Întemeierea școlilor de la Blaj
Nu există
oraș din Transilvania, în afară de Blaj, în care urmele indelebile ale
manifestării culturale a românilor transilvăneni, încremenite în zidurile
diverselor monumente istorice, să se vadă cu mai multă pregnanță.
Socotit de
unul dintre vechii săi monografiști ca cel mai vechi izvor de viață și
lumină a tuturor românilor, Blajul este pomenit în documentele scrise din anul
1271, sub numele de villa Herbordi. El a cunoscut, de-a lungul
vremurilor, tribulațiile unor transferuri de la un proprietar la altul, apărând,
la 1395, ca donație făcută de Sigismund de Luxemburg unui oarecare Blasius
Cserei de Barot, pentru merite belice, nume după care orașul își va lua și
denumirea, apoi, între 1535 și 1610, în proprietatea familiilor Bagdi și Pécsi
și, în fine, din 1611 până la ocuparea Transilvaniei de către austrieci, în cea
a principilor Transilvaniei. Blajul a suferit, în decursul vremurilor, de pe
urma diverselor oștiri, amice sau dușmane, ca de exemplu în 1659, când a fost
devastat de câteva pâlcuri răzlețe de turci rătăcite prin zonă, și în
1704, de pe urma popasului, aici, a unei armate de 35000 de curuți.
În 1737
habsburgii vor dărui Blajul și domeniul din jurul său lui Inochentie Micu Klein,
arhipăstorul românilor uniți cu Roma din Transilvania, și prin urmare Episcopiei
de Făgăraș. După ce și-a mutat curtea în noua reședintă, Inochentie Micu a
dispus aducerea, aici, a unor coloniști români, cărora le-a dat locuri de
case și pământ cultivabil pentru a-și întemeia gospodării trainice, între
aceștia numărându-se cei din familiile Butnariu, Ciaclan, Grama, Ianța, Manfi,
Muntean și Străjanu. Numele acestea le găsim, mai târziu, implicate activ în
viața orașului, cu fiii școliți în instituțiile de învățământ proiectate de
Inochentie Micu, ctitorul Blajului modern, dar deschise abia de urmașul acestuia
întru arhierie, Petru Pavel Aron. Sprijinit de împăratul Carol al VI-lea și, la
început și de Maria Tereza, Inochentie Micu a dispus construirea, în reședința
sa, din banii donați de preoți și de erariu (stat), încă din 1738, a unei
mănăstiri și a unei biserici catedrale, ridicate după planurile arhitectului
curții imperiale Ioannes Martinelli, prima, adică mănăstirea Sfintei Treimi,
fiind terminată în 1747, iar a doua, respectiv biserica, abia la 1765.
Renumitele
școli blăjene, denominate în literatura istorică cu o noțiune de
plurale tantum, uzitată de toată lumea, au fost deschise, așa cum am spus,
abia în octombrie 1754, în timpul păstoririi episcopului Petru Pavel Aron.
Structura lor de organizare poate fi recompusă pe baza câtorva documente emise
de ctitor în acele zile fierbinți de începuturi, respectiv a unui număr de trei
circulare, datând din 11, 18 și 21 octombrie 1754, și purtând titluri
care, pentru cititorul de astăzi nu mai au nici o semnificație. Acestea sunt
Publicarea ce s-au dat în Blaj la a(nul) 1754, octombrie 11 zile,
Rânduiala cinstiților ieromonași și a școalelor ce s-au rânduit să fie în
mănăstirea Sfintei Troițe în Blaj și Rânduiala învățătorilor și a
traptazitelor până la altă rânduială a noastră.
Prima
este un fel de ars necesaria a școlilor blăjene, adică o motivare, în
spirit iluminist, așa cum îl promovase Carol al VI-lea și Maria Tereza, a
necesității de a se întemeia școli în limba popoarelor din Împărăția
habsburgică.
Cea de-a
doua este un fel de
programă analitică unde se prezintă, în funcție de scopul cultural urmărit,
obiectele de învățământ, timpul cotidian de desfășurare a lecțiilor, nivelul lor
și metodele folosite de profesori, în funcție de stadiul de pregătire a
elevilor.
A treia
circulară este mai amplă și mai lămuritoare, întrucât arată că în Blaj se vor
deschide două școli, una pentru preoți, în care se vor învăța perceptele
divine, tainele și adevărul Sfintei Uniri, și alta obștească, adică
pentru oamenii de rând, unde se va preda scrisul, cititul și cântatul, nici o
plată așteptând de la ucenici, numindu-i pe cei ce vor preda aici.
