BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink

Revistă de cultură

fondată în 1865 de Iosif Vulcan

Apare la Oradea

Seria a V-a

Nr. 11-12 (469-470) Noiembrie-Decembrie 2004

FESTIVALURI

de

Mircea MORARIU

FESTIVALUL

DRAMATURGIEI

ROMÂNEȘTI

Timișoara 3-10 octombrie 2004

 

Toamna, ca, de altfel, și primăvara, ceea ce numim „viața teatrală româneasc㔠intră în febra festivalurilor. Se succed, se încalecă, se suprapun festivaluri cu tradiție și continuitate, altele cu periodicitate aleatorie și care sunt readuse la viață fiindcă așa vor „forurile”, apar unele noi și, uneori, chiar performante manifestări de cultură teatrală. În principiu nu e nimic rău în asta – să amintim că, în Italia, bunăoară, au loc anual peste trei sute de festivaluri și să spunem că nimeni, nici măcar criticii, mai cârcotași din fire, nu mai protestează că sunt prea multe, că nu mai ajung la toate, împăcându-se cu ideea că mitul criticului „care vede tot” s-a demitizat demult. Rău e doar atunci când festivalurile se transformă în „acțiuni”, când sunt simple răbufniri ale orgoliilor locale, când amintesc de celebrele magazine universale din vremea împușcaților, cu rafturile goale ori garniste cu produse (în cazul nostru, spectacole) de care nimeni nu are nevoie, despre care se știe că sunt proaste și pe care toată lumea le privește cu silă. Adică e rău atunci când festivalurile sunt dominate de monotonie, submediocritate, când ele nu înseamnă ceea ce ar trebui să însemne, un răstimp de sărbătoare și bucurie artistică.

O spun de la început. În cele opt zile cât a durat a XI a ediție a Festivalului dramaturgiei românești de la Timișoara, m-am bucurat de puține ori, în pofida ospitalității fără cusur a organizatorilor. Și asta pentru că ospitalitatea nu ține loc de artă. Sunt semne că, preponderent, în alcătuirea programului a fost criteriul cantitativ. Slujindu-se de argumentul firav că avem de-a face cu un festival de dramaturgie, carevasăzică de literatură dramatică, și că ceea ce contează e să vedem cât mai multe piese românești punând între paranteze valoarea spectacolelor, selecționerul Mircea Ghițulescu a ales 24 de montări care, teoretic, ilustrează toate etapele devenirii scrisului românesc pentru scenă. Așa se face că am văzut într-un amestec valoric aiuritor dar și obositor, spectacole cu dramaturgie clasică (Chirița of Bârzoieni, Apus de soare , Păcală), semi-clasică (Înșir-te mărgărite, Gaițele), cu piese scrise în ultimele decenii ale secolului trecut (Cervus Divinus, Iluzia optică, Îngerul slut) ori în primii ani ai veacului nostru (89. 89...fierbinte după '80. Crima sângeroasă din stațiunea violetelor, Hoțul cinstit, Râul de bâlci, Românie dragă, Elveția mea, Legenda ultimului împărat), adaptări pentru scenă ale unor celebre cicluri poetice (La Lilieci) – dar ce facem astfel cu conceptul de literatură dramatică? – ș.a. Am mai văzut Un spectacol de teatru după Aureliu Manea, bine paginat scenic de Compania Daya, am participat la spectacole — lectură și la spectacole de teatru radiofonic, la toate acestea adăugându-se drept bonus două spectacole cu montări din dramaturgia franceză (Jacques sau supunerea și Scaunele) care scrise fiind în limba lui Voltaire și în spațiul cultural și geografic al Hexagonului de un dramaturg francez de origine română ce le-a semnat cu numele Eugène Ionesco cu greu pot fi revendicate ca aparținând literaturii dramatice românești. Câtă vreme purtăm dezbateri argumentate privind felul în care Vlad Zografi și Vlad Russo l-au depășit sau nu ca traducători pe Dan C.Mihăilescu mi se pare un abuz să încerci să convingi pe cineva că Ionesco poate aparține dramaturgiei românești.

