FESTIVALUL
DRAMATURGIEI
ROMÂNEȘTI
Timișoara
3-10 octombrie 2004
Toamna, ca, de altfel, și primăvara, ceea ce numim viața teatrală
românească intră în febra festivalurilor. Se succed, se încalecă, se
suprapun festivaluri cu tradiție și continuitate, altele cu periodicitate
aleatorie și care sunt readuse la viață fiindcă așa vor forurile, apar
unele noi și, uneori, chiar performante manifestări de cultură teatrală.
În principiu nu e nimic rău în asta să amintim că, în Italia, bunăoară,
au loc anual peste trei sute de festivaluri și să spunem că nimeni, nici
măcar criticii, mai cârcotași din fire, nu mai protestează că sunt prea
multe, că nu mai ajung la toate, împăcându-se cu ideea că mitul criticului
care vede tot s-a demitizat demult. Rău e doar atunci când festivalurile
se transformă în acțiuni, când sunt simple răbufniri ale orgoliilor
locale, când amintesc de celebrele magazine universale din vremea
împușcaților, cu rafturile goale ori garniste cu produse (în cazul nostru,
spectacole) de care nimeni nu are nevoie, despre care se știe că sunt
proaste și pe care toată lumea le privește cu silă. Adică e rău atunci
când festivalurile sunt dominate de monotonie, submediocritate, când ele
nu înseamnă ceea ce ar trebui să însemne, un răstimp de sărbătoare și
bucurie artistică.
O spun
de la început. În cele opt zile cât a durat a XI a ediție a
Festivalului dramaturgiei românești de la Timișoara, m-am bucurat de
puține ori, în pofida ospitalității fără cusur a organizatorilor. Și asta
pentru că ospitalitatea nu ține loc de artă. Sunt semne că, preponderent,
în alcătuirea programului a fost criteriul cantitativ. Slujindu-se de
argumentul firav că avem de-a face cu un festival de dramaturgie,
carevasăzică de literatură dramatică, și că ceea ce contează e să vedem
cât mai multe piese românești punând între paranteze valoarea
spectacolelor, selecționerul Mircea Ghițulescu a ales 24 de montări care,
teoretic, ilustrează toate etapele devenirii scrisului românesc pentru
scenă. Așa se face că am văzut într-un amestec valoric aiuritor dar și
obositor, spectacole cu dramaturgie clasică (Chirița of Bârzoieni, Apus
de soare , Păcală), semi-clasică (Înșir-te mărgărite,
Gaițele), cu piese scrise în ultimele decenii ale secolului trecut (Cervus
Divinus, Iluzia optică, Îngerul slut) ori în primii ani ai veacului
nostru (89. 89...fierbinte după '80. Crima sângeroasă din stațiunea
violetelor, Hoțul cinstit, Râul de bâlci, Românie dragă, Elveția mea,
Legenda ultimului împărat), adaptări pentru scenă ale unor celebre
cicluri poetice (La Lilieci) dar ce facem astfel cu conceptul de
literatură dramatică? ș.a. Am mai văzut Un spectacol de teatru după
Aureliu Manea, bine paginat scenic de Compania Daya, am
participat la spectacole lectură și la spectacole de teatru radiofonic,
la toate acestea adăugându-se drept bonus două spectacole cu montări din
dramaturgia franceză (Jacques sau supunerea și Scaunele)
care scrise fiind în limba lui Voltaire și în spațiul cultural și
geografic al Hexagonului de un dramaturg francez de origine română ce le-a
semnat cu numele Eugène Ionesco cu greu pot fi revendicate ca aparținând
literaturii dramatice românești. Câtă vreme purtăm dezbateri argumentate
privind felul în care Vlad Zografi și Vlad Russo l-au depășit sau nu ca
traducători pe Dan C.Mihăilescu mi se pare un abuz să încerci să convingi
pe cineva că Ionesco poate aparține dramaturgiei românești.