Pe lângă
cele trei circulare, și concomitent cu data emiterii lor, respectiv la 18
octombrie 1754, Petru Pavel Aron a mai promulgat și două regulamente sau
instrucții privind buna desfășurare a procesului de învățământ din
școlile blăjene, redactate, desigur, în același limbaj greoi de epocă, folosit
mai ales de către cărturarii ardeleni.
Primul
regulament se numește
Instrucție pentru examenul cliricilor și are șapte puncte. În primele
două dintre acestea se vorbește de necesitatea ca ștudenții, cum erau
numiți atunci elevii blăjeni, să aducă, la înscrierea în școli, o recomandare
sau atestat din partea soborului mic, în care să se menționeze
localitatea de origine și condiția socială (de unde va fi, de cumva-i nemeș sau
slobod sau iobag), starea civilă și conduita morală (de nu are sau n-a avut
două muieri, de are nume bun sau ceva șort (pată n.n.), de-i sănătos în
mădulare). În punctele trei și patru se vorbește despre raporturile elevilor cu
antistiile sau comunitățile rurale de origine, iar în cazul celor care
urmau școala de preoți, despre înzestrarea materială a bisericii din acestea
(este eclejie, funduș sau casă popească..., ce simbrie ar fi sau vinituri sau
agonisită popească ca să poată trăi dintr-însele, fără greutăți din afară).
Punctele
cinci și șase din acest regulament sau instrucție discută
chestiuni legate de statutul viitoarei ocupații a absolvenților, de specificul
învățării în școli, și în fine, de atestatele sau diplomele de absolvire (se va
învăța și se va chivernisi și câtăva vreme în cele de lipsă... și dintre acelea
în vremea sa se va întreba și precum se va afla din cele însemnate i se va da
atestație cum că se află din toate având, sau carele dintrînsele ii lipsesc mai
pe urmă).
Cel de-al
șaptelea și ultimul dintre puncte reglementează relațiile ștudenților
teologi cu comunitățile sociale pe care urmau să le păstorească, impunându-le
obligația de a poseda diplome sau atestate de absolvire și haine potrivite
rangului lor (la popor nu se vor cuprinde până nu-și vor câștiga ceaslovul
pentru cetania pravilei sale și până nu vor avea haină lungă..., cu vreo palmă
mai jos de genunche, de acel fel de pănură care până acum au purtat).
Al doilea
regulament este
intitulat Instrucție pentru cuprinderea grămăticilor și cuprinde, în zece
puncte, regulile de comportare a profesorilor, a prefectului de studii și a
elevilor (pentru buna rânduială, pentru curgerea și îndreptarea celor viitoare,
a cuprinderii grămăticilor). În el se precizează că, pentru bunul mers al
activității școlare, fiecare clasă sau an de studiu va avea un catalog
sau catastih, în care se vor însemna numele și polecra grămăticilor,
(adică a elevilor n.n.) a cui fii sunt, de sunt feciori de protopopi sau de
preoți, de nemiși sau de iobagi, din ce sat, din ce varmeghie (județ n. n.) sau
scaun, de câți ani..., în ce zi au intrat la școală și în ce an, mai avut-au
ceva sau ba la ce au început, și cu vremea ce spor face la învățătura sa, și de
ce așteptare sau nădejde va fi. Catalogul urma a fi, așadar, un instrument
modern de consemnare a datelor privind desfășurarea procesului de învățământ,
alcătuit după cele mai înaintate norme ale pedagogiei din acel timp. De aceea,
descoperirea unor astfel de cataloage în fondurile arhivistice, scăpate de
vitregia unor repetate distrugeri, constituie, pentru cercetătorii istorici de
astăzi, un prilej de satisfacție, o ocazie de a recompune și reda un tablou
veridic asupra dezvoltării instituțiilor școlare blăjene. Aceasta cu atât mai
mult cu cât în ultimul dintre regulamentele pomenite mai sus se stipula până și
cum se vor așeza elevii în bănci pe timpul desfășurării orelor, fieștecare după
tabla (banca n. n.) sa..., între ceata tabulei sale, ca să nu se tulbure unii cu
alții, precizându-se, în plus, că dintre cei mai merituoși, se va numi, pentru
fiecare clasă, câte un vătaf sau luătoriu de seamă celorlalți, care în lipsa
dascălului să-i procetească și să-i privegheze spre învățătură și spre cele de
lipsă și, în fine, că profesorii sunt obligați să-i verifice pe elevi periodic,
pedepsindu-i pe cei care nu învață (dascălul pe toți și pe fieștecare pe rând
să-i procetească de ceale ce au învățat, iar acela dintre ei, carele n-ar ști,
va avea canonul său).