Ce a demonstrat, de fapt, această paradă eminamente cantitativă, copleșitoare, dar nicidecum exhaustivă? Că nu mai prea au dreptate cei ce și-au făcut un obicei din a se jelui că piesa românească nu e băgată în seamă de teatre, de directori ori de secretarii literari. Dar că au dreptate, în schimb, cei ce spun că nu întotdeauna teatrele montează la parametrii calitativi corespunzători dramaturgia națională. Să argumentăm. Cervus Divinus  de Ion Druță (montat de Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara) a fost o exemplificare pernicioasă de supraviețuire anacronică a formulei agitprop întoarsă pe dos. Apus de soare (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași) s-a prezentat în regia diletantă a lui Eugen Todoran și în scenografia de o urâțenie absolută semnată de Axenti Marfa ca o ilustrare a ceea ce înseamnă felul greșit în care e înțeleas㠄comanda de stat”, îndeplinită cu toată lehamitea din lume. Îngerul slut de Alexandru Sever, montat în premieră absolută, după lungi decenii de așteptare, într-un chip neinteligibil de Gelu Badea la Teatrul Național din Cluj, înseamnă un deserviciu adus unui text de o frumusețe aparte și care ar fi avut dreptul la o soartă mai bună. Două spectacole bune semnate de Alexandru Dabija Înșir-te mărgărite de la Teatrul „Nottara” și Gaițele de la Teatrul „Odeon”) nu au atins cotele valorice pe care le-au avut la sediu. Nici Angajare de clovn, un bun spectacol realizat de trei excelenți actori ai Teatrului „Sică Alexandrescu” din Brașov în regia lui Claudiu Goga nu s-a simțit din cale afară de bine în deplasare. Un text lipsit de valoare, cu semnificații greu de dibuit, De la cină la micul dejun, scris de timișoreanul Sebastian Ungureanu a făcut obiectul unui spectacol așijderea croit prost de Ioan Ieremia la Teatrul German de Stat din Timișoara.. Același Ioan Ieremia a bulversat valoarea Scaunelor  lui Ionesco într-o montare prea violentă, înscenată la Naționalul timișorean. Râul de  bâlci de Ioana Crăciun s-a dovedit în versiunea scenică de la Theatrum Mundi (regia-Mircea Marin) o partitură lipsită de orice urmă de teatralitate. Hoțul cinstit de Valeriu Butulescu a avut parte de o lectură șchioapă, cu un umor căznit, transpusă într-un spectacol realizat de Anatol Pânzaru la Teatrul Național din Bălți (Republica Moldova). Teatru descompus de Matei Vișiec, montat de Iulian Ursulescu în maniera spectacolului de bâlci la Teatrul Profesionist Românesc din Vârșeț-Serbia s-a înfățișat asemenea unui amestec incert de scene bine realizate cu altele mate, fără penetrație. Iluzia optică de Dumitru Solomon, înscenată de Mihai Lungeanu la Teatrul „G.A. Petculescu” din Reșița, mi s-a părut o realizare corectă, dar îndepărtată de profunzimile textului. O piesă ce exploatează o temă ce se arată preocupantă în mai toate țările foste comuniste— căutarea unui rost pe alte meleaguri, chiar cu prețul compromisuri capitale — e vorba de Românie dragă, Elveția mea de Cronica Udrea — s-a susținut grație regizorului Cristian Ioan și celor patru interprete ale Trupei „Liviu Rebreanu” de la Teatrul Național din Târgu Mureș. Scenariul La Lilieci, cu migală conceput de Sabin Popescu, a avut parte de o transcriere scenică rafinată datorită eforturilor actorilor Naționalului timișorean și regizorului Sabin Popescu care, astfel, au salvat onoarea Teatrului-gazdă. Nici Puiu Șerban nu a găsit modalitatea optimă pentru transpunerea scenică a piesei lui Dumitru Crudu Crima sângeroasă din stațiunea violetelor de la Teatrul Național din Craiova.

