Actualitatea lui Cioran
A trecut,
iată, aproape un deceniu de când Cioran a-ncetat să mai facă de cap limpede la
tîmpla acestei lumi nesăbuite și prea multe nu s-au schimbat din ceea ce el
prevăzuse. Pămîntul se rostogolește la fel de inert și de inutil prin genuni
tenebroase, Carul Mare plutește tot cu oiștea frîntă, iar lumea se zbate tot în
vraiște, în vulnerabilități de tot felul, în facticitate și-n derizoriu.
Diagnosticul dezmățului generalizat stabilit de Cioran cu cîteva decenii în
urmă se dovedește corect, doar că, între timp, maladia s-a mai radicalizat.
Pentru mulți
dintre contemporanii săi, Cioran trecea drept o provocare, o Casandră cu verbul
muiat în toxină și părerea aceasta s-a tot cărăușit, chiar și după ce duhul i
s-a desprins de materie. Un amateur du désastre , l-a catalogat filosoful Jean
d'Ormesson, un profet al apocalipsei, l-au considerat alții, dar iată că în anii
ce s-au scurs de la strămutarea lui în căsuța de lut a cimitirului Montparnasse,
lumea n-a făcut nimic care să-i dezmintă apelpisirile. Dimpotrivă, și-a
continuat derularea păcatului originar și s-a statornicit într-o istorie ubuescă
și vandalizată ca-ntr-un marș înspre dezastru. Nu se mai înfioară, precum cei
vechi, de o ipotetică sabie a lui Damocles atîrnînd deasupra capetelor, dar știe
sau bănuiește că peste tot ar putea fi amplasate bombe cu ceas și-i mereu
înspăimîntată de ideea că unul din cei mulți anonimi și apatici care
viermuiesc prin preajmă, prin piețe și prin metrouri ar putea avea la
cingătoare o încărcătură explozivă cu inelul de siguranță tras pe jumătate.
Omul, îi
spunea publicistei din Muntenegru, Branka Bogavak Le Comte, a început printr-o
catastrofă și s-a inserat în istorie trecînd printr-o serie de eșecuri.
Coruptă încă din germene, natura umană n-a știut niciodată să-și gestioneze
nesăbuințele și nici să-și coordoneze profilactic relațiile cu ontologia ce i-a
fost hărăzită. Statornicit în negativitate, omul contemporan moștenește prea
mult din îndârjirea lui Cain și prea puțin din blîndețea lui Abel. Nefericitul,
s-a tot considerat furnizor de civilizație, s-a tot crezut în stare să reformeze
lumea după plac și să construiască un nou mediu antropologic, dar de fapt n-a
produs decît monștri pe care, în cele din urmă, a văzut că nu-i mai poate ține
sub ascultare. Vraja, dac-a existat vreodată, s-a desfăcut, iar conștiința și-a
pierdut viclenia de altădată, de cînd natura a-ncetat să mai lucreze pentru ea.
Lumea amenajată de om în milenii de nesăbuită trudnicie i-a devenit ostilă iar
spaimele îl copleșesc din toate direcțiile. Unde să mai găsească tihnă și
mîntuire cînd o spaimă cumplită de tot și de toate se dilată peste toată
întinderea dintre fire și dor? A tot încercat să dezlege natura de taine, s-o
aducă în albia conștiinței, dar n-a reușit decît degradarea, ba chiar profanarea
ei. Stricată de om, firea reclamă reparații costisitoare și ceea ce numim
evoluție/ progres nu este decît o altă față a nevoii de a restabili
echilibrele deteriorate ale naturii.
Așa stînd
lucrurile, ideea de dezvoltare, cu care se împăunează lumea de la Prometeu
încoace, nu mai reprezintă decît dorul disimulat după armoniile originare și
dorința de a le restaura în formele neprihănite de la începutul lumii. Progresul
este un corelat al degradării naturii, el presupune un ansamblu de tehnici și
resurse pe care omul le mobilizează pentru a-și neutraliza propriile sale
nesăbuințe în raporturile cu referențialul circumscris. Ceea ce obișnuim să
numim progres, evoluție, dezvoltare nu mai desemnează ceva nou, o născocire, un
mod de viață superior, o formă de creație, ci o altă formă de recurs pentru
îndreptarea propriilor noastre intervenții vătămătoare asupra ambientalului și
asupra devenirii deturnate din regimul de normalitate. Viața s-a complicat, am
complicat-o singuri și cu voie vegheată, ea reclamă un imens consum de energii
avînd ca finalitate repararea stricăciunilor inutile făcute de om în lungul a
cea ce s-a numit istorie și civilizație.
Ar fi cazul
să ne întrebăm: oare scepticul de la Rășinari nu avea dreptate cînd spunea că
ar fi (fost, ad.n.) mai bine să nu fi existat civilizație, și omul să fi rămas
la nivelul Bibliei, mai precis al Facerii? (Convorbiri cu Cioran,p.60).