Mai există,
apoi, în acest regulament, precizări despre conduita elevilor în timpul
oficierii serviciului divin și a desfășurării lecțiilor, despre sălile de clasă
care trebuie să fie chilinite, adică separate pentru fiecare an de studiu, în
așa fel ca elevii să nu se îngălmăgească, despre obligația dascălilor de a
nota prezența. În toate zilele se va citi catastihul și se va însemna care vor
fi de față și de cumva fără de bună ocă (motiv n. n.) oarecare va rămâne
(absenta n. n. ) până de trei ori, se va da înaintea prefectușului, se spune în
acest din urmă regulament.
Toate aceste
circulare și regulamente sunt izvorâte dintr-o concepție iluministă bine
articulată, axată în jurul principiului implicant denumit educație națională
(die Nationalerziehung), în vederea formării unor cetățeni instruiți,
posesori ai unui anumit grad de cultură (der Bildungsgrad), ca efect al
aplicării unor mijloace educative moderne, încadrate în nou-promovatul sistem
educațional (das Bildungswessen).
În sfârșit,
în vremea în care s-au emis aceste circulare și regulamente, adică în toamna lui
1754, în Blaj s-au deschis patru instituții de învățământ, cu patru programe
diferite, după cum urmează: Școala de obște, cea obișnuită, sau pentru
toată lumea; Școala latinească, sau Gimnaziul; Seminarul
din mănăstirea Sfintei Treimi, numit și crăiesc, și, în fine,
Seminarul Bunei Vestiri sau diecezan, susținut deopotrivă din
contribuția lui Petru Pavel Aron și din cea a clerului din subordinea sa, și
care în anul 1781 se va uni, cum vom vedea, cu Seminarul Sfintei Treimi.
Dar să le luăm pe rând, adică să începem cu Școala de obște. În aceasta
se preda, așa cum am spus, gratuit, și numai în limba română, scrisul, cititul
și cântările, pregătind elevii pentru școli mai înalte. Inițial ea avea doar
două clase, la care preda un singur dascăl, și abia din 1782 acestora li
se va mai adăuga o clasă, precum și încă un învățător. În 1782, după
transformarea ei în Școală normală, i se mai adaugă o clasă și încă un
post de dascăl, cursurile având o durată de trei ani. În ea se pregăteau, în
etape de câte două, patru și șase luni, învățători pentru mediul rural. Din 1784
școala va avea patru profesori și un catehet, continuând să funcționeze în
această formulă până în 1865.
Să remarcăm
că între 1782 1794 în această școală a predat marele corifeu al Școlii
Ardelene, Gheorghe Șincai (1754 - 1816), motiv care ne poate convinge că în
ea se învăța foarte multă carte.
Școala
latinească sau
gimnaziul avea, la deschidere, doar două clase sau cicluri,
primul numindu-se principia sau infima schola grammatices, iar
cel de-al doilea grammatices sau media schola grammatices. Din 15
august 1757 i se mai adaugă o a treia clasă, numită syntaxis sau
suprema schola grammatices, la care este adus ca profesor Meletie Neagoe
din Broșteni, un om extrem de inteligent, nevăzător din naștere, dotat cu un
mare tact pedagogic, apoi, din 1772, încă două, numite, una, rhetorica
sau inferior schola humanitatis, și cea de-a doua, poesis, adică
poezia, sau superior schola humanitatis, având ca profesor pe
Samuil Micu, cunoscutul reprezentant al Școlii Ardelene și pe Ștefan Pop, doi
absolvenți ai institutului Pasmaneum din Viena. Micu va preda la cele
două clase logica și metafizica, iar al doilea, etica și
mathesisul sau științele. De menționat că la școala latinească
blăjeană se studia, pe lângă limba latină, care ocupa o bună parte din orele de
curs, germana și, cu scurte întreruperi, și maghiara, urmărindu-se ca
absolvenții să fie pregătiți pentru a ocupa posturi de funcționari în
administrația gubernială sau aulică. Adevărul era că, la început,
celor care absolveau școlile blăjene nu li se recunoștea dreptul de a fi numiți
în diverse funcții din serviciile administrației publice, pe motiv că în
instituțiile de învățământ în care învățaseră nu se predau aceleași materii ca
la Liceul academic statal din Cluj, socotit, pe atunci, instituție de
învățământ superior. Din această cauză, în anul 1831, Ioan Lemeni, viitorul
episcop al Blajului, a solicitat și a obținut de la Guberniu și de la
Cancelaria aulică, dreptul de a întemeia, la Blaj, un liceu academic, care
să emită absolvenților diplome sau atestate universitare, recunoscute urbi et
orbi în Imperiul habsburgic.