Cote artistice cu adevărat de băgat în seamă au avut foarte puține spectacole. Mă gândesc la Păcală de la Teatrul „Țăndăric㔠din București, în regia lui Ionuț Brancu, la Jacques sau supunerea,exemplară înscenare a unui text ionescian purtând inconfundabila semnătură a regizorului Tompa Gábor și a colectivului actoricesc al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. O surpriză foarte plăcută a fost spectacolul 89. 89...România după '89 în care regizoarea Ana Mărgineanu a valorificat ce a considerat mai bun din textele unor dramaturgi „nou-nouți”, precum Ștefan Caraman, Ștefan Peca, Petre Barbu, Paul Cilianu,Călin Blaga. În montarea de la Teatrul Foarte Mic, tânăra regizoare și-a aflat aliați de nădejde în actori de mâna întâi — Coca Bloos, Maria Ploae, Isabela Neamțu, Gheorghe Visu, Cristian Iacob, Radu Cristian.

Spectacolul zis „de gală”, Chirița of Bârzoieni, înseamnă o tentativă nu tocmai izbutită a Teatrului de Comedie și a actriței Iarina Demian de a remodela Chirița în provincie  pe ofertantul model al music-hall-ului american de mare și luxoasă montare. Muzica scrisă de Tudor Chirilă și de Gelu Ionescu e de bună calitate, coregrafia Roxanei Colceag se arată a fi extrem de solicitantă pentru actorii care joacă , cântă și dansează cu multă devoțiune, Tudor Chirilă, titularul rolului Charles, e generos pus în valoare, dar asta în detrimentul Emiliei Popescu, interpreta Chiriței care ajunge din cauza scenariului stufos, a diletantismului regiei și a amalgamului de stiluri să dețină o poziție secundară. „Gala” a fost prefațată de Naționalul bucureștean care, crezându-se mai presus de competiție, a onorat totuși hors concours Festivalul cu Legenda ultimului împărat în regia profesionistă a lui Alice Barb.

Au fost la Timișoara multe lansări de carte, producții prezentate sub egida Atelierului european de traduceri sau a inițiativei DramAcum de la UNATC.

Un juriu alcătuit din practicieni și teoreticieni cât se poate de stimabili a fost extrem de generos în raport cu oferta de spectacole, atât de generos încât a suplimentat lista inițială de premii, probabil cu gândul ca să fie toată lumea mulțumită și tot românul să prospere. „Dar, cum era de așteptat, nu toată lumea a fost mulțumită, căci spre a nu provoca un scandal și a nu macula imaginea Festivalului”, respectivul juriu a făcut exces de zel și a dat curs unei scrisori care trebuia pierdută, venită din partea a trei importanți creatori dar care, într-un mod ignobil, se delimitau cu argumente șubrede de propria lor muncă și de spectacolul Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali de la Teatrul „Csiky Gergely” din Timișoara. Cum spectacolul nu a mai fost jucat, lăsând loc unor dispute aprinse, tensionate, nemulțumirii justificate a actorilor dar și a mea care niciodată nu voi înțelege cum niște artiști autentici își devoră singuri rolul propriei munci pentru care au cheltuit talent, energie, timp,dar și mulți, foarte mulți bani publici, în loc am avut parte de o conferință de presă în care directorul Teatrului nedeptățit a făcut o demonstrație asupra felului în care un excelent manager poate manageriza o criză.

