Ich
bin ein Berliner"
Cu această
afirmație a rupt gura tîrgului (vestberlinez) în iunie 1963 John F. Kennedy,
reușind dintrodată să atragă de partea lui Germania Federală, altminteri cam
ostilă față de Statele Unite. După doar cinci luni președintele a fost asasinat,
dar efectul faimosului dicurs a durat ani buni. Cuvintele rezonau însă mult după
atentatul din Dallas.
Láng Zsolt nu
este politician, nu este președintele unei superputeri în căutare de aliați,
Láng Zsolt este scriitor care a trăit împreună cu familia un an în Berlin
datorită unei burse. Și totuși după aproape patruzeci de ani afirmă ceva
asemănător lui Kennedy: Cîteodată am impresia că în locul bicicletei ar trebui
să mă leg pe mine însumi de lampadarul de pe stradă. După care să arunc cheia.
Declarație reținută, mascată într-o alegorie seacă. Parcă se rușinează de
cuvintele rostite, ca un adolescent la prima dragoste. Quod erat demonstrandum,
diferența dintre populism și sentimentul izvorît din adîncurile sufletului. Căci
cele două fraze de mai sus sunt declarație de dragoste, curată ca lacrima,
făcută tuturor acelor oameni, lucruri, clipe care într-un singur cuvînt se
pronunță Berlin.
Însuși orașul
este eroul principal al cărții apărute la Editura Koinónia ( Cluj
2oo4) De-a Berlinul. (Titlul original Berlinév este imposibil de
tradus, fiind o metaforă de unică folosință, care mot à mot înseamnă anul
berlinez sau anul Berlinului, dar totodată poartă și afecțiunea fierbinte a
scriitorului față de acest oraș.) Láng Zsolt nu se minunează, nu analizează, nu
dă verdicte, nu face comparații, nu scrie reportaje sau nuvele despre viața din
Berlin, ci pur și simplu o/îl trăiește. Cele cincizecișidouă de scrieri se pot
defini cel mai bine ca reflexii lirice sau mai degrabă ca niște file dintr-un
jurnal intim adresat marelui public.Este un șir de mărgăritar ale
cărui perle au fost adunate de pe străzile Berlinului, din aerul Berlinului, din
privirea berlinezilor. Este un dialog continuu cu el însuși, în toată
concordanța de păreri, ca într-un vis. Ca în visele noastre cele mai frumoase,
cînd nu ne întrebăm de ce atunci și de ce acolo, nu ne întrebăm nimic, doar
trăim pe deplin cea mai adecvată condiție umană.
De-a Berlinul
Trotuare
Ieri o
femeie cu bicicleta s-a împiedicat în piața Adenauer și a căzut ca o broască.
Aici merge cu bicicleta și cel care nu se pricepe. Dacă n-ai bicicletă
cumpără-ți una, împrumută-ți sau fură-ți una! se citește pe site . Și
ușor poți ghici care este varianta cea mai ieftină, deoarece peste tot vezi
niște lacăte imense. Există bineînțeles și alarme pe bază de urmărire cu
satelitul pentru superbiciclete extrapipărate (3000 de euro). Consecința
faptelor e că peste tot vezi niște biciclete trecînd în neființă, legate de
lampadar: stăpînul ei ori s-a plictisit de ea, ori a pierdut cheia lacătului.
Berlinul este orașul celor care merg pe bicicletă! Oriunde se poate circula,
chiar și pe trotuare, acestea fiind atît de largi, că nu e nici o problemă.
Într-o zi, de dragul experienței, am trecut pe trotuar în fața unui polițist:
nici n-a clipit. Atenție și previziune proiectată în spațiu: asta-i Berlinul. În
Uhlandstrasse cele două trotuare sunt de o lățime de 17 pași, carosabilul de 13
pași, pe Kurfürstendamm trotuarul de 42, carosabilul de 31 și la mijloc mai este
și un loc de parcare de 17 pași, cu copaci la margine. Nici crengile copacilor
de pe stradă nu trebuie tăiate, au loc berechet. Umanitate în spațiu. De parcă
trei oameni s-ar plimba duminica după masă în piața centrală, goală a Clujului,
cam așa arată proporția de om-spațiu ( și calmul). Nu pot să-mi valorific
experiența de stat la coadă, deși aș arăta cîte ceva celor de aici. Doar în
zilele de intrare liberă la muzee am văzut șerpuindu-se niște cozi, numai că
cine vrea la muzeu, nu dă din coate. Acest oraș nu este al celor care aleargă,
aici nimeni nu fuge după autobuz. Pe zebre nu vezi pietoni panicați. Dacă e
roșu, nimeni nu mai părăsește trotuarul, iar dacă e verde, toată lumea știe că
are timp să treacă liniștit. Dacă se-ntîmplă ceva neașteptat, există calmul pe
care se poate baza. Cînd femeia a căzut cu bicicleta s-a oprit circulația, pînă
și autobuzul a așteptat să-și strîngă lucrurile. Nimeni n-a claxonat. Călătorii
din autobuz au citi ziarul sau discutau cu vecinii, arătînd cu capul spre cer.