Ce a
demonstrat, de fapt, această paradă eminamente cantitativă, copleșitoare,
dar nicidecum exhaustivă? Că nu mai prea au dreptate cei ce și-au făcut un
obicei din a se jelui că piesa românească nu e băgată în seamă de teatre,
de directori ori de secretarii literari. Dar că au dreptate, în schimb,
cei ce spun că nu întotdeauna teatrele montează la parametrii calitativi
corespunzători dramaturgia națională. Să argumentăm. Cervus Divinus
de Ion Druță (montat de Teatrul Național Mihai Eminescu din Timișoara)
a fost o exemplificare pernicioasă de supraviețuire anacronică a formulei
agitprop întoarsă pe dos. Apus de soare (Teatrul Național
Vasile Alecsandri din Iași) s-a prezentat în regia diletantă a lui Eugen
Todoran și în scenografia de o urâțenie absolută semnată de Axenti Marfa
ca o ilustrare a ceea ce înseamnă felul greșit în care e înțeleasă
comanda de stat, îndeplinită cu toată lehamitea din lume. Îngerul
slut de Alexandru Sever, montat în premieră absolută, după lungi
decenii de așteptare, într-un chip neinteligibil de Gelu Badea la Teatrul
Național din Cluj, înseamnă un deserviciu adus unui text de o frumusețe
aparte și care ar fi avut dreptul la o soartă mai bună. Două spectacole
bune semnate de Alexandru Dabija Înșir-te mărgărite de la Teatrul Nottara
și Gaițele de la Teatrul Odeon) nu au atins cotele valorice pe
care le-au avut la sediu. Nici Angajare de clovn, un bun spectacol
realizat de trei excelenți actori ai Teatrului Sică Alexandrescu din
Brașov în regia lui Claudiu Goga nu s-a simțit din cale afară de bine în
deplasare. Un text lipsit de valoare, cu semnificații greu de dibuit,
De la cină la micul dejun, scris de timișoreanul Sebastian Ungureanu a
făcut obiectul unui spectacol așijderea croit prost de Ioan Ieremia la
Teatrul German de Stat din Timișoara.. Același Ioan Ieremia a bulversat
valoarea Scaunelor lui Ionesco într-o montare prea violentă,
înscenată la Naționalul timișorean. Râul de bâlci de Ioana Crăciun
s-a dovedit în versiunea scenică de la Theatrum Mundi (regia-Mircea
Marin) o partitură lipsită de orice urmă de teatralitate. Hoțul cinstit
de Valeriu Butulescu a avut parte de o lectură șchioapă, cu un umor
căznit, transpusă într-un spectacol realizat de Anatol Pânzaru la Teatrul
Național din Bălți (Republica Moldova). Teatru descompus de Matei
Vișiec, montat de Iulian Ursulescu în maniera spectacolului de bâlci la
Teatrul Profesionist Românesc din Vârșeț-Serbia s-a înfățișat asemenea
unui amestec incert de scene bine realizate cu altele mate, fără
penetrație. Iluzia optică de Dumitru Solomon, înscenată de Mihai
Lungeanu la Teatrul G.A. Petculescu din Reșița, mi s-a părut o realizare
corectă, dar îndepărtată de profunzimile textului. O piesă ce exploatează
o temă ce se arată preocupantă în mai toate țările foste comuniste
căutarea unui rost pe alte meleaguri, chiar cu prețul compromisuri
capitale e vorba de Românie dragă, Elveția mea de Cronica Udrea
s-a susținut grație regizorului Cristian Ioan și celor patru interprete
ale Trupei Liviu Rebreanu de la Teatrul Național din Târgu Mureș.
Scenariul La Lilieci, cu migală conceput de Sabin Popescu, a avut
parte de o transcriere scenică rafinată datorită eforturilor actorilor
Naționalului timișorean și regizorului Sabin Popescu care, astfel, au
salvat onoarea Teatrului-gazdă. Nici Puiu Șerban nu a găsit modalitatea
optimă pentru transpunerea scenică a piesei lui Dumitru Crudu Crima
sângeroasă din stațiunea violetelor de la Teatrul Național din
Craiova.
