Nicolae
BÂRNA
Din nou, câte ceva despre
romanul de azi
Nu se poate
spune că nu s-a discutat destul de mult, în ultimii ani, în diferite foruri și
cu diferite prilejuri (anchete publicistice, mese rotunde sau sesiuni de
comunicări, s-au ținut chiar și câteva colocvii de amploare, cu exact această
temă, ca să nu mai vorbim de aportul publicisticii curente, din periodicele
culturale, sau de volumele de critică, teorie și istorie literară, deloc puține
și deloc neglijabile, în care chestiunea a fost abordată substanțial), despre
proza actuală cu o focalizare specială asupra romanului, bineînțeles.
Firește că
dezbaterea rămâne deschisă, că nu s-a soldat cu concluzii universal împărtășite,
că nu a produs un consens fără fisură. Era imposibil, și nici n-ar fi fost bine.
Domeniul rămâne deschis interpretărilor, evaluărilor, controverselor. Câteva
caracteristici, câteva linii de evoluție incontestabile sau, oricum, general
acceptabile au fost depistate și semnalate. Redeschiderea discuției e binevenită
în orice moment, asta dacă s-ar putea spune vreodată că discuția s-a încheiat.
În ce mă
privește, nu-mi rămâne, la o nouă abordare a subiectului, decât să reiau lucruri
deja spuse nu de mult, încercând să le regrupez într-o panoramare rapidă,
renunțând pe cât posibil, la tentația analitică.
Cred că nu e
de prisos să reamintesc că, după ce am fost martori, în primii ani nouăzeci, la
o domnie temporară a non-ficționalului explicabilă prin contextul istoric:
dispariția dictaturii și garantarea libertății de exprimare etc. , am putut
constata cum, de prin 1994-1995, după un moment de descumpănire determinat fără
îndoială de pierderea funcțiilor supra-adăugate pe care le dobândise în vremea
regimului comunist și de necesitatea redefinirii strategiilor de scriitură,
proza beletristică își reia treptat, însă rapid și neșovăitor, locul, ca să
zicem așa, normal.
Ce înseamnă
astăzi respectiv în acest ultim deceniu locul normal al prozei literare
scrise și publicate în chiar acești ani ? Bineînțeles că nu același lucru ca
înainte de decembrie 1989. Sub raportul impactului, al răsunetului în rândul
publicului evaluate după criterii sociologice și cu instrumente statistice ,
importanța prozei ne apare ca mult diminuată față de ceea ce fusese înainte.
Situația nu este însă deloc aberantă, ea decurge și face parte din
normalizare: acesta, cel de astăzi, este locul normal al
beletristicii de actualitate într-o țară democratică, fie că ne place ori nu ne
place treaba aceasta.
Dar, dacă
asta este situația, nu afirmăm, oare, absurdități atunci când semnalăm și
salutăm cu bucurie revigorarea prozei actuale? Nu repetăm, oarecumva, gestul
oportunist al celor care admirau hainele noi ale împăratului, în binecunoscutul
basm, în vreme ce împăratul era gol-goluț ? Se scriu și se publică nu puține
cărți bune, asta e adevărat, dar tirajele sunt minuscule, iar interesul
publicului pentru lectura literară a scăzut spectaculos. Și-atunci ?
Sigur că nu
putem să ne facem că nu știm că împăratul este gol (adică: tirajele minuscule,
publicul interesat la fel, puțin numeros
). Asta face însă obiectul unei alte
discuții posibile ( o discuție mai amplă, dar și mai specializată, după cum
privim lucrurile), discuție care a fost și ea, de altfel inițiată și întreținută
în anii din urmă. Și cred că nu dăm dovadă nici de cinism, nici de inconștiență,
dacă, pur și simplu, ne vedem de treabă, încercând să examinăm starea actuală a
prozei, respectiv a speciei forte a acesteia, romanul. Operație, cred,
oportună și necesară, pentru că la nivelul parcurgerii textelor, punând în
paranteză chestiunea circulației și ecoului lor imaginea de ansamblu este
totuși una de vigoare, de evoluție rapidă și multiformă.
Eliberată de
rolul ei de supapă antitotalitară, dar și de așa-zisa hiperestetizare
intelectualist-cărturărească pe care era oarecum silită s-o adopte, ca
mecanism de auto-protecție, în vremea dictaturii și a cenzurii, proza literară
și-a redefinit și și-a accentuat, pe coordonate noi, aderența la viață,
deschiderea către extra-text. S-a putut constata o vădită re-apropiere de
conținuturi, creșterea importanței acordate referinței.