 

* * *

 

FESTIVALUL

NAȚIONAL

DE TEATRU

CLASIC

Arad - 11-17 octombrie 2004

 

Seria autumnală extrem de bogată a festivalurilor a continuat cu a zecea ediție a celui dedicat teatrului clasic (Festivalul Național de Teatru clasic 11-17 octombrie), găzduit de Teatrul „Ioan Slavici” din Arad și care l-a avut drept unic o selecționer pe criticul de teatru Ion Parhon. Cum tocmai în săptămâna în care s-a consumat respectiva manifestare de cultură teatrală apărea în Dilema veche un articol, firește, dilematic, semnat de prețuita noastră colegă Alice Georgescu, articol intitulat Pentru cine se fac festivalurile, mă grăbesc să precizez că în cazul în speță a fost cât se poate de limpede că Festivalul arădean a fost conceput mai cu seamă pentru publicul din localitate, adică pentru comunitatea ce-i este principalul finanțator. Criticii invitați au fost puțini la număr, Teatrul din localitate nu și-a comparat „prestația” cu cea a colectivelor invitate pentru simpul motiv că a preferat să se manifeste în secțiunea off (ce se ascunde în spatele acestui motiv e nițeluș mai complicat), însă nu se poate spune că actorii săi nu au venit să-și vadă colegii, lucru care, vai! se întâmplă din ce în ce mai rar din pricini care fie că îmi scapă, fie că sunt de un caracter prea mercantil, încât prefer să nu le fac loc în spațiul rezervat acestei cronici.

Dețin informații cât se poate de sigure potrivit cărora proiectul inițial al colegului Ion Parhon era de anvergură mai amplă. Cum mai peste tot în provincie continuă să se creadă că în Capitală se fac cele mai bune spectacole și joacă cei mai buni actori, selecționerul și-ar fi dorit ca „secțiunea bucureștean㔠să fie ceva mai consistentă. Ba chiar a optat pentru două spectacole, deloc întâmplător, foarte bune ale Teatrului „Bulandra” – Căsătoria și Oblomov — ce nu au mai putut fi aduse, fie pentru că Aradului i-a fost preferat un turneu la Palermo, fie pentru că unii actori filmau pe alte meleaguri și pe bani ceva mai adevărați decât leii românești. S-au găsit soluții de moment ce s-au dovedit utile și care în conjuncție cu opțiunile inițiale au făcut ca a zecea ediție a Festivalului să fie caracterizată prin spectacole ce au acoperit o scală expresivă amplă, arătându-se astfel încă o dată că literatura dramatică clasică rămâne o sursă inepuizabilă pentru montări originale, vii, beneficiind cel mai adesea de o mizanscenă solidă, de interpretări asemenea și scenografii generoase.

Prima surpriză, care a pus la încercare inteligența, apetitul pentru nou și orizontul de așteptare ale publicului arădean a fost felul în care regizorul Ștefan Iordănescu a șters colbul nu de pe cronice bătrâne, ci de pe piesa lui Delavrancea, Apus de soare. În spectacolul Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, directorul de scenă s-a străduit să treacă peste retorica patriotică a textului, l-a coborât pe Ștefan cel Mare de pe soclul pe care stătea până mai ieri intangibil (rolul i-a fost încredințat lui Cornel Nicoară), iar Doru Păcurar a creat o scenografie atipică, adică lipsită de monumentalitate și volute de grandilocvență, tot cum atipică a fost mișcarea scenică gândită de Mălina Andrei. Rezultatul a fost o reprezentație incitantă, cu multe nuclee de teatralitate, dezinhibată, provocatoare de dipsute, controverse, dar mai ales de reflecție.