Cote
artistice cu adevărat de băgat în seamă au avut foarte puține spectacole.
Mă gândesc la Păcală de la Teatrul Țăndărică din București, în
regia lui Ionuț Brancu, la Jacques sau supunerea,exemplară
înscenare a unui text ionescian purtând inconfundabila semnătură a
regizorului Tompa Gábor și a colectivului actoricesc al Teatrului Maghiar
de Stat din Cluj. O surpriză foarte plăcută a fost spectacolul 89.
89...România după '89 în care regizoarea Ana Mărgineanu a valorificat
ce a considerat mai bun din textele unor dramaturgi nou-nouți, precum
Ștefan Caraman, Ștefan Peca, Petre Barbu, Paul Cilianu,Călin Blaga. În
montarea de la Teatrul Foarte Mic, tânăra regizoare și-a aflat aliați de
nădejde în actori de mâna întâi Coca Bloos, Maria Ploae, Isabela Neamțu,
Gheorghe Visu, Cristian Iacob, Radu Cristian.
Spectacolul zis de gală, Chirița of Bârzoieni, înseamnă o
tentativă nu tocmai izbutită a Teatrului de Comedie și a actriței Iarina
Demian de a remodela Chirița în provincie pe ofertantul model al
music-hall-ului american de mare și luxoasă montare. Muzica scrisă
de Tudor Chirilă și de Gelu Ionescu e de bună calitate, coregrafia Roxanei
Colceag se arată a fi extrem de solicitantă pentru actorii care joacă ,
cântă și dansează cu multă devoțiune, Tudor Chirilă, titularul rolului
Charles, e generos pus în valoare, dar asta în detrimentul Emiliei Popescu,
interpreta Chiriței care ajunge din cauza scenariului stufos, a
diletantismului regiei și a amalgamului de stiluri să dețină o poziție
secundară. Gala a fost prefațată de Naționalul bucureștean care,
crezându-se mai presus de competiție, a onorat totuși hors concours
Festivalul cu Legenda ultimului împărat în regia profesionistă a
lui Alice Barb.
Au
fost la Timișoara multe lansări de carte, producții prezentate sub egida
Atelierului european de traduceri sau a inițiativei DramAcum
de la UNATC.
Un
juriu alcătuit din practicieni și teoreticieni cât se poate de stimabili a
fost extrem de generos în raport cu oferta de spectacole, atât de generos
încât a suplimentat lista inițială de premii, probabil cu gândul ca să fie
toată lumea mulțumită și tot românul să prospere. Dar, cum era de
așteptat, nu toată lumea a fost mulțumită, căci spre a nu provoca un
scandal și a nu macula imaginea Festivalului, respectivul juriu a făcut
exces de zel și a dat curs unei scrisori care trebuia pierdută, venită din
partea a trei importanți creatori dar care, într-un mod ignobil, se
delimitau cu argumente șubrede de propria lor muncă și de spectacolul
Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintali de la Teatrul Csiky
Gergely din Timișoara. Cum spectacolul nu a mai fost jucat, lăsând loc
unor dispute aprinse, tensionate, nemulțumirii justificate a actorilor dar
și a mea care niciodată nu voi înțelege cum niște artiști autentici își
devoră singuri rolul propriei munci pentru care au cheltuit talent,
energie, timp,dar și mulți, foarte mulți bani publici, în loc am avut
parte de o conferință de presă în care directorul Teatrului nedeptățit a
făcut o demonstrație asupra felului în care un excelent manager poate
manageriza o criză.