Ca atare,
prin decretul gubernial nr. 3387, din 11 septembrie 1831 se întemeiază
așa-numitul Liceum episcopale Balasfalvense, o instituție cu rang
academic, având două facultăți, teologia (facultas theologica) și
filozofia (facultas philosophica), aceasta din urmă cu două subsecții sau
cicluri, primul de un an, numit filozofia (philosophia) și al doilea, tot
de un an, denumit fizica (physica), de unde și numele dat curanților,
acela de filosofi și fizici.
Seminarul
Sfintei Treimi, numit,
cum am spus, și crăiesc, a funcționat de la început cu aprobarea și
colaborarea iezuiților din Cluj. În acest context aceștia doreau să trimită la
Blaj câțiva profesori de-ai lor, dar s-au izbit de rezistența exilatului episcop
Inochentie Micu, și apoi și de cea a lui Petru Pavel Aron. Seminarul a avut, la
început, două clase, absolvenții săi putând deveni fie preoți fie slujbași
erariali (ai statului).
În fine,
Seminarul Bunei Vestiri sau diecezan a funcționat într-o clădire
terminată în 1760, având, inițial, doar 12 ștudenți. Prin două ordine
împărătești, date de Maria Tereza și Iosif al II-lea în 1777 și 1781, cele două
mănăstiri, Sfânta Treime și Buna Vestire, repectiv Seminarul
crăiesc și Seminarul diecezan s-au unit. S-a întemeiat, astfel, din
1781, o instituție de învățământ mai puternică, un seminar unit, organizat după
modelul Institutului Sfânta Barbara din Viena, la conducerea căruia se
aflau un rector, un vicerector, un prefect de studii și mai mulți ductori. Vreme
de peste 11 ani, în perioada 1781 1792, durata cursurilor la acest seminar a
fost de doi ani, pentru ca din 1832 să ajungă la trei, apoi, în scurtă vreme, la
patru.
În fruntea
școlilor blăjene au fost puși, încă de la început, oameni foarte bine pregătiți,
aleși dintre călugări sau preoți. Școala de obște a fost condusă, de la
întemeiere și până la transformarea ei în școală normală, de către un
prefect sau vătaf, primul dintre aceștia fiind Silvestru Caliani. Ulterior în
fruntea acesteia se va afla un director care îndeplinea și funcția de catehet.
Școala latinească (sau gimnaziul) era condusă de un director, care
era de regulă episcopul sau vicarul general, ajutat de un prefect, iar
Seminariile de un rector, un vicerector și un prefect al studiilor, ajutați
de un ductor și de un corepetitor.
Structura
școlilor blăjene demonstrează concepția pedagogică înnoitoare a ctitorilor, care
urmăreau, în primul rând eficacitatea, buna instruire a elevilor, și în acest
context, înfăptuirea unei acțiuni de luminare generală a poporului român.
Puterea centrală, la rândul ei, exercita asupra școlilor blăjene o supraveghere
atentă, printr-un reprezentant al unei Comisii guberniale, prezidată de
episcopul romano-catolic de Alba-Iulia, căruia ierarhul blăjean trebuia să-i
trimită periodic rapoarte despre desfășurarea învățământului, despre conținutul
lecțiilor și rezultatele obținute de elevi la examen.
Întreținerea
profesorilor și a elevilor din școlile blăjene a revenit tot timpul episcopiei.
La început, în acest scop, s-au folosit veniturile Domeniului Oarda de Jos,
sechestrat în scurtă vreme de către funcționarii camerali, iar apoi
jumătate din cele ale domeniului de la Blaj. La aceste venituri s-au mai adăugat
lăsămintele sau fundațiile unor episcopi, începând cu Petru Pavel Aron,
care prin testamentul din 6 noiembrie 1758, lăsa erezilor săi, inclusiv
școlilor blăjene, pe lângă o serie de bunuri, suma de 3000 florini, continuând
cu cel al lui Grigore Maior, din 29 decembrie 1784, și Ioan Bob, din 22
octombrie 1828, precum și veniturile domeniului Cut de lângă Sebeș, achiziționat
anume în acest scop contra sumei de 32000 de florini.