Chirița of Bârzoieni (Teatrul de Comedie din București), plecată să cucerească nu Parisul, ci provincia, a poposit și la Arad dând satisfacție admiratorilor deloc puțini ai lui Tudor Chirilă, devenit un elegant și abil profesor de engleză al prostuțului Guliță și determinând nemulțumirea celor ce ar fi dorit ca Emilia Popescu, interpreta Chiriței, la rându-i o desăvârșită interpretă de music-hall, să fie mai apăsat și mai relevant pusă în evidență de regia Iarinei Demian. Se pare însă că dragostea de mamă a învins, Tudor și-a adjudecat partea leului, cu serioase repercusiuni asupra organicității gramaticii montării care pleznește din toate încheieturile. Prima parte a spectacolului e încălcită și tocmai de aceea pare lungă, momentele muzical-coregrafice, altminteri bine lucrate, dau impresia că obliterează acțiunea, partea a doua e ceva mai legată, dar păcătuiește printr-o primă scenă care, vorba lui Caragiale, se lungește „ca  cașcavalul prăjit”.

Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului (Teatrul Național din Craiova), impresionant și novator spectacol regizat de Silviu Purcărete, a însemnat un punct de maxim interes al Festivalului. Cum am de gând să-i dedic o cronică detaliată, amân acum  analiza, mulțumindu-mă să notez că la Arad s-a găsit o formulă de reprezentare ce a permis accesul la spectacol e mai bine de 200 de spectatori, mai mulți decât la sediu ori în alte deplasări. Cei prezenți au putut savura în montarea lui Silviu Purcărete o modernist sau, mă rog, o postmodernitate valorată prin lucrul atent cu actorii.

Pentru prima dată în cei zece ani de când ființează Festivalul arădean, el a găzduit un spectacol al celui mai tânăr teatru din România, Studioul Casandra al UNATC. Adrian Pintea, în calitate de pedagog și regizor, dar și cei care acum sunt deja actori cu diplomă au elaborat o montare exuberantă, tinerească, s-au slujit cu folos și inteligență de formula teatrului în teatru, au explicitat printr-un bine plasat efect de surpriză convenția. Spectacolul a recomandat câîiva tineri actori, dintre care îi menșionez pe Andrei Vizitiu, Karina Nagy, Bogdan Florea, Monica Dobrișan, Ileana Gherghina Arpășescu.

Trupa „Iosif Vulcan” a Teatrului de Stat din Oradea, abia întoarsă dintr-un scurt, dar obositor turneu în Coreea de Sud, ocazie cu care spectacolul Electra a repurtat un important sucees (cu atât mai bine țării și lor cu atât mai bine!) nu a ezitat să se deplaseze la Arad pentru o reprezentație cu Praf în ochi a lui Labiche, în viziunea originală a lui Alexandru Dabija. Oboseala, dar și faptul că spectacolul nu a mai fost jucat de o bună bucată de vreme, și-au spus cuvântul, așa încât montarea a apărut lâncedă, sleită, fără prea mult haz.

În schimb, ca la carte a fost jucat spectacolul Omul cel bun din Sîciuan, realizat de Bócsárdi László și excelenta trupă a Teatrului „Tamási Aron” din Sfântu Gheorghe. Mi-am clarificat astfel unele detalii ce, așa după cum recunoaștem în cronica din numărul precedent al Familiei , îmi rămăseseră neprecizate, am apreciat din nou rigoarea cu care a fost gândită forma spectacolului, calitatea conținutului, a jocului actoricesc, felul în care a fost managerizat spațiul scenic.

Deși nu tocmai împlinit, marcat de un formalism excesiv, spectacolul cu Perșii (Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu), în regia lui Mihai Măniuțiu are, așa după cum notam în cronica apărută nu demult, consistența unui puternic comentariu politic și forța unui avertisment. Cu toate defectele sale, care nu sunt deloc puține, Perșii înseamnă produsul inteligenței și sensibilității unui artist căruia nu-i sunt deloc indiferente nici prezentul, nici viitorul și care izbutește să convingă actorii să-l urmeze în valorificarea unor formule scenice aparte.

Trăgând linie și adunând, rezultă că a zecea ediție a Festivalului Național de teatru Clasic de la Arad a mizat mai curând pe calitate decât pe cantitate, lucru ce nu mi s-a părut nicidecum rău.