*
* *
FESTIVALUL
NAȚIONAL
DE TEATRU
CLASIC
Arad - 11-17
octombrie 2004
Seria
autumnală extrem de bogată a festivalurilor a continuat cu a zecea ediție
a celui dedicat teatrului clasic (Festivalul Național de Teatru clasic
11-17 octombrie), găzduit de Teatrul Ioan Slavici din Arad și care l-a
avut drept unic o selecționer pe criticul de teatru Ion Parhon. Cum tocmai
în săptămâna în care s-a consumat respectiva manifestare de cultură
teatrală apărea în Dilema veche un articol, firește, dilematic,
semnat de prețuita noastră colegă Alice Georgescu, articol intitulat
Pentru cine se fac festivalurile, mă grăbesc să precizez că în cazul
în speță a fost cât se poate de limpede că Festivalul arădean a fost
conceput mai cu seamă pentru publicul din localitate, adică pentru
comunitatea ce-i este principalul finanțator. Criticii invitați au fost
puțini la număr, Teatrul din localitate nu și-a comparat prestația cu
cea a colectivelor invitate pentru simpul motiv că a preferat să se
manifeste în secțiunea off (ce se ascunde în spatele acestui motiv
e nițeluș mai complicat), însă nu se poate spune că actorii săi nu au
venit să-și vadă colegii, lucru care, vai! se întâmplă din ce în ce mai
rar din pricini care fie că îmi scapă, fie că sunt de un caracter prea
mercantil, încât prefer să nu le fac loc în spațiul rezervat acestei
cronici.
Dețin
informații cât se poate de sigure potrivit cărora proiectul inițial al
colegului Ion Parhon era de anvergură mai amplă. Cum mai peste tot în
provincie continuă să se creadă că în Capitală se fac cele mai bune
spectacole și joacă cei mai buni actori, selecționerul și-ar fi dorit ca
secțiunea bucureșteană să fie ceva mai consistentă. Ba chiar a optat
pentru două spectacole, deloc întâmplător, foarte bune ale Teatrului Bulandra
Căsătoria și Oblomov ce nu au mai putut fi aduse, fie
pentru că Aradului i-a fost preferat un turneu la Palermo, fie pentru că
unii actori filmau pe alte meleaguri și pe bani ceva mai adevărați decât
leii românești. S-au găsit soluții de moment ce s-au dovedit utile și care
în conjuncție cu opțiunile inițiale au făcut ca a zecea ediție a
Festivalului să fie caracterizată prin spectacole ce au acoperit o scală
expresivă amplă, arătându-se astfel încă o dată că literatura dramatică
clasică rămâne o sursă inepuizabilă pentru montări originale, vii,
beneficiind cel mai adesea de o mizanscenă solidă, de interpretări
asemenea și scenografii generoase.
Prima
surpriză, care a pus la încercare inteligența, apetitul pentru nou și
orizontul de așteptare ale publicului arădean a fost felul în care
regizorul Ștefan Iordănescu a șters colbul nu de pe cronice bătrâne, ci de
pe piesa lui Delavrancea, Apus de soare. În spectacolul Teatrului
Tineretului din Piatra Neamț, directorul de scenă s-a străduit să treacă
peste retorica patriotică a textului, l-a coborât pe Ștefan cel Mare de pe
soclul pe care stătea până mai ieri intangibil (rolul i-a fost încredințat
lui Cornel Nicoară), iar Doru Păcurar a creat o scenografie atipică, adică
lipsită de monumentalitate și volute de grandilocvență, tot cum atipică a
fost mișcarea scenică gândită de Mălina Andrei. Rezultatul a fost o
reprezentație incitantă, cu multe nuclee de teatralitate, dezinhibată,
provocatoare de dipsute, controverse, dar mai ales de reflecție.
Chirița of Bârzoieni
(Teatrul de Comedie din București), plecată să cucerească nu Parisul, ci
provincia, a poposit și la Arad dând satisfacție admiratorilor deloc
puțini ai lui Tudor Chirilă, devenit un elegant și abil profesor de
engleză al prostuțului Guliță și determinând nemulțumirea celor ce ar fi
dorit ca Emilia Popescu, interpreta Chiriței, la rându-i o desăvârșită
interpretă de music-hall, să fie mai apăsat și mai relevant pusă în
evidență de regia Iarinei Demian. Se pare însă că dragostea de mamă a
învins, Tudor și-a adjudecat partea leului, cu serioase repercusiuni
asupra organicității gramaticii montării care pleznește din toate
încheieturile. Prima parte a spectacolului e încălcită și tocmai de aceea
pare lungă, momentele muzical-coregrafice, altminteri bine lucrate, dau
impresia că obliterează acțiunea, partea a doua e ceva mai legată, dar
păcătuiește printr-o primă scenă care, vorba lui Caragiale, se lungește
ca cașcavalul prăjit.
