Cărțile prietenilor
Daniel Vighi
Misterele
Castelului Solitude
Editura Polirom,
București,
2004
Daniel
Vighi
bănățean nu mare de stat, blînd, povestind farmecător întîmplări cu
prieteni, învățat fără enfază în litere, amestecînd asemeni vechilor dascăli
iluminiști neologismul savant și graiul locului, respect mare pentru înaintași,
pentru Sorin Titel, prozatorul, îndeosebi, om bun și de cuvînt, însuflețindu-se
masa în jurul lui. Dar am stat lîngă Daniel și la un marș din decembrie 1990, la
Timișoara, parcurgînd, într-o atmosferă protestatară, curat anticomunistă,
drumul de la casa episcopului Tőkes pînă în Piața Operei. Mai era în aerul
Timișoarei orgoliul de a fi început revoluția și responsabilitatea de a se
păstra pe baricade pînă la reușita ei. Daniel Vighi era și a rămas un combatant.
Nu din fire, ci dintr-o structură morală gata să se angajeze într-o cauză pe
care o crede bună. Ne-am mai întîlnit după aceea în Alianța Civică, în Partidul
Alianței Civice, în grupul Provincia al intelectualilor români și maghiari,
Daniel fiind autorul primei variante a Memorandumului pentru construcția
regională a României (cred că lucrul acesta nu a fost dezvăluit pînă acuma). În
același timp, a devenit unul dintre cei mai buni și mai statornici prieteni ai
Familiei, nelipsind de la întîlnirile noastre.
Nu
este unul dintre aceia care cred că i se cuvine. Nu știe să cultive relații
interesate. Nu e un bursier. Nu e un tip de prezidiu. A fost chemat în Germania
ca prozator și a stat un an într-un castel destinat artiștilor de aiurea. Abia
întors, s-a ivit ocazia să ne vedem la Oradea și ne-a povestit despre castel,
despre administratorul lui, despre dieta de acolo, despre plimbările cu
bicicleta. M-am întristat că nu mai fumează și că refuză băutura oricît de
puțină. Nu că l-aș fi cunoscut ca pe un boem, ci mă gîndeam la gestul omului
sănătos, între prieteni, apreciind o țuică bună și un vin bun. La zilele din
acest an, însă, nu s-a mai abținut. (Parcă mi-e teamă cînd prea mulți din
generația nostră preferă berea și apa plată.)
Misterele Castelului Solitude
este o carte scrisă departe de România prezentă. Autorul e dezlegat de farmecele
ei politicianisto-mafiote, de loazele care cresc prin cucuruz de nu se mai poate
umbla printre rînduri. Daniel trăiește un an într-un castel nemțesc cu nume
franțuzesc, în singurătatea denumită de acesta, liber cu gîndul, doar cu datoria
de a scrie spre a nu se spune că a fost găzduit acolo degeaba, mai ales cu
plăcerea de a scrie în altă stare, ca un scriitor adevărat, de meserie. Și s-a
arătat un bun meseriaș. N-a avut o temă de-a gata, nici un proiect de mare miză,
nu l-a trimis partidul comunist la Sinaia să scrie despre tovarășa textilistă și
tovarășul director, ci s-a pomenit singur într-un loc unde nu prea avea ce face.
Dacă te uiți la o bancă, îți amintești de una de pe acasă, dacă ți se arată în
fața ochilor un grădinar, zici că e taman unul de pe-acasă și amintirile se
adună, se intersectează, mai îndepărtate, mai apropiate, cu morți și vii, din
lumea reală și din cărți, și autorul zice că le potrivește după sorturi și
mărimi, cum își păstra eroina ardeleană la ciorap agoniseala. Rostul autorului,
acolo, la castel, e să scrie. Și pentru că nu putea sta ca o damigeană goală
care nu mai are nici un haz, autorul preface în hierofanii secvențe trăite,
animale și oameni. Așa participă el la creație pentru că așa înțelege
povestirea. Oamenii mărunți, care, poate, ni-s și nouă unchi sau mătuși,
întîmplările pe care, poate, și noi le-am cunoscut, locurile prin care, poate,
și noi am trecut, istoria pe care, cu siguranță, și noi am trăit-o, opiniile
care, poate, și pe noi ne-au cercetat reconstruiesc lumea de aproape, una cu
farmec și mister. Așa de bine scrie Daniel încît mi se pare că lumea asta are și
umor, și un ce tandru, iar istoria nu vine peste noi din cărțile apocalipsei, ci
din istorisirile cu împăratul de la Viena. Daniel Vighi este, cu siguranță, un
scriitor central-european. Cărțile lui nu au nimic din gesticulația orientală și
moliciunile sultănești, din epopeicul național și eroicele mize stilistice sau
tematice, din experimentalismul de cafenea sau de bursier american. Cărțile lui
sînt dintre acelea care închid o lume.
Are
dreptate Adriana Babeți, în drăgăstoasa prefață, să compare adăstatul lui Daniel
cu al lui Odiseu, pe insulele zeițelor Circe și Calipso. Dar nu pentru a-și
pierde memoria, pentru grațiile lor sau dobîndirea tinereții fără bătrînețe, ci
pentru a coborî în lumea celor petrecuți, mai degrabă într-un gest orfic, pentru
a repeta întoarcerea capului și aducerea în realitate a celor de acolo: Chiar
dacă întreaga poveste a apariției lor e demontată parodic, cu inserturi copios
comentate din texte științifice despre spiritism sau fantome (scoase de pe
internet), alaiul dispăruților care îl bîntuie pe cel ce povestește (unchii,
mătușile, prietenii, cunoscuții, profesorii, vecinii, cîinele Tambur, ba chiar
și un boboc de gîscă îngropat de viu în copilărie) vine nu din moarte, ci din
tărîmul de dincolo numit ficțiune. Trecuți cu toții în amintirea și fraza lui
Daniel Vighi, ei prind viață, se reîntrupează din aer și sunete, din litere și
din lăcașele albe dintre cuvinte. Acesta este, aș spune, miracolul petrecut în
roman. Și, spre a încheia interpretarea titlului: misterul său.
Am
citit această carte a lui Daniel cu ochii închiși, cum aș fi ascultat
concertele brandenburgice ale lui Bach, pentru că este scrisă, parcă, în ritmul
lor. |