 

* * *

Festivalul

Național de Teatru

„I.L.Caragiale”

București, 24 - 31 octombrie 2004

 

După ce ani de-a rândul, atât eu cât și alți cronicari, am consemnat edițiile succesive ale Festivalului Național de Teatru care ba s-a numit, ba nu s-a mai numit „I.L.Caragiale”, făcând observații și sugestii pentru ca ceea ce se consideră a fi „cea mai importantă manifestare de cultură teatrală din România” să merite cu adevărat această etichetă, să devină o instituție, cu un buget din vreme precizat, cu un staff și capacități logistice prorpii, am ajuns la concluzia că nici unul dintre „factorii responsabili” nu ia în seamă astfel de păreri, că improvizația și stilul pompieristic sunt regulă și natura însăși a principalului finanțator, Ministerul Culturii și Cultelor care, când realizează c㔠nu mai poate”, c㠄arde” cere disperat sprijinul UNITER-ului ca să salveze ceea ce mai poate fi salvat.

Așa că această a XIV a ediție a Festivalului, desfășurată la București în perioada 24-31 octombrie 2004, a avut aceleași defecte organizatorice ca cea de acum un an, de acum doi, de acum trei ș.a.m.d., a fost pusă în mișcare de aceleași figuri de oameni tineri ajunși la epuizare, de un grup de studenți la teatrologie care învață cum nu trebuie să se facă un festival, rațiuni pentru care renunț să mai insist asupra condițiilor și statutului manifestării. Observ doar că desfășurată în an electoral, a XIV a ediție a operat cu un buget de austeritate, nu a mai beneficiat de „înalte patronaje”, și că politicienii care nu mai prididesc a ne da asigurări „cât iubesc ei arta și chiar cultura” au evitat-o și ignorat-o. Adică s-au comportat cum le e naturelul.

Selecția spectacolelelor i-a fost încredințată criticului de teatru Ion Parhon a cărui misiune a fost deopotrivă și grea, și ușoară. Și asta pentru că solicitat să întocmească un program care să sumarizeze o stagiune (2003-2004), selecționerul a constatat ceea ce știam cu toții, că respectiva stagiune nu a fost din cale afară de generoasă cu evenimentele și că spre a nu da impresia de sărăcie va fi silit ca în galantarul Festivalului să pună și spectacole care, în mod firesc, nu prea erau îndreptățite la o astfel de onoare. Firește, s-ar putea spune că locul unor montări putea fi luat de altele cam de aceeași valoare, dar chiar și așa, imaginea de ansamblu nu ar fi fost schimbată în datele sale esențiale.

Selecționerul, totodată și director artistic al Festivalului, a gândit structurarea lui în patru mari secțiuni — Spectacole pentru toate anotimpurile, Recitaluri, Tineri artiști pe drumul performanței, cea din urmă fiind alcătuită dintr-un singur spectacol, Eu, Rodin, care. de fapt, nici nu e producție proprie a Televiziunii Române, ci o preluare a montării realizate de Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, în regia lui Mihai Măniuțiu.

