a noțiunii de roman a crescut în ultimii ani. Fascinația față de
acest gen dominant și devorator, de asemenea. Orice carte care a depășit o sută
de pagini, indiferent de structura și consistența ei, poate fi botezată roman.
Ceea ce unii tineri autori nu ezită să facă. Contextul literar îi încurajează.
Cititorii nu prea par să agreeze produsele feliate. Ne aflăm în plină
inflație, ca și în urmă cu un secol și jumătate, pe vremea romanului de mistere
sau naiv și sentimental. Ca și atunci, acum se poartă în primul rînd
traducerile. N-are importanță că ele nu fac o literatură (originală), au măcar
meritul că o încurajează și îi stabilește niște azimuturi: teme, subiecte,
formule narative, atitudini. Dar și rețete. Unele de succes. Noii romancieri au
devenit un fel de bucătari specialiști în combinarea semipreparatelor de
supermarket cu ingrediente de import, plus niscaiva ierburi autohtone. Sînt și
romancieri de calibru care își văd în continuare de ale lor, războindu-se cu
trecutul, cu propriul stil, cu frustrările acumulate în timp, cu publicul
nerecunoscător (Nicolae Breban, Augustin Buzura, Fănuș Neagu), fără a reuși în
vreun fel să-și sară peste umbră. Cu rare excepții (Cristian Teodorescu,
Îngerul de la benzinărie sau Alexandru Vlad, Viața mea în slujba statului),
autorii de proză scurtă par să fi dispărut cu totul. Nu înțeleg prea bine de ce,
probabil că disfuncția aparține ofertei.
Cînd nu
scriu roman, autorii de proză scriu jurnale de călătorie, confesiuni, memorii,
egografii. Este adevărat că interesul general pentru non-fictiv a crescut în
ultima vreme, în loc să scadă. În prim plan nu se mai află însă literatura
depoziționară, ci un fel de scrieri dezvăluitoare, legate de trecutul comunist
sau nu, lipsite de inhibiție și pudibonderie, ca niște repezi (dar și
meticuloase, depinde!) scene de strip-tease, în care lucrurilor li se
spune pe nume cu un cinsm ce nu poate părea decît firesc. Eul a devenit în
sfîrșit și în literatura română ceva demn de urît. Nu mai există secrete
personale, intimitate, copilărie paradisiacă, dragoste curată. Realitatea
exterioară e privită în culori tăioase, contrastante, uneori isterice, fără
milă, fără stil, fără sentimentul că există lucruri sfinte ce ar putea fi
cruțate. Publicistica se subiectivizează, la fel critica literară care pare să
devină tot mai mult o chestiune de gust.
Dar să ne
întoarcem la roman, la ultimile evenimente din acest spațiu. Ionuț Chiva
debutează cu o narațiune simplă care depășește cu puțin 80 de pagini și este
luat imediat în brațe de unii critici. Alți tineri semnatari ai unor romane ceva
mai groase (Dan Țăranu, Adrian Schiop) n-au același noroc. Matematicianul
Constantin Virgil Negoiță semnează de un roman cu titlu de studiu teoretic (Logica
postmodernului), redactat deliberat fără semne diacritice. T. O. Bobe
tranformă în roman o compunere școlară. Stelian Tănase își retipărește Play
back într-o nouă ediție. Revin pe piață cu vechi titluri de succes Ștefan
Agopian, Gabriela Adameșteanu și Simona Popescu (Tache de catifea
Dimineața pierdută și Exuvii). Poetul Andrei Bodiu debutează ca
romancier cu Bulevardul eroilor. Dumitru Țepeneag pare mai prolific decît
oricînd și se îndepărtează de spațiul onirismului. Criticii și eseiștii scriu și
ei proză (adică nu întotdeauna romane): Ion Vianu, Mihai Zamfir, Toma Pavel,
Matei Călinescu, Florin Manolescu, Al. George. E adevărat că unii dintre aceștia
recidivează și nu sînt lipsiți de impact.
Cele mai
active și interesante mi se par însă prozatoarele, indiferent de generație și
palmares, unele debutante: Gabriela Adameșteanu, Nora Iuga, Cecilia Ștefănescu,
Alina Nelega, Simona Popescu, Gabriela Melinescu, Sonia Larian, Claudia Golea,
Adriana Bittel, Ioana Bradea, Ștefania Mihalache, Adriana Bărbat, Ioana Baietica.
Aproape toate scriu roman. Componenta subiectivă a scrisului lor este esențială.
Asistăm la o frumoasă ofensivă a corporalului și a eroticului. Nu lipsesc
șarjele pansexualiste. Cred că putem vorbi despre o nouă subiectivitate
feminină. Dezinhibată, agresivă, impudică, exotică, impetuoasă. Autoficțiunea e
la ea acasă mai ales în această proză scrisă de femei care, cu înălțimile și
scăderile ei, ne arată că literatura s-a întors fără farafaslîcuri la realitate,
eu, autenticitate, curajul de a spune.