S-au
configurat și afirmat formule noi, unele dintre ele afectat simple, altele
hipersofisticate. Romanul, specie prin definiție elastică, și-a confirmat și
în împrejurările recente de la noi proverbiala elasticitate.
Amplificarea
deschiderii către viață, incontestabilă, nu s-a însoțit, contrar oricăror
aparențe, cu o abandonare a meseriei, a rafinamentului scriiturii și
construcției. Acestea din urmă sunt însă promovate în modalități tehnice de o
mare diversitate, și, poate, cu mai puțină ostentație tehnicistă decât se
obișnuia până mai ieri.
Diversitatea
și dinamismul, fluiditatea formulelor și canoanelor mi se pare de altfel
caracteristică pentru producția romanescă din perioada recentă. Sigur, s-ar
putea conchide că situația ilustrează de minune teza postmodernistă a
revizitărilor, reluărilor și reiterărilor perpetue, de acum încolo, până la
sfârșitul timpurilor. E foarte posibil să fie așa, totuși, acum, m-aș abține de
la situarea discuției în perspective teoretico-filozofice mai ample și m-aș
restrânge la domeniul mai restrâns și presupus mai verificabil al
observării și semnalării.
Nu mi se
pare lucru de mirare că, pentru a obține noutatea, nu puțini scriitori
reînnoadă probabil că uneori în chip deliberat, dar de multe ori spontan
cu ceea ce era uzual nu ieri, ci
alaltăieri, și părea, cu nu multă vreme în
urmă, să fi devenit deja desuet. Bineînțeles că astfel de resuscitări sau
recuperări de formule prozastice nu sunt naive, ci sunt înfăptuite cum
grano salis. Legitimitatea și viabilitatea în noul context le este asigurată
prin aplicarea unei pedale ironice, sau prin distanțarea decurgând din
persistența rafinamentului iată că remanent și, probabil, de-acum înainte,
indelebil moștenit, cu sau fără voie, din etapa imediat anterioară, puternic
tehnicistă, aceea, pasionată de teorie și de performanțe textualiste.
Oricum am
lua-o, cred că putem vorbi, astăzi, de emergența unui nou realism, a unui
nou expresionism, ba chiar și a unui nou naturalism. Unii tineri scriitori
redescoperă minimalismul, ori refac, pe cont propriu iar nu prin imitație
livrescă demersul tinerilor furioși britanici din anii cinzeci (formule ale
căror tentative anterioare de a se impune în literatura noastră fuseseră blocate
de controlul oficialității, care nu le vedea cu ochi buni, dat fiind că așa-zis
pesimiste, deci, nu-i așa, demobilizatoare pentru masele de oameni ai
muncii, de constructori entuziaști ai socialismului, care nu aveau nevoie de
astfel de literatură, care să investigheze marasmul experienței private și
intime într-un context social frustrant). Unii foarte tineri prozatori au
apucat-o pe urmele unor Jack Kerouac sau Leonard Cohen, de pildă, și asta nu
neapărat prin vulgară imitație, ci, mai degrabă, dată fiind omologia unor
experiențe existențiale. Cu, ce-i drept, o întârziere de câteva decenii,
explicabilă dată fiind blocarea pe care regimul totalitar a impus-o nu numai la
nivelul libertății de exprimare, dar și, direct, la nivelul diversității
experienței de viață. Se constată, la nivelul acestor noi evoluții, o netă
reticență atât față de literatura de redempțiune socială, suspectabilă de a fi
consolatoare (asta din reacție față de literatura de comandă, de sub regimul
totalitar), cât și față de extremismul tehnicist, radical-textualist, perceput
ca evazionist (față cu somațiile nefaste sau catastrofale ale
existențialului). În general, la ordinea zilei pare să fie refuzul oricăror
conformisme (atitudine ce e pândită, evident, de pericolul propriului ei
conformism).