Sigur, acum nu se mai poate face nimic. Ca discipol al lui Hesiod, Cioran ne-a
avertizat că istoria nu este decît lungul drum al des-Facerii lumii de actul
biblic al Facerii. Acum, Pămîntul duhnește a carne arsă iar marea a petrol. Este
greu pentru om să reintre în grotă și imposibil pentru ca nimfele albe să-și mai
facă scalda în mare, cum altădată se zburdălniceau sub privirile concupiscente
ale sayrilor care le priveau din boscheți. Din punctul în care am ajuns, nu se
mai poate încerca decît regretul după o inocență pierdută și nostalgia după
paradisul din care-am căzut.
Cînd Cioran
spunea toate acestea, lumea se credea încă într-un trend însorit și-l suspecta
pe cicălitor de cobe și piază rea. Nu era de bon ton, tulbura tihna, zdruncina
convingeri statornicite, zgîlțîia conștiințe și stînjenea conformismele
înțelenite în timp. Occidentalii admiteau apocalipsa, dar nu consimțeau să
vorbească despre ea tot timpul, ci numai în anumite zile, special prevăzute în
calendarul religios. Cum putea să-l încuviințeze pe Cioran, care le stricase
confortul vieții somnolente și i-a obligat să stea treji, să facă de veghe? Cum
putea să-i ia alarma în serios cînd vedeau că Gemenii newyorkezi sunt la locul
lor, cerul senin și cursele aeriene în grafic? În felul său, Cioran îl reedita
pe Lot, dar mulți îl luau drept un Diogene, strămutat din butoi în mansardă.
Între timp
însă, lucrurile s-au mai lămurit. Lumea nu se mai dă în vînt după ceea ce ne
unește, ci după ceea ce ne diferențiază, ne conferă distincție și ne
individualizează. Prea multe lucruri, dintre cele care altădată erau gestionate
de comunitate, au trecut la purtător și încă nu putem anticipa toate
consecințele fenomenului. Vorbim de globalizare dar, de fapt, generalul și
universalul, ceea ce ne reunește și ne ține sub aceeași umbrelă comună, s-a
topit și s-a diseminat în individual. Egotismul ne-a făcut răi și indiferenți,
refuzăm să ne raliem la alte păreri pentru că le avem pe-ale noastre și vrem
neapărat să le impunem. Cioran vorbea despre o solidaritate negativă, în rău,
în distrucție, în malefic și puțini i-au anticipat consecințele. Răul și, în
pandant cu el, mila sunt manifestări simultane sau succesive ce pot genera
solidaritatea negativă, ca semne limpezi ale unei vitalități în scădere
(Tratat... p.20). Am trăit s-o vedem și pe asta. Dacă altădată acțiunea
malefică era urmată de o răzbunare pe legea talionului, astăzi e urmată de o
solidarizare în compasiune, într-o împărtășire colectivă și pasivă a durerii. Ne
lipsește vitalitatea necesară unei răfuieli colective și perseverente. Avem
instituții specializate și lăsăm totul în seama lor. Consternarea are o
temperatură de pojar, căci după trei zile recădem în conformismul vieții
cotidiene.
Lipsită de o
securizare sui generis, măcinată de anarhie și de tendințe browniene, cetatea
așteaptă barbarul care s-o salveze din vraiște, să-i impună o altă ordine și o
altă scară de valori. La perduta gente, spusese Dante Alighieri, dar
confirmarea, cu toate dovezile la vedere, a făcut-o abia Cioran în
aprehensiunile sale.
Într-o lume
obosită, apatică și pasivă doar barbarul statornicit în utopii neconsumate mai
poate interveni cu o acțiune energică, ordonatoare și disciplinară. Prea
interesate de propria lor bunăstare, popoarele Europei au îmbătrînit, s-au
cumințit, au devenit înțelepte și nu mai procesează ideologii utopice care să
învăpăieze mințile cu iluzii și amăgiri. Înțelepciunea le înțepenește iar
rațiunea le repliază în conformism și-ntr-o placidă coabitare cu realul, cu
ipseitatea. Cercul strîmt, despre care vorbea Cioran reprezentînd ontologia
cauzalității, a determinațiilor și a imediatității, ne încătușează și ne
constrînge deopotrivă, ca om și comunitate. Ne mulțumim cu ce avem și nu mai
activăm dorințe care să-i fisureze rotunditatea circumferinței. Istoria ne-a
moleșit, ne-a strecurat îndoială în suflet și nu mai acționăm pe bază de
convingeri și credințe înflăcărate.
În aceste
momente de lentoare și de resemnare cronică, ne avertizase Cioran, apare, de
regulă, barbarul și locotenenții lui, care nu se-ncurcă în scrupule și principii
și nu-și propune să rezolve problemele devenite mapamondice, ci doar suprimarea
lor prin dinamitare. Ne-a trebuit o vreme foarte îndelungată ca să ajungem de
la caverne la saloane, spune Cioran. Ne va trebui tot atîta ca să facem drumul
îndărăt, sau o vom lua pe scurtătură? (Silogismele amărăciunii, p.103.).