Proza
tinerilor autori de sex opus e nu mai puțin racordată la temele zilei, imediate
și agresive. O discuție posibilă ar fi aceea despre profesionalismul scriiturii,
profunzimea actelor de explorare și durabilitatea construcției narative.
Repudierea oricărei premeditări a actului de a scrie sare în ochi de peste tot.
Proza generației 60 nu mai interesează deloc. Proza generației 80 e pusă la zid.
Tehnica scrisului pare să stîrnească dezgustul. Temele sînt un rezultat spontan
al derulării discursului. Există o anume plăcere de a coborî în această dirty
reality a momentului românesc de acum. Mizerabilismul, cochetăria cu
pornografia, suspendarea moralei, je men fiche-ismul, nihilismul,
hedonismul larvar, fascinația față de inform, aleatoriul entropic, seducția față
de condiția picarescă a existenței, plăcerea gesticulației rap sau hip
hop sînt omnivizibile. În proza feminină nu mai puțin. Nu se poate nega nici
un pronunțat mimetism stilistic și de atitudine în raport cu unii autori
americani de factură beat (Kerouac) dar și față de Salinger, Nabokov,
Borroughs, Houellebecq.
Și ce e rău
în asta, ar putea întreba cineva? Iar întrebarea e întemeiată. Lumea de astăzi
aduce în prim plan teme și experiențe (nu știu cît de noi) care se cer
consumate. Decantările se vor petrece în timp. Important e acest proces de
dezideologizare a prozei românești care aruncă în ridicol orice încercare de a
face din roman aceeași construcție din beton armat cu o compoziție îmbunătățită.
Mesajul nu mai prea interesează, nu se mai cheltuiește energie pentru a-i da un
target de mare greutate. Dezabuzarea poate fi și ea un mesaj. Prezența
realului în roman nu mai înseamnă reprezentare. Realismul murdar nu e o nouă
formă de realism ci efectul unei situări deliberate în distorsiune și
marginalitate, indiferent de consecințe. Prozatorul nu mai interpreteză, nu mai
are nimic de apărat, nu mai este profitorul unei libertăți de creație instituite
de puteri exterioare lui. El se simte bine dacă reușește să se izoleze în micul
său autism trepidant și să acrediteze gustul de viață al celor de-o seamă cu el.
Vremea schimbării pare să fi venit cu adevărat. Chit că s-ar putea să ne aștepte
mari dezamăgiri. Consumismul literar poate deveni cît de curînd un mod de a fi.
El merge mînă în mînă cu televiziunea, internetul, discoteca, supermarketul,
localurile pizza hut și cafenelele de benzinărie. Ca să nu mai vorbim de
noua religie a marketingului de produs, la care nimeni și nimic nu pare să
reziste, nici măcar valoarea literară. Recent, pe piața literară a apărut un
nou prozator, Dan Chișu, promovat cu surle și trîmbițe. Pe cînd un roman de
Cătălin Botezatu, Dan Negru sau Mihaela Rădulescu?
Personal,
această cădere în superficiile obscene ale realității și în capcana
mediaticului nici nu mă surprinde, nici nu mă sperie. E normal ca fiecare să
încerce, e normal să visezi să faci bani din literatură, e normal să nu ai
răbdare, mai ales cînd ești tînăr. Simptomatic mi se pare însă faptul că noii
veniți par să lovească la întîmplare în stînga și-n dreapta în căutarea unui nou
tip de scriitură. Pînă și ei au înțeles că în literatură lucrurile sînt mai
complicate decît par. Căutarea pămîntului tare de sub picioare e instinctivă și
euforică. Îi lipsește însă miza, puterea, curajul investițiilor capitale.
Spiritul anarhic nu e o garanție de durabilitate a scrisului. Ca și noii poeți
(pe care Marin Mincu se zbate inutil să-i reunească într-o parohie milenaristă),
nici noii prozatori nu au conștiința că ar aparține unei generații de creație.
Pînă acolo e cale lungă. Condițiile sînt altele decît în urmă cu două-trei
decenii, cînd solidaritatea și credința în funcțiile subversive ale scriiturii
puteau fi instituite ca valori modelatoare de grup. În acest sens, fracturismul
mi se pare un simulacru. Simpla fluturare a steagului iconoclastiei literare nu
are cum să declanșeze energiile spiritului novator. Ceea ce lipsește din mai
toate aceste poziționări ofensive e răbdarea de a căuta și a descoperi. Or,
explorările au nevoie de o anume pregătire metodică. Am senzația că romanul de
azi, cel scris de tinerii autori, nu-și găsește vitezele optime. Și nici
confortul psihic al intrării pe autostradă. Prea multe motoare ambreiate și
turate, dar prea puține angajări în trasee de cursă lungă... |