Andrei
BODIU
Romanul veșnic tînăr
La unul
dintre colocviile revistei Familia, cred că a fost cel din 2002, am afirmat că
se întrevede un puternic reviriment al romanului românesc. Iată că evoluția
pieței editoriale mi-a dat dreptate. Mai ales acest 2004 se anunță un an
deosebit pentru proza românească, în special pentru roman. Ce anume a contribuit
la această înflorire a romanului nostru? Trăim un moment de înflorire al
romanului românesc? Este, pe de altă parte, și un moment de calitate pentru
romanul nostru?
Criticii
literari dar și publicul cititor s-a îndreptat, de-a lungul întregului deceniu
trecut spre literatura memorialistică și către eseu. Exista o foame de
document și documentar care a făcut ca cele mai comentate și, posibil, mai
vîndute cărți românești să fie jurnalele și memoriiile, în primul rînd cele care
povesteau cruda experiență a comunismului. Jurnalul fericirii, al lui
Nicolae Steinhardt este, de exemplu, o carte care s-a publicat în ediții
succesive și care s-a vîndut,cred, în zeci de mii de exemplare. Tot în tiraje
majore s-au vîndut, cred, cărțile autorilor mai mult sau mai puțin interziși în
timpul comunismului: Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionescu. Probabil că și
acum cărțile de care vorbesc se vînd într-un ritm normal, ca și cărțile
clasicilor. Nu mai există însă un boom al cărților despre care scriu. Sau nu mai
sînt acestea cărțile centrale ale pieței cărții.
Cum s-a
revigorat interesul pentru roman? Cred că sînt mai mulți factori importanți
aici. În primul rînd piața cărții tinde să se normalizeze. Înțeleg prin
normalizare o revigorare a ficțiunii, mai ales a romanului. Tîrîș-grăpiș
societatea românească se îndreaptă spre matcă, adică spre lumea europeană căreia
cultural îi aparține iar revigorarea ficțiunii, a romanului ține, după mine, de
această normalitate. S-ar putea chiar ca normalitatea să fi fost chiar forțată
puțin de personajul numărul unu al culturii românești scrise, care a devenit
editorul. De viziunea editorilor români, a unor editori români, leg această
revenire a romanului românesc în prim-plan.
Istoria
editorială românească a cunoscut, în anul 2004, un fenomen fără precedent. El a
fost generat de editura Polirom care a publicat cu ocazia tîrgului Bookarest,
șapte prozatori tineri: Ioana Baetica, T.O. Bobe, Cosmin Manolache, Adrian
Schiop, Radu Pavel Gheo, Dan Lungu, Lucian Dan Teodorovici. Inegale ca valoare,
cărțile au avut un efect pe care nu știu dacă l-a scontat nici măcar maestrul
din umbră al strategiei, Silviu Lupescu. Efectul ar merita cercetat și măsurat
cu armele sociologiei literare. Mai întîi să observăm că tinerii prozatori au
fost propuși pieței literare cu o vigoare fără precedent, cu surle și trîmbițe,
după toate regulile de promovare occidentală. Nu știu cîte resurse a pus în
mișcare Polirom dar cert este că profesionalismul promovării nu a adus doar în
prim-plan niște nume. Cum spuneam, aleșii sînt inegali, cărțile, unele dintre
ele, sînt de calibru redus. Efectul, ca să revenim la el, a fost, după părerea
mea, cel al bulgărelui de zăpadă. Acțiunea editorială a readus în prim-plan
interesul pentru proza românească al, în primul rînd, editorilor. Paradoxal,
chiar dacă tinerii au vrut să se separe de bătrînii literaturii, inițativa
editurii Polirom a făcut bine tuturor. Acțiunea Poliromului, plasată în timpul
tîrgului de carte Bookarest, a avut o excelentă forță de impact. Ea a fost,
cred, cea mai vizibilă.
Pe de altă
parte însă, o altă acțiune editorială care a contribuit la readucerea romanului
românesc în prim-planul vieții culturale românești este cea pe care a realizat-o
editura Humanitas pentru promovarea romanului lui Gheorghe Crăciun, Pupa
Russa. Turneul de lecturi al autorului, însoțit de un muzician valoros,
Mircea Tiberian, a fost o excelentă formă de promovare a romanului. Un alt
exemplu pe măsură este strategia de promovare a cărților pe care o pune în
aplicare editura Compania. Nu am insistat asupra modelului Compania, pentru că,
deși e editura la care a apărut unul dintre romanele foarte bine cotate după
Revoluție, Simion Liftnicul de Petru Cimpoeșu, editura nu a mai
scos în față nici un autor de roman. Aș adăuga că e foarte probabil ca una
dintre editurile care și-au făcut un nume și-un renume din publicarea
literaturii române contemporane, Paralela 45, să investească mai mult și pentru
promovarea romanelor românești contemporane.
Să observăm
că ofensiva romanescă a lui 2004 este, în primul rînd un semnal al editorilor.
Să observăm apoi că fără promovare un roman, oricît de bun, are puține șanse să
răzbată la public. Să mai constatăm că Polirom, Humanitas sau Compania au dat un
semnal clar că editurile românești interesate de beletristică se
occidentalizează. Probabil că cine va face ca ele va cîștiga, cine nu, va trebui
să descopere nișa de piață pe care să evolueze, forma prin care să se mențină
în competiție. Numărul numelor care se vînd prin ele însele se va reduce
continuu. Astfel, campania de promovare devine principalul mod de a vinde un
roman.
Și cu
valoarea cărții cum rămîne? m-ar întreba scepticii. Rămîne cum am vorbit, cum
zis-a poetul . Adică un roman se va vinde cu atît mai mult cu cît va fi mai bun.
Și mai bine mediatizat, bineînețeles. (Să ne amintim doar că romanul a fost și a
rămas o specie prin excelență populară) Romanele proaste și bine mediatizate
merg, precum ulciorul, o singură dată la apă. La a doua carte deja, lucrurile se
cern și autorul mai este agreat doar dacă scrie foarte bine sau are succes.
Aceasta este, probabil, tactica oricărei edituri care investește enorm în
promovare. Cred că a trecut timpul cînd editura lăsa mediatizarea cărții tot pe
seama scriitorului. Circuitul romanului devine, astăzi, o ecuație din care fac
parte : editorul, scriitorul, cartea, mass media și publicul.
Și, dacă tot
se pune problema valorii, criticul literar, ce păzește? |