Secțiunea Spectacole pentru toate anotimpurile a fost cea mai consistentă numeric, dar și cea mai dezechilibrată din punct de vedere valoric. Electra orădeană, căreia i-a revenit cinstea de a deschide Festivalul, a fost liderul acestuia, dovedind că atunci când a optat pentru „împletirea cutumelor străvechi ale grecilor cu arhaicul maramureșan „în dorința realizării” unui armonios mariaj și profesional, și artistic”, regizorul Mihai Măniuțiu nu a greșit deloc. E bine să precizăm că au existat și voci care au contestat spectacolul și spun asta nu spre a relativiza succesul, ci spre a evita eventualele lui supraevaluări care, în lumea teatrului sunt la ordinea zilei. Silviu Purcărete a validat, prin felul în care a montat la Naționalul craiovean Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului, scriitura modernă a textului shakespearian în care a identificat valențe de teatralitate inedite. Jacques sau supunerea (regizat de Tompa Gábor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj), Căsătoria (montată de Yuriy Kordonskiy la „Bulandra”), Angajare de clovn (în lectura lui Claudiu Goga la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov), Înșir-te mărgărite (o mică bijuterie artistică plămădită de Alexandru Dabija la Teatrul „Nottara”), Omul cel bun din Sîciuan  (o montare de forță a lui Bocsárdi László la Teatrul „Tamási Aron” din Sfântu Gheorghe) și-au reconfirmat valoarea, iar criticului i-au întărit impresiile împărtășite deja cititorilor în paginile Familiei. Dacă aș fi avut sau nu îndoieli asupra oportunității prezenței spectacolului Scaunele, produs de Teatrul „Bulandra” și Institutul Francez (regia-Felix Alexa), fără nici o remușcare aș fi exclus Poker de la Teatrul de Comedie în care Alexandru Tocilescu nu a prea putut salva debilitatea textului lui Adrian Lustig. Tot la fel aș fi procedat cu Mansardă la Paris cu vedere spre moarte (Teatrul Național din Cluj), o încercare parțial reușită a teribilistului Radu Afrim de a menține pe linia de plutire un text cel puțin neonest al lui Matei Vișniec.

Secțiunea Tineri artiști pe drumul performanței a propus patru spectacole valide. Mă gândesc la Am angajat un ucigaș profesionist (regizat cu vervă de Radu Alexandru Nica la Secția germană a Teatrului sibian), la Stop the tempo (cuceritor prin problematica textului nou-nouț, scris de Gianina Cărbunariu și înscenat de ea însăși la Teatrul Luni de la Green Hours). Mă gândesc, de asemenea cu mare plăcere la Forma lucrurilor de la Teatrul Act și Teatrul fără frontiere în care regizorul Vlad Massaci se exprimă la cotele superlativului prin actorii Mihaela Sârbu, Andreea Bibiri, Șerban Pavlu și, mai cu seamă, Vlad Zamfirescu, ca și la coupé-ul intitulat Zi că-i bine (regia Florin Piersic jr.) și preludiu prelungit (regia Alexandru Berceanu), tot de la Teatrul Luni.

Școlile de teatru au fost prezente prin Îngrijitorul de la UNATC spectacol care certifică, cred, o regizoare, în persoana Crenguței Țolea și Năpasta (facultatea de Teatru de la Universitatea „Spiru Haret”. A stârnit oarecari mirări includerea în secțiunea mai sus menționată a spectacolului Plaja regizat de Radu Afrim la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila. A contat mai curând vârsta interpreților decât cea a regizorului. E vorba despre o montare onestă a unui director de scenă cultivat, dar care mai practică și inovația care inovează. Aici a știut să se abțină.

Recitalurile ne-au prilejuit reîntâlnirea cu doi mari actori. E vorba de Ilie Gheorghe care, consecvent unui proiect mai vechi, a adus pe scenă texte inedite ale lui I.L.Caragiale și de Virgil Ogășanu care a făcut o dată în plus demonstrația marilor sale puteri creatoare. Cum marea actriță Olga Tudorache tocmai și-a aniversat 75 de ani de viață, în încheierea Festivalului, spectatorii au avut șansa de a o revedea în Noiembrie (Teatrul Național „I.L.Caragiale” din București). Așa după cum am scris la timpul potrivit, textul Anei Maria Bamberger mustește de amatorism, dar spectacolul trăiește prin minunea artei Olgăi Tudorache.

Au fost doar două colocvii-unul ceva mai interesat, bine ținut sub control de moderatoarea Alice Georgescu, altul dezlânat, în care tânăra Andreea Dumitru s-a dovedit depășită de situație, colocviu a cărui esență a fost bine surprinsă de transcrierea din Adevărul literar și artistic, o masă rotundă și numeroase lansări de carte, volume despre care vom da seama la rubrica specializată a revistei noastre.