Se spune că în Berlin rareori se-ntîmplă să fie toamnă lungă și însorită, deci
toamna acestui an este o excepție. Femeia tot a zîmbit: e ceva haios să te faci
broască în fața atîtor oameni. Întretimp un acordeonist, proptit de parapetul
intrării în metro cînta un vechi șlagăr al lui Marlene Dietrich: Du hast ja
keine Ahnung,wie schön bist du Berlin, adică n-ai nici un pic de andung
ce minunat ești tu, Berlin.
Cerul deasupra
Berlinului
Noi doi
suntem sus, eu și cu orbul. Aș vrea să văd și mai de-aproape îngerul, de aceea
m-am urcat. În filmul lui Wim Wenders pe umerii ei se lasă îngerul masculin cu
părul negru. I se spune Elza și stă pe Siegessaule, adică pe Coloana Victoriei,
pe care te poți urca doar trecînd prin tunelul de sub pămînt, piața fiind atît
de aglomerată că printre mașini nici chiar noaptea nu se poate trece. Odată pe
an se oprește circulația, în iulie, în schimb atunci trece pe aici o mulțime de
vreo două milioane de inși, e vorba de faimoasa Love Parade! (Și în
septembrie, la Marathon, dar atunci din cauza alergătorilor nu poți
traversa.)
Orbul dă
piept cu vîntul tăios, nu se mișcă. Pe partea cealaltă a coloanei nu se simte
vîntul, pot sta liniștit, și mă gîndesc să-i spun și lui sau să nu-i spun.. Nici
eu nu mi-s complet. Amețesc dacă mă uit în jos, totodată mi-e groază și de
înger: nici încolo, nici încoace. Îi strig orbului că în partea mea nu bate
vîntul. Ori din cauza zgomotului nu mă aude, ori e și surd. Apucînd balustrada
de fier trec pe partea lui. Vîntul îmi bagă barba în urechi, acum și eu abia mai
aud. Îl întreb pe orb dacă nu îi e groază de adîncime.Nu-mi răspunde, stă
încremenit, ținîndu-și puțin strîmb fundul. Ăsta vrea să sară, mi se năzare. Mi
se pare că are nevoie de consolare, deci încep să-i povestesc. E soare cu dinți,
poate simțiți și Dumneavoastră. Sclipesc degetele de la piciorul îngerului. Iar
în fața noastră e Berlinul. Și în spate la fel. Nu sunt frunze pe copaci, putem
vedea rănile. Orașul acesta e ca o descoperire arheologică: ceea ce lipsește se
completează cu materie străină. Aici ipsosul de obicei e sticlă și oțel. Răni a
dracului de sclipitoare. Putem urmări și locul Zidului, acolo sunt acum cele mai
multe macarale. Nu e frumos orașul. Mai degrabă înțelept. Modest. Mărinimos.
Liniștit. E liniștit și cînd e zgomotos. Așa-i că-l auzi?
Orbul își
întoarce fața spre mine, vrea să vorbească, dar cum își deschide gura din cauza
unei rafale groaznice de vînt și-o închide din nou. În partea cealaltă e
liniște, îi strig în urechi. Mă apucă de braț, pornim. Așa de tare mă strînge că
mă doare.
De ce te-ai
urcat aici? îl întreb imediat cum ajungem.
Din cauza
îngerului, răspunde. Noi tot stăm de vorbă.
Și ce spune?
Îmi dă
sfaturi.
Acum de
exemplu a spus ceva interesant?
Da, mi-a
spus să vă cer niște bani, că Dumneavoastră o să-mi dați.
Și v-a spus
cît să-mi cereți?
Nu, doar
atît că o să-mi-i dați.
Cît?
Trei
cincizeci, atîta este în buzunarul drept.
Dacă
întradevăr atîta este vă dau, plus ce mai este și în buzunarul stîng.