Cum
doriți sau
Noaptea de la spartul târgului (Teatrul Național din Craiova),
impresionant și novator spectacol regizat de Silviu Purcărete, a însemnat
un punct de maxim interes al Festivalului. Cum am de gând să-i dedic o
cronică detaliată, amân acum analiza, mulțumindu-mă să notez că la Arad
s-a găsit o formulă de reprezentare ce a permis accesul la spectacol e mai
bine de 200 de spectatori, mai mulți decât la sediu ori în alte deplasări.
Cei prezenți au putut savura în montarea lui Silviu Purcărete o modernist
sau, mă rog, o postmodernitate valorată prin lucrul atent cu actorii.
Pentru
prima dată în cei zece ani de când ființează Festivalul arădean, el a
găzduit un spectacol al celui mai tânăr teatru din România, Studioul
Casandra al UNATC. Adrian Pintea, în calitate de pedagog și regizor,
dar și cei care acum sunt deja actori cu diplomă au elaborat o montare
exuberantă, tinerească, s-au slujit cu folos și inteligență de formula
teatrului în teatru, au explicitat printr-un bine plasat efect de surpriză
convenția. Spectacolul a recomandat câîiva tineri actori, dintre care îi
menșionez pe Andrei Vizitiu, Karina Nagy, Bogdan Florea, Monica Dobrișan,
Ileana Gherghina Arpășescu.
Trupa
Iosif Vulcan a Teatrului de Stat din Oradea, abia întoarsă dintr-un
scurt, dar obositor turneu în Coreea de Sud, ocazie cu care spectacolul
Electra a repurtat un important sucees (cu atât mai bine țării și lor
cu atât mai bine!) nu a ezitat să se deplaseze la Arad pentru o
reprezentație cu Praf în ochi a lui Labiche, în viziunea originală
a lui Alexandru Dabija. Oboseala, dar și faptul că spectacolul nu a mai
fost jucat de o bună bucată de vreme, și-au spus cuvântul, așa încât
montarea a apărut lâncedă, sleită, fără prea mult haz.
În
schimb, ca la carte a fost jucat spectacolul Omul cel bun din Sîciuan,
realizat de Bócsárdi László și excelenta trupă a Teatrului Tamási
Aron din Sfântu Gheorghe. Mi-am clarificat astfel unele detalii ce, așa
după cum recunoaștem în cronica din numărul precedent al Familiei ,
îmi rămăseseră neprecizate, am apreciat din nou rigoarea cu care a fost
gândită forma spectacolului, calitatea conținutului, a jocului actoricesc,
felul în care a fost managerizat spațiul scenic.
Deși
nu tocmai împlinit, marcat de un formalism excesiv, spectacolul cu
Perșii (Teatrul Radu Stanca din Sibiu), în regia lui Mihai Măniuțiu
are, așa după cum notam în cronica apărută nu demult, consistența unui
puternic comentariu politic și forța unui avertisment. Cu toate defectele
sale, care nu sunt deloc puține, Perșii înseamnă produsul
inteligenței și sensibilității unui artist căruia nu-i sunt deloc
indiferente nici prezentul, nici viitorul și care izbutește să convingă
actorii să-l urmeze în valorificarea unor formule scenice aparte.
Trăgând linie și adunând, rezultă că a zecea ediție a Festivalului
Național de teatru Clasic de la Arad a mizat mai curând pe calitate decât
pe cantitate, lucru ce nu mi s-a părut nicidecum rău.