Unii dintre
elevii români merituoși primeau burse, fie din veniturile domeniilor de la Blaj
și de la Cut, luate, din 1799, în arendă de către episcopul Ioan Bob, în
schimbul a 6000 de florini, din care erau sprijiniți elevii români din școlile
de la Târgu-Mureș, Alba-Iulia și Cluj, și mai târziu salarizați canonicii și
profesorii de la Blaj, fie din Fondul tineretului catolic din
Transilvania.
Episcopul
Petru Pavel Aron și urmașii săi, Athanasie Rednic și Grigore Maior, au hotărât,
apoi, ca elevii nevoiași din școlile blăjene, să primească gratuit, la fiecare
cinci zile, câte o pâine din grâu amestecat, adică din făină integrală
(frustra panis), numită de către blăjeni țipău, în greutate de 3,5
Kg, suficientă pentru consumul zilnic pe timpul cursurilor. În acest fel au
putut să urmeze școlile o mulțime de copii ai românilor lipsiți de posibilități
materiale. Ei au devenit, mai târziu, intelectuali de nădejde, sprijinitori ai
cauzei poporului nostru, luptători pentru drepturile naționale. Însuflețiți de
acel spirit al Blajului, definit atât de frumos, între alții, de către
publicistul interbelic Radu Brateș, ca fiind marcat de pasiunea pentru
știința istorică, de dragostea pentru limba română și, în fine, de
spiritul de sacrificiu neprecupețit pentru cauza națională, ei și-au înscris
numele în Panteonul de Aur al eroilor neamului, dând astfel orașului în
care s-au format un prestigiu nemuritor.
BIBLIOGRAFIE
1.Acte și Fragmente latine românești. Pentru istoria bisericii
române mai ales unite, Edite și anotate de Timotei Cipariu canonic greco-catolic
etc., Blaj, Cu tiparul Seminarului diecezan, MDCCCLIV.
2. I. Micu Moldovan, Acte sinodale, I-II, Blaj, S.Filtsch
(W.Kraft), 1869-1872
3.Școalele din Blaj. Studiu istoric de Nicolae Brânzeu,
profesor la Liceul I.C. Brătianu, Pitești, Sibiu, Tipografia, Societate
pe acțiuni, 1898.
4.Augustin Bunea, Din istoria românilor. Episcopul Ioan
Inocențiu Klein (1728-1752), Blaj, Tiparul seminarului, 1900.
5. Idem, Episcopii Petru Paul Aron și Dionisiu Novacovici sau
Istoria românilor transilvăneni de la 1751 până la 1764, Blaj, Tipografia
seminarului, 1902.
6.Al.Lupeanu, Blajul istoric în icoane, Blaj, Tipografia
seminarului, 1924.
7. Zenovie Pâclișanu, Documente privitoare la istoria
școalelor din Blaj, București, 1930.
8.Radu Brateș, Aspecte din viața Blajului, Tipografia
Seminarului, Blaj, 1942.
9.Virgil Stanciu, Episcopul Petru Pavel Aron, Blaj, 1943.
10.Coriolan Suciu, Arhiereii Blajului, ctitori de școli
naționale. La 190 de ani de la deschiderea școlilor din Blaj, Blaj,
Tipografia seminarului, 1944.
11.N. Albu, Istoria învățământului românesc din Transilvania
până la 1800, Blaj, Lumina, 1944.
12.Idem, Istoria școalelor românești din Transilvania între
1800-1867, București, Editura didactică și pedagogică, 1971.
13.Cornel Tatai, Octavian Rotaru, Un document revelator asupra
activității culturale desfășurate de Petru Pavel Aron, în Apulum, 12,
1974, p.642-648. 14.Lidia Gross, Grigore Maior și mișcarea națională de
emancipare a românilor din Transilvania, în Acta Musei Porolissensis,
IX, 1985, p.701-720.
15. Iacob Mârza, Școală și națiune (Școlile din Blaj în epoca
renașterii naționale), Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987.
16.Remus Câmpeanu, Intelectualitatea română din Transilvania
în veacul al XVIII-lea, Presa Universitară clujeană, Cluj-Napoca, 1999.
17.Idem, Elitele românești din Transilvania veacului al
XVIII-lea, Presa Universitară clujeană, 2000.
18. I. Tóth Zoltán, Primul secol al naționalismului românesc
ardelean 1695-1792, Editura Pythagora, București, 2001.
19.Ștefan Manciulea, Aici e pământul sfânt al Blajului,
Editura Bunavestire, Blaj, 2003. |