Depinde, cu Osama Ben Laden sau Miron Cosma la timonă e sigur că se va găsi
drumul cel mai scurt.
De asta
este, și probabil va rămîne, actual Cioran. El nu proclamă, precum Francis
Fukuyama, sfîrșitul istoriei, dar consimte la divizarea ei spengleriană în
cicluri și insistă asupra secvenței crepusculare a intervalului actual cînd
lumea pare să intre în evanescență, în disoluție. Altminteri, se știe, ori de
cîte ori structura unei societăți s-a fracturat într-o parte opozantă și
negativă aceasta a devenit victorioasă și a imprimat devenirii istorice o
mișcare deraiată și neașteptată.
Paradigma,
probabil, nu va cunoaște modificări de substanță nici în ceea ce privește
acțiunile terorismului contemporan. Deocamdată, omenirea se află în faza de
sconsternare și de refuz a condițiilor și a șantajului. E o fază care va trece.
Grupările și mișcările teroriste ne cunosc bine vulnerabilitățile și nu vor
înceta să lovească spăimos și eficient pentru a ajunge la următorul stadiu, al
tratativelor. Speranța acestor grupări n-o constituie guvernele naționale, care
încă se mai amăgesc cu iluzia neutralizării lor, ci populația civilă, care
trebuie impresionată și răscolită așa de puternic încît să facă ea presiuni
asupra guvernelor și factorilor responsabili a le influența deciziile. Sigur,
scenariul pare gratuit, dar a dat deja roade în Spania unde opțiunea electorală
a populației, de după deflagrațiile de la Madrid, au fost influențate decisiv de
atitudinea ofertanților politici față de mișcarea teroristă. Vor urma, cu
siguranță, altele. Lumea indignată va obosi să se tot încoloneze în marșuri și
mitinguri de protest și va consimți la o altă formă de înțelegere a răului.
Un lucru a
devenit evident. După 11 septembrie 2001, după masacrele de la Madrid și de la
Beslamul Osetiei de Nord, nu se mai poate gîndi în termenii mileniului anterior.
Referințele s-au schimbat și-i nevoie de o altă epistemologie a istoriei, de o
altă paradigmă. Nu mai spun că aceasta va conserva cîte ceva și din gîndurile
lui Cioran despre barbarul de la porțile cetății, gata pregătit să le scuture
din țîțîni. Are, ca resurse, o religie fundamentalistă și vitalitate debordantă,
aceeași vitalitate recunoscută și de Cioran care face din barbarie un fenomen
de o fecunditate echivocă (Schimbarea...p.61). Ciocnirea nu este între popoare
structural diferite, ci între mentalități și civilizații. O recunoaștem
deocamdată în surdină, dar curînd o vom confirma cu voce tare.
De fapt,
problema trebuie proiectată pe un ecran panoramic mai cuprinzător. Ce garanții
și ce încredințări avem că trendul evoluției noastre este cel mai bun?. Este
forma noastră de civilizație cea mai sigură, pozitivă și mai adecvată la
rosturile apriorice ale umanului? Nici Cioran nu răspunde la această întrebare,
dar o pune și în loc de răspuns îl citează pe Paul Bourget care, pe la 1910,
credea că patru stavile ne separă de barbarie: Marele Stat Major german, Camera
lorzilor din Anglia, Academia franceză și Vaticanul (Caiete III, p.146). Astăzi
am putea rediscuta suficiența de sine a celor patru stavile. Martele Stat
Major german este substituit de forța NATO-lui, Academia franceză poate fi
corelată cu alte instituții prestigioase din care nu poate lipsi cea care acordă
Nobelul, Camera lorzilor din Anglia, Academia franceză și Vaticanul (Caiete
III, p.146). Astăzi am putea rediscuta suficiența de sine a celor patru
stavile. Marele Stat Major german este substituit de forța NATO-lui, Academia
franceză poate fi corelată cu alte instituții prestigioase din care nu poate
lipsi cea care acordă Nobelul, Camera lorzilor din Anglia cu alte autorități
legislative, dar Vaticanul? Oare n-ar trebui concordat și el cu alte
autorități religioase, de alte credințe? Oare n-ar trebui instituit un sistem de
recunoașteri și un ansamblu de toleranțe și compatibilități între diferitele
culte și credințe religioase, avînd toate valore și putere egale?
S-au cumulat
atîtea distrugeri și s-au înălțat atîtea mormane de cadavre încît dialogul
trebuie înițiat pînă nu este prea tîrziu. Vremea cruciadelor a trecut și
catastrofele lumii trebuiesc prevenite înainte de a se produce în serie. Prea am
crezut că lumea arabă nu prea contează în derularea procesului istoric și prea
eram siguri că putem merge singuri către capătul istoriei cu o floare la
butonieră (Tratat... p.180). |