Totuși, se
observă, în același timp, o foarte clară tendință a literarului de a-și păstra
specificul (în condițiile concurenței agresive exercitate de jurnalistică, de
para-literatură, de divertismentul mediatic etc.), și toate aceste noi direcții
din care unele sunt (aparente) întoarceri la formule ceva mai vechi se
manifestă, inevitabil, cu recurs la cuceririle, în materie de rafinament tehnic
( și nu numai tehnic) al direcțiilor novatoare din perioadele imediat
anterioare. Autentismul, minimalismul și noul realism sunt, de fapt,
îmbinate cu experimentalismul. Ruptura față de optzecism ( în fond, și el autentist
și aplecat spre observarea cotidianului) nu e, la urma urmei, chiar atât de
radicală pe cât se pretinde.
Postmodernismul, cel mult discutat și în fel și chip definit și în care, se
pare, suntem definitiv, ori măcar până una-alta, instalați, ori, cine știe,
poate doar vrem să ne simțim ori să ne proclamăm instalați !
, privilegiază
revizitările și reiterările (amendate), așa că mai toate aceste redescoperiri
sau întoarceri pot fi regrupate sub o umbrelă teoretică prestigioasă.
Tot
postmodernismul favorizează, între altele, cultivarea paroxistică a
carnavalescului, fabulosului, ludicului, apocalipticului, fantasmagoricului,
grotescului, neverosimilului și catastrofalului, operează în chip polemic,
față cu coduri rigidizat-conservatoare cu hiperbolizarea măruntului ori cu
bagatelizarea mărețului și a importantului, recurge substanțial la
deriziunea tragică ori la tragismul derizoriu. Printr-un apel substanțial la
astfel de ingrediente ori registre, s-a înfiripat și la noi, în acest ultim
deceniu și jumătate, și chiar a înregistrat un moment de oarecare strălucire,
marele roman postmodernist apocaliptic, eshatologic, milenarist, clădit prin
recurs la motivele ori miturile enigmei, conspirației oculte, catastrofei
etc., roman pynchonian, cu obiective ambițioase, vizând în fond sondarea
rosturilor ultime ale existentului și propunând o revelație majoră, un fel de
mântuire literară.
Tocmai am
semnalat refuzul literaturii așa-zis redemptive, așa că va părea că mă
contrazic afirmând (ceea ce și fac, iată) că unul din cele mai viguroase și
coerente filoane o adevărată direcție, dacă vrem în proza ultimilor zece
ani trimite la un fel de mântuire. Și totuși
așa este !
Câteva din
cele mai remarcabile apariții prin care s-a vădit acest gen de roman se cuvine
să fie menționate. Iată așadar câteva titluri ilustrative, dintr-o listă fără
îndoială deschisă: primele două volume apărute până acum ale ciclului de
șapte romane promis de Daniel Bănulescu (respectiv Te pup în fund, Conducător
iubit ! și, mai ales, Cei șapte regi ai orașului București),
Orbitor (două volume) de Mircea Cărtărescu, Hotel Europa, Pont des
Arts și Maramureș de Dumitru Țepeneag, Trandafirul tăcerii depline
de G. Cușnarencu, Domnul clipei de Dan Stanca, De cîți oameni e
nevoie pentru sfîrșitul lumii de Gheorghe Iova, Povestea Marelui Brigand
de Petru Cimpoeșu, Anotimpuri de trecere de Cătălin Țîrlea, Saludos
și Sigma, de Alexandru Ecovoiu, Vestitorul, de Dan Perșa, Crima
din magazinul Harmonia Mundi, de Hanibal Stănciulescu, Trup și suflet.
Romanul-basm de Liviu Ioan Stoiciu, Textele de la Monte Negro de
Octavian Soviany (ș.a.m.d., lista rămânând fără îndoială deschisă).
Toate aceste
cărți propun în chipuri și în grade diferite, evident apocalipse ori
cosmogonii derizorii, eshatologii carnavalizate, succedanee de mântuire. Ele nu
sunt reductibile la fantasticul tradițional, nici la fabulosul clasic, nici
la alegoricul propriu-zis (deși insidii din toate acestea există). Nu sunt, în
nici un fel, romane realiste, și nici romane-parabolă obișnuite nu sunt.
Țin, în grade diferite, de o formulă în care ambiguitatea și veracitatea,
incredibilul și autenticul, simbolicul și documentarul, visarea și concretețea
frustă dialoghează neîntrerupt, cu rezultate seducătoare. Nu putem, încă, ști
dacă ea s-a epuizat sau dacă nu ne rezervă noi surprize îmbucurătoare.
