Simfonicul orădean,
pe scena Operei din Roma
Indiscutabil, momentul de culminație al Concertului extraordinar
organizat cu prilejul Zilei Naționale a României, la Teatrul de Operă din
Roma, de Ambasada țării noastre în Italia, cu concursul nemijlocit al
Ministerului Afacerilor Externe și al Consiliului Județean Bihor, a fost
susținut de Orchestra simfonică a Filarmonicii de Stat din Oradea.
Într-un program propus exclusiv de organizatori, simfonicul
orădean, sub bagheta lui Romeo Râmbu, avându-l ca solist pe naistul
Nicolae Voiculeț, a prezentat Marea Rapsodie Română pentru nai
și orchestră, de Gheorghe Zamfir. O lucrare croită pe canavaua
binecunoscută a genului, înlănțuind într-o formă liberă teme și
melodii populare de virtuozitate și largă circulație. De la primele
acorduri recunoști lesne teme folclorice devenite șlagăr, impuse în
conștientul sentimental al spectatorilor (mulți dintre cei prezenți fiind
reprezentanți ai diasporei!) și de genericul unei emisiuni de certă
audiență, cum este Tezaurul folcloric. Acolo vibrează în unicitatea lui
taragotul lui Dumitru Fărcaș. Aici, celestul nai.
Evenimentul a întrunit valențele unei duble premiere: orchestra
simfonică din Oradea este primul ansamblu de gen din România care a ajuns
să concerteze pe scena Operei din Roma, după cum această creație a lui
Zamfir a fost căutată pentru prima dată în Italia.
Am
avut privilegiul să fiu martor la zămislirea acestui concert de la prima
repetiție de descifrare a partiturilor. Întreg efortul de o săptămână
țintea o chestiune de delicat echilibru între tot și parte, pentru a
conferi lucrării maximum de claritate și cursivitate, viață interioară,
respirație. Din capul locului au fost corectate unele stângăcii
componistice. Exigența șefului de orchestră se regăsea în plasarea
accentelor, în dozarea sonorităților și nuanțelor, ba chiar pe alocuri și
a duratelor. Îngrijorarea era evidentă. Esențialul în demersul dirijoral
se rezuma la armonizarea între stilul mai puțin organizat, destul de
liber, al solistului și rigoarea unei orchestre simfonice, la care
factorul improvizator este exclus. Șansa maestrului Romeo Râmbu a fost
nu doar stăpânirea științei dirijoratului, ci, deopotrivă, afinitățile și
experiențele personale în interpretarea folclorului.
Cizelarea lucrării în toate articulațiile ei și-a găsit măsura în cele din
urmă în acuratețea interpretării. Acustica de excepție a sălii de
concerte de la Opera din Roma avea să-i dezvăluie dirijorului necesitatea
unor retușuri pe care în repetițiile premergătoare de la Oradea și
Academia di Romania nu le sesizase. Din nou concentrare maximă pentru
șlefuirea acelor detalii și pasaje. Urmărind din sală repetiția finală,
directorul artistic Corneliu Cristea a pus fără ezitare
diagnosticul: Sună bine, plin, curat, echilibrat.
Câteva
clipe de răgaz. Totul în forfota redactorilor, cameramanilor și
tehnicienilor care preluau în direct acest concert.
În
sală, peste o mie de spectatori, în bună parte membri ai corpului
diplomatic acreditat în Italia, ai Guvernului, Președinției și
Parlamentului țării gazdă, ai unor instituții europene care activează
aici. Pe scenă, și-au intrat rând pe rând în rol soprana Alexandra Coman,
pianistul de nici 18 ani Emanuel Rimoldi Mărgăritescu, corala Buna
Vestire a Colegiului Pio Romeno, naistul Nicolae Voiculeț și organistul
Giovanni de Cecco.
Acordul final a aparținut Orchestrei simfonice din Oradea. După un plan de
ansamblu și o trecere en relanti asupra instrumentiștilor, cameramanul de
la Telepace, postat în vecinătatea mea, și-a fixat cadrul, preț de câteva
secunde, asupra dirijorului. Focalizare sugestivă. Dreapta bătea măsura cu
bagheta, implacabilă și obstinată, ca un metronom. Stânga dezmierda
invizibile volute, invocând torente sonore, când solemne, când
învolburate, când potolite până la șoaptă. Fiecare mișcare, oricât de
sobră, sugera o nuanță, o inflexiune. Maestrul Râmbu nu se mulțumea doar
să indice o intrare, ci să-i și sublinieze, totodată, expresivitatea.
Dirijor, solist și orchestră, fiecare mergând deschis în întâmpinarea
celuilalt.
Din
acest captivant fluid sonor, memoria reține un rafinat solo de vioară,
susținut de concertmaestrul Gavril Ardelean. Tehnică ireproșabilă,
sonoritate plină de farmec, o frazare de puternică expresivitate.
În
punctările sale, naistul Nicolae Voiculeț, mai inhibat și reținut ca de
obicei, trăda stilistic venerația față de idolul și mestrul său,
inegalabilul Gheorghe Zamfir.
Orchestra s-a simțit în largul ei, potențând la maximum expresia muzicală.
După distilările de laborator de la repetiții, concertul revela explozia
tensiunii acumulate începând din clipa primei lecturi a textului muzical.
A fost
cu adevărat un moment special. Cu doar câțiva ani în urmă,
Orchestra simfonică din Oradea îl acompania într-un turneu prin șase țări
europene pe Rod Stewart. De astă dată, la Roma, un alt reper care o
depărtează întrucâtva de repertoriul pur simfonic: Rapsodia lui Zamfir și
naiul lui Voiculeț. Două experiențe care solicită disponibilitatea
unui ansamblu simfonic, probându-i maturitatea. Neîndoielnic,
profesionalismul este cel care a propulsat simfonicul orădean pe
această invidiată scenă muzicală europeană: Opera din Roma. Moment așezat
sub semnul triumfului.
Ioan LAZA |