Îmi bag mîna
în buzunar, atîta, exact, a ghicit! Resemnat aș căuta și în cel stîng, dar
clarvăzătorul orb îmi pune mîna pe braț. A fost vorba doar de cel drept,
mulțumesc, spune, după care bîjbîind începe să coboare. De curiozitate mă uit
cît am în buzunarul stîng. Și pe mine mă surprinde: 2oo euro. Cadoul lui Elza.
Sunetele
zăpezii
Nu-ți plac
oamenii?
Ba da.
Atunci de
ce fugi de ei?
Nu fug.
Unde
trăiești acum?
La
Freiningdorf, în Alpi.
Familie
ai?
N-am,
trăiesc singur.
Ești
singuratic?
Îmi place
liniștea.
Și totuși
muzica dumitale e numai disonanță, frenezie. Butoaie de tablă și ciocane de
oțel.
Nu putem
fugi de zgomote.
Deci
totuși fugi.
Dar nu se
poate.
În sat cum
te-au primit?
Rareori mă
zăresc. Vara mă retrag într-o colibă din pădure. Aș sta acolo și iarna, dar din
păcate e greu de încălzit. Dar rezist o lună-două.
Acolo nu e
zgomot?
Nu, acolo
nu e.
Ai spus că
degeaba ai fugi de el.
Da,
fiindcă îl car cu mine.
Adică în
suflet?
Nu în
suflet, ci în creier.
Ca o
amintire?
Mai
degrabă ca și conservele.
Dar de ce
ai nevoie de zgomot?
Ca să mă
pot confrunta cu el.
Wagner
spune că artistul imită ceea ce are efectul cel mai fascinant asupra sa.
Se poate.
Zgomotul
te fascinează?
Nu cred.
Mai important este chintesența lui de sunete.
Ce te-a
fascinat cel mai tare în cursul vieții de pînă acum?
Multe
lucruri.
Dar acum
ce-ți vine în minte?
Odată, era
încă în Colorado, am găsit o căprioară rănită. I s-au rupt picioarele, zăcea
culcată într-o parte, abia răsufla. M-am uitat în ochii ei și am înțeles ce ar
dori. M-a rugat să am milă de ea. Mi-am scos cuțitul și i l-am înfipt în inimă.
În ochi i se zărea mulțumirea, chiar și după moarte.
Nu este
doar un mit dezgolit lovitura de grație?
Poate.
Mie mi se
pare cam prea brutală...
Cîteodată
trebuie să te confrunți cu realitatea. Îndeosebi dacă o ai înaintea ochilor.
Ai putea
scrie și muzică frumoasă?
Da, să
zicem. Dar ar suna fals. Ar fi doar niște exerciții de compunere, cum am făcut
și la facultate.
Unde ți-ai
făcut studiile?
În
Pennsylvania.
De ce ai
venit în Europa?
În America
nu se cîntă muzică contemporană.
Oare din
ce cauză?
Publicul
care are bani agreează altceva. Mulți au venit în Europa. Calder, Jones, Minard,
Osborn, Weddington. Din Asia Ishii, Kaziro, Chatterjee, Suzuki, Shin. Și mai
sunt. Bogaart, Wutzfeld tot din America.
În schimb
acolo sunt mulți muzicieni din Europa.
Da. Și
profesorii mei au fost europeni.
Scriitorii
spun că meseria lor nu se poate preda. Și compozitorii?
Nu știu.
Da, de fapt compoziția nu stă numai din rezolvarea unor probleme grele. Ca de
exemplu să putem lega fără sincopă cromatică niște acorduri disonante.
Adică?
E nevoie
de ceva mai mult.
Nu te
apasă singurătatea? N-ai putea lucra mai degrabă într-un oraș mare, unde ai avea
mai multă inspirație?
Depinde
cui îi este mai bun.
Se spune
că Wagner numai atunci putea atinge apogeul atmosferei artistice, dacă umbla în
haine de mătăse și se-nvelea tot cu mătase grea. Și dumneavoastră aveți astfel
de chichițe?
Iar dai
exemple cu Wagner. Mie nu-mi place. Atunci mai bine Schiller, care în timp ce
scria tot mirosea cepe putrede.
Și în
muzica dumneavostră există ceva universalitate asemănătoare cu cea a lui Wagner.
Ca de exemplu cum se perindă membrii orchestrei ici-colo în simfonia cu ciocane
este un adevărat teatru.
Wagner
susținea că baza și izvorul muzicii este erotismul universal, eu nu.
Atunci ce?
Non-muzica. Dar sunt prea obosit ca să explic acum toate astea.