Constat însă
că, în pofida promisiunii de mai sus, cad pradă tentației analitice. Mă voi
strădui totuși să continui să mi-o reprim, așa după cum mă voi abține de la
recenzări, enumerări, catalogări și clasificări ori clasamente explicite,
procedări imposibil de urmat cu rezultate echilibrate într-un spațiu tipografic
rezonabil !
Analizată
detaliat și cu scrupulul nuanțelor, paleta tematică, estetică și tehnică a
romanelor importante sau demne de oarecare atenție apărute la noi în ultimii
zece-cincisprezece ani apare ca fiind atât de diversă, încât trasarea unei
hărți complete și fidele a domeniului cere, fără îndoială, un spațiu destul de
amplu. Orice comprimare produce inevitabil distorsiuni, reclamă omisiuni
nedrepte. Pornind de la peisajul existent și valorizând preferențial unele sau
altele din diferitele lui zone, se pot obține multiple crochiuri subiective,
substanțial diferite
La o ochire
de ansamblu adică nu la nivelul exhaustiv al hărții fidele, nici la cel
lacunar al crochiurilor capricioase, ci, ca să zicem așa, al schemei creionate
în linii mari , lucrurile par să se prezinte într-un fel destul de firesc.
Nu cine știe ce original, asemănător cu se întâmplă, pare-se, mai pretutindeni
în lume, la ora actuală, în materie de proză literară. Fiindcă se spune asta
nu (numai) la noi, ci (și) pe alte meleaguri, mai centrale decât ale noastre
că, dacă în epoca de glorie a modernismului, arta și literatura urmăreau încă să
reorganizeze realul, să-l configureze mai bine (!), prin reprezentări
ideale, edifiante, acum, după presupusa prăbușire a modernismului, adică în
postmodernitate, nu mai e oportună ori necesară stăpânirea și reordonarea
realului, recunoscut și acceptat ca inevitabil destructurat și rezistent
proiectelor meliorative sau redemptive. Acestea fiind zise atenție,
aserțiunile nu trebuie luate ca un ucaz in-discutabil, doar ca un model
utilizabil! , se constată, în postmodernitate, apariția, pe de o parte, a unor
opere care, alimentate de mișunul infinit al existentului, vădesc ambiția
globalității (marile romane postmoderne, de genul celor amintite ceva mai sus,
care nu caută să dea seama de realitate, ci să propună realități alternative,
perpetuând în această formulă rolul cognitiv specific al literaturii), și, pe
de altă parte, a unor scrieri de natură mai degrabă intimistă, în care nu
scenariile apocaliptice globale ori cosmogoniile alternative sunt în centrul
atenției, ci individul, sinele, subiectivitatea, trăirea, corporalitatea, dar și
scriitura înseși, procesul semnificării. Cu două mici observații prima: că
bipartiția globalizant/ intimist e reperabilă cu multă vreme înainte de
instaurarea postmodernismului; a doua: că între cele două categorii frontiera
nu a fost și nu este niciodată etanșă, existând combinații surprinzătoare ,
nu putem, desigur, decât să fim de acord că așa stau lucrurile, în linii mari.
Și cam la
fel stau și la noi, adică în proza noastră din ultimii, să zicem, zece ani. Ne
aflăm, fără nici un fel de dubiu, în rând cu lumea. E interesant și
surprinzător, deși în fond perfect explicabil că particularitățile prozei
noastre post-comuniste, în raport cu dominantele prozei universale actuale,
sunt mult mai puțin marcate și mult mai puțin importante decât s-ar fi putut
prevedea.
Răfuiala (scripturală)
cu nelegiuirile regimului totalitar s-a săvârșit cvasi-exclusiv în scrierile
neficționale, în memorialistică și eseistică, ocurența tematicii respective în
beletristica de ficțiune este surprinzător de rară (de ce? temă de reflecție!).
În orice caz, nu am avut, în anii aceștia, contrar a ceea ce s-ar fi putut
presupune în 1990, un echivalent al romanului politic, al obsedantului
deceniu, de ieri, consacrat demascării și vituperării epocii ceaușiste. De ce?
Probabil, între altele, tocmai pentru că libertatea de exprimare în formele de
discurs specifice contestării politice a fost totală. Nu a mai fost nevoie, ca
ieri, de o învăluire sau de un înveliș literară a unui mesaj ce a putut fi
exprimat deschis.