*
* *
Festivalul
Național de Teatru
I.L.Caragiale
București, 24 - 31 octombrie 2004
După
ce ani de-a rândul, atât eu cât și alți cronicari, am consemnat edițiile
succesive ale Festivalului Național de Teatru care ba s-a numit, ba nu s-a
mai numit I.L.Caragiale, făcând observații și sugestii pentru ca ceea ce
se consideră a fi cea mai importantă manifestare de cultură teatrală din
România să merite cu adevărat această etichetă, să devină o instituție,
cu un buget din vreme precizat, cu un staff și capacități logistice
prorpii, am ajuns la concluzia că nici unul dintre factorii responsabili
nu ia în seamă astfel de păreri, că improvizația și stilul pompieristic
sunt regulă și natura însăși a principalului finanțator, Ministerul
Culturii și Cultelor care, când realizează că nu mai poate, că arde
cere disperat sprijinul UNITER-ului ca să salveze ceea ce mai poate fi
salvat.
Așa că
această a XIV a ediție a Festivalului, desfășurată la București în
perioada 24-31 octombrie 2004, a avut aceleași defecte organizatorice ca
cea de acum un an, de acum doi, de acum trei ș.a.m.d., a fost pusă în
mișcare de aceleași figuri de oameni tineri ajunși la epuizare, de un grup
de studenți la teatrologie care învață cum nu trebuie să se facă un
festival, rațiuni pentru care renunț să mai insist asupra condițiilor și
statutului manifestării. Observ doar că desfășurată în an electoral, a XIV
a ediție a operat cu un buget de austeritate, nu a mai beneficiat de
înalte patronaje, și că politicienii care nu mai prididesc a ne da
asigurări cât iubesc ei arta și chiar cultura au evitat-o și ignorat-o.
Adică s-au comportat cum le e naturelul.
Selecția spectacolelelor i-a fost încredințată criticului de teatru Ion
Parhon a cărui misiune a fost deopotrivă și grea, și ușoară. Și asta
pentru că solicitat să întocmească un program care să sumarizeze o
stagiune (2003-2004), selecționerul a constatat ceea ce știam cu toții, că
respectiva stagiune nu a fost din cale afară de generoasă cu evenimentele
și că spre a nu da impresia de sărăcie va fi silit ca în galantarul
Festivalului să pună și spectacole care, în mod firesc, nu prea erau
îndreptățite la o astfel de onoare. Firește, s-ar putea spune că locul
unor montări putea fi luat de altele cam de aceeași valoare, dar chiar și
așa, imaginea de ansamblu nu ar fi fost schimbată în datele sale
esențiale.
Selecționerul, totodată și director artistic al Festivalului, a gândit
structurarea lui în patru mari secțiuni Spectacole pentru toate
anotimpurile, Recitaluri, Tineri artiști pe drumul performanței, cea
din urmă fiind alcătuită dintr-un singur spectacol, Eu, Rodin,
care. de fapt, nici nu e producție proprie a Televiziunii Române, ci o
preluare a montării realizate de Teatrul Radu Stanca din Sibiu, în regia
lui Mihai Măniuțiu.