Totdeauna
ai trăit singur?
Cum adică?
N-ai avut
soție?
Nu.
Nu-ți
lipsește dragostea?
Le păstrez
pe cele vechi în mine.
N-ai nici
prietene ocazionale?
Nu sunt.
Ce mănînci
de obicei?
Conserve.
Ce fel de
conserve?
Ce apuc.
Nu le rețin.
Totdeauna
te îmbraci în negru?
N-am ținut
cont.
E culoarea
preferată?
N-am
culoare preferată. Negrul de fapt nici nu e culoare.
Așa se
spune.
Atunci mai
degrabă albul. Deși nici culoare albă nu există.
Și zăpada?
Nici
zăpada nu este albă. Dar hai să rămînem la alb.
Iarna ești
mai fericit ca vara?
Cînd văd
zăpadă, se instalează pacea în mine.
Nu te
orbește zăpada?
Mă uit cu
ochii închiși la zăpadă. Sau mai bine o ascult.
Portughezii
A fost odată
un profesor de sport cam țicnit la Satu Mare, care a avut o idee în legătură cu
întîmpinarea cît mai spectaculoasă a tovarășului Ceaușescu: cînd elicopterul
aterizează pe terenul de fotbal, atunci ar zbura din coșul pus pe lîngă teren
niște porumbei roșii, galbeni și albaștri, proiectînd pe cer un imens buchet
colorat. Ideea lui nu a fost subminată de împotrivirea ecologiștilor, deoarece
porumbeii ar fi fost băgați în vopsea de ulei, ci de suspiciunea ideologică
cuibărită în mintea activiștilor în legătură cu conotația sincronizării între
aterizarea primului om din țară și luarea zborului păsărilor.
Acum nepoata
acestui profesor de sport este la noi în vizită.
Este o fată
drăguță, am fost colegi de liceu. Și ea are niște idei interesante și încă
multe. Se scoală la șase dimineața și fiind în atitudinea ei de dascăl o
exagerare, pretinde să ne sculăm și noi împreună cu ea. Nu admite contradicție.
Într-o zi era cît pe ce să mă lovească, fiindcă am permis copiilor mei să zacă
pînă la orele șapte în pat.
Deci nu este
de mirare că în ultimul timp nu prea mă aflu acasă. Și aceste rînduri le scriu
într-un Internet Cafe, cu tariful de 1o cenți pe minut. Drept alibi trebuie să
inventez totdeauna ceva ce pe ea o sperie. Deoarece îi place să se
alipească...La Berlin acum cerul este auriu și căldura nu este atît de
insuportabilă ca în august, cînd vara își lasă obosită limba în apele
Wansee-ului. Pe musafirul nostru îl interesează orice. Afară de literatură.
Scrie ea
din cîn în cînd niște studii, dar cărțile nu le-ar deschide pentru nimic.
Intr-un cuvînt, ceea ce am neglijat pînă acum în cursul săptămînilor berlineze
pașnice, acum folosesc drept salvare: frecventez cenaclurile literare.
Aseară de
exemplu Pedro Rosa Mendez, scriitor portughez, a ținut cenaclul la etajul
superior al cafenelei Einstein. S-a adunat o mică colonie portugheză, cred că eu
am fost singurul care vorbea altă limbă. Dar nu am ieșit prea mult din comun,
fiindcă n-am scos o vorbă. Am dat la fel din cap ca și ei. Am aflat că istoria
noastră seamănă. Au avut și ei un Matei Corvin cel drept. Au avut și o bătălie
asemănătoare cu cea de la Mohács.Sunt buni și la fotbal și la literatură. Au și
ei premiați Nobel. Dacă mă uit bine, brazilienii pot fi socotiți niște ardelenii
portughezi. Sau invers, Portugalia este Ardealul Braziliei. Seamănă mai ales cu
ardeleni. Și ei au avut un dictator ca și noi. Care a fost la fel de nebun ca al
nostru. Și se-nfundă și ei acum în nostalgie. De parcă mi-ar fi ghicit sufletul
asemănător, Pedro Rosa Mendez tot la mine se uita, îmi povestea numai mie. Mai
nebuni ca dictatorul portughez au fost doar cei care i-au ridicat osanale timp
de patruzeci de ani. De exemplu cînd a împlinit șaptezeci de ani au vopsit în
culorile naționale toți porumbeii din Lisabona.
Ei da,
sufletele noastre într-adevăr se aseamănă.
Sau
povestirile noastre se interpun sub cerul auriu al Berlinului. |