Observăm
totuși că mare parte din operele prozastice recente sunt, în chip marcat,
angajate. Nu e vorba însă de o angajare îngust politico-ideologică ci de o
angajare existențială, filozofică, morală și civică. Pe care scriitorii o
afirmă rămânând foarte grijulii, totuși, în ceea ce privește marcarea statutului
literar al operelor lor.
Orice
comparare a situației actuale a romanului românesc la cea din anii de dinainte
de 1989 nu se poate face decât examinând totul sub dublul raport al
continuității și rupturii. Constatarea care se impune e cea la care, de fapt,
ne-am fi putut aștepta: nu se poate vorbi de o ruptură absolută, dar nici de o
continuitate lină, fără hopuri. Noutățile sunt sensibile și frapante, pe toate
planurile, evident.
Una dintre
trăsăturile hotărât noi, pe lângă susmenționata (și fertila, după cum s-a văzut)
tentație pynchoniană, ar fi acel autentism de modă nouă (cu diferitele ale
variante: minimalistă, neo-expresionistă, neo-naturalistă etc.), de care am mai
vorbit. Observabil tot mai des în proza scurtă, dar și pe tărâmul romanului,
cultivând o autenticitate și o directețe fără hotare, repudiind (cel puțin
în aparență, într-o primă instanță) ambițiile generalizant-ontologice, acest
experiențialism (afectat?) frust pare focalizat asupra individului ori a sferei
privatului. Sub raport tematic, el privilegiază zone altădată neglijate ori
evitate, se concentrează de pildă asupra unor detalii derizorii ori
ultra-banale, bizare ori semnificativ nesemnificative ale vieții de toate
zilele, ori procedează (cu oarecare aplicațiune uneori, cu o consecvență
programatică) la bifarea unor (foste, până nu de mult) tabu-uri tematice,
explorând intimitatea extremă, sexualitatea (cu toate avatarurile ei), dar și
sărăcia, delicvența, mediile așa-zis marginale, lipsa de perspective de
inserție socială etc. Rezultă din toate acestea, o literatură sumbră, scrâșnită,
tristă și pesimistă, deseori tapajos revoltată (revoltată nu contra unui regim
politic, ci împotriva stării lumii actuale
), alteori resemnat-amuzată,
persiflantă fără miză explicită (de fapt, întemeiată pe un adevărat
maximalism, dacă nu fundamentalism, moral, de regulă tăinuit din decență). Deprimismul
ori decepționismul din proza actuală mai ales a autorilor mai tineri e
susținut de o frondă difuz justițiară, de un fel de mesianism al depresiei
jubilative.
Și-a făcu
loc în chip tot mai substanțial, în scrierile prozatorilor onorabili (adică,
vreau să zic, nu al confecționerilor de narațiuni deliberat para-literare și
comerciale, aceștia fiind de altfel mult, mult mai puțini decât ne-am fi putut
aștepta: necesarul de producțiuni în materie a fost satisfăcut mulțumitor din
import, prin traduceri
), recursul selectiv, dar nu neapărat viclean la
rețetarul, ingredientele și trucurile romanului popular, de acțiune,
aventuros ori sentimental etc. E de prisos să subliniez firescul procedării, în
contextul actual. Valoarea estetică a rezultatelor diferă enorm, de la caz la
caz, dar nu insist acum asupra chestiunii.
Coexistă
așadar, în proza noastră de azi și spunând proză, vizăm prioritar romanul ,
marele roman postmodernist, care nu caută să ofere o explicare a lumii, ci
oferă modèle alternative ( romanul-parabolă din ultimii ani putând fi perceput
ca o versiune mai blândă și relativ mai conservatoare a acestuia), cel
intimist ori autentist, experiențialist, aplecat asupra intimității și
corporalității, dar și cel aparținător unui nou realism, eventual altoit cu
componente ale romanului de succes popular. Nu sunt acestea singurele formule,
desigur, și, de altfel, chiar între ele delimitarea e uneori anevoioasă, incertă
ori negociabilă. Coexistența e mai mult ori mai puțin pașnică, în pofida
eventualelor scăpărări polemice. Sumedenie de cazuri particulare, intermediare
ori mixte, combină, în proporții variabile (și cu rezultate de asemenea
variabile, sub raportul realizării), diversele tendințe la ordinea zilei. Unii
scriitori de elită le adună pe toate, cu mare brio, într-o singură carte (cum au
făcut-o, de pildă, Mircea Cărtărescu, în Orbitor, ori Gheorghe Crăciun ,
în Pupa russa, și nu numai ei
). |