Secțiunea Spectacole pentru toate anotimpurile a fost cea mai
consistentă numeric, dar și cea mai dezechilibrată din punct de vedere
valoric. Electra orădeană, căreia i-a revenit cinstea de a deschide
Festivalul, a fost liderul acestuia, dovedind că atunci când a optat
pentru împletirea cutumelor străvechi ale grecilor cu arhaicul
maramureșan în dorința realizării unui armonios mariaj și profesional,
și artistic, regizorul Mihai Măniuțiu nu a greșit deloc. E bine să
precizăm că au existat și voci care au contestat spectacolul și spun asta
nu spre a relativiza succesul, ci spre a evita eventualele lui
supraevaluări care, în lumea teatrului sunt la ordinea zilei. Silviu
Purcărete a validat, prin felul în care a montat la Naționalul craiovean
Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului, scriitura modernă a
textului shakespearian în care a identificat valențe de teatralitate
inedite. Jacques sau supunerea (regizat de Tompa Gábor la Teatrul
Maghiar de Stat din Cluj), Căsătoria (montată de Yuriy Kordonskiy
la Bulandra), Angajare de clovn (în lectura lui Claudiu Goga la
Teatrul Sică Alexandrescu din Brașov), Înșir-te mărgărite (o mică
bijuterie artistică plămădită de Alexandru Dabija la Teatrul Nottara),
Omul cel bun din Sîciuan (o montare de forță a lui Bocsárdi László
la Teatrul Tamási Aron din Sfântu Gheorghe) și-au reconfirmat valoarea,
iar criticului i-au întărit impresiile împărtășite deja cititorilor în
paginile Familiei. Dacă aș fi avut sau nu îndoieli asupra
oportunității prezenței spectacolului Scaunele, produs de Teatrul Bulandra
și Institutul Francez (regia-Felix Alexa), fără nici o remușcare aș fi
exclus Poker de la Teatrul de Comedie în care Alexandru Tocilescu
nu a prea putut salva debilitatea textului lui Adrian Lustig. Tot la fel
aș fi procedat cu Mansardă la Paris cu vedere spre moarte (Teatrul
Național din Cluj), o încercare parțial reușită a teribilistului Radu
Afrim de a menține pe linia de plutire un text cel puțin neonest al lui
Matei Vișniec.
Secțiunea Tineri artiști pe drumul performanței a propus patru
spectacole valide. Mă gândesc la Am angajat un ucigaș profesionist
(regizat cu vervă de Radu Alexandru Nica la Secția germană a Teatrului
sibian), la Stop the tempo (cuceritor prin problematica textului
nou-nouț, scris de Gianina Cărbunariu și înscenat de ea însăși la Teatrul
Luni de la Green Hours). Mă gândesc, de asemenea cu mare
plăcere la Forma lucrurilor de la Teatrul Act și Teatrul
fără frontiere în care regizorul Vlad Massaci se exprimă la cotele
superlativului prin actorii Mihaela Sârbu, Andreea Bibiri, Șerban Pavlu
și, mai cu seamă, Vlad Zamfirescu, ca și la coupé-ul
intitulat Zi că-i bine (regia Florin Piersic jr.) și preludiu
prelungit (regia Alexandru Berceanu), tot de la Teatrul Luni.
Școlile de teatru au fost prezente prin Îngrijitorul de la UNATC
spectacol care certifică, cred, o regizoare, în persoana Crenguței Țolea
și Năpasta (facultatea de Teatru de la Universitatea Spiru Haret.
A stârnit oarecari mirări includerea în secțiunea mai sus menționată a
spectacolului Plaja regizat de Radu Afrim la Teatrul Maria Filotti
din Brăila. A contat mai curând vârsta interpreților decât cea a
regizorului. E vorba despre o montare onestă a unui director de scenă
cultivat, dar care mai practică și inovația care inovează. Aici a știut să
se abțină.
Recitalurile
ne-au prilejuit reîntâlnirea cu doi mari actori. E vorba de Ilie Gheorghe
care, consecvent unui proiect mai vechi, a adus pe scenă texte inedite ale
lui I.L.Caragiale și de Virgil Ogășanu care a făcut o dată în plus
demonstrația marilor sale puteri creatoare. Cum marea actriță Olga
Tudorache tocmai și-a aniversat 75 de ani de viață, în încheierea
Festivalului, spectatorii au avut șansa de a o revedea în Noiembrie
(Teatrul Național I.L.Caragiale din București). Așa după cum am scris la
timpul potrivit, textul Anei Maria Bamberger mustește de amatorism, dar
spectacolul trăiește prin minunea artei Olgăi Tudorache.
Au
fost doar două colocvii-unul ceva mai interesat, bine ținut sub control de
moderatoarea Alice Georgescu, altul dezlânat, în care tânăra Andreea
Dumitru s-a dovedit depășită de situație, colocviu a cărui esență a fost
bine surprinsă de transcrierea din Adevărul literar și artistic,
o masă rotundă și numeroase lansări de carte, volume despre care vom
da seama la rubrica specializată a